Mogen konijnen paarden lucerne eten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_KiMmi_

Mogen konijnen paarden lucerne eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-19 14:39

Beste bokkers,

Ik zou mijn konijnen graag als extraatje lucerne willen geven. Maar de vraag is dus mogen ze dat ook. Ik kan in de winkel eigenlijk alleen maar paarden lucerne vinden. En de winkel medewerkers kunnen mij daarin ook niet echt goed adviseren. Soms koop ik wel eens "speciale " lucerne knaagblokken voor knaagdieren. Maar die zijn dus redelijk duur en binnen een kwartier al op. En heb het idee dat het gewoon hetzelfde is alleen is het in verhouding natuurlijk duurder dan een grote zak lucerne. Het is dus gewoon bedoeld als extra. Ze krijgen al onbeperkt hooi van 3 verschillende merken. En heb ook altijd stro in het hok waar ze aan knagen. Krijgen elke dag brok en groente en fruit. Regelmatig pluk ik gras, paardenbloem bladeren en weegbree voor ze. En wekelijks krijgen ze wilgentakken en knaagstokken/blokken.

Dus nu is de vraag geven jullie je konijnen paarden lucerne en zoja van welk merk?

Hier in de winkel hebben ze de volgende merken:
•Pavo Haychunks
•Havens timothy grass lucerne-linseed
•Havens lucerne-mint
•Hartog Gras-mix
•Hartog lucerne mix
•Hartog Compact Gras
•Feral Vitalbix pure lucerne + lijnzaadolie zonder melasse

Alvast bedankt

eline_di

Re: Mogen konijnen paarden lucerne eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 14:51

Bij mij krijgen de konijnen vanalles wat de paarden ook krijgen.
Zo nu en dan dus ook Lucerne en grasbrok. Ze vinden het niet allemaal even lekker en ik geef ze niet teveel. Zou wel wat oppassen met suikers/melasse.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 14:54

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 14:57

Kan prima, maar waarom wil je in godsnaam je konijn zo rijk voeren? Luzerne is erg eiwitrijk voor zo ver ik altijd begrepen heb.
Het zijn kleine paardjes, al dat teveel is echt nefast voor ze. Goede kwaliteit hooi = top!, een degelijke brok = top!, af en toe gras/kruid = top!, wilgentakken = top!
Groenten hoeven daarnaast ook niet nog eens aangevuld te worden met allerlei fruit.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 15:14

Je konijn krijgt meer dan genoeg, en hoeft niets méér erbij dan dat je al geeft. Liever wat meer takken om te knagen, dan allerlei voertjes. Koop dan een zakje kruidenhooi, zijn ze dol op over het algemeen. Waar je zeker op moet letten bij konijntjes is onbespoten. Daar zijn ze nogal gevoelig voor.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 16:16

Konijnen zijn gevoelig voor blaasproblemen door te veel calcium, dus luzerne is niet handig voor ze. Daarom mogen ze ook geen mineralenblokken krijgen. Verder is de luzerne voor paarden hetzelfde als voor konijnen.

Haychunks, gras-mix en compact gras zijn niet op basis van luzerne en kunnen wel gevoerd worden. Grasmix en compact gras zijn wel rijke hooisoorten, mijn cavia's groeiden er op dicht.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 16:18

Ik zou echt niet weten waarom je een konijn luzerne wilt voeren :? :=

Volgens mij krijgen ze genoeg.