enthousiaste hond wordt irrirant lastpak

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tinkergirl89

enthousiaste hond wordt irrirant lastpak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 16:14

Ik weet het even niet meer en ben een beetje door mijn ideeën, kennis en kunde heen.
Wellicht dat ik hier de juiste tip te pakken kan krijgen.

De situatie hier thuis: We hebben een roedeltje husky's en 1 1/2 malamute. Of te wel, 6 husky's (3 intacte teven (5 en 7jaar), 2 intacte reuen (2 jaar) en 1 castraat (5 jaar) 1 alaskan malamute reu intact (6jaar) en 1 kruising husky/malamute gecastreerd (9 jaar).
Woont met zn allen buiten in de kennel, overdag los, als we weg zijn 2 aan 2 in de nachtkennel's.

Probleem: De intacte (maar wel chemisch gecastreerde) malamute reu wordt steeds vervelender. Vooral HEEL erg luidruchtig en steeds meer snauwen naar voornamelijk de gecastreerde hus. Het lawaai is niet geheel nieuw, dat hij behoorlijk kan brullen is geen verrassing, echter doet hij het nu te pas en ontepas.
Wil problemen in de buurt voor zijn en het probleem oplossen...
Wanneer hij het doet? nou... eerder wanneer niet... Eerst was het alleen bij het voeren, tegenwoordig is het met het voeren, als er iemand thuis komt, als er iemand weg gaat, als er iemand de tuin in loopt, als er een vogel in de tuin zit, als er een hond voorbij loopt aan de andere kant van het hek etc etc. Dit kan zijn overdag maar ook s'nachts...

Bijzonder vind ik dat het iets is wat ie nooit eerder gedaan heeft, er is niets geks gebeurd en er is niets veranderd...

wat hebben we allemaal al geprobeerd?
Om te beginnen hebben we negatief gedrag genegeerd en uitbundig beloond wanneer het wel goed ging. (Want ook met voeren vind ik dat hij zn grote mond moet houden...)
dit werkte maar heel even, ik denk dat die bolle een reïncarnatie is van een goudvis....

dus... verdere problemen bleven groeien...
- hij vind roestvrijstalen voerbakken heel spannend, dus nu hangen er op verschillende plekken bakken om mee te kunnen "drijgen"
- waterslang om meteen ook op lange afstand te kunnen "corrigeren"
- als eerste voeren of als laatste? doet er allemaal niet toe, kabaal maken doet ie toch wel! En met volgorde voeren spelen is daarbij ook nog eens niet geheel risicoloos ivm dat hij ALLES doet voor eten... heel aardig beest, maar als t over eten gaat is ie net een stier op een rood doek.
- meer wandelen/ bewegen, maar meneer is liever lui dan moe.
- moe maken door denkspelletjes, is voor 2 tellen leuk, en dan *poef* weg consentratie.
- training als qualitytime, leuk voor even maar wederom, liever lui dan moe.
-Medisch binnenste buiten gekeerd en kern gezond...

Daarnaast begint ie steeds vaker uit te vallen naar de gecastreerde hus. Ooit omdat de hus ook een treiterjong kan zijn, meestal echter vanuit "het niets" en uiteraard zien wij niet alle signalen, maar ik ben het ronduit zat...
Klopt... de dames zijn niet geholpen, en het is weer die tijd van het jaar... maar normaal gaf dit absoluut geen problemen! (hooguit tussen de meisjes onderling maar ook dat is niet nieuw)

Ik weet het niet meer.... Ben het echt ontsettend beu, en weet even niet meer hoe ik de rust in hem en mijzelf terug krijg....

Help??

Sclimpre

Re: enthousiaste hond wordt irrirant lastpak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 16:26

Misschien voelde hij zich tevoren heer en meester en is hij nu zenuwachtig omdat de 2 intacte husky-reuen volwassen zijn?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 16:28

Was dit gedrag er al in deze mate voordat hij chemisch gecastreerd was?

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 16:34

Ik persoonlijk zou een gedragstherapeut laten komen.
Je hebt een behoorlijke roedel, en 1 onrust"stoker" kan wel de hele groep opjutten.

Ik heb zelf een gedragstherapeut in de arm genomen voor mijn herder (herplaatser). Wel een heel ander plaatje, maar je wordt er zoveel wijzer door.

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 18:01

Sclimpre schreef:
Misschien voelde hij zich tevoren heer en meester en is hij nu zenuwachtig omdat de 2 intacte husky-reuen volwassen zijn?

Dat zou wellicht ook de enige verklaring zijn die ik ervoor heb... echter heb ik daarmee het probleem helaas niet opgelost :(
Ik zou niet weten hoe ik dit verder moet aanpakken... Bijzondere is dat hij dus wel de twee intacte reuen respecteert en met rust laat...

MyWishMax schreef:

Helaas niet, anders was het duidelijk, en werd het een retourtje dierenarts voor een castratie... maar dit is iets van het laatste half jaar in deze extremiteit...

sunshine schreef:
Ik persoonlijk zou een gedragstherapeut laten komen.
Je hebt een behoorlijke roedel, en 1 onrust"stoker" kan wel de hele groep opjutten.

Ik heb zelf een gedragstherapeut in de arm genomen voor mijn herder (herplaatser). Wel een heel ander plaatje, maar je wordt er zoveel wijzer door.

absoluut met je eens! En wil die onrust in ergere mate voorkomen...
Gedragstherapeut hebben we ook al meerdere malen tussen de roedel gehad, maar die weet t verder ook niet meer... Wat we doen is wat ze adviseerd en dit leid helaas niet tot rust of het gewenste resultaat..

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 18:13

Waar woon je ergens? Misschien kan ik je "mijn" gedragstherapeut aanraden...

Wat enorm vervelend zeg :z

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 18:26

tinkergirl89 schreef:
Sclimpre schreef:

Dat zou wellicht ook de enige verklaring zijn die ik ervoor heb... echter heb ik daarmee het probleem helaas niet opgelost :(

Oplossing zou ik helaas ook niet weten.

Citaat:
Bijzondere is dat hij dus wel de twee intacte reuen respecteert en met rust laat...

Hmm, gebeurt wel meer dat het een willekeurige hond is die de pineut is en niet de hond die de ergernis veroorzaakt. Of misschien niet een willekeurige hond, maar degene die zich het makkelijkst laat doen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 18:29

Hoe lang na het chemisch castreren is het begonnen en hoe lang geleden is hij chemisch gecastreerd?

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 18:32

lizy29 schreef:
Hoe lang na het chemisch castreren is het begonnen en hoe lang geleden is hij chemisch gecastreerd?

Hij is toen hij 3 was de eerste keer chemisch gecastreerd, en dit heb ik telkens herhaald, aansluitend binnen de tijd die het spul zou moeten werken. Deze keuze is gemaakt omdat het een hond betreft die zelf heel veel plezier heeft aan het showen op tentoonstellingen, vandaar dus (nog) niet voor daadwerkelijk castreren gekozen.

De problemen zijn er sinds 1/2 a 1 jaar, dus zo'n 2 jaar na de 1e chem.castratie

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 18:34

sunshine schreef:
Waar woon je ergens? Misschien kan ik je "mijn" gedragstherapeut aanraden...

Wat enorm vervelend zeg :z

In de buurt van Oss wonen we
Ik kan die hond niet missen, maar hij haalt me het bloed onder de nagels vandaan :o

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 18:48

Maar je hebt een malamute reu? Ik neem aan dat je je toch verdiept heb toen je hem nam in het ras? Een malamute is geen husky en geen roedel dier. Samen leven met andere honden geeft voor hem ook veel meer stress. Dan heb je ook nog reuen en intacte teven. Je hond leeft met enorme stress . Chemische castratie is niet 100% het zelfde als een gewone castratie. Werken julie wel met hem iedere dag ? Voor de step of kar ik neem aan dat jullie Mushen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 19:09

Ik vind het moeilijk oordelen zo, maar mij lijkt dat je gewoon een stuk dominanter moet optreden en hem kordaat op zijn plek zetten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 19:11

Hoe is je roedel zo bij elkaar gekomen?

Is er een reden dat je hem chemisch laat castreren, en wat is die reden?
Houd je alle honden bij elkaar of apart?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 19:16

Djali schreef:
Ik vind het moeilijk oordelen zo, maar mij lijkt dat je gewoon een stuk dominanter moet optreden en hem kordaat op zijn plek zetten.

Niet handig bij deze honden.
Een Malamute reu die vindt dat hij gelijk heeft, en de zaak in zijn opinie probeert op te voeden, vindt het niet grappig als hij gecorrigeerd wordt, en is helaas niet zo vriendelijk dat hij dat accepteert. En je wilt met een Malamute echt geen dominantiestrijd aangaan, want de kans is serieus aanwezig dat je die verliest.

Dus zonder te weten wat het probleem exact is, waarom hij doet wat hij doet (en dat kan ik vanuit hier ook niet beoordelen) is het onmogelijk te zeggen wat je moet doen. Ik kan wel zeggen dat "dominant optreden" bij deze honden eigenlijk nooit een goed idee is.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 19:32

Hoe reageert de hond met wie hij samen zit in de kennel?
Is het een optie reu uit logeren te sturen voor een weekje en dan kijken hoe iedereen reageert? Is hij bij anderen dan ook zo? Hoe is de roedel zonder hem?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 19:59

Rebel_Jits schreef:
Hoe reageert de hond met wie hij samen zit in de kennel?
Is het een optie reu uit logeren te sturen voor een weekje en dan kijken hoe iedereen reageert? Is hij bij anderen dan ook zo? Hoe is de roedel zonder hem?

Dat zou ik ook doen. Er ook ervaring mee en 2 weken 1 hond in een pension gedaan waar deze wel een maatje had in de kennel en veel beweging kreeg. Hond en roedel knapten er erg van op. Ook omdat zijn gewoontes na 2 weken veranderd waren en wij na thuiskomst gelijk zijn gaan sturen wat wij qua gedrag wel wouden zien. Hij was er beter bereikbaar voor.

Dit is 1 ervaring en gelukkig positief. Ik ken husky's en malamutes (half jaar met roedel van 26x flink gewerkt) en hoewel men zegt dat husky's roedeldieren zijn, ze zijn onderling absoluut niet verdraagzaam in vele gevallen. Het kan ook wel eens heel anders uitpakken dan gewenst dus.

Echter is het geen optie hem uit de roedel te halen op een paar momenten per dag na. Dus huishond laten worden.

Heb zelf roedel van 6 (3 herders, 2 husky's en terrier mix). Gelukkig hier geen problemen maar zou zelf eerst kiezen voor betreffende hond op vakantie sturen en bij terugkomst nog problemen dan herplaatsen. Niemand wordt gelukkig namelijk van continu stress

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 20:05

Hij is 9. Ziet hij nog wel goed? Of ergens een kwaal? Probeer mee te denken hoor. :)

Treksport met een hond is overigens verboden in NL

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 20:09

Kabayo schreef:
Hij is 9. Ziet hij nog wel goed? Of ergens een kwaal? Probeer mee te denken hoor. :)

Voor dat verbod kan je een ontheffing aanvragen met een verklaring van een dierenarts.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 20:15

Kabayo schreef:

Met uitzondering van Alaskan Malamutes en Huskies :)

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 20:17

Er gaf daar bij asiel in Oss een erg goede gedragstherapeute les, Petra Bos.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 20:18

Avalanche81 schreef:
Kabayo schreef:

Met uitzondering van Alaskan Malamutes en Huskies :)

Bron?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 20:19

tinkergirl89 schreef:
MyWishMax schreef:

Helaas niet, anders was het duidelijk, en werd het een retourtje dierenarts voor een castratie... maar dit is iets van het laatste half jaar in deze extremiteit...

Nou, ik zou juist andersom denken. Blijkbaar is hij met hormonen een minder irritante lastpak. ;) Dan is het een voordeel dat het chemisch is en niet definitief.

Treksport is voor bepaalde rassen niet verboden en je kan eventueel vrijstelling aanvragen als ik het goed onthouden heb. Maar husky en Malamutes zijn juist rassen die niet onder het verbod vallen.

EDIT: Iets verder gelezen. Je hebt hem dus volwassen nooit echt 'intact' meegemaakt, dus zonder chemische castratie? Wat was de reden voor de chemische castratie?
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 04-09-19 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 20:20

Oh oke. Mij is verteld dat het niet mocht. Excuses

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 20:21

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 20:27

Kabayo schreef:
Hij is 9. Ziet hij nog wel goed? Of ergens een kwaal? Probeer mee te denken hoor.

Ik lees in de beginpost:1 alaskan malamute reu intact (6jaar)

TS, als hij roestvrijstalen bakken spannend vind vind ik het nogal wat om hem nog gestresster te maken door die dingen overal op te hangen om te "dreigen". Het is geen mens dus dat begrijpt hij echt niet dat die bedoeling er achter zit.

Misschien eens bij de kennelclub informeren. Daar zitten de kenners van het ras.

Hier een stukje over het gedrag bij de malamute
http://www.amcn.nl/het-ras/gedrag/#Gedr ... ere_honden. Als je dit leest lijkt het alsof je hond zich behoorlijk verveelt...
Laatst bijgewerkt door Bravura op 04-09-19 20:43, in het totaal 4 keer bewerkt