Hond met singeldwang???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anna79

Hond met singeldwang???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 13:00

Een beetje een gekke titel :+ , maar hier lijkt het het meeste op.
Ik heb een 10 maanden oude konings poedel die ik uitlaat aan een tuig. Een halsband vind ik niet ideaal omdat ze een erg lange hals heeft en ik bang ben dat ze deze beschadigd als ze in haar enthousiastme trekt.

Nu komt het probleem. Mijn hond vindt alle tuigen stom. Ik heb werkelijk alle tuigen uit alle dierenwinkels hier geprobeerd maar ze vindt alles onprettig. Als we eenmaal aan de wandel zijn is er niks meer aan de hand trouwens. Maar zodra ze het tuig alleen maar ziet rent ze voor je weg en als het eenmaal om zit gaat ze eerst spastisch tien rondjes draaien met de staart tussen de poten. Ze vindt het echt naar en ik vind het echt sneu.

Ik heb nu een instap tuig dat alleen op de rug vastgeklikt hoeft te worden. Maar ze spant zich dus heel erg, net als een paard eigenlijk. Ik doe heel rustig, geef haar wat lekkers, maar het blijft een probleem. Ik ben nu eigenlijk op zoek naar een tuig dat je een soort van kan aansingelen zodat ik het eerst losjes om kan doen, weet iemand of dat bestaat of waar ik dat kan laten maken? Andere tips zijn uiteraard ook welkom, het is een beetje een blijf van mijn lijf hond geloof ik, ik heb als kleine pup haar een dekje op gedaan omdat het toen winter was, nou, nou, daar was ze ook niet over te spreken, aan haar lijf geen polonaise :o . Verder de liefste en makkelijkste hond die je je kan voorstellen

Afbeelding

Alvast bedankt!

Azmay

Re: Hond met singeldwang???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:03

Hihi zou het een poedel ding zijn? Die van mij vond dat ze niet kon lopen met een riem over haar rug :(:)

Inmiddels gewoon Julius K9 voor op de achterbank en jachtlijnen (met stop) voor het wandelen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:05

Wat voor tuigen heb je geprobeerd? Veel tuigen belemmeren in de beweging. Een y tuig kan dan wel een uitkomst zijn. Op die manier zijn de schouders en luchtpijp helemaal vrij

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:06

Hier ook een hond die anti tuig is. Tips heb ik niet, ik heb het opgegeven en ze loopt nu altijd aan een halsband.
Ipv zich onder de tafel te verstoppen staat ze nu stuiterend naast me als ik de riem pak. Hond blij, ik blij dan maar geen tuig

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:08

Of toch eens kijken wat een normale halsband doet.

Desnoods zo'n (lelijke maar functionele) extra brede die voor de gevoelige windhondennekken gebruikt worden.

En dan gaan trainen op niet trekken, dat lijkt me sowieso nuttig.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:15

canicrosttuigje ? Die trek je over het hoofd/lijf heen maar hoef je nergens vast te klikken. Zit dan ook vrij losjes en spant zich wat rond het lijf als ze effectief gaan trekken.
Ik zou dit echter alleen gebruiken bij honden die ook los kunnen lopen, ivm met zich er achteruit uit te trekken.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 13:20

Azmay; ha ook een poedel? Het gekke is dat zodra we de tuin uit zijn ze het tuig alweer vergeten is, dan loopt en rent ze ermee alsof ze het niet om heeft.

Emptywords: van alles geprobeerd, y tuigen hebben mijn voorkeur, maar lijkt niet uit te maken. Ze vindt het ook naar als het over haar kop gaat, maar ook de buikband.

Femke, ja daar heb ik ook aan gedacht, maar het blijft lastig, ze trekt op zich niet erg, maar wel als ze een andere hond ziet of een kat :+ . Ze trekt aan het tuig trouwens nauwelijks, aan een halsband meer.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:21

Hier vindt de poedel het julius-tuig veruit het fijnst. Instaptuigen drukken vaak op de ruggengraat, zeker met de sluiting. Gewone borsttuigen zijn aan de voorkant vaak te smal. Noa, mijn middenslag van 10kg, heeft maat mini met de borstriem op zijn wijdst en de buikriem vrijwel op zijn kortst. Anders zit hij in het oksels. Y-tuigen zijn weer lastig met haar oren (gecombineerd met haar smalle nek) en zitten ook vaak te dicht op de oksels, hoewel de ruffwear webmaster harness behoorlijk goed gaat.

Ik heb nu bij blaire.de een sicherheitsnorwegergeschirr besteld met borstlengte 45 en buikomtrek 55cm, maar eigenlijk had het 52 en 52cm moeten zijn, naderhand gezien.

Deze zit dus al te dicht op haar oksels ideaal gezien, zelfs als ze normaal staat (Ze staat hier zeer onderstandig omdat ze het niet eens was met de trimtafel): https://pbs.twimg.com/media/EDS2wiTW4AA ... ame=medium

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 13:26

Duhelo, dat is misschien ook een optie, al moet ik er dan wel iets tussen zetten zodat het niet over de kop hoeft.

Mizora ik merk bij mijn hond een groot verschil in de manier van lopen bij een borsttuig of y tuig, bij de laatste loopt ze ruimer en vrijer.

Ik zal vanmiddag even een foto maken van het tuig wat ik nu heb, is een beetje een combi.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:26

En al eens opnieuw begonnen met introduceren van het tuig en er een positieve beloning bij? Dat wil soms ook wel helpen als in de eerste instantie het allemaal wat snel is gegaan voor de hond.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:28

Niet typisch poedel denk ik, mss wel gevoelige honden?? Mijn stiefdochter haar franse bulldog (erg gevoelig hondje) kroop bij een tuig ook helemaal in elkaar.

En anders toch een halsband proberen? Zoals hier reeds gezegd werd, kan je mss een windhondenhalsband proberen. Die zijn er speciaal voor hun gevoelige, lange nekken.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:31

Gewoon een halsband en trainen dat ze niet gaan trekken? Je hond geeft het imo heel duidelijk aan

Edit. En dus trainen met een normale riem naast je te lopen met een boogje in de lijn. Zelfs mijn husky van 8 maand kan dat en dat zijn trekhonden.
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 16-09-19 13:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 13:33

Rumay ja dat is ook belangrijk, ze wordt momenteel wel vaak door verschillende mensen uitgelaten en daar wordt het niet beter van.

Lukasje; ja ze is een gevoelige hond. Maar ik vraag me A af hoe zo'n halsband zit met die krullen en B ik gebruik een flexilijn en een correctie geven op de halsband met flexi vind ik niet zo prettig. Commando volg kan ze prima, maar aan de flexi is ze een eind voor je uit, als ze dan wat ziet, is het trekken, het is een jonge hond en er zit veel actie in :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:36

Anna79 schreef:
Rumay ja dat is ook belangrijk, ze wordt momenteel wel vaak door verschillende mensen uitgelaten en daar wordt het niet beter van.

Lukasje; ja ze is een gevoelige hond. Maar ik vraag me A af hoe zo'n halsband zit met die krullen en B ik gebruik een flexilijn en een correctie geven op de halsband met flexi vind ik niet zo prettig. Commando volg kan ze prima, maar aan de flexi is ze een eind voor je uit, als ze dan wat ziet, is het trekken, het is een jonge hond en er zit veel actie in :j

Flexi lijnen vind ik echt vreselijk, ik zou gewoon een brede leren halsband gebruiken denk ik. Zelf heb ik gewoon dunne van Hunter en is een kwestie van gewoon vertellen dat ze niet mogen trekken. Beide koningspoedels en die krullen zitten niet zo zeer in de weg hoor ;)

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 13:38

Kabayo, commando volg zit er goed in, ik doe cursussen met haar en dat doet ze super. Maar op straat en in het park aan de flexi met halsband trekt ze wel, met tuig niet dus dat heeft echt mijn voorkeur. Als ze trekt begint ze ook te hoesten, lijkt me niet goed voor de luchtpijp.

Ok, dank je Azmay, honden mogen hier weinig los, onze trainer raadde de flexi juist aan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:38

En heel iets anders: zo'n brede halsband als die ze gebruiken voor hazewindhonden? Is dat geen optie?

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 14:21

Vjestagirl, dit is al genoemd en is een optie.

Heeft iemand goede ervaringen met een tuig zelf laten maken? En zo ja waar en wat kost het ongeveer?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:36

Ik bij www.blaire.de . Qua prijs heel goed te doen en de levertijd was 2 weken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:41

Kabayo schreef:
Gewoon een halsband en trainen dat ze niet gaan trekken? Je hond geeft het imo heel duidelijk aan

Edit. En dus trainen met een normale riem naast je te lopen met een boogje in de lijn. Zelfs mijn husky van 8 maand kan dat en dat zijn trekhonden.

Mijn hond loopt ook prima naast me zonder trekken, maar toch vind ik een tuigje fijner, met een halsband zakt de musketon altijd naar beneden, die hangt dan te wiebelen en ze botst er constant tegen met haar voorpoot/schouder. Komt zowel zij als ikzelf nerveus van.

@ts: heb je al eens de tre-ponti geprobeerd? de julius borsttuig vond de mijne ook maar zo-zo, maar de tre-ponti vindt ze wel leuk, die moet wel over de kop, maar het gat is zo groot dat je het er praktisch omheen kan "gooien" en dan hoeft er enkel een riem rond de buik vast gemaakt worden (net als de julius, maar de tre-pontis zijn veel lichter en minder bombastisch).
Daar komt de mijne zelf haar kop insteken, terwijl met de julius ze zich gedroeg als een geslagen hond :D

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 15:01

Dank je Mizora

Duhelo: de tre ponti was haar eerste tuigje, vond ze ook stom }> , daarna een h tuig en nu een soort combi die niet over de kop hoeft. Ik denk zelf dat ze het gevoel van de buikband naar vindt net als een paard met singeldwang dus, na een minuut is dit over en loopt ze er normaal mee. Vandaar dat mijn idee is om een tuig voor haar te laten ontwerpen waarbij ik de buikband zachtjes aan kan singelen zeg maar...

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:11

Zo'n buikband hoeft ook niet vastgesjord te worden hè!

Aansluitend is zat.

Het hoeft geen zadel op zijn plek te kunnen houden....

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:12

Waarom niet gewoon een halsband en goed mee leren omgaan? Één van mijn honden houdt ook niet van tuigjes, wat voor tuig dan ook. Mijn andere twee vinden het geen probleem en dragen ook zonder gedoe jasjes en shirts. Als je hond er niet van houdt zou ik op zoek gaan naar wat anders.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 15:15

Femke_Tweety schreef:
Zo'n buikband hoeft ook niet vastgesjord te worden hè!

Aansluitend is zat.

Het hoeft geen zadel op zijn plek te kunnen houden....

Nee joh snap ik, maar als ie te los zit schuift het. Maar het zit echt niet strak hoor, alleen ze spant zich met aandoen op waardoor het strakker zit, vandaar mijn idee van een soort singel

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 15:16

Kaus schreef:
Waarom niet gewoon een halsband en goed mee leren omgaan? Één van mijn honden houdt ook niet van tuigjes, wat voor tuig dan ook. Mijn andere twee vinden het geen probleem en dragen ook zonder gedoe jasjes en shirts. Als je hond er niet van houdt zou ik op zoek gaan naar wat anders.

I'm working on it. Maar in de t tussentijd wil ik niet dat haar hals beschadigd

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:18

Ferplast ergocomfort Y tuig, zeer tevreden van en makkelijk in elkaar te zetten en aan te passen.
Heel licht voor de hond en zonder problemen sterk.

Gebruik deze voor mijn werk Duitse herders.