Medisch: Kattin heeft borstkanker! Tips gevraagd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

2a54z6e45r6r

Medisch: Kattin heeft borstkanker! Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-19 00:29

Hallo,

Mijn kattin is 9,5 jaar oud. We hebben haar als hele jonge kat gevonden. Ze was waarschijnlijk aangereden: regio bekken stijf en waggelt, kaakgewricht is wat stijfjes (is voorzichtig met brokken aan nemen, tanden wel helemaal in orde), oogje gekwetst met 95% gezichtsverlies). Verder was ze graatmager, bol van de wormen. En natuurlijk drachtig. Nu is ze helemaal gelukkig, woont ze met haar twee kittens, geeft ze iedereen dagelijkse knuffelsessies en wast je heel graag, speelt nog graag. Ze heeft wel wat moeite (twijfelt) bij het op schoot springen (tafelhoogte). Eet goed, blinkt in haar vachtje.

Ze is vorig jaar geopereerd aan een van haar melkklieren omdat ze een klein gezwel had (1mm x 1mm).Uit voorzorg is er een ruime perimeter weggesneden. Uit de biopsie bleek dat het vooral om vet ging en het puntje bleek een beninge (goedaardig) gezwel te zijn.

Ik merkte na de operatie dat ze aan de andere zijde een naaldenpuntje over het oog gezien hadden.
Na een jaar lang opvolgen hebben we x-rays laten nemen. Het naaldenpuntje is gegroeid tot een gezwel vlak onder de tepel van 12mm x 12mm. De laatste 3 maand was de meeste groei zichtbaar.

Op de fotos is er geen uitzaaiingen te zien. Natuurlijk zie je meer op een CT-scan maar ergens moet de grens getrokken worden qua kosten.

Er is een punctie gebeurd van het gezwel en opgestuurd naar het labo.

Het gezwel gaan we zowiso weghalen. De dierenartse raadde me aan om al het melkklier weefsel te laten wegnemen zodat ze zeker geen nieuwe kankers ontwikkelt. We hopen dat we optijd zijn voor er uitzaaiingen plaats vinden.

Nu zijn er enkele opties:
1) we halen het gezwel weg met een goeie perimeter
2) we halen alle melkklieren weg in twee keer (met 4weken tussen)
3) we halen alle melkklieren in één keer weg maar daarvoor gaan we vel te kort komen om de wonde opnieuw te sluiten. Daarom moet 3 weken voor de operatie gestart worden met vel uitrekken zodat er genoeg vel is om de wonde te sluiten. Dit is zeer pijnlijk en mogelijk moet de kat binnen bij de DA om morfine te krijgen.

85% van de borstkankers bij katten is kwaadaardig. Eens uitgezaaid heeft een kat nog een levensverwachting van 6 tot 1 jaar.
De beste prognose is bij een radicale operatie waarbij alle melkklieren in een keer verwijdert worden.

Wij willen onze kat alle kansen geven. Maar waar houdt het op? Ik wil haar zeker niet onnodig laten afzien.

Zijn er bokkers die dit doorgemaakt hebben met hun kat? Wat zijn jullie ervaringen?
Bokkers die hier een mening over hebben zijn ook welkom.
Ik wil me orienteren zodat ik mijn keuze beter kan maken.

Bedankt

maaike1994

Re: Medisch: Kattin heeft borstkanker! Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 00:52

Mijn oma haar kat heeft dit begin dit jaar gehad. Gezwel en redelijk grote perimeter er rond ook weggehaald. Maar blijkbaar toch uitgezaaid. 3 weken na de operatie had ze plots vocht op de longen en is ze heel snel achteruit gegaan. Ongeveer een maand na de operatie is ze ingeslapen. Ze was 10 jaar.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 06:26

Is er ook een foto van de borstkas gemaakt? Dit zaait meestal uit naar de longen, dus als je daar al plekjes op hebt zitten is t alleen maar tijd rekken en zou ik geen uitgebreide pijnlijke operaties meer doen. Als de longen schoon zijn zou ik voor optie 2 gaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 07:32

ik heb een poes gehad met melkklier tumoren.
bij haar zou het toen komen doordat ze enkele jaren aan de poezenpil had gezeten.
de poes van mij was toen 16, toen ik ze heb laten weg halen.
meende een stuk:of 3...herstel daar van ging best snel
maar dat kwam vrij snel weer terug en is ze overleden..

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 07:58

Een poes van bijna 10? Zou voor optie 1 gaan en haar verder leed besparen.

Saranghea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 08:20

Persoonlijk zou ik optie 2 nemen mits er goed is gecontroleerd op eventuele uitzaaiingen. Wordt alleen de betroffene melkklier eruit gehaald heb je de kans dat je binnen een paar weken of maanden weer een omvangsvermeerdering opmerkt en dan heb je natuurlijk weer de kans op uitzaaien.

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 08:34

De kat van mijn ouders kreeg tepelklierkanker toen ze 8 was, meest agressieve vorm, dierenarts raadde aan om niks meer te doen. Mijn moeder kon dat niet en toch laten opereren, alle klieren in 1 keer weg. Van vel oprekken kan ik mij niets herinneren. De poes is uiteindelijk 21 jaar geworden, wat nog extreem oud schijnt te zijn voor een Brits korthaar!

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 08:37

Kat van mijn ouders had dit ook. Die heeft het helaas niet gered. Leek 1 gezwel maar van de een op andere dag ging ze snel achteruit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 08:45

Mijn kat had dit ook. Zelfde leeftijd ongeveer. Wij hebben de tumor weg laten halen maar later bleek dat er alsnog uitzaaiingen zijn geweest. Ze heeft na de operatie nog 3 jaar vrolijk rondgelopen en op een dag at ze wat minder en binnen een weekend ging ze zo achteruit dat ik haar heb laten inslapen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 08:52

Wat verdrietig dat jullie poes kanker heeft ;(

Als er zeker geen uitzaaiingen zijn, zou ik voor optie 1 gaan.
Optie 2 is eventueel te overwegen, maar 2 operaties op zo'n korte tijd is ook best wel een zware belasting.

Optie 3 zou voor mij in elk geval volledig uitgesloten zijn.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 08:59

Optie 3 zou ik nooit doen. Dat is imo pure mishandeling,zowel de behandelingen zelf, het tussendoor opsluiten als de extra pijn.
Eerst een borstfoto om uitzaaiingen uit te sluiten. Indien geen uitzaaiingen dan optie 2 indien wel dan optie 1.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 09:03

Optie 3 niet. Ik denk dat ik voor optie 2 zou gaan en dan eventueel de tijd tussen de 2 operaties nog iets verlengen, afhankelijk van het herstel van de eerste operatie.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 09:14

Ik zou optie 1 doen. Bij 2heeft ze 2x een snee van oksel tot achterpoot qua lengte.. Vind ik ook wel heel sneu..

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-19 11:44

Zoals in de OP vermeld heeft ze op een xray foto geen uitzaaiingen.

Bedankt voor jullie antwoorden zeker diegene die hun mening wat verder uitleggen!

Alle melkklieren weghalen is dus over de volledige buik, een kat heeft 8 tepels dus die moeten allemaal weg.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 18:57

Optie 2 is in principe een vrij zware operatie,maar wel de beste optie. Melkklieren hangen in lijsten aan elkaar. Je mag ervan uit gaan dat als er 1 klier aangetast is, het zich zal verspreiden in die lijst. Dus 1 slecht stukje weghalen is eigenlijk zinloos. De vraag is dan niet OF er een nieuwe tumor komt,maar we "wanneer".