Naast paarden heb ik een grote voorliefde voor vogels als huisdier.
Ik ben daarom al trots eigenaar van 2 grasparkieten en 2 valkparkieten.
Rio, grasparkiet mannetje (geb. mrt 2018).

Ivy, grasparkiet popje (geb. juli 2018).

Bowie, valkparkiet mannetje (geb. 28 mrt 2019).

Bibi, valkparkiet popje (geb. 16 april 2019).

(Allemaal jong gekocht bij kwekers)
Deze vogels delen samen een giga kamervoliere welke 24/7 open staat. Ze leven vredig met elkaar samen, maar daarom heb ik dit topic niet persé geopend.
Bij mij in de buurt is een zeer ouderwetse dierenwinkel met een groot assortiment aan dieren. Als ik langs ga loop ik altijd even langs de kooien en zo zag ik laatst een nieuwsgierige pyrrhura tegen het gaas hangen. Een nieuwe vogel, eigenlijk niet de bedoeling, maar ik kreeg hem niet uit mijn hoofd.
Twee weken later ging vriendlief mee en zat de vogel er nog steeds en hebben we meer informatie gevraagd.
8 maanden oud, geslacht onbekend, tamheid onbekend. Naar de dierenwinkel gebracht samen met een dwergpapegaai en grasparkiet omdat eigenaar er niet meer voor kon zorgen....
Na een nachtje slapen en goed inlezen over de soort waren we er uit, hij mocht mee naar huis. We noemen hem Marley.
Dag 1
Marley mag voorlopig om te wennen en tijdens de beginselen van het tam maken in de kleine kooi wonen. We brengen omstebeurt wat tijd door voor de kooi en praten tegen hem. Marley eet ook wat van de trosgierst die we hem voorhouden.
Ik heb ook opgezocht welke specifieke ondersport Marley is: een Pyrrhura Molinae Hypoxantha

Dag 2
We zetten Marley naast ons aan tafel tijdens het eten en brengen weer tijd door voor de kooi terwijl we tegen hem praten. We merken dat Marley nu al weet dat wij trosgierst komen brengen, dit eet hij als je het hem aanreikt. Marley heeft deze dag ook 2 keer per ongeluk met zijn pootjes mijn vinger aangeraakt en onderzoekt mijn nagels voorzichtig met zijn snavel.

Dag 3
Marley heeft weer aan tafel gezeten tijdens het eten. Ik heb de trosgierst in kleine stukjes geknipt om hem uit te dagen dichtbij te komen en eten aan te pakken uit mijn hand. We leggen de hand ook zonder voer in zijn kooi. Hij heeft deze nu nog meer onderzocht met zijn snavel. Mijn vriend kon hem zelfs zachtjes aaien.

Het lijkt me leuk om in dit topic de vorderingen van Marley bij te houden. Ik ben benieuwd hoe tam ik hem ga krijgen. Al mijn andere vogels heb ik namelijk jong en al hamdtam gekocht. Dan is dit natuurlijk een andere uitdaging.
Vragen staan vrij, maar houdt het netjes natuurlijk