Katten gedrag: Ex-kater begint ineens met sproeien

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Moska

Katten gedrag: Ex-kater begint ineens met sproeien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 18:45

Zojuist gebeurde er iets bizars. Ik zit aan de eettafel in de woonkamer te werken en voel dat een van mijn katten kopjes geeft tegen mijn been. Best lief. Ineens voel ik wat warms en nats op mijn scheenbeen. Heeft mijn kat gewoon tegen mijn onderbeen aan gesproeid!

Het gaat hier om een zeven jarige ex kater, ("de Zwarte") die inmiddels ruim vier jaar bij mij woont. Samen met zijn even oude broertje en een drie jarige gesteriliseerde poes. Voor zover ik weet ik hij voor zijn 1e jaar gecastreerd. Over het algemeen kunnen de drie prima met elkaar opschieten, ze liggen naast elkaar, wassen elkaar etc. Maar zo af en toe vliegen de plukken haar ook door de lucht. De samenstelling van de vechtersbazen wisselt. De poes is overigens de baas, gevolgd de Zwarte.

Ik heb de afgelopen periode al eens vaker druppels gevonden. In de gang bij de voordeur, in het schuurtje bij de fiets. En ik wist niet wie het gedaan had, maar nu heb ik de dader te pakken vermoed ik.

Waarom doet hij dit ineens? '

De katten kunnen naar behoefte naar buiten. Ik heb een luikje met chipherkenning, dus geen vreemde katten in huis. Ze kunnen overdag sowieso in de woonkamer, er staan twee grote kattenbakken die vrijwel dagelijks ontdaan worden van uitwerpselen. En verder krijgen ze twee keer per dag brokken (soms als ik weg ben, doe ik meerdere porties voer in voerballen).

Een andere rare gewoonte van deze kat is om te likken aan plastic (bv de wasmand of mijn forex schilderij aan de muur)

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 18:53

Het eerste alarmbelletje dat bij mij afgaat is blaasgruis/stenen of blaasontsteking. Probeer urine op te vangen en bij de dierenarts te laten controleren. Mocht er niet direct iets uitkomen qua gruis of ontsteking, dan kunnen ze met een echo kijken of er stenen in de blaas zitten. Gruis is vaak met speciaal voer wel op te lossen, stenen moesten bij mijn je-weet-wel exemplaar operatief worden verwijderd.

Bij mijn DA kan ik trouwens gewoon met een potje urine binnenlopen om dat te laten controleren. Misschien morgen even bellen of ze eerst urine willen checken, voordat jij met kat en al langskomt. Kan zijn dat ze voor de zekerheid wel gelijk de kat willen zien, omdat gruis de plasbuis kan verstoppen, met alle (gevaarlijke) gevolgen van dien.

beatje

Re: Katten gedrag: Ex-kater begint ineens met sproeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 19:20

Maar blaasgruis heeft toch niks met sproeien te maken ? Dan gaan ze meer plassen of een poging tot plassen. Bij mijn katten toch. Sproeien is meer territorium afbaken of uit stress. Lastig te doorbreken als ze ouder zijn. Ik gebruik voor ongelukjes altijd uri-off om de geur te verwijderen.

Sorro

Re: Katten gedrag: Ex-kater begint ineens met sproeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 19:58

Sproeien en plassen is ook een teken van pijn en dan kan het wel gruis zijn maar ook iets anders. Vaak is het een schreeuw om aandacht voor iets.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 07:59

Sorro schreef:
Sproeien en plassen is ook een teken van pijn en dan kan het wel gruis zijn maar ook iets anders. Vaak is het een schreeuw om aandacht voor iets.

Maar hoe kom ik daar achter?

En hoe vang je urine op van een kat? Ik wil het best laten onderzoeken, maar ik zie het even niet voor me hoe dat te doen :7

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 08:57

Waarschijnlijk is er iets waar hij bang door is/zich onveilig voelt waardoor dat gebeurd, of een verandering in huis.
Het kan iets in de omgeving zijn maar het kan ook bv zijn dat hij blaasgruis heeft en pijn heeft met plassen.

Bij een vroegere kater van mij, was het een combinatie daarvan.

Ik deed een plastik zak op de plek waar normaal het kattegrind in de bak zit en dan zoog ik het op met een spuitje van de dierenarts.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 09:00

Er zijn verschillende manieren, de dierenarts verkoopt vaak wel speciale korrels die je in de bak kan doen die niet absorberen. Die in een schone bak, dan kun je het plasje er met een pipet oid zo uithalen. Mijn meneer blieft dat sul alleen niet in zijn bak, dus ligt het in de halve gang.

Ik doe bij mijn ex-kater ook wel operatie soeplepel (sauslepel). Ik pak dan de lage kattenbak voor mijn eigen gemak, zet die met een dun laagje grit in de woonkamer, zodat ik er snel bij kan. Hou de sauslepel/juslepel (een oude uiteraard) bij de hand en zodra meneer zit en de boel laat lopen, steek ik de lepel er onder. Als katten de urine eenmaal laten lopen, kunnen ze nl niet meer weglopen, dus echt wachten tot er wat loopt.

Hoe verser de urine hoe beter, liefst binnen 2 uur afgeven, meen ik uit mijn hoofd. Maar dat lukt niet altijd, als meneer niet wil meewerken met operatie soeplepel, dan zet ik 'm een nacht in de kamer met eten, drinken en een lege, schone kattenbak. Dan gaat hij uit nood uiteindelijk wel plassen en kan ik het 's morgens gelijk wegbrengen.