Nav eerder topic:ervaringen gezocht over doorleven met fip

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ikkedus

Nav eerder topic:ervaringen gezocht over doorleven met fip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-19 08:31

Naar aanleiding van mijn eerdere topic: even van me afschrijven .....

Mijn 2 jarige Birmaantje Mokka ligt doodziek op de kliniek. Er is van alles mis met oa galblaas, galweg, darmen, maagvliesontsteking, heel sterk afwijkend bloedbeeld.
Naast deze problemen wordt het vermoeden voor droge fip steeds sterker.
Gister was de conclusie dat we hem laten inslapen als dat er uiteindelijk toch uitkomt. ( hoor ik hoop ik vandaag).
Maar hij begint, mbv infuus, pijnstillers, b12 en sondevoeding, een beetje op te krabbelen.
Nu wil de dierenarts de intensieve behandeling dus ook ba bevestiging fip/fiv toch doorzetten. Volgens hem kunnen katten dan nog weken tot zelfs jaren symptoomvrij leven. Uiteindelijk gaat hij er wel aan dood.
De ervaringen over doorleven na zo’n heftige fip crisis zijn best moeilijk te vinden online. En de ervaringen die ik wel heb gevonden zijn niet zo hoopgevend. 1 of 2 bij wie de kat inderdaad nog jaren had. Wat meer ervaringen over toch snel aftakelen en gehannes met cortico’s en andere heftige medicijnen. En soms dwangvoederen. Dat wil ik dus niet voor Mokka.
Wie heeft er dus ervaring met een jat met droge fip die nog ( heeft ge-)leeft? Was dit katvriendelijk en waren ze dan ook gezond en gelukkig? En wat heeft dan uiteindelijk geleid tot inslapen?
Mokka heeft (als het idd fip blijkt) nu vooral interne problemen met galblaas, darmen, buikvlies. Geen neurologische verschijnselen.

DiantaM

Re: Nav eerder topic:ervaringen gezocht over doorleven met fip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 08:25

Ik ken het helemaal niet. Maar gezien de ernst van de symptomen en het feit dat ze er toch dood aan gaan zou voor mij denk ik het einde betekenen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 09:01

Wat ontzettend heftig TS.

Ik heb er geen ervaring mee. Maar ik lees op Facebook wel af en toe berichten over een medicijn wat fip zou kunnen genezen maar nog geen FDA approval heeft.
Geen idee of dit alleen maar reclame is voor een onzinnig medicijn of dat het echt iets is wat er aan zit te komen.
Ik zou daar even op zoeken(maar wees er wel scherp op dat het geen commercieel geleuter is over een niet werkende of onbewezen therapie is...want dat weet ik dus echt niet)

Edit,..ik heb net even zitten googelen maar ik kan niks vinden. Zal wel niks zijn. Sorry.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 09:28

Wacht deze bedoelde ik.

https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 100442.htm

Maar ik weet verder dus niet of het echt iets is. Je zou je dierenarts hier naar kunnen vragen.
Kan nog heel experimenteel zijn en dus te laat voor jou kat zijn.

Edit 2 nee is echt nog meer onderzoek nodig.

Je kan het op het internet kopen maar dat is uiteraard niet aan te raden.(omdat je alleen al geen idee hebt wat je precies koopt op dat moment) en omdat het geen goedgekeurd medicijn is.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-19 09:53

Dat ga ik ook niet doen nee. Ik heb wel (wat) vertrouwen in de arts. Heb me net ingelezen in de andere optie ( cholangitis en cholangeahepatitis). Dat heeft hij sowieso. Daar wordt over geschreven dat er vaak eerst aan fip wordt gedacht.
Maar ook daar lees ik over minimaal 4 wkn antibiotica (acute variant) en levenslang prednisol (chronische variant), anders alsnog dodelijk.
Ik merk wel dat het veel lastiger wordt om te bepalen wat wijsheid is en wat eerlijk is voor hem.
De medicijnen zorgen er nu voor dat hij opknapt en gaat eten. Maar wat gebeurt er als hij straks naar huis kan? Als hij dan weer snel aftakelt, dan laat ik hem wel thuis inslapen. Dat voelt dan wel fijner als op de kliniek. Hopelijk heeft hij dan eerst nog een paar fijne dagen. Anders doe ik het liever nu gelijk.
En ik hoor de dierenarts ook nog niet over benodigde nabehandeling. Ik heb wel gezegd dat ik dat eigenlijk niet wil. Maar goed daarbij ging ik uit van een zieke, zich ellendig voelende kat die ik dan “vol” moet stoppen met pillen en moet dwangvoeren oid. Dat doe ik dus pertinent niet.
Dat lijkt nu niet het geval te zijn. Als ik een etende, zich beter voelende kat kan ondersteunen met wat pilletjes ( even afwachten of die dan makkelijk te geven zullen zijn. Dat speelt dan ook mee) dan is dat toch weer een ander verhaal.
Ik mocht hem technisch gesproken gister mee naar huis nemen en thuis ondersteunen (aangeboden vanuit financieel oogpunt). Dat werd dan zeker NIET aangeraden, maar als je de kliniekkosten niet kan betalen ......
Dat kan ik gelukkig nog wel, dus geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt. Hij krijgt in ieder geval de voorgestelde 3 dgn intensieve opname, omdat hij gelukkig al snel verbetering laat zien.
Maar ik zoek dus mensen die hun kat thuis hebben gekregen na de fip diagnose en hoe dat dan bij hun kat is gegaan. Waar moet je dan op letten. Was de kat comfortabel, vrolijk en actief? Vandaar mijn vraag of er mensen zijn die dat hebben ervaren met hun kat.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-19 14:36

Hij is thuis. Werd te energiek om op de kliniek te blijven. Geen pijn meer en eet zelf goed.
Engengengeng!
Maar goed we gaan het zien. Hij knapt verder op of takelt af.
In ieder geval nu voor 2,5 dgn antibiotica mee en evt nog een tablet tegen misselijkheid. En dan zal de tijd het keren.
Nog steeds niet alle uitslagen van het lab binnen, dus hopelijk morgen daar meer info over.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 13:37

Laatste update voor wie het nog niet in het andere topic heeft gelezen: Mokka heeft fip en voelt zich nu al niet optimaal. De dierenarts kom over een uurtje en dan mag hij gaan.
Geen gedokter en gedoe meer. Lekker knuffels en genieten van verse rosbief.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:39

Ja ik ls het daar inderdaad. Nogmaals heel veel sterkte...tis gewoon zo *piep* als je ze moet laten gaan.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 23:57

Heel veel sterkte met het verlies van je kat ...

NatasjavE schreef:
Wat ontzettend heftig TS.

Ik heb er geen ervaring mee. Maar ik lees op Facebook wel af en toe berichten over een medicijn wat fip zou kunnen genezen maar nog geen FDA approval heeft.
Geen idee of dit alleen maar reclame is voor een onzinnig medicijn of dat het echt iets is wat er aan zit te komen.
Ik zou daar even op zoeken(maar wees er wel scherp op dat het geen commercieel geleuter is over een niet werkende of onbewezen therapie is...want dat weet ik dus echt niet)

Edit,..ik heb net even zitten googelen maar ik kan niks vinden. Zal wel niks zijn. Sorry.

Dit is zeker wel wat wanneer je de juiste wegen weet te vinden. Voor wie de zoekfunctie op fip nog eens gebruikt en meer wil weten kan mij een pbtje sturen, ik heb een fip overlevende (100% diagnose na gevonden mutatie in het buikvocht) maar voor veel katteneigenaren komt dit te laat omdat het vreselijk moeilijk is de juiste weg te vinden hierin. Daarom dat ik toch maar een berichtje hier plaats gezien dit een van de topics is die gelijk omhoog komt als je op FIP zoekt.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 00:13

Altijd handig om te lezen. Kan je er wat meer over delen?
Voor Mokka veel te laat, maar ik heb er nog een paar en iedere kans extra is interessant.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 00:37

Ja sorry... Ik wist het toen ook nog niet en er zijn veel mensen die niet weten dat er toch wat hoop op genezing is. Het is een zware lange weg en niet iedereen kan (heel duur) en wil deze weg nemen (kan niet via dierenartsen omdat het nog niet een geregistreerd medicijn is, maar inmiddels in Amerika is er wel eentje bijna erdoor!).
Ik dacht als iemand op bokt de zoekfunctie op fip gebruikt in ieder geval een kans te geven door er wat over te plaatsen. In pb kan ik verwijzen naar meer info maar je kan op facebook ook zelf naar fip groepen zoeken waar van alles in staat.

Er is wel een heel uitgebreid artikel over een van de onderzoeken geplaatst:

https://journals.sagepub.com/doi/full/1 ... 2X19825701

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 00:45

Lekker genieten van je rosbief Mokka, je baas maakt de juiste keuze voor je. :(:)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 08:04

Manda schreef:
Ja sorry... Ik wist het toen ook nog niet en er zijn veel mensen die niet weten dat er toch wat hoop op genezing is. Het is een zware lange weg en niet iedereen kan (heel duur) en wil deze weg nemen (kan niet via dierenartsen omdat het nog niet een geregistreerd medicijn is, maar inmiddels in Amerika is er wel eentje bijna erdoor!).
Ik dacht als iemand op bokt de zoekfunctie op fip gebruikt in ieder geval een kans te geven door er wat over te plaatsen. In pb kan ik verwijzen naar meer info maar je kan op facebook ook zelf naar fip groepen zoeken waar van alles in staat.

Lijkt er op dat dit medicijn nog in het registratie traject zit. Op zich goed nieuws.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 08:34

Hmmm lange zware weg... Die heeft Mok al gehad. Maar goed wellicht als ik er eerder bij was geweest, met een betere afloop.
Voor Mokka heb ik inderdaad de enige juiste beslissing genomen en wat ben ik blij dat dat voor dieren mag!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 09:01

Ik bedoel eigenlijk voor de eigenaar een lange zware weg.
De katten knappen heel snel op als het echt fip is. Zelfs binnen een dag zien veel al enkele tekenen van verbetering.
Mijn kat was echt doodziek en binnen een week weer zowat zichzelf.
Het is bijna een wonder omdat fip beschouwd wordt als een doodsvonnis. Maar dat is nu niet meer het geval, het medicijn dat werkt is er.

Jij hebt zeer zeker de juiste keuze gemaakt voor jou kat!!! Je had geen andere keuze (omdat niemand je dat destijds heeft kunnen vertellen), dan was het gewoon lijden want er was niks anders wat je had kunnen doen en je hebt hem veel leed bespaart!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 09:58

Heb een ontzettend geweldige kat aan acute FIP verloren. Diagnose was eerst onduidelijk. We gingen maandag met hem naar de dierenarts omdat hij niet meer speelde (gecastreerde kater, bijna 17 jaar) en wat minder at. Niks te vinden alleen lage temperatuur. Bloed afgenomen, zou woensdag uitslag krijgen. Dinsdag wist ik al dat het hopeloos was. Vrijdag hebben we hem thuis laten inslapen. Uit het bloedonderzoek kwam niks bepalends: Diagnose achteraf: FIP.

Echt, wat een rotziekte. Chronische FIP gelukkig niet meegemaakt. Lijkt me hel erg moeilijk.

Heel veel sterkte!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 18:05

Manda schreef:

En hoe kwam jouw dierenarts hier aan?

Ts, sterkte met het verliezen van je kat ;(

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 19:09

Dit gaat niet via een dierenarts binnen Nederland dus mijn eigen dierenarts is hier nooit bij betrokken geweest na het stellen van de diagnose.
Die gaf aan dat fip ongeneeslijk is en kon alleen naar euthanasie adviseren.
Daarom zeg ik het is een lange zware weg voor de eigenaar en zeker als je echt alleen ervoor staat, maar heel facebook staat vol met steungroepen, zoek gewoon op alles wat met fip begint en je komt er zelf ook wel. Maar voor lotgenoten sta ik verder ook open voor hulp hierin, daarom als de zoekfunctie nog eens gebruikt wordt door iemand die wanhopig zoekt naar advies en hulp omdat ze een fip kat hebben, vraag gerust en weet dat fip geen doodsvonnis meer hoeft te zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 19:10

Wat zegt je DA er nu over?