Binnenkort komt de grijze roodstaart van mijn opa en oma bij mij wonen. Helaas gaat de gezondheid van beide dusdanig achteruit, dat zij op korte termijn niet meer voor hun papegaai kunnen zorgen.
De papegaai, genaamd Paco, is inmiddels 26 jaartjes jong, heeft altijd in een kooi binnen gezeten en is niet heel tam. Hij neemt wel het lekkers (zachtjes) van je aan, mijn opa en ik kunnen hem/haar wel over het snaveltje aaien en hij likt graag mijn vingers af (hier heel voorzichtig mee, omdat hij ook graag zijn snavel overal aan wilt testen).
Ik meen gelezen te hebben, dat je sinds 2017 verplicht bent om een vergunning voor oa een grijze roodstaart aan te vragen, als je er één koopt/overneemt. Wie kan mij daar meer over vertellen? Ik heb al wel gegoogled, maar daar wordt vooral gesproken over de aanschaf van een papegaai bij een kweker... Paco is van jongs af aan bij mijn opa en oma, ze hebben hem zelfs nog een tijdje pap moeten voeren en hij kwam half kaal bij hun thuis.
Ik weet dat Grijze roodstaarten groepsdieren zijn. Paco zit al zijn hele leven alleen en het schijnt dat het al een terrorist was in het nest, vandaar dat hij het nest erg vroeg heeft moeten verlaten..
Een foto van hem volgt spoedig