Overweging kat erbij? Don't en Do's gevraagd.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Overweging kat erbij? Don't en Do's gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-19 21:07

Een vraag waarbij ik Bokt voor advies wil vragen.

In januari heb ik een poes geadopteerd vanuit de opvang, genaamd Dot. Een 5 jarige geholpen poes, een best schuw beestje, heeft aardig tijd gekost voordat ik haar vertrouwen won maar sinds mei is ze eigenlijk helemaal opgewarmd. Ik had even mijn twijfels of het wel goed zou gaan toen ik met vakantie ging en mijn broer 3 weken in mijn huis zou gaan zitten, maar na 4 dagen kreeg ik al een foto doorgestuurd dat ze languit bij mijn broer op schoot lag. Alleen visite en mijn vader vind ze nog heel eng en blijft dan ook het liefste boven.

Nu heeft een kennis van een collega een nestje opgevangen en ze zijn opzoek naar gouden mandjes voor de kittens als ze oud genoeg zijn om weg te gaan. Toen kwam de vraag of ik misschien niet een kitten erbij wilde hebben.

Natuurlijk smelt je hart als je een foto doorgestuurd krijgt met schattige kittens. Maar de eerste vraag die in mijn hoofd omhoog schiet, "is dit wel fair tegenover Dot?". Ze kan in de tuin best vel zijn als ze andere volwassen katten te dicht bij haar territorium vind komen.
In mijn omgeving rondgevraagd en hoor zowel succes verhalen als verhalen dat het toch niet botert.

Is het fair om een kitten te introduceren bij een 5 jarige poes?
Ik woon alleen in een rijtjes huis (+-100 vierkante meter woonoppervlakte), is dat genoeg ruimte dat ze niet elkaar op de lip te hoeven zitten?

Iemand nog tips voor deze kwestie?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 21:10

Als deze poes al schuw is en niet vriendschappelijk met andere katten omgaat, zou ik het risico niet nemen. De kans is groot dat ze zich bedreigd voelt, zelfs door een kitten.

Hevonen

Re: Overweging kat erbij? Don't en Do's gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 09:58

Moeilijk te zeggen, hangt ook van de kitten af. Als je een rustige, terughoudende kitten neemt - meestal niet de oudste kittens/ de meest drukke kittens - kan het best goed gaan. Bij ons is daarmee nooit een echt probleem geweest.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:02

Moeilijke zaak dit.
Mijn ervaring is dat poezen die uit zichzelf al wat terughoudend zijn en niet al te sociaal, het absoluut niet waarderen dat er zulk jong grut komt aankloppen :+

Als je toch een kitten wil nemen, neem er dan 2. Dan hebben ze elkaar om mee te spelen en heeft de grote poes veel meer rust.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:59

Ik heb thuis juist een heel schuw katje die zich echt nooit laat zien als er visite is, maar die helemaal verzot is op kittens. Mijn ervaring is juist dat ze met dat kleine grut heel voorzichtig zijn. Mijn andere katten hebben er minder mee, maar vallen zeker niet aan en vaak wordt een kitten na een week helemaal geaccepteerd.

Elke situatie zal natuurlijk anders zijn en mijn katten zijn allemaal nog nooit alleen geweest en dus ook gewend aan andere katten. Dit zal zeker schelen.

Een volwassen kat introduceren is trouwens wel een stuk lastiger.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 11:43

Ik zou het niet doen. Onze schuwe kat bloeide pas echt open toen de kater er niet meer was. Ik zou nooit meer twee binnenkatten samen houden. Heb haar te veel zien veranderen erna (in positieve zin) en ze hebben ook een tijd ruzie gehad en dat ging niet aardig. Voel me er nog steeds schuldig om. Haar leven was toen een tijd echt een hel.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 11:47

Ik zou het ook niet doen. Wij hebben het wel gedaan maar het resulteerde alleen maar in een teruggetrokken kat die veel buiten was. Tevens had de andere kat, door het afstandelijke gedrag van kat 1, ook helemaal niks met kat 1. Tevens bloeide kat 2 enorm op toen kat 1 overleden was

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 11:49

Mijn ouders hebben het ook gedaan. Ging ook niet goed. De schuwe kat vond het echt vreselijk en bivakkeert nu (tijdelijk...) bij mij.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 11:53

Hele lastige situatie. Mijn eerste reactie is niet doen. Ging bij mijn katten eerst totaal niet goed.

Maarja het is wel goed gekomen, spelen nu als een gek met elkaar..

Afbeelding

Dus twijfel, bij mij ging het om een 1-jarige bange kat waar ik een brutale jonge kat bij heb gehaald.

Succes met je keuze.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 13:03

Bedankt voor jullie verhalen. Hier dus ook zowel succes verhalen als mindere verhalen.

Ik ga nu eerst de geur test doen. Er wordt een klein knuffeltje bij het nest gelegd die ik binnenkort terug krijg. Als Dot de knuffel direct vermoordt is het sowieso een no-go.

Bij mijn ouders thuis hadden we eerst ook een poes alleen, was wel al flink ouder dan Dot en daar zijn toen 2 kittens bijgekomen. Dat ging eigenlijk best goed, maar mede omdat het er 2 waren. Toen de oude poes stierf is er 1 jonge kitten bijgekomen en dat ging heel goed. 1 van de broers deed haar in het begin regelmatig wassen.

2 kitten erbij in huis vind ik wel veel worden ivm aantal kattenbakken die ik ook op een strategische manier kwijt moet.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:09

Ik zou geen kat er bij doen.
Uiteindelijk zijn verreweg de meeste katten op hun best als ze alleen zijn.
En je krijgt er vaak ongewenst plasgedrag, katten die vaak weg zijn voor terug als je ze wel samen plaatst.

Mijn 35 jaar katten ervaring met in totaal 15 eigen katten en 6 van mijn partner en de kittens van mijn poes, 6 in totaal die elders zijn gaan wonen, waren er 2 die echt niet zonder elkaar konden ( broer en zus )
De rest had ongewenst gedrag en van de 5 die alleen zijn overgebleven, die waren alleen vele malen gelukkiger.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 11:48

Hier is het goed gegaan met een herplaatser uit de cattery, maar kitten wel zo goed mogelijk geselecteerd op karakter. Aangezien huidige poes bangig en terughoudend is, maar wel een knuffel. Poes heeft wel een nest kittens gehad waar ze perfecte moeder voor was.

Soms kunnen we beide kitten wel achter het behang plakken, maar dat is gewoon een stukje jeugd. Oudere poes is er wel zelfverzekerder van geworden.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 12:07

Wij hebben altijd katten samen gehad, van 2 tot 4 stuks tegelijk. Maar we hebben eigenlijk altijd hele gemakkelijke katten gehad, die alles best vinden. De enige die niet met de rest kon, kon ook niet met mensen overweg (aanvallen etc), dus die mocht een rustiger huisje zoeken destijds.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 12:17

Mijn oudste kat is geen echte allemansvriend, alleen bij degene die ze al kent.
Ook erg terughouden, ik nam er een kitten bij (helaas na een half jaar ingeslapen) en hoewel ze eraan moest wennen ging dat wel goed.
Achteraf logisch dat ze moest wennen want kitten was doof en begreep kattentaal niet.
Tijdje alleen en toen 2 nieuwe erbij, die leven hun eigen leven en kunnen redelijk met de oudste overweg die redelijk op zichzelf is.

Heb nu ook 4 pleegkittens en tussendoor ook 2 gehad en de jongste katten hadden daar eerst meer moeite mee dan de oudste _O-
De terug getrokken kat is juist heel lief voor ze.
Dus ja het hangt er echt vanaf, kun je niet een paar dagen proberen?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 12:25

Rakkie123 schreef:
Ik zou geen kat er bij doen.
Uiteindelijk zijn verreweg de meeste katten op hun best als ze alleen zijn.
En je krijgt er vaak ongewenst plasgedrag, katten die vaak weg zijn voor terug als je ze wel samen plaatst.

Mee eens, helaas uit eigen ervaring. Ik heb het geprobeerd met 4, maar twee ervan trokken ergens anders in tot hun overlijden.
Nu 3 katten, eentje woont alleen in de winter thuis.
Van de andere 2 is er eentje in huis gaan plassen tijdens de zomervakantie(krijgt al stress als hij een koffer ziet)
Nu heb ik hem steeds buiten ‘s nachts met een hondenhok en voer. De poes die dan nu het meeste binnen is, is minder angstig en veel knuffeliger.