Welk eerste huisdier voor kinderen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Welk eerste huisdier voor kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 17:34

Welk huisdier is leuk en geschikt voor kinderen?

Onze dochter van 8 (groep 5) wil graag een eigen diertje, “een hamster of een vis ofzo”, en beiden vind ik geen ideale dieren voor een kind. Hamsters niet omdat dat nachtdieren zijn (al is hamsterscaping wel een onwijs leuke manier van hamsters houden), en vissen niet omdat een aquarium toch veel meer werk is dan dat het lijkt. We hebben vissen in de tuin-vijver waar ze er zelf 1 van heeft uitgekozen en ze mag de vissen ook voeren maar dat is toch niet helemaal wat ze wil. De poezen en hond ook niet want die zijn van ons allemaal, ze wilt echt iets voor haarzelf. Veel klasgenootjes hebben inmiddels een echt eigen dier en dat wil onze dochter ook. Qua verantwoordelijkheidsgevoel lijkt het me ook wel een goed idee, en ze heeft er inmiddels ook wel de leeftijd voor denk ik.

Zelf ben ik ooit begonnen met hamsters, en ik weet nog dat ik ze ‘s nachts vervloekte als ze in het rad gingen rennen of aan hun drinkflesje gingen drinken.
Ook heb ik konijnen gehad maar dat vind ik niet ideaal in een kinderkamer. Die hebben meer ruimte nodig als wat de kamer van onze dochter groot is.
Cavia’s lijken me dan een betere keuze, al vind ik die zelf niet zo leuk, en omdat ze behoorlijk oud kunnen worden (8 jaar of ouder) ook minder geschikt.
Parkietjes vind ik zelf wel heel leuk, ik heb zelf valkparkietjes gehad, maar of die ook geschikt zijn voor een kind betwijfel ik?

We hebben dus al een hond en 2 poezen, het dier zal dan ook in de kamer van onze dochter komen te wonen. Een vogeltje zal ik er zelf wel overdags uit halen, andere dieren denk ik niet. Voordeel van hamsters is wel dat het ook enkel kijk-diertjes kunnen zijn, maar ik denk dat ze er ook mee wilt kunnen knuffelen/ aaien.

Welke dieren zijn de beste keuze voor een eerste eigen huisdier? Welke ervaringen hebben jullie van jezelf/ van je eigen kind(eren)?

dierenfan

Re: Welk eerste huisdier voor kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 17:37

Hamster enz zijn ongeschikt voor op slaapkamers ivm nachtdieren.
Zou dan eerder voor reptiel gaan of aquarium maar dan zit je weer met de pomp.

Zelf kreeg ik mijn eerste hond op die leeftijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 17:41

Geen optie voor een buitenhok waar een konijn kan zitten dat af en toe los of in een ruime ren door de tuin kan?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 17:42

ratjes?

Ik heb ze zelf nooit gehad, maar je kan ze volgens mij goed tam maken.
En ze worden niet zo oud, dus als het niet bevalt ben je er redelijk snel weer vanaf :')

Enige nadeel is dat je er eigenlijk minimaal twee moet aanschaffen, maar dat geld voor veel dieren.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 17:42

Gerbils? Zijn wat meer kijkdieren (makkelijk tam te maken, maar blijven niet stil op schoot zitten). Zijn zowel overdag als 's nachts actief, leuk om naar te kijken en redelijk makkelijk om te houden (aquarium of gerbilarium van 80-100cm, iedere 6 weken verschonen).

Ze zijn heel actief, graven veel en heel nieuwsgierig. Heb ze zelf ook als kind gehad (wel iets ouder dan jouw dochter).

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 17:43

Tamme ratjes zijn erg leuk!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 17:44

Cavia's en hamsters etc zijn niet zo geschikt omdat het prooidieren zijn die doodsangsten uitstaan als ze opgetild worden.

Je kunt natuurlijk met haar afspreken dat een kat 'haar kat' wordt. Dus zelf uitzoeken, zelf speeltjes en een mand uitkiezen, zelf voeren, zelf water verversen, kattenbak verschonen, mee naar de dierenarts etc. Daar kan ze ook veel meer mee spelen

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 17:45

Mijn broer had vroeger een ratje. Nu ik beter weet, weet ik dat je ze met z’n tweetjes moet houden, maar ze blijven erg leuk. Zelf had ik een vogel...m’n ouders hadden per ongeluk een bourkes parkiet uitgekozen. Beestje werd 15 jaar... dat vond ik wat minder tof ;)

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 17:47

Tamme ratjes zijn heel erg leuk, maar inderdaad moet je die wel met zijn tweeën houden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 17:48

De meeste vogels moeten ook met z'n tweeën.
Waarom was dat minder tof? :+

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 17:50

Dankjewel voor je compliment omtrent HamsterScaping. Juist deze manier van inrichten en huisvesten gaat alles wat we van vroeger kennen tegen. Geen vervelende geluiden meer van een loopwiel en ook geen irritant traliegeknaag. Ook is het bijkomende voordeel dat de hamster zich een stuk veiliger voelt en zich ook overdag wat meer laat zien. Als, toen ter tijd, fokker zijnde heb ik ontzettend veel ouders met jonge kinderen op deze manier aan een heel leuk huisdiertje mogen helpen. Veelal ook het eerste huisdiertje. Ook nu op mijn werk gebeurd dit met enige regelmaat.

Persoonlijk vind ik dat ze er meer aan hebben dan een vis. Ik ben zelf ook altijd iemand geweest die een huisdiertje wilde. Ook begonnen met een hamster. Wel een Russische Dwerghamster.

Cavia's zijn ook ontzettend leuk. Zijn nieuwsgierig naar mensen, wonen wel graag samen in een ruim verblijf. Het leuke is dat ze dol zijn op groente en fruit en dit ook echt nodig hebben. Je hebt dus iedere dag wel een bepaalde interactie.

Konijnen vind ik persoonlijk geen geschikte dieren voor kinderen. Die zijn heel erg op zichzelf en naar elkaar toe. Konijnen zijn groepsdieren en hebben echt wel een soortgenootje nodig.

Succes met het maken van de keus! :D

Anna79

Ik vind een kat of hond het meest geschikte huisdier voor een kind. Konijn,cavia of hamster totaal ongeschikt omdat kinderen ze meestal willen optillen. Als je een grote buiten ren hebt voor cavia 's of konijnen zouden ze er wel bij in kunnen zitten. Ik zou sowieso voor een dier gaan waar je zelf ook aardigheid aan hebt,omdat de interesse bij kinderen snel kan verdwijnen en ze nog te jong zijn om er verantwoordelijk voor te dragen.

Amber_anne

Konijnen en knaagdieren vind ik over het algemeen geen dieren voor kinderen. Sommige hamsters zijn de enige die alleen gehouden kunnen worden. De rest moeten allemaal samen en hebben meer ruimte nodig dan je denkt. Vogels vind ik ook niet geschikt om op een kinderkamer te houden. Ze kunnen niet in een standaard kooi en je hebt dus veel meer ruimte nodig.

Is het niet mogelijk om nog een hond of kat te nemen die dan van je dochter is?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 17:51

Op zich zijn valkparkieten wel geschikt voor kinderen. Dan zou ik wel valkparkieten nemen ipv grasjes. Valken zijn een stuk meer vergevingsgezind en rustiger van karakter en kunnen beter tegen een stootje.
Dan zou ik er wel 2 nemen! Ik heb nieuwe baasjes hier voor mijn valken die zelf ook kleine kinderen hadden (nog wel jonger als jouw dochter) en dat gaat prima samen!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 17:54

Eigenlijk zijn er geen dieren die goed op een kinderkamer kunnen blijven (veel alleen en klein hokje) en die ‘gezellig’ zijn (graag opgetild en geaaid worden).

Een kat is eigenlijk het makkelijkste, waarom geen kat erbij en die labelen als haar kat?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 17:55

Tamme ratjes zijn inderdaad heel leuke huisdieren voor kinderen, maar ze slapen heus niet de hele nacht door. Gerbils evenmin. :Y)
En een korte levensduur heeft, naast voordelen, zo ook zijn nadelen. 2-3 jaar zijn vaak sneller om dan gedacht.

TS: Ik heb intussen de meeste dieren wel een keertje gehad, op terrariumdieren na. Voor op de kinderkamer (slaapkamer) is volgens mij geen enkel dier geschikt. Ze scharrelen allemaal 's nachts wel wat rond, het ene dier al wat meer dan het andere uiteraard.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 17:56

Cayenne schreef:
Op zich zijn valkparkieten wel geschikt voor kinderen. Dan zou ik wel valkparkieten nemen ipv grasjes. Valken zijn een stuk meer vergevingsgezind en rustiger van karakter en kunnen beter tegen een stootje.
Dan zou ik er wel 2 nemen! Ik heb nieuwe baasjes hier voor mijn valken die zelf ook kleine kinderen hadden (nog wel jonger als jouw dochter) en dat gaat prima samen!

Maar wil je die op een klein kamertje (waar alleen een kleine kooi past..) waar slechts een paar keer per dag iemand komt?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 17:56

Toen ik 8 werd kreeg ik een konijn <3
Ik zou wel weer een konijn willen <3 Later als ik groot ben wil ik een waterschapsheuvel in mijn tuin, zonder de nare konijnen uiteraard. :D

Anyhow, ik zou beslist geen dier op een kinderkamer willen hebben. Gaat stinken, altijd lawaai.
Onze konijnen kwamen eind augustus (want ik ben jarig eind augustus), die hebben volgens mij de hele winter in de keuken gestaan. Want ja die guppies doe je niet meteen in een koude garage.
Daarna stonden ze in de winter altijd in de garage en in de zomer liepen ze in een buitenhok. Destijds nog zo'n saaie ren, wel een hele grote want m'n vader maakte 'm zelf. Maar niet zo groot als men tegenwoordig gewend is.

Konijnen mochten ook gerust binnen als we er mee wilden 'spelen'.

Uiteindelijk heb ik heel erg lang konijnen gehad. Ik had wat meer verantwoordelijkheidsgevoel dan mijn zusje, die meste ik haar konijn ook zeer regelmatig uit :Y)
Mijn zusje was dan weer degene die het hardste zeurde om een hond, die ik ook wat vaker uitliet dan haar. Dus laat je niet misleiden door het gevraag :+

Voor mij maakte het dan ook niet uit hoe oud het beestje werd, het stond gewoon vast dat ik er voor zorgde. Mijn zusje zou zich wat eerder irriteren aan het feit dat het beest er nog steeds was. In mijn optiek zegt de leeftijdsverwachting van een dier weinig over hoe geschikt ze zijn voor kinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 18:07

Zijn slakken niet leuk voor je dochtertje? Ik weet er heel weinig over hoor, maar zag net toevallig een ander topic over dieren waarin de slak genoemd werd. :)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 18:12

DeMolenhoek schreef:
Geen optie voor een buitenhok waar een konijn kan zitten dat af en toe los of in een ruime ren door de tuin kan?

Een konijn hoort nooit alleen te zitten (idem gelft voor cavia’s)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 18:24

Slakken krijg ik zelf de kriebels van, ik wil ook geen terrarium of iets wat levend voer of krekels o.i.d. moet eten. Ik vind levensverwachting wel degelijk belangrijk omdat de verzorging op mij neer zal komen als kindlief erop uitgekeken is. Ze is nu nog kind, maar over 2 jaar is ze tiener, en ze gaat over 4 jaar puberen/ naar het voortgezet onderwijs. Ik weet niet of ze een cavia of konijn dan nog perse leuk vind (die leven dan nog steeds) waar ze met ratjes of hamsters (als het bevalt) aan de 2e of 3e lichting kan beginnen of juist mee kan stoppen als het toch niet bevalt.
Een poes erbij zie ik niet zitten, hond erbij idem dito.

Bij hamsterscaping worden toch ook loopwielen gebruikt?

Qua vogeltjes zou ik inderdaad ook voor valkparkieten gaan, daar heb ik zelf erg goede ervaring mee en zoals ik aangaf zal ik die wel overdag zelf ook loslaten. Als zij ze zat is vind ik ze zelf ook leuk. De kamervoliere heb ik nog.

Als er geen geschikt dier is dan is dat zo, dan heeft ze pech haha!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 18:25

troi schreef:
Cayenne schreef:

Maar wil je die op een klein kamertje (waar alleen een kleine kooi past..) waar slechts een paar keer per dag iemand komt?

Nee, die zou ik dan in de huiskamer houden in een grote kooi. Ze moeten dagelijks zeker een paar uur hun vleugels kunnen strekken en af en toe in de lente en zomer ook lekker een paar uur met kooi en al naar buiten.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 18:29

Shanna schreef:
Bij hamsterscaping worden toch ook loopwielen gebruikt?

Ja, stille loopwielen en niet hangend aan de tralies. Hoe groter de huisvesting en hoe meer graafruimte, hoe minder loopwiel gebruik.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 18:33

Absoluut een konijn. <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 18:35

gabyfedde schreef:
DeMolenhoek schreef:

Een konijn hoort nooit alleen te zitten (idem gelft voor cavia’s)

Je hebt gelijk, had mij mistypt.