Guppy s zwemmen rechtop

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

Guppy s zwemmen rechtop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 10:49

Hoi allemaal zo n 1.5 week geleden guppy s gekocht. Vroeger ook gehad hardstikke leuk en ging ook hardstikke goed. Maar nu hebben we 5 mannetjes en ze zwemmen nu 1 voor 1 rechtop. Snap er echt niks van. Er zit geen filter in de bak maar de tempratuur is goed en er zitten plantjes in krijgen iedere dag eten. Hiervoor hadden we sluierstaartjes en die gingen ook al snel dood. 1daarvan zwom steeds op de kop. Natuurlijk hebben we de bak helemaal schoon gemaakt voir we er andere vissen in hebben gedaan. Iemand een idee wat ik kan doen?

PeeltjE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 10:53

Zoals je het beschrijft lijkt het alsof er te weinig zuurstof in het water zit. Hoelang heeft het aquarium ingedraaid voordat je de vissen er in deed? Hoe warm staat de termostaat? En als je het verschoont haal je dan al het water eruit? Of ververs je maar ongeveer een kwart? Ik zou voor nu ongeveer een kwart van het water eruit hevelen en nieuw water toevoegen voor de zuurstof. Een filter heb je echt wel nodig.

Edit: zwemmen ze ook helemaal aan de oppervlakte? Als de bak niet heeft ingedraaid zou het ook heel goed een nitrietpiek kunnen zijn.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 10:55

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 11:30

appiesjappie schreef:
Hoi allemaal zo n 1.5 week geleden guppy s gekocht. Vroeger ook gehad hardstikke leuk en ging ook hardstikke goed. Maar nu hebben we 5 mannetjes en ze zwemmen nu 1 voor 1 rechtop. Snap er echt niks van. Er zit geen filter in de bak maar de tempratuur is goed en er zitten plantjes in krijgen iedere dag eten. Hiervoor hadden we sluierstaartjes en die gingen ook al snel dood. 1daarvan zwom steeds op de kop. Natuurlijk hebben we de bak helemaal schoon gemaakt voir we er andere vissen in hebben gedaan. Iemand een idee wat ik kan doen?

Allereerst 50% van het water verversen, daarna een filter kopen en die in de bak doen, met dat je het filter koopt een testsetje om het water in de gaten te houden.

appiesjappie

Re: Guppy s zwemmen rechtop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 11:58

Bedankt zat er inderdaad al aan te denken om een pomp te gaan kopen. Er zijn nu 2 die zo zwemmen en de rest zwemt nog gewoon. Vanmorgen de helft van het water eruit gehaald en nieuwe er in gedaan. Vind het gewoon vreemd dat eerst de sluierstaartjes al zo dood gingen en nu doen de guppies weer raar. Ik had ze vroeger altijd in een bak zonder pomp of wat dan ook.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 12:05

Ja dan is t niet gek dat ze dood gaan. Vissen hebben een filter nodig zodat t water goed blijft.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 12:06

Hoe zwem jij denk je zonder zuurstof? Heel rap een pomp halen voordat ze stikken.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 12:50

Volgens de winkel kon het prima met zuurstofplantjes. Vroeger had ik 2 bakken met guppies allemaal zonder pomp of wat dan ook. Alleen plantjes en ze door en als een malle en ging bijna nooit 1 dood

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 13:01

Dat is meer geluk dan wijsheid. Alleen met zuurstofplantjes red je t niet, sowieso niet met goudvissen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 13:27

Verwarming hebben guppen ook nodig, zeker de doorgefokte met mooie staarten.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 13:33

Guppen zijn warmwater vissen
Die hebben zuurstof en verwarming nodig.
Dus een filter, warmtepomp, zuurstofplantjes en best nog een zuurstofpompje.

Hoe groot is je bak en wat zijn je waterwaardes ? En hoelang heb je je bak in laten draaien voor je ze erin gezet heb?

https://www.licg.nl/aquariumdieren/guppy/#huisvesting

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 13:35

Ik snap dan niet waarom een vissenwinkel ze zo verkoopt als je verteld dat je een bak hebt zonder pomp of warmteelement dat je er graag visjes in wilt dat ze dan deze meegeven
Laatst bijgewerkt door appiesjappie op 20-09-19 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 13:36

Klinkt idd als een zuurstoftekort.
Het is erg gesteld met de visjes als ze boven moeten gaan ademen ;)
Gupjes kunnen prima in leven blijven op kamertemp als je geluk hebt maar het zijn wel degelijk warmwatervissen die warmte nodig hebben.
Koop jezelf een mooie visbak, pomp, filter,..... en je gaat veel meer kunnen genieten van je vissen.
En veel belangrijker, dan krijgen zij de zorg die ze nodig hebben.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 13:38

Omdat de meeste winkels jammer genoeg alleen maar geld willen verdienen ipv aan het welzijn van de dieren te denken.
Als eerste stap zou ik echt vooral zorgen voor extra zuurstof, en indien mogelijk een andere bak correct indraaien met alle benodigdheden :j

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 13:39

Mijn guppen deden het ook prima zonder filters, verwarming etc. Iets te goed zelfs toen we van 8 guppen ineens naar 40 gingen (ging iets mis met de geslachten)

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 13:41

Een guppy is een van de gemakkelijkste vissen.
Maar omdat een paard met 4h buiten komen kan leven wilt niet zegen dat het gezond is...
Dus waarom dan wel van een vis verwachten zonder extra zuurstof gezond te kunnen leven ?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 13:42

appiesjappie schreef:
Ik snap dan niet waarom een vissenwinkel ze zo verkoopt als je verteld dat je een bak hebt zonder pomp of warmteelement dat je er graag visjes in wilt dat ze dan deze meegeven

Omdat ze graag centjes verdienen :)

Steenwol en loodje wel van je plantje afgehaald? Plantje voor 24 uur gespoeld voordat hij bij de visjes ging?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 13:45

vraag me ook enigzins af hoe groot je bak op dit moment is? want in de juiste grootte van de bak zijn dierenwinkels over het algemeen ook niet heel goed...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 13:45

Geef je drijvend voer of zinkend voer?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 13:51

30 liter denk ik en zitten 5 in. De plantjes heb ik doorgespoeld en loodje er af. Het voer drijft

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 13:54

Kan ook een probleem zijn dat ze met eten teveel lucht binnen krijgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 14:11

appiesjappie schreef:
Volgens de winkel kon het prima met zuurstofplantjes. Vroeger had ik 2 bakken met guppies allemaal zonder pomp of wat dan ook. Alleen plantjes en ze door en als een malle en ging bijna nooit 1 dood

Kan ook heus wel maar ideaal is het niet.
Check ook even de temperatuur, te warm/koud vinden ze ook niet leuk. Bak dus niet in de volle zon zetten. Idealiter kan je inderdaad een zuurstofpompje kopen, die hoeven niet zo heel duur te zijn, zeker niet als je maar een klein bakje hebt.
Pas op dat je niet teveel eten geeft, vlokvoer moet binnen een paar minuten op zijn anders vervuilt je bak te sterk.

Wbt wat verversen, max 50% per week, nooit je hele bak in ene verversen want dan gaat je bacterie huishouding stuk. Aangezien je nu wat problemen hebt zou je zondag nog eens 30% van je water kunnen verversen, maar meer niet.

Guppies zijn opzich sterk maar je kan ook echt pech hebben hoor!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 14:30

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 14:51

_San87_ schreef:
Ja dan is t niet gek dat ze dood gaan. Vissen hebben een filter nodig zodat t water goed blijft.

Nee hoor, je zou het prima zonder af kunnen, maar dan moet je wel kennis van zaken hebben.

TO: je hebt de bak minstens drie weken in laten draaien neem ik aan?
De temperatuur is echt constant? Waar staat de bak in de kamer?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 14:53

Het water zat er inderdaad al een paar weken in. Hij staat in de woonkamer en tempratuur blijft hetzelfde