Katproof omheining van heel perceel, het gouden idee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Instructrice

Katproof omheining van heel perceel, het gouden idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 17:30

Enige tijd geleden heb ik mijn grote droom waar kunnen maken...een huis buitenaf met ruimte voor de paarden en 200 meter van de weg af dus redelijk safe om de katten lekker buiten te kunnen laten. Nu ben ik altijd degene die roept *perfectie bestaat niet* en dat is waar.... -O-

Helaas blijken mijn buren kattenhaters die mij al op niet mis te verstane toon hebben aangegeven ze wel even op te ruimen. Onze erven grenzen aan elkaar en hun erf is voor de katten 1 grote speelplaats aangezien daar enorm veel bouwmateriaal staat weg te rotten/roesten. Ook hebben de buren gebruiksrecht van mijn oprit en is het al meerdere malen voorgekomen dat de katten net op een haar na voor hun auto weg kunnen springen.

Aangezien mijn katten mij zeer dierbaar zijn moet er een oplossing komen om ze veilig buiten op muizenjacht te laten (en geloof me, dat is echt wel nodig hier). Praten met de buren gaat niet, dus enige oplossing is hier fort nox aan te leggen. Nu zijn er al verschillende ideeën bij me opgekomen maar misschien zijn er onder jullie wel mensen met dezelfde ervaring en een reeds bewezen omheining die mij de gouden tip kunnen geven. Het gaat om zo'n 400 meter omheining en aangezien dit totaal buiten de verwachting lag aangezien hier vele buurtkatten rondstruinen is er eigenlijk geen budget voor, dus een heel heras hekwerk maken gaat de portemonnee niet trekken helaas.

KimD

Re: Katproof omheining van heel perceel, het gouden idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 17:50

Of een andere optie, een kattenren. Katten veilig, kunnen wel naar buiten en ze kunnen niet voor overlast zorgen bij de buren.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 17:52

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 17:56

Ik zou om te beginnen een paar drempels op je oprit aanleggen...... kan met betonnen varkensruggen.
Hebben wij ook gedaan omdat we veel op en afrijders hebben en dat een stuk veiliger is voor honden, katten en kinderen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 18:01

Wat vervelend TS. Is schrikdraad een optie?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 18:29

Heb je een geldboompje ? Dan het erf laten omheinen met bovenop naar binnen staande draad.
Maar blijft altijd een probleem als er ook een poort in moet. Katten weten heel snel een gaatje te vinden.

Anders een kattenren idd.

Die onzichtbare fence zou ik niet doen. Al een paar keer narigheid over gehoord dat poes per ongeluk wel erover ging, een flinke schok kreeg en er als een stormwind vandoor ging :7

Wat jammer zeg dat je buren zulke kattenhaters zijn :x . Heb je je droomplekje gevonden...

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 19:27

Denk dat het ook belangrijk is dat de buren niet in het stuk van de katten kunnen komen, wat wel mogelijk is als het met zo'n onzichtbare fence is.
Vriendin van mij heeft zo'n speciale omheining waarbij de bovenkant naar binnen staat, blijkt wel serieus duur te zijn.
Op deze site staan een aantal oplossingen die je zelf kan maken
https://www.buitenlevengevoel.nl/tuinbe ... or-katten/

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 19:29

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 19:34

Heyy wat ontzettend balen voor je dat tegen een probleem aanloopt met je nieuwe buren. Je zegt dat je buren katten haters zijn terwijl jouw katten juist daar graag vertoeven omdat hun tuin vol ligt met spullen die weg liggen te rotten? Daar ga je denk ik even de mist in en dat brengt vaak frustratie met zich mee, Het zijn jouw katten waar je buren niet voor gekozen hebben, maar waar ze nu wel mee te maken krijgen omdat jij ze rond laat struinen op hun erf. begrijp me niet verkeerd hoor want ik ben dol op katten maar ik kan me voorstellen dat mensen die er bewust niet voor kiezen er ook niet heel blij van worden.

Even terug naar je vraag over de eventuele omheining, dat gaat een lastige worden denk ik. Katten zijn meesterlijk in het afstruinen van openbare plekken en een hek zal hen dan ook niet snel tegenhouden.
Hopelijk komt er voor jullie toch een fijne oplossing.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 20:06

Als je niet veel budget hebt zou ik voor nu een compleet dichte kattenren bouwen. Alle constructies met naar binnen staande hekken, ook horizontaal van meer dan een meter uitstekend gaas bovenop een gaashek, kwamen ze overheen hier. En dan evt sparen voor een echt goed hek van 400m.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 20:46

Als ik het goed begrijp is de rommel bij de buren mede oorzaak van de muizen & rattenplaag, hebben diezelfde buren een hekel aan de natuurlijke bestrijding en zit jij dus nu met de keuze, katten opsluiten waardoor ze dus hun taak niet kunnen uitvoeren en gifbestrijding via bedrijf inschakelen op eigen kosten of katten loslaten en hopen dat ze lang genoeg leven om de populatie tot controleerbare aantallen terug te brengen en je genoeg vervangende katten kan krijgen om dat zo te houden. Valt er met die buren te praten over gezamelijke muizen en ratten bestrijding?

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 20:53

Als er toch nog een gaatje bestaat dat je met de buren kunt praten kun je ze misschien wijzen op de voordelen van je katten (muizen vangers). Als je dan ook aangeeft dat ze zich moeten melden als ze overlast ondervinden kun je er misschien samen nog uitkomen. Lijkt me de enige mogelijkheid. Veel succes

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 20:55

Ik moet mijn tuin ook ontsnappingsproof maken. Gelukkig een heel klein stuk in verhouding. Heeft iemand ervaring met van die buizen die kunnen draaien?

Instructrice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 20:55

Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Allereerst zal ik even inhaken op het feit dat ik begrijp dat mijn katten geen overlast moeten veroorzaken bij anderen. Ik woon in het buitengebied, een perceel van ruim een hectare en eigenlijk alle buren hebben katten die vrij rondlopen, alleen ik heb de pech direct te grenzen aan de kattenhaters. Geregeld zie ik de buurtkatten op het terrein van mijn buren, maar zodra die wat horen zijn ze snel weer weg. Mijn katten zijn nieuw hier en op ontdekking. Het grootste deel van de tijd spenderen ze vooral in mijn eigen weides, langs mijn oprit en in de wei van de boer die er overigens blij mee is ivm het vangen van de muizen. Echter, het komt voor dat ze een kijkje gaan nemen op de vuilnisbelt (geloof me, ik overdrijf echt niet). Ik probeer ze daar altijd zsm weer weg te krijgen maar met 2 ogen en 4 katten ontgaat mij ook weleens iets.

Ik ben geen moeilijk persoon en in het buitengebied is het geven en nemen (is dat eigenlijk niet zo in het hele leven?!). In mijn openingspost wilde ik niet te ver uitwijden maar ik denk dat enige bijkomende informatie misschien wel handig is voordat ik allemaal reacties ga krijgen dat het mijn katten zijn die overlast veroorzaken.

Ik ben van mening dat mijn katten geen overlast hoeven te veroorzaken. Als ze hun behoefte moeten doen komen ze naar de kattenbakken die binnen staan of ze doen het in de longeerbak of de rijbak. Ze komen alleen buiten als ik er zelf ben, ik heb de buurman die mij in eerste instantie op nogal intimiderende wijze meedeelde dat hij ze wel zou opruimen aangegeven dat als ze bij hem poepen ik dat gelijk kom opruimen (het contact was toen eigenlijk prima met de buren), en als hij ze op zijn erf zag gewoon weg moest jagen of (als het dan echt moet) trakteren op een emmer water, ik ben ervan overtuigd dat de plek dan snel genoeg minder interessant wordt, ze hebben immers ruimte genoeg waar ze niet worden weggejaagd. Helaas werd daar niet verder op gereageerd. Enkele weken later stond mijn buurvrouw met een verzoek aan de deur waarop ik antwoordde dat ik eerst het gedoe met de katten uitgepraat wil hebben, ik zag immers de kat van de andere buurvrouw die dag ervoor nog bij hun vandaan komen, zij vertelde, alsof het de normaalste zaak van de wereld was, dat buurman de kat van mijn andere buurvrouw al zo te pakken had gehad dat die niet meer terug had moeten/kunnen komen (ze heeft inderdaad een kat dood langs de weg gevonden, niet aangereden, lag ook nog achter de sloot maar of het die was, niemand heeft het gezien dus dat is gissen) en eveneens werd verteld dat een kat hun schuur had uitgekozen om een nest te krijgen, die is ook opgeruimd (enkele weken daarvoor vertelde 1 van de buren mij nog dat ze zo'n mooie zwangere poes had gehad die net voor de uitgerekende datum nooit meer is teruggekomen, ook dat is gissen, niemand heeft het gezien) evenals een kat die slapend werd betrapt op de stoel van heftruck. Sorry hoor, maar als je dit met zo'n uitgesproken gezicht kan vertellen ben je in mijn ogen niet goed bij je hoofd. Dat was dan ook het moment dat de situatie verslechterde en inmiddels zijn ze me al maanden aan het treiteren, visite van hun die parkeert voor mijn schuur, elke dag een radio op standje hard, plankgas voor mijn huis langs. Het zijn mensen met letterlijk schijt aan regels, ze voeren een bedrijf in strijd met het bestemmingsplan, geen milieuvergunning, bouwen 2 containers om tot woning voor hun zoon aan de andere kant vd oprit maar recht voor mijn huis en vertellen mij dat het legaal zou zijn terwijl de gemeente dus nergens wat vanaf weet en de gemeente....tsja die laat alles maar gebeuren want het heeft geen prioriteit. Ze hebben dus jarenlang kunnen doen wat hun willen en aangezien vrijwel iedereen bang voor ze is (ik heb al menig opmerking gehad dat ik moet oppassen) heeft er nooit iemand wat durven doen.

En overlast...heel de dag Hollandse hits aan je hoofd is niet iets waar ik blij van word. En alle keren dat ik mag luisteren naar hun blaffende honden, soms elk uur in de nacht (wonen buiten), kinderen die terugkomen van het stappen en die uitgebreid afscheid van elkaar nemen vlak voor mijn slaapkamer, een piepend hek en schuifdeur van een bus sochtends om 5 uur een half uur herhaaldelijk achter elkaar, een woedende buurvrouw aan de deur die mij vals beschuldigd van het afknippen van haar glasvezelkabel?!....leg ik nu op elke slak zout? Ja, inderdaad maar als dan af en toe een kat op hun terrein die ze gewoon weg kunnen jagen zo'n probleem voor ze is dan vraag ik mij echt oprecht af waar die afgunst en het misgunnen vandaan komen.

Maar goed, terug naar het probleem, de afrastering. Een ren is een idee maar het gaat er mij nou juist om dat mijn katten de muizen kunnen vangen, er zitten er zo ontzettend veel hier in de weilanden, overal vind ik muizenholen. Zelf zat ik te denken aan hoog gaas en dan bovenaan schrikdraad met aardedraad maken, maar hoe zorg ik dat ze er niet onderdoor gaan, 400 meter ingraven is geen doen, wellicht vastzetten met tentharingen? En houdt het gaas en schrikdraad ze wel tegen? En inderdaad, hoe met poorten....

De drempels zijn absoluut een goed idee al lijken me varkensruggen niet geschikt om overheen te gaan, ik ga me daar eens even in verdiepen.

Instructrice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 21:15

tamary schreef:
Als ik het goed begrijp is de rommel bij de buren mede oorzaak van de muizen & rattenplaag, hebben diezelfde buren een hekel aan de natuurlijke bestrijding en zit jij dus nu met de keuze, katten opsluiten waardoor ze dus hun taak niet kunnen uitvoeren en gifbestrijding via bedrijf inschakelen op eigen kosten of katten loslaten en hopen dat ze lang genoeg leven om de populatie tot controleerbare aantallen terug te brengen en je genoeg vervangende katten kan krijgen om dat zo te houden. Valt er met die buren te praten over gezamelijke muizen en ratten bestrijding?

Mijn katten zijn niet te vervangen ;) mijn katten zijn uniek, mijn maatjes, slapen bij me in bed en heel eerlijk...ik sta niet voor mezelf in als iemand ze iets aandoet.

Mijn buren hebben een vangkooi met gekookte frikandellen, daarmee vang je namelijk absoluuuut geen katten, vervolgens wordt de vangst opgeruimd...valt ook onder natuurlijke bestrijding :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 22:15

Het is nog een soort van fijn dat de kattenhater je nog wel waarschuwt..
Denk je je droomplekje (ook voor de katten) gevonden te hebben, krijg je dit.. Heb niet echt tips voor je wb zo een groot oppervlakte omheinen, heb zelf een afgesloten tuin.. Misschien kan je een deel van je tuin afzetten en zo steeds wat uitbreiden?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 22:56

Zo’n terrein krijg je niet cat proof omheind zonder een fortuin uit te geven vrees ik. Ik zou een ren installeren. Als er zoveel muizen zitten ga je trouwens zeer waarschijnlijk aanlopers van de boerderijen krijgen. En die settelen zich op jouw terrein (en je hecht je er toch aan), waarmee het probleem onoplosbaar wordt.. Belachelijk dat je buren zich zo opstellen. Vooral in buitengebied kan je niet zonder los lopende katten als ongedierte bestrijders!

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 23:01

Ik zou mijn verlies nemen en mijn huis weer verkopen. Ik zou er niet naast willen wonen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 23:06

Wij hebben op het gewone hekwerk onzichtbare omheining zitten. Bij de poorten zit hij ingegraven. Hij staat ingesteld op ongeveer een meter van het hekwerk. Komen ze binnen die ruimte krijgen ze stroom.
Werkt hier perfect voor zowel de honden als katten.

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 23:17

Nabster schreef:
Ik zou mijn verlies nemen en mijn huis weer verkopen. Ik zou er niet naast willen wonen.

Helemaal mee eens, ik zou ook verkopen.
Aan de hand van wat je schrijft, zou ik er zeker niet naast willen wonen, ik zou geen rust meer hebben.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 23:24

Margee schreef:
Ik zou om te beginnen een paar drempels op je oprit aanleggen...... kan met betonnen varkensruggen.
Hebben wij ook gedaan omdat we veel op en afrijders hebben en dat een stuk veiliger is voor honden, katten en kinderen.

Dit dus!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 23:39

Drempels aanleggen, katten in een grote buitenren want reken er maar op dat ze ze afmaken. En wanneer je meer geld hebt de boel omheinen. Aangezien ze je het leven nu al moeilijk maken kun je met die drempels de knuppel wel in het hoenderhok gooien. Melding maken bij de gemeente, vraag een gesprek aan bij bouw en woningtoezicht oid. En vraagje, heb je toen je de woning kocht gevraagd hoe de buren waren ?? Aan bewoners en makelaar??

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 00:30

Hierboven al beschreven..een omheining van gaas met daarop rol of bovenkant naar binnen gebogen...en dan op meter daarvoor een onzichtbare omheining zodat als ze erover heen gaan ze niet gelijk weg kunnen en je het buitenste hel niet hoeft in te graven...

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 03:25

Dat klinkt niet als een droomplek.

Succes ermee Y;(

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 07:37

Ligt de oprit aan de zijkant van het erf? Dan is omheinen namelijk aak wel simpeler.

400m omheinen blijft een kostbare aangelegenheid, maar met kippengaas is het redelijk te doen. Exclusief palen zo'n 1000 euro. Ik verwacht dat je die van 25mm moet hebben 50mm is denk ik te groot.

Verwacht je dat ze ontsnapperig zijn? In principe zou een schep aarde tegen het gaas zodat het overal netjes aansluit genoeg moeten zijn, maar wel alleen als ze niet hard hun best gaan doen om te ontsnappen.

https://www.giga-gaas.nl/kippengaas/200cm-hoog/