Aanschaf kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Dribbel

Aanschaf kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-19 10:03

Hoi allemaal,

Ik ben me rustig aan het oriënteren of ik misschien weer een kat zou willen nemen en hoop hier op wat tips en adviezen. Ik weet ook nog helemaal niet of ik het echt zou willen omdat ik geen idee heb of mijn situatie wel ideaal is. Als ik overstag zou gaan, dan wordt het een asiel katje.

Ik woon samen met mijn man in een woning met tuin. Echter is dit een huurwoning en er is dus geen mogelijkheid om een kattenluikje te plaatsen.

Als we eraan willen beginnen, dan zou het een buitenkat moeten zijn. Maar hoe pak je dit aan als je geen kattenluikjes kan plaatsen?

Ik had wel ergens gelezen dat je speciale huisjes hebt die je in de tuin kan neerzetten. Wij werken beide fulltime dus overdag zal er niet iemand zijn die de deur open en dicht kan doen.
Het grootste probleem is denk ik het katten luikje.

Zijn er hier bokkers die buitenkat ten hebben zonder luikjes?

Alvast bedankt!

Azmay

Re: Aanschaf kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:06

Waarom een buitenkat?
Zou dan de kat binnen laten en hooguit buiten als je zelf in de tuin zit, in het begin moeten ze toch een tijd binnen blijven.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:07

Hier blijven de katten binnen als we van huis gaan. Een van de 2 mag eventueel wel buiten, die gaat zelf weer in de serre op de bank liggen totdat wij thuis zijn om de deur open te doen. Als wij thuis zijn mogen ze gewoon buiten, maar hier staat ook 9 van de 10 keer de achterdeur wagenwijd open :+

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:07

Wij hadden vroeger een buitenkat zonder luikje. We hadden een huisje in de tuin met een kussentje waar
de kat in kon liggen en de kat ging aan de deur hangen als ze weer naar binnen wou. Als er niemand was
om open te doen had ze gewoon pech. 's Nachts zat ze meestal binnen geloof ik.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:10

Je kan evt ook het probleem met het kattenluikje oplossen door zelf een deur met luikje er in te zetten (vaak wel voor weinig te koop op MP) en als je weer gaat verhuizen kun je de oude deur terug plaatsten.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:10

Geen optie om een deur met kattenluikje van marktplaats te halen en de deur te vervangen?

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-19 10:13

Azmay schreef:
Waarom een buitenkat?
Zou dan de kat binnen laten en hooguit buiten als je zelf in de tuin zit, in het begin moeten ze toch een tijd binnen blijven.

Ik vind dat niet fair tegenover katten. Ik heb zelf jaren lang binnen katten gehad en dat wil ik nooit meer.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-19 10:15

Selina schreef:
Geen optie om een deur met kattenluikje van marktplaats te halen en de deur te vervangen?

We wonen in een nieuw nieuwbouwhuis waar echte mega kluisdeuren in zitten. Ik denk dat dat heel erg lastig wordt maar kan zeker informatie hierover inwinnen. Dankjewel!

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:17

Zoals gesuggereerd wordt is de deur vervangen een goede optie. Verder kende ik iemand die de kat altijd via het raam naar buiten en binnen liet. Het raam stond standaard op een kier. Als het koud was buiten was het raam wel dicht, maar zat de kat voor het raam als ie naar binnen wilde. Dan zie je hem ook gelijk zitten en kan je hem binnen laten. De kat buiten houden met een huisje vind ik persoonlijk wel sneu, ook met de koudere dagen en slecht weer. Ik vind dat hij wel gewoon binnen moet kunnen zitten en aandacht dient te krijgen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:24

Wij werken ook overdag en de katten kunnen kiezen 's ochtends: ofwel blijf je binnen na je ontbijt, ofwel ga je buiten tot een uur of 5. Meestal blijven ze overdag binnen.
's Avonds wil ik de deur wel wat open en dicht doen, maar ook niet continue en dat weten ze. Dus bijna altijd gaan ze ff de hort op na het avondeten en komen terug rond 10 voor een hand brokken. En daarna weer buiten tot de volgende ochtend of ze blijven binnen.
Katten leren heel snel jouw ritme overnemen. Ze staan altijd klaar als ik opsta. Ook als ik vrij ben en later opsta. Dat voelen ze aan ofzo :+

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-19 10:39

Rebel_Jits schreef:
Wij werken ook overdag en de katten kunnen kiezen 's ochtends: ofwel blijf je binnen na je ontbijt, ofwel ga je buiten tot een uur of 5. Meestal blijven ze overdag binnen.
's Avonds wil ik de deur wel wat open en dicht doen, maar ook niet continue en dat weten ze. Dus bijna altijd gaan ze ff de hort op na het avondeten en komen terug rond 10 voor een hand brokken. En daarna weer buiten tot de volgende ochtend of ze blijven binnen.
Katten leren heel snel jouw ritme overnemen. Ze staan altijd klaar als ik opsta. Ook als ik vrij ben en later opsta. Dat voelen ze aan ofzo :+

Oké dit is ook wel heel goed om te weten!

Ramen openzetten kan hier niet helaas niet. :)

Dank voor de tips!

SafierZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 15:23

_Dribbel schreef:
Azmay schreef:
Waarom een buitenkat?

Ik vind dat niet fair tegenover katten. Ik heb zelf jaren lang binnen katten gehad en dat wil ik nooit meer.

Wat een onzin. Ik heb twee katten die het liefst binnen zitten. Af en toe doe ik ze zelf naar buiten, maar dan staan ze binnen mum van tijd weer voor de deur te miauwen om naar binnen te mogen.
Wij wonen buitenaf, dus ze hebben veel ruimte buiten.
Het is net wat ze gewend zijn.
Bij het vorige baasje hebben ze alleen binnen gezeten. Nu mogen ze zelf kiezen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 15:47

Een raam op een kier zetten? Ik vind het zelf wel fijn dat ze altijd naar binnen kunnen. Die tip van een andere deur erin met luik is denk ik wel de beste oplossing.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 17:27

_Dribbel schreef:
Azmay schreef:
Waarom een buitenkat?

Dat ligt er maar aan. Mijn kater doe je echt geen plezier door hem naar buiten te doen, die vindt dat echt helemaal niet leuk. Hij is heel actief en speels, en een heel vrolijke kat, maar wil niet naar buiten.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-19 19:05

Citaat:
Wat een onzin. Ik heb twee katten die het liefst binnen zitten. Af en toe doe ik ze zelf naar buiten, maar dan staan ze binnen mum van tijd weer voor de deur te miauwen om naar binnen te mogen.
Wij wonen buitenaf, dus ze hebben veel ruimte buiten.
Het is net wat ze gewend zijn.
Bij het vorige baasje hebben ze alleen binnen gezeten. Nu mogen ze zelf kiezen.

Dat mag jij vinden. Dit is mijn eigen ervaring met katten en ik voelde me daar absoluut niet prettig bij tegenover de beestjes.
Natuurlijk snap ik dat er ook katten bestaan die niet graag buiten komen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:08

Altijd die eeuwige discussie over binnen- of buitenkatten... :roll:
TS heeft haar keuze daarover al lang gemaakt. De vraag is hoe je er voor kan zorgen dat de kat zelf binnen en buiten kan komen.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-19 19:10

Jessix schreef:
Een raam op een kier zetten? Ik vind het zelf wel fijn dat ze altijd naar binnen kunnen. Die tip van een andere deur erin met luik is denk ik wel de beste oplossing.

Raam is hier helaas geen optie maar als je die optie hebt dan is alles opgelost ja. Als wij dat doen wordt er zo ingebroken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:13

Hier ook een huur woning met 2 katten die erg houden van het buiten leven maar ook regelmatig binnen zitten, geen kattenluikje dus, toen ik nog studeerde (nu werkzoekend, met mijn studie maakte ik dagen van half 9 tot 3 gemiddeld) waren ze gewoon binnen en zodra ik thuis kwam zette ik de deur open en konden ze naar buiten en gewoon in en uit lopen, de oudste is 's avonds wel eens langer buiten en dan gaat de deur soms ook wel dicht als het te koud word bijvoorbeeld maar dan check ik om de 10 minuten even, zij gaat gewoon voor de deur zitten als ze naar binnen wil en weet inmiddels dat ik regelmatig check of ze naar binnen wil.
Voor mij en mijn katten werkt dat prima en vind dat ook wel zo fijn dat ze alleen buiten zijn als ik er ook ben helemaal na de vermissing van de oudste 1,5 jaar geleden.
Overigens heeft mijn vriend ook een huur woning maar hier zit door de vorige bewoner wel een kattenluikje in, niet in de deur maar in de bijkeuken zit een soort luikje en binnen in de deur van de keuken naar de bijkeuken ook, volgens mij mag het bij sommige woningbouwstichtingen ook wel maar dat zou je dan altijd nog na kunnen vragen als je het zeker wil weten.

Edit : Toen ik nog thuis woonde, al was dat wel een koophuis was het voordat we een kattenluik hadden ook zo dat de katten naar buiten gingen als er iemand thuis kwam en die gingen dan vaak voor het raam (/schuifdeur) zitten als ze naar binnen wouden.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:16

Ga je dan wel de tuin afzetten zodat ze alleen in je eigen tuin zit?
Een buitenkat nemen in een woonwijk vind ik persoonlijk niet kunnen. Dan heb je grote kans dat de buurt overlast heeft van jou kat.
Heb zelf 2 jonge katten en die komen dus bewust niet buiten omdat tuin Af zetten een dingetje zou zijn en ik hier niet meer jaren wil wonen.
Maar ik wil niet dat de buurt last heeft van mijn katten. (Zeker ook omdat ik verwacht dat meneer Bob dan overal op visite zou gaan die vindt de hele wereld een groot feest)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:22

Wij hebben jarenlang de deur voor de kat open gedaan. Dat kan, al betekent het dat je af en toe gekgezeurd wordt (en dan drie stappen buiten en dan toch weer naar binnen willen ofzo.) Al scheelde het wel dat ik nog naar school ging en dus ook vroeger thuis. Maar het was best te doen.

Maar een alternatief is om een andere deur te nemen met kattenluikje, zijn vaak standaarddeuren met standaardformaat, de oude deur ergens uit de weg parkeren, en als je gaat verhuizen de oude deur er weer in.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:29

Je kat de hele dag buitensluiten omdat je zelf fulltime werkt is ook sneu. Bovendien moet je dan inderdaad de tuin gaan afzetten anders schijt hij de tuinen van je buren vol of eindigt als straatpannenkoek.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:44

_Dribbel schreef:
Azmay schreef:
Waarom een buitenkat?

Er zijn katten die niet naar buiten willen. Dus ik zou er een zoeken, die qua karakter bij je past.
Een groot deel van de katten vind het prima om een deel van de dag binnen te zijn en als je thuis bent, naar buiten kunnen.

Als je alleen een buitenkat wil, kun je net zo goed geen kat nemen.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:04

Esther_ schreef:

Wat een onzin :+
Voor katten is het toch het aller lekkerst om gewoon de keuze te hebben. Binnen of buiten, dmv een katten luikje. Onze katten vinden het buiten heerlijk, maar zitten ‘s avonds het liefst bij ons binnen. Maar onze katten zouden het echt niet leuk vinden om binnen opgesloten te zijn, en ik vind dat als de mogelijkheid er is om een dier vrijheid te geven, dat dat het mooiste is om te doen.

Dat overlast van buren enz. vind ik allemaal overbodig, om eerlijk te zijn. Als iedereen nou een beetje tolerant blijft. Daarnaast, als er in TS’ buurt veel katten zijn is de buurt er toch al op aangepast. Heb nog nooit in de praktijk iemand gehoord die werkelijk ontzettende problemen had met loslopende katten.

Ook vind ik het sneu om 1 kat in zijn eentje de hele dag op te sluiten binnen, als je full time werkt. Dat vind ik, ook al kan een kat wwl zelf zijn behoefte doen, net zo sneu als een hond die 9 uur alleen zit.

Dus nee, ik vind dat het geweldig is dat katten vrij los kunnen lopen in Nederland en ik hoop dat we niet zó’n zeikland worden dat zelfs dat niet meer mogelijk is. En dat als je er problemen mee hebt, dat onderling op te lossen is....

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:27

Esther_ schreef:

Daar ben ik het wel mee eens. Jullie werken beiden fulltime, slapen in de nacht, doen in het weekend waarschijnlijk ook wel het e.e.a. en wonen in een (zo te horen) drukke/niet sociale woonwijk. Ik persoonlijk vind daar geen katten bij passen eerlijk gezegd.

Noox, Nederland groeit dicht. We wonen steeds dichter op elkaar. Die loslopende katten gaan vanzelf wel verdwijnen. In de huidige steden kan het gewoonweg niet meer. Kijk eens naar alle topics die daar al over zijn geweest.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:29

Ze wil niet alleen een buiten kat, waar lezen jullie dat? Ze wil een kat en die wil ze de keuze geven om zowel binnen als buiten te zijn.