Voeding voor grasparkiet.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xRedshift

Voeding voor grasparkiet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 19:02

Hoi Bokkers!

Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar het juiste dieet voor mijn twee grasparkietjes.
Ze krijgen nu het compleet voer van De Welkoop. Ik moet morgen nieuw voer halen en zit er aan te denken om XtraVital aan te schaffen, ik heb op meerdere sites/forums gelezen dat dit erg goed basisvoer is.
Verder zijn mijn parkietjes dol op spinazie bladeren.
Vorige week heb ik ze een stukje meloen en druif gegeven. Hier moesten ze niets van hebben.
Een langere tijd geleden heb ik ze een tomaatje gegeven, maar hier waren ze doodsbang voor :')
Mijn parkietjes zijn behoorlijk kieskeurig.

Nu vraag ik mij af wat andere parkieten eigenaren hun kleine vriendjes geven?
En eventueel tips over hoe je je parkietje groente en fruit kunt laten leren eten? Ik heb gelezen dat groente en fruit wel belangrijk is voor ze (met mate natuurlijk en uiteraard gewassen!!)

Ik ben benieuwd!

snorkel1986

Re: Voeding voor grasparkiet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 19:17

Appel banaan mandarijn.. witlof

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 19:22

Xtravital vind ik ook fijn voer :j Ze laten bij mij alleen de rozijntjes liggen.

Verder krijgen ze vooral gepureerd groente en fruit want als het heel is willen ze het niet :') Geraspte wortel gaat nog wel.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 19:23

Je kan een gewoon graanmengsel nemen maar dat is vrij eenzijdig. Beter is een brok speciaal voor parkieten (voor papegaaien is dat bv de p15 van nutribird. Voor parkieten weet ik het nr niet uit mijn hoofd) aangevuld met een zaadmengsel en verse groenten en fruit.

xRedshift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 19:32

Hikarii schreef:
Xtravital vind ik ook fijn voer :j Ze laten bij mij alleen de rozijntjes liggen.

Verder krijgen ze vooral gepureerd groente en fruit want als het heel is willen ze het niet :') Geraspte wortel gaat nog wel.

Fijn om je mening over XtraVital te horen! Ik wist niet dat daar zelfs rozijnen in zitten. Ik las dat er een maatschepje bij zit. Op dit moment heb ik een voerbakje wat het zaad steeds naar beneden zakt als de parkietjes de oude zaadhulsels eruit gooien met hun snavel. Hoe voer jij de XtraVital?

snorkel1986 schreef:
Appel banaan mandarijn.. witlof

Appel krijgen ze morgen, eens zien of dit niet te eng is haha.

Duhelo schreef:
Je kan een gewoon graanmengsel nemen maar dat is vrij eenzijdig. Beter is een brok speciaal voor parkieten (voor papegaaien is dat bv de p15 van nutribird. Voor parkieten weet ik het nr niet uit mijn hoofd) aangevuld met een zaadmengsel en verse groenten en fruit.

Dit kende ik nog niet! Ik ga eens even googlen. Thanks voor de tip!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 19:40

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 19:55

Vraag dat eens aan Bokker Cayenne.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 20:04

Wilawander op bokt heeft lang grasparkieten gekweekt

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 20:10

Haii,
Kheb ze zelf nooit hegad, maar een vriendin wel! K weet dat ze dr parkieten altijd stukjes fruit gaf, soms ook stukjes groenten. Volgens mij zijn er niet echt uitzonderingen, zolang het maar niet in al te grote stukken zijn, zodat ze kunnen stikken.
Verder misschien ook zaad?

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 20:33

Hier krijgen ze gewoon zaadmengsel van de cranenbroek en eivoer (of fruity pattee).

Ik probeer wel eens appel of ander fruit en groenten te geven, maar ze vinden het leuker om ermee te gooien dan het op te eten :+

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 20:37

Mijn vogeltjes (zijn dwergpapegaaien, geen grasparkietjes) krijgen gewoon hun standaard zaadjes elke dag. En als tussendoortjes geef ik ze regelmatig een druif, soms een stukje appel of zoiets. Maar ze zijn heel kieskeurig en als ze het niet vies vinden, dan vinden ze het wel eng :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 20:59

Je kunt ze over het algemeen beter geen fruit geven, want dat gaat snel gisten waar ze erg ziek van kunnen worden.
Af en toe een klein stukje is natuurlijk niet erg, maar zeker niet te vaak.
Ze zijn wel gek op groenten (geen uisoorten!), gekookte rijst, rode pepers, andijvie, mais etc!
Af en toe wat trosgierst wordt ook gewaardeerd! Kattengras vinden ze ook heerlijk om te snoeien evenals wilgentakken.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 21:08

Geef ze absoluut GEEN avocado of rabarber, dat is giftig!

Naast groenten kan je ze ook -met mate- kruiden geven zoals bv peterselie, basilicum, munt, thym, oregano, ...
Ook onbespoten appel-, peren- of wilgentakken kan, maar let op: GEEN treurwilg.

Mijn parkieten (catharina’s) eten dan weer wel veel fruit : druiven, appel, peer, banaan, kiwi, aardbei, mandarijn, ananas, en noem maar op ...
Ook best wat groenten: witloof, broccoli, bloemkool, courgette, komkommer, paprika, wortel, zoete aardappel ...

Oja, je kan je vraag ook stellen in het vogeltopic hier op bokt. Gezellig meekletsen daar! :j

xRedshift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 21:13

Duhelo schreef:
https://www.fiksenfelix.be/nutribird-on ... gJBw_D_BwE

Deze en/of de p15. Je hebt de original en die met fruit. Ik zou gewoon de verschillende soorten afwisselen of mengen,dan halen ze daar alles uit wat nodig
Zaadmengeling als extra,wel langzaam overschakelen zodat ze leren eten en zich niet uithongeren.

https://www.avonturiashop.nl/combi-deal ... maken.html

https://www.avonturiashop.nl/pellets-pr ... rkiet.html

Dankjewel! Dit is wel even het proberen waard, is dit ook te vermengen met zaadmengsel zodat ze langzaam kunnen wennen?

Cayenne schreef:
Je kunt ze over het algemeen beter geen fruit geven, want dat gaat snel gisten waar ze erg ziek van kunnen worden.
Af en toe een klein stukje is natuurlijk niet erg, maar zeker niet te vaak.
Ze zijn wel gek op groenten (geen uisoorten!), gekookte rijst, rode pepers, andijvie, mais etc!
Af en toe wat trosgierst wordt ook gewaardeerd! Kattengras vinden ze ook heerlijk om te snoeien evenals wilgentakken.

Vaak haal ik het er na een paar uur weer uit als ze er geen aandacht aan schenken. Hier ben ik namelijk ook bang voor. Maar die van mij zijn niet zo heel dol op fruit. Spinazie zijn ze wel dol op!

Danielleeee_ schreef:
Mijn vogeltjes (zijn dwergpapegaaien, geen grasparkietjes) krijgen gewoon hun standaard zaadjes elke dag. En als tussendoortjes geef ik ze regelmatig een druif, soms een stukje appel of zoiets. Maar ze zijn heel kieskeurig en als ze het niet vies vinden, dan vinden ze het wel eng :+

Hahaha herkenbaar! Die van mij zijn ook of kieskeurig, of bang :')

Carol_Beer schreef:
Haii,
Kheb ze zelf nooit hegad, maar een vriendin wel! K weet dat ze dr parkieten altijd stukjes fruit gaf, soms ook stukjes groenten. Volgens mij zijn er niet echt uitzonderingen, zolang het maar niet in al te grote stukken zijn, zodat ze kunnen stikken.
Verder misschien ook zaad?

Zaad krijgen die van mij sowieso! Daarnaast krijgen ze ook zo nu en dan een takje trosgierst.

xRedshift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 21:18

Lukasje schreef:
Geef ze absoluut GEEN avocado of rabarber, dat is giftig!

Naast groenten kan je ze ook -met mate- kruiden geven zoals bv peterselie, basilicum, munt, thym, oregano, ...
Ook onbespoten appel-, peren- of wilgentakken kan, maar let op: GEEN treurwilg.

Mijn parkieten (catharina’s) eten dan weer wel veel fruit : druiven, appel, peer, banaan, kiwi, aardbei, mandarijn, ananas, en noem maar op ...
Ook best wat groenten: witloof, broccoli, bloemkool, courgette, komkommer, paprika, wortel, zoete aardappel ...

Oja, je kan je vraag ook stellen in het vogeltopic hier op bokt. Gezellig meekletsen daar! :j

Avocado en rabarber wist ik gelukkig al! Kruiden had ik inderdaad ook wat over gelezen. Je benoemt daarbij ‘met mate’. Waar moet ik dan aan denken? Eens in de zoveel weken of wekelijks? :D
Komkommer en broccoli kan ik eens proberen, alles wat donkergroen is lijkt wel interessant te zijn voor mijn parkieten :')

Een vogel topic! Wat leuk! Ik ga zo even zoeken en aansluiten :D

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 21:31

Ik heb grasparkieten. Versele-laga prestige is hier het basiszaad. Aangevuld met onkruidzaad.
En pellets van Psittacus. (Ga volledig overstappen hierop)
Ook krijgen ze nutriberries, soort balletje met goede zaadjes e.d.
Eivoer af en toe, kruiden/bloemen
Basilicum (vers) vinden ze bij mij ook erg lekker. Witlof, wortel, komkommer, andijvie.

Oh en hier krijgen ze helemaal geen fruit. Als je fruit wilt geven, bied het dan kort aan.
Laatst bijgewerkt door Meliaforever op 07-08-19 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 21:52

Je kan ze gerust elke week wel een takje van een kruid geven. Kruiden zijn heilzaam maar té heeft vaak een negatief effect. Peterselie bv bevat veel vitamine C, maar is ook vochtafdrijvend. Daarom “met mate”.

Naast kruiden mag je hen ook onkruiden geven. Let wel goed op dat ze onbespoten zijn! Vogelmuur en paardenbloembladeren zijn allicht de meest bekende maar even goed kan: weegbree (wondhelend), melkdistel, teunisbloem, kruiskruid, perzikkruid, klein hoef blad, herderstasje (aansterkend), ...

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 22:21

Die van mij blieft alleen vitakraft... heb wel eens ander voer geprobeerd maar dan eet hij gewoon niet.
Dus vitakraft.. wat ik aanvul met frutti voer ook van vitakraft. en dan ververs ik dagelijks het voer. Hij krijgt dan 2 schepjes vitakraft, 0,5 schepje nutribird brokjes (P13) maar dat is meer ter versiering want ik geloof dat hij het niet echt eet, tenzij is ze fijn maal tot poeder, maar dat doe ik niet zo vaak, dan nog een half schepje eivoer erbij en een mespuntje vitakraft vogel dokter wat mineralen bevat voor de veren want hij is nogal lang in de rui.
Verder is meneer nogal een snoepert want hij eet ook graag een hapje mee van mijn craker met kaas een slokje van mijn drinken (sap of koffie) een hapje kwark is blijkbaar ook lekker en met het avond eten leggen we voor hem ook een vork klaar want een beschaafd vogeltje eet blijkbaar alleen van een vork }:0
Bij het avond eten is hij dol op kip, worst en ei. Maar ook gekookte wortels, spercibonen, andijvie, spinazie, sla, piepers en eigenlijk alles wat op mijn bord ligt.

Goed het klinkt niet allemaal gezond, maar volgens de dierenarts kon het niet zo'n kwaad als het maar met mate is. en eerlijk, probeer een parkiet maar eens bij je bord weg te jagen als hij het op je wortel of rookworst gemunt heeft.. :P

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 22:31

caffeine is erg slecht voor vogels, dus koffie zou ik echt niet meer doen.
Het voer van vitakraft bevat meestal erg veel suikers, dus daar kun je het beste ook goed op letten.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 22:49

Hier krijgen ze als basis voer nutribird voor parkieten. Vanaf het begin gegeven wel eerst gemengd met zaden. Was het idee om dit te blijven mengen wel meer nutribird dan zaden. Maar ze gooide al het palet voer op de grond en aten alleen de zaden en uiteindelijk wel van de vloer de palets. Maar vaak had ik de silo al weer gevuld. Dus nu alleen palet voer in de silo en 1 keer per week/2 weken een bakje zaden er bij.

Verder krijgen ze eivoer en groeit er een passiebloem in en op de volière. Die ook vruchten draagt. Maar geen idee of ze die ook eten.

Verder ook wel trosgier. En heel af en toe een kuipje met van dat gel van fruit.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 23:15

Oh ja, cracker met kaas is hier ook zeer geliefd. Als ik kaas eet, móéten de vogels hoe dan ook een hapje. Verwend zijn ze :+

En komkommer eten ze trouwens ook graag! Die was ik vergeten te vermelden. Komkommer vinden ze erg lekker :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 23:28

xRedshift schreef:
Duhelo schreef:
https://www.fiksenfelix.be/nutribird-on ... gJBw_D_BwE

Deze en/of de p15. Je hebt de original en die met fruit. Ik zou gewoon de verschillende soorten afwisselen of mengen,dan halen ze daar alles uit wat nodig
Zaadmengeling als extra,wel langzaam overschakelen zodat ze leren eten en zich niet uithongeren.

https://www.avonturiashop.nl/combi-deal ... maken.html

https://www.avonturiashop.nl/pellets-pr ... rkiet.html

Dankjewel! Dit is wel even het proberen waard, is dit ook te vermengen met zaadmengsel zodat ze langzaam kunnen wennen?

Hangt ervan af of je beide gewoon aanbiedt en het niet uitmaakt wat ze precies ervan eten, of je liever ze volledig op pellets zet en zaad als extra. In het laatste geval zou ik mengen en langzaam overschakelen omdat je anders risico hebt dat ze het niet eten en zichzelf uithongeren.

xRedshift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 09:28

Dankjewel voor alle reacties tot zo verre!

Wat is precies het verschil tussen pellets en zaad? Waarom kiezen een aantal van jullie er voor om pellets te geven?

Ik wil mijn parkietjes zo gezond mogelijk hebben, en ben bang dat ik hen wellicht te weinig kans geef om vitaminen binnen te krijgen. Vandaar dat ik dit topic ook ben begonnen :D

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 10:13

Bij een zaadmengeling heb je kans dat de parkietjes enkel de lekkere eruit eten en de rest laten liggen. Bij pellets kan dat niet.

Altijd super om je te informeren toch ! +:)+

Ik weet niet of het echt helpt maar je kan ook vitaminedruppeltjes in het water of eten doen.

Edit: oja, en wat zeker niet mag ontbreken in hun dieet is grit en maagkiezel.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 10:43

xRedshift schreef:
Dankjewel voor alle reacties tot zo verre!

Wat is precies het verschil tussen pellets en zaad? Waarom kiezen een aantal van jullie er voor om pellets te geven?

Ik wil mijn parkietjes zo gezond mogelijk hebben, en ben bang dat ik hen wellicht te weinig kans geef om vitaminen binnen te krijgen. Vandaar dat ik dit topic ook ben begonnen :D

een zaadmengeling is eigenlijk ook te eenzijdig. In de natuur gaan ze heel veel verschillende zaden en fruit gaan eten, waar ze in gevangenschap vaak enkel het zaad krijgen, en beperkt fruit (en dan vaak nog hetzelfde soort fruit). Zeker met dieren die het van in het begin niet gewend waren zit je vaak vast aan het stukje appel dat ze lusten maar al de rest bang voor zijn.
Als je enkel zaadmengeling geeft moet je minstens een goed vitaminepreparaat erbij geven imo.

De pellets kan je vergelijken met een hondenbrok, alles zit erin wat ze nodig hebben (en hetgene wat ze extra krijgen is mooi meegenomen).
Ikzelf prefereer dus echt om een pellet als basisvoer te geven en zaadjes en fruit als extraatje (of als je echt gemakkelijke eters hebt dan kan je wel zaadmengeling aanbieden en dagelijks een variatie van verschillende groenten en fruit + pellets, maar dat is niet altijd zo evident.)