Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Cayenne schreef:Is hij al eens ontwormd en wat heb je daarvoor gebruikt?
Je zou sowieso wat ontlasting kunnen laten onderzoeken. Dat kun je gewoon met de post naar een vogelarts opsturen.
Cayenne schreef:Ik zou dan eerst ontlasting opsturen naar een vogelarts. Die kan onderzoeken of er bacteriën, gisten of parasieten zoals wormen actief zijn. Aan de hand daarvan kun je dan actie ondernemen.
Zelf ontworm ik met Topet Ovo. Dat kun je online bestellen.
Cayenne schreef:Ja, ik stuur het altijd naar mijn eigen arts en haal daarna medicatie op wanneer dit eventueel nodig zou zijn.
Maar er is ook een vogelarts in Riel die je het gewoon via de post kunt opsturen en dan stuurt zij de medicatie naar jou toe per post! Ook heel makkelijk en ze is voor een vogelarts erg goedkoop.
http://users.telenet.be/Vogelpraktijk/
Cayenne schreef:Bol zitten en waterige ontlasting zijn wel bekende symptomen voor wormen, maar het zou net zo goed iets anders kunnen zijn.
Je kunt hem ook vanaf nu een week lang iedere ochtend (voordat hij gaat eten) even op de keukenweegschaal zetten en dat noteren. Dan weet je ook of hij afvalt want zieke vogels worden vaak mager. Je kunt hun borstbeen dan meestal ook flink scherp voelen.
Waar woon je ongeveer? Ik woon in Noord Brabant en daar zijn een aantal goede vogelartsen.
Cayenne schreef:Haha, vogels zijn hier dan ook een beetje uit de hand gelopen hobby
Even gekeken in het bestand voor vogelartsen in heel Nederland.
In Enschede zit een vogelarts bij http://www.dierenarts-enschede.nl/
Misschien kun je daar ook ontlasting heen sturen. Dat doen ze eigenlijk allemaal wel!
Hou er wel rekening mee dat een vogel zich altijd sterker en gezonder doet voorkomen als dat ze soms daadwerkelijk zijn. Het zijn prooidieren dus wanneer ze ziek lijken zijn ze vaak al vrij ver heen.
Ik zou het dus sowieso goed in de gaten houden en toch ontlasting opsturen. Dan weet je sowieso hoe het met hun gezondheid staat en kun je op tijd actie ondernemen wanneer het nodig is. Ook voor je andere parkiet is dat wel belangrijk ivm mogelijk besmettingsgevaar
Ik stuur zelf altijd 2 keer per jaar ontlasting van mijn vogels op. Altijd weer een opluchting wanneer je dan het bericht krijgt dat ze kerngezond zijn!
Cayenne schreef:Nee, ik laat eerst ontlasting testen en als daar iets uit komt, dan ontworm ik.
Bij nieuwe vogels bijvoorbeeld ontworm ik wel altijd direct preventief omdat je niet weet of ze iets onder de leden hebben. En dan een half jaar later stuur ik de ontlasting ook weer eerst op voor ik ontworm.
Zo voorkom je resistentie
Ik heb weleens een valk van iemand gekocht die ik direct ontwormde en een dag later lagen er allemaal dode wormen in de kooi. Ze waren echt gigantisch voor zo'n kleine vogel! Zo blij dat ik ze altijd eerst apart zet en ontworm! Anders had ze misschien ook mijn andere vogels besmet