Is mijn hond ongelukkig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Is mijn hond ongelukkig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-19 14:34

Tja, niet een topic dat je persé wil openen, maar het speelt al een tijdje door mijn hoofd. Ik kan er ook niet precies de vinger op leggen, maar ik heb soms het gevoel dat mijn hond gewoon niet gelukkig is.
Vergelijk ik hem misschien teveel met mijn vorige hond die juist altijd vrolijk, druk en overdadig blij en gelukkig was en oogde? Is het wellicht gewoon een makkelijke en tevreden hond, maar interpreteer ik het verkeerd? Ik durf het niet zo goed te zeggen en misschien zijn objectieve blikken wel even goed.

De hond is een 3,5 jarige labrador, een herplaatser. Hij woonde tot vorig jaar (dus de eerste 2,5 jaar van zijn leven) bij mensen die hem buiten in een kennel in de tuin hielden. De hond kwam eruit als de kinderen met hem speelden in de tuin en 3x per dag voor een rondje door de wijk. Veel meer is er met de hond niet gedaan; hij was enorm overprikkeld toen hij bij mij kwam, kende niks, kon niet/zeer slecht aan de riem lopen maar had ook nog nooit losgelopen. Hij was mager en heel onbespierd.
Sinds een jaar is hij huishond en woont hij bij ons (mijn man en ik), onze 2 katten en een chihuahua. Hij heeft zijn plekje gevonden, is aanhankelijk en heel makkelijk. Hij is buiten inmiddels heel fijn met wandelen, speelt veel met vriendjes, is wat aangekomen in gewicht en is mooi bespierd. Hij is fit en kerngezond.
Je kan concluderen dat hij er enorm op vooruit gegaan is, het is dan ook een hele lieve, dankbare hond.

Waarom ik me toch wel eens afvraag of hij wel gelukkig is?
Hij trekt enorm naar andere honden. Helaas heeft de chihuahua niet zo'n klik met de labrador, het gaat prima samen, maar de labrador kan niet met hem spelen of bij hem liggen. Pas als de labrador met andere honden is zie je hem echt opleven, pas dan gaan zijn oren naar voren, springt hij in het rond en is hij echt blij. Hij kan blijven spelen en samen snuffelen en samen eten en samen slapen etc. Als hij los loopt spurt hij ook altijd naar andere honden als hij ze ziet, soms loopt hij dan te ver bij me vandaan. Hij blijft me echter wel checken en en loopt altijd keurig weer mee als ik hem roep. Thuis heeft hij dat hele blije niet, hij is rustig, relaxt, ligt een tukkie te doen of kauwt op een bot oid. Enerzijds kan je het zien als relaxt, dankbaar en tevreden, anderzijds als ongelukkig of verveling. Ik kan het gewoon niet zo goed interpreteren.

De hond komt in principe niets te kort in zijn leven; hij gaat 2 keer per week mee naar cursus met me, 2x in de week is hij bij de uitlaat om te spelen en voor extra aandacht, 1x in de week spreken we af met een andere labrador voor een flinke wandeling en speeltijd, we zijn ieder weekend op het strand of in het bos en doordeweeks lopen we zoveel mogelijk in het park of gaan we naar een losloopveld zodat hij lekker kan spelen en zijn eigen ding kan doen. Ik probeer zoveel mogelijk te voorzien in zijn behoeften (spelen met andere honden). Hij vindt het ook leuk om dingen te leren en klusjes te doen, dus ik laat hem bijvoorbeeld dingen van de grond pakken of mijn schoenen halen.

Ik vind het lastig. Hiervoor had ik dus een hele andere hond en ik merk dat ik na een jaar tijd dit nog steeds niet goed kan interpreteren. Ik wil de hond absoluut niet kwijt, maar als ik hem (kennelijk) toch niet kan bieden wat hij wil (samenwonen met een echte hondenvriend) staat zijn welzijn en geluk voorop en zal ik toch een nieuw plekje moeten zoeken.

Ik hoop dat jullie eens mee kunnen denken of een nieuwe blik kunnen werpen.

elnienjo

Re: Is mijn hond ongelukkig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 14:38

Als je zelf een paar keer per week met vrienden afspreekt ben je waarschijnlijk ook uitgelatener/blijer dan wanneer je er 24/7 mee opgescheept zit. En thuis kun je lekker relaxen en loop je ook niet de hele dag op en neer te springen van blijdschap.
Het klinkt alsof die hond een prima leventje heeft gekregen bij jullie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 14:41

Hij krijgt nu zoveel meer dan hij had, kan het niet zijn dat hij thuis juist voldaan is zeg maar en daarom rustig is? Dat hij opleeft als hij met andere honden kan ravotten is toch niet zo vreemd? Je bent dan met hem uit en iets aan het ondernemen, dat hij dan graag met andere honden speelt is mooi maar dat hoeft niet de hele dag. Zo te lezen krijgt hij meer dan genoeg uitdaging en mogelijkheden om zijn ei kwijt te kunnen, misschien kan je (voor je eigen gevoel) een wandelmaatje vinden waar hij nog samen mee kan wandelen of je zou eens op doggydate kunnen kijken maar ik zou me niet zo druk maken over of hij wel gelukkig is, mij lijkt het juist een goed teken dat hij niet hyperactief is thuis.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 14:42

Het klinkt alsof de hond inderdaad een prima leven heeft! Denk dat hij niks te klagen heeft met zoveel activiteiten. Ik zou de hond zeker niet als ongelukkig zien.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 14:48

Je doet toch alles wat mogelijk is voor de hond. Ik zou niet weten wat je nog meer zou moeten doen. Denk je misschien aan het nemen van nog een hond als maatje voor deze? Het is helemaal niet zeker dat hij daar blijer van zou worden.Misschien heeft hij wel gewoon een nogal melancholisch karakter. Dat hij zo is, en dat is dan toch prima.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 14:58

Ik sluit me aan bij wat Elnienjo zegt.

Als kleine toevoeging; Chiwaffies en grote honden missen inderdaad vaak aansluiting bij elkaar.
Op zich niet heel erg gezien je genoeg andere dingen onderneemt en hij zijn ei kwijt kan in contact met anderen daarbij!

Mocht je het echt sneu vinden...kan je er een van zijn formaat bij nemen, of een tussenmaatje waar ook je Chi wat aan heeft, anders heb je straks dat die wellicht wat buiten de boot valt.
Maar zoals ik het nu lees is dat niet persé nodig hoor.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 15:41

Ik ken Labradors als honden met een aan- en uitknop. Relaxt staan ze écht uit (ik heb ze wel eens levende vloerkleedjes genoemd - je zegt 'af' tegen ze, en 3 uur later liggen ze nog op dezelfde plek vloerkleed te spelen), maar eenmaal actief (spelen, apporteren, speuren) zijn ze écht actief en hyper.
Zo te horen kan je hond in de aan-stand prima z'n ei kwijt, en vindt hij het thuis fijn om 'uit' te kunnen staan.
Ik denk dat jouw hond heel happy is met het feit dat-ie thuis die rust ook kan nemen. En het feit dat-ie thuis geen neiging tot baldadigheid en z'n eigen activiteiten zoeken vertoont lijkt mij ook een fijn teken dat-ie daar ook geen behoefte aan heeft omdat-ie voldoende activiteiten aangeboden krijgt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 15:46

Eens met Ibbel! Onze kruising labrador is ook een heel rustige en gemoedelijke hond thuis. Maar door de terriër in haar wel meer uitgesproken dan een labrador haha. Maar eenmaal “aan” is ze echt heel anders haha.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 15:47

Als mijn hond thuis druk en blij is is dat juist een duidelijk teken dat ze te weinig gedaan heeft. Als ze genoeg beweging en uitdaging krijgt ligt ze thuis alleen maar te slapen en komt uren niet van haar plek. Als ze zich verveelt gaat ze hyper doen, komt ze met speeltjes aanzetten en daagt ze je uit tot spelen of vraagt om aandacht.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 15:50

Mijn cattle dog houdt ook enorm van met andere honden spelen. Ik had hetzelfde idee als jij en omdat we de mogelijkheid hadden en omdat we het zelf graag wilde is er een tweede hond bij gekomen. Nu zie ik dat het voor de cattle dog niet per se had gehoeven :Y) Spelen met honden is heel anders dan 24/7 met een andere hond opgescheept zitten. Ze spelen wel dagelijks en hebben veel interactie met elkaar.

Ik denk dat maar weinig honden écht graag met een andere hond leven vanwege het willen spelen etc. Het roedelgevoel zal vast anders zijn. Maar een kind speelt ook niet constant met zijn broertje of zusje zoals hij dat wel op de peuterspeelzaal zal doen.

Ik denk dat je hond een prima leven heeft en een vriendje in huis geen verschil zal maken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 15:57

Sanned schreef:
Als mijn hond thuis druk en blij is is dat juist een duidelijk teken dat ze te weinig gedaan heeft. Als ze genoeg beweging en uitdaging krijgt ligt ze thuis alleen maar te slapen en komt uren niet van haar plek. Als ze zich verveelt gaat ze hyper doen, komt ze met speeltjes aanzetten en daagt ze je uit tot spelen of vraagt om aandacht.

Mijne ook, als die thuis gaat rotzooien hebben we te weinig gedaan..
En buiten spelen met andere honden vind de mijne ook fantastisch is ze helemaal blij. Helaas voor haar komt er hier echt geen hond bij, blijdt bij lekker spelen met je vrienden buiten. TS was natuurlijk leuk geweest als je twee honden elkaar top vonden, maar dit is ook prima, er zijn ook huishoudens waar de een de ander echt niet mag, dat is pas echt waardeloos.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 16:04

Mijn hond vind het ook leuk om met andere honden te spelen (niet met alle), maar toen er een pup in huis was, voor een weekje, was ze helemaal afgeknettert en probeerde zichzelf steeds onzichtbaar te maken. Dan kán het natuurlijk geen goeie match zijn, maar het gaf voor mij wel aan dat ze het prima vind alleen in huis bij ons.

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 17:06

Herkenbaar verhaal evenals je twijfel.
Maar je biedt m.i. je hond activiteiten waar hij gelukkig van wordt. Daarnaast geef je hem de kans uit te rusten van die activiteiten en kan hij het verwerken.
Wat je voor hem doet ( evenals het zoeken van leuke vriendjes) zorgt ervoor dat je hond in balans is.

Dat vraag ik me af als ik weer eens twijfel. Is er balans? Soms wel, soms niet. Hij reageert erg op mij.
Dan passen we het programma weer wat aan.

Ik denk dat je het héél goed doet!

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 17:07

Wij mensen kunnen mi honden niet hetzelfde bieden als soortgenoten. Dat wil niet zeggen dat hij ongelukkig is bij jullie. Hij geniet gewoon van spelen en het is fijn dat hij bij jullie met andere honden mag spelen.

Ik had een boomer van 8 toen er een grote poedel bij kwam. Zij hebben ook nooit een echte klik gehad. Geen ruzie maar ook niet perse contact. Toen de boomer 16 was is er een poedel bijeenkomen. De twee poedels zijn echt een match made in heaven. Sinds de jongste er is speelt de oudste poedel buiten zelden nog met andere honden. De jongste doet dat wel en geniet daar ook heel erg van. Zelfs al heeft ze dus een maatje dat altijd met haar wil spelen.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 17:17

Hier ook een (weliswaar golden) retriever maar dit is gewoon hoe ze soms zijn. Onze hond is thuis type vloerkleed, maar buiten is ze superactief en speelt enorm graag met andere honden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-19 17:19

Kaus schreef:
Ik denk dat maar weinig honden écht graag met een andere hond leven vanwege het willen spelen etc. Het roedelgevoel zal vast anders zijn. Maar een kind speelt ook niet constant met zijn broertje of zusje zoals hij dat wel op de peuterspeelzaal zal doen.

Ik denk dat je hond een prima leven heeft en een vriendje in huis geen verschil zal maken.

De reden waarom ik denk van wel is omdat hij de afgelopen weken tijdens mijn vakantie bij de oppas is verbleven. De oppas heeft dagelijks (meerdere) honden over de vloer en had er enkele in de vakantieopvang. Hij is daar dus 2,5 week met andere honden geweest, speelde ermee, at ermee, maar sliep er ook mee. Hij trok zelfs enorm naar de hond die niet hond-sociaal is, als hij er maar mee kon samen zijn. Ik zag hem op de foto's en filmpjes echt opleven en dat deed me beseffen dat hij dat thuis niet heeft, en dus misschien wel mist?!

Ook buitenshuis is hij, zonder andere honden dus, heel tam. Dan slentert hij met me mee, snuffelt wat, maar zal nooit rennen of springen of gek doen. Dat 'opleven' zie ik echt alleen in samenzijn met andere honden.

Dank voor jullie reacties. Ik denk (hoop) ook dat ik hem een goed leven biedt met voldoende variatie en uitdaging. Zoals jullie het brengen klinkt het inderdaad logisch dat hij thuis gewoon relaxt is en zijn rust pakt.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 17:22

Ibbel schreef:
Ik ken Labradors als honden met een aan- en uitknop. Relaxt staan ze écht uit (ik heb ze wel eens levende vloerkleedjes genoemd - je zegt 'af' tegen ze, en 3 uur later liggen ze nog op dezelfde plek vloerkleed te spelen), maar eenmaal actief (spelen, apporteren, speuren) zijn ze écht actief en hyper.
Zo te horen kan je hond in de aan-stand prima z'n ei kwijt, en vindt hij het thuis fijn om 'uit' te kunnen staan.
Ik denk dat jouw hond heel happy is met het feit dat-ie thuis die rust ook kan nemen. En het feit dat-ie thuis geen neiging tot baldadigheid en z'n eigen activiteiten zoeken vertoont lijkt mij ook een fijn teken dat-ie daar ook geen behoefte aan heeft omdat-ie voldoende activiteiten aangeboden krijgt.

Dat doet die van mij ook. Die ligt met zijn poten in de lucht te maffen. Hoort mij aan de telefoon vertellen dat ik zo maar even met hem ga zwemmen. Dummy uit de mand en ......goooooo! Hij heeft maar twee emoties. Hij is blij of superrr blij.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 17:24

Ik struggle ook nog met die vraag af en toe. Hele blije hond tijdens wandelen en met zijn vriendjes. Bij de oppas steeds buiten en actief.
Bij mij thuis ligt die voor dood op de bank.

Ik las laatst een artikel over dat honden hun belangrijkste bezigheid niets doen is. En daar dus ook heel goed in zijn. Ik hoef me dus niet schuldig te voelen dat het bij een ander beter is en feit is: als die een hele dag plat ligt heeft die geen honger, dorst, uit, energie teveel of schrik dat die iets te kort komt.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 17:41

Ik heb ongeveer een half jaar lang allemaal oppashonden over de vloer gehad. Daar werd ook altijd druk mee gespeld. Maar als honden wat langer samen wonen is dat na een tijdje wel klaar hoor. In die 2,5 week heeft hij dus steeds met andere honden gespeeld? Dat is nog steeds wel afwisseling in met wie hij speelt.

Je hond kan natuurlijk een uitzondering zijn maar ik vermoed niet dat permanent nog een hond in huis waar hij mee kan spelen echt een verschil gaat maken.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 17:45

Mijn ene hond is thuis ook heel rustig. Ligt altijd te slapen of gewoon voor zich uit te kijken op de bank. Dat vindt ze volgens mij heerlijk. Buiten is ze heel actief en rent en speelt ze. Naast de fiets lopen en mee met hardlopen vindt ze Superleuk en heeft een beren conditie. Maar eenmaal thuis ligt ze gewoon weer het liefst tegen me aan te slapen. Ik denk dat dat gewoon het karakter is. Ik heb ook nog een andere hond, een flatcoated retriever. Dat is echt ook in huis een enorme clown. Mijn andere hond ergert zich soms ook aan dat drukke gedrag en die gaat dan boven liggen. Dat vind ik dan niet leuk voor haar, maar dan ga ik boven kijken en dan ligt ze helemaal heerlijk uitgestrekt in het zonnetje. Helemaal naar haar zin.
Het is misschien ook wat wij mensen invullen voor onze hond..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-19 17:52

Def schreef:
Buiten is ze heel actief en rent en speelt ze. Naast de fiets lopen en mee met hardlopen vindt ze Superleuk

Het is misschien ook wat wij mensen invullen voor onze hond..

Nou, en dat wil die van mij dus ook niet echt. Met mijn vorige hond (weer die vergelijking) ging ik hardlopen, fietsen, zwemmen, ballen en stokken gooien. Die wilde echt heel actief zijn en dat met mij doen
Ik heb bij deze hond het idee dat hij helemaal niet perse actief wil doen of lange wandelingen wil maken. Apporteren doet hij niet, dat actieve heeft hij niet. Fietsen wil ik wel nog proberen.

Je laatste zin is helemaal waar inderdaad. Misschien wil ik teveel invullen.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 17:56

Ik had ook een 3jarige herplaatser een zwarte retriever
Hij was binnenshuis echt enorm rustig
Kwam nauwelijks (lees niet) van zijn plaats en zat enkel met zijn knuffel of de katten te slapen
J
Bij at en dronk, kauwde wat op zijn bot
en ik heb min ook lange tijden afgevraagd of hij wel gelukkig was

Buiten was hij enorm ondernemend en nieuwsgierig en speelde met allerlei honden
Zwom graag rende achter de bal etc etc
Hij was wel gek op mij want,het was van weerskanten ,een echte klik
Ik denk dat het inderdaad een tot rustkoming is

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 17:59

Het is voor roofdieren eigenlijk nogal logisch dat ze zo min mogelijk uitvoeren. Dat kost alleen maar energie, die je beter kunt opsparen voor als je weer een prooi moet zien te vangen. Wat ook nogal eens niet meteen lukt. En ondanks dat honden (en katten) natuurlijk al jaren gedomesticeerd zijn, blijft dat gedrag wel degelijk aanwezig.
Katten slapen 23 uur per dag geloof ik. Zou je van een kat ook denken dat-ie niet gelukkig is als-ie de godganse dag ligt te maffen? Omdat-ie ook wel eens achter een laserlichtje aanjaagt en dan helemaal uit z'n plaat gaat? :+

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 18:09

Precies als mijn hond.
Thuis ook de luie goedzak en het rondje uitlaten door de wijk is ze niet echt heel enthausiast. Maar neem je dr mee naar iets nieuws is ze helemaal happy. Ik denk gewoon dat ze het wel prima vind. Makkelijk dier.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 19:08

Ik denk dat jouw hond een prima uitgebalanceerd leven heeft. Mijn hond gaat 3 dagen naar de dagopvang die in roedelvorm gebeurd. Deze groep honden zit de hele dag samen, kunnen spelen en de hele drukke krijgen van tijd tot die even alleen tijd om rustig bij te komen. Mijn Beagle is daar graag maar ook daar zie je structuur. Die honden spelen samen maar slapen ook samen. En dat hebben ze ook nodig, die slaap om dingen te verwerken.

Je zegt dat jouw vorige hond heel erg actief was en vrolijk en naar jou trok. Ook dat kun je van de andere kant bekijken. Misschien was jouw hond juist wel vrij onrustig in zijn lijf, kon hij slecht zonder jou etc. Zo kun je eigenlijk alles helemaal kapot analyseren en overal over twijfelen. Maar honden zijn in dat opzicht heel gemakkelijk. Die leven in het hier en nu. Ze zijn grotendeels gelukkig als ze te eten krijgen, hun behoefte kunnen doen en veilig zijn. Jij biedt hem daarnaast nog iets wat heel veel andere honden niet krijgen of hebben, namelijk contact met anderen.

En ach, als je het echt zeker wilt zijn, wat maakt het dan uit of je 2 of 3 honden hebt :D ;)