Kat likt buik kaal + rode bultjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_89

Kat likt buik kaal + rode bultjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-19 23:00

Ja, ik weet het.. Bokt is geen dierenarts, maar wellicht weet iemand wat hier aan de hand kan zijn. Mijn poezebeest Pip van 7 jaar oud likt haar buik kaal. Het lijkt steeds kaler te worden/uit te breiden. Ze heeft ook geregeld rode bultjes waarvan ik niet weet of het van het likken is of iets anders.

Het is 2 jaar geleden begonnen toen ze samen met haar huisgenootje naar het pension ging wegens onze vakantie. Verklaarbaar, want het is best een beetje stress voor haar, zo'n andere omgeving. Echter is ze het blijven doen. De dierenarts zegt dat het gedrag is en er een hormoon vrij komt door het likken en het is nu een soort verslaving. Echter het feit dat het steeds kaler lijkt te worden en er soms rode bultjes zijn, baart me enige zorgen.
Ze komt sinds een jaar wel buiten, alleen in de tuin. Echter is het likken en de bultjes al meer dan een jaar zo.

Afbeelding

Iemand enig idee en wat ik eventueel kan doen (behalve dan dat ik komende week natuurlijk de dierenarts kan bellen)

Anoniem

Re: Kat likt buik kaal + rode bultjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 23:08

Tja voorspelbaar maar inderdaad de dierenarts bellen, kan zo veel zijn. Allergische reactie bijvoorbeeld ergens op.
Mijne had dit op haar rug, kaal met plekjes erin en dat bleek vlooien allergie te zijn.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 23:10

Waarschijnlijk vlooienallergie :)

Onze kat heeft dit ook, inclusief kleine korstjes op haar rug.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 23:11

Had mijn kat ook. Gewoon stress en daar bleef ie in hangen. Dosis prednison gehad om de drang te onderdrukken en toen is alles hersteld.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 23:14

Dit ziet er uit als stress wassen inderdaad. Heb je feliway al eens geprobeerd? Dat zou wel kunnen helpen. Ook zijn er wel pilletjes en druppels die rustgevend kunnen werken, de dierenarts kan je daar wel in adviseren.

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-19 23:15

Ghostattack schreef:

Dacht ik eerst ook! Maar vlooien hebben ze allebei niet :/ anders was dat inderdaad een verklaring.

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-19 23:16

zonnebloem18 schreef:
Dit ziet er uit als stress wassen inderdaad. Heb je feliway al eens geprobeerd? Dat zou wel kunnen helpen. Ook zijn er wel pilletjes en druppels die rustgevend kunnen werken, de dierenarts kan je daar wel in adviseren.

De dierenarts heeft dat inderdaad wel genoemd, alleen niet welke pilletjes/druppels. Wel iets met dat daar iets rustgevends in dit waardoor het gedrag vermindert. Ik heb er wel naar gezocht maar niet gevonden.

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 23:16

Heeft mijn kat ook gedaan, was ook stress. Na paar jaar (!) ging het ineens weer over en kreeg ze weer vacht op haar buik. Overigens kreeg zij er geen rode bultjes van, gewoon een heel kale buik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 01:57

Kim_89 schreef:
Ghostattack schreef:

Dacht ik eerst ook! Maar vlooien hebben ze allebei niet :/ anders was dat inderdaad een verklaring.

Hoe weet je zeker dat ze geen vlooien hebben? Geen aanval, serieuze vraag.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 09:02

Laat je kat ook nakijken op blaasproblemen en andere problemen in de buikstreek. Katten die pijn in hun buik hebben kunnen hun buik ook gaan kaal likken.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 09:14

Vlooienallergie blijkt meer zich te uiten op de rug bij overgang rug naar staart.
Is er verandering in voer?
Ziet er uit als een allergische reactie.
Zijn er periodes geweest dat het rustiger is?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 09:17

Een kat zonder vlooien word nog altijd gebeten wanneer hij buiten komt, de vlo gaat alleen dood. Maar dit kan ook stress zijn, zou ook even naar de da gaan voor medicatie om de cirkel te doorbreken.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 09:31

bigone schreef:
Een kat zonder vlooien word nog altijd gebeten wanneer hij buiten komt, de vlo gaat alleen dood. Maar dit kan ook stress zijn, zou ook even naar de da gaan voor medicatie om de cirkel te doorbreken.

Dat is een tijdelijke oplossing, maar er moet naar de oorzaak gezocht worden in plaats van enkel de symptomen te bestrijden.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 09:38

Ik heb een hond met een serieuze vlooienallergie.Er hoeft er maar 1 letterlijk te passeren en hij krabt zich kapot.Heel vervelend want ondanks dat mijn dieren behandeld worden kan je gewoon niet voorkomen dat als je ergens komt er 1 eens passeert.
Dus hier ook prednison pilletjes in huis voor als het begint.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 09:53

Feliway is een stekker. Geeft continu feromonen af.
Kat wordt ontwormd en ontvlooit, ook preventief?

Haloooww123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 09:55

Mijn poes heeft dit ook gehad, kale buik met korstjes door het te veel likken. We zijn bij de dierenarts geweest en er waren daar twee aannemelijke opties. Óf vlooienallergie óf voedselallergie. Vlooienallergie hebben we toen uit kunnen sluiten, ze is een binnen kat en goed ontvlooid.

Het bleek bij onze poes dus voedselallergie te zijn. Om de ergste reactie weg te nemen heeft ze een injectie gehad met corticosteroïden. Daarnaast krijgt ze speciaal voer van Hills : Z/D. Sinds ze dit eet heeft ze geen kale buik meer. Wat wel belangrijk is, is dat ze buiten dit voer geen andere dingen eet. Dat kan namelijk weer zorgen voor jeuk en dus voor een open buik.

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-19 12:13

Bedankt voor alle verhalen, tips, et cetera. Ik bel deze week de huisarts en zal de genoemde punten even bespreken. Het kan overduidelijk van alles zijn dus.

Ter info; beide katten worden preventief ontwormd en ontvlooid. Ze krijgen al jaren royal canin light weight care gevoerd en verder niks. Blaasproblemen dacht de dierenarts niet aan op basis van mijn verhaal maar wellicht goed om te checken.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 15:19

Kim_89 schreef:
Bedankt voor alle verhalen, tips, et cetera. Ik bel deze week de huisarts en zal de genoemde punten even bespreken. Het kan overduidelijk van alles zijn dus.

Ter info; beide katten worden preventief ontwormd en ontvlooid. Ze krijgen al jaren royal canin light weight care gevoerd en verder niks. Blaasproblemen dacht de dierenarts niet aan op basis van mijn verhaal maar wellicht goed om te checken.

Zou ik zeker even doen. Een urinetest is zo gedaan en kost je kop ook niet.