Allergische kat; waar trek je de grens?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SEtequila

Allergische kat; waar trek je de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 19:23

Onze poes van ongeveer een jaar is al zo lang we haar hebben ergens allergisch voor. Waarvoor weten we niet, maar de medicatie die ze krijgt begint minder te werken. Ze is nog niet helemaal uitbehandeld, maar dat is wel dichtbij...

Ik zal eerst even haar geschiedenis geven:
Afgelopen kerst is ze bij ons aan komen wandelen, een echte ukkie die gewoon aan het rondzwerven was (we hebben haar op amivedi gezet). Duidelijk ondervoed en zat veel te krabben. Ze had toendertijd nog geen wondjes en korstjes.

Ze is goed ontvlooid, ontwormd en gevaccineerd. Ze werd toen rond de 5 maanden geschat, maar was erg klein.

Het krabben is echter niet over gegaan en ze begon wondjes van het krabben te krijgen. Eerst in de hals onder haar oren, toen ook voor haar oren, de hele voorkant van de nek, tussen de schouderbladen en op het gezicht.

Samen met de DA zijn we naar de oorzaak van het krabben gaan zoeken en de volgende dingen uitgesloten;
-overreactie ontvlooiingsmiddel
-vlooiienallergie
-voedselallergie (inmiddels meerdere merken hypoallergene voeding geprobeerd)
-huidparasieten
-schimmelinfectie

Ze had wel een secundaire huidinfectie die is behandeld. Daarnaast kreeg ze prednoral om de jeuk te onderdrukken. Dit heeft een hele tijd voor verbetering gezorgd. De wondjes begonnen ook terug te trekken. Tot een paar weken terug, toen is ze weer meer gaan krabben. Het verhogen van de dosis prednoral heeft niet geholpen. Ze konden een tweede huidinfectie niet met zekerheid aantonen.

Ze hebben al met de kliniek in Utrecht overlegd en die hadden geen extra adviezen behalve alles wat we al hadden uitgesloten. Op het moment gaan we nog dexoral proberen ipv prednoral, dat zou sterker zijn. Echter als dat ook niet werkt, dan is er eigenlijk niks meer wat we kunnen doen...

En dat brengt me eigenlijk bij de lastige vraag; waar trek je de grens?
Als niks meer werkt en ze blijft krabben, wanneer is het dan genoeg geweest?
Als ze meer dan een x aantal keer per dag krabt? Als ze weer haar hele hals open krabt?

Ik wil er nu alvast over nadenken, nu ik er nog rationeel over kan denken. Ze is nog zo jong, maar ik wil natuurlijk niet dat ze langdurig moet lijden zonder enig vooruitzicht op beterschap.

Carol_Beer

Re: Allergische kat; waar trek je de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 19:44

Vorige kat had hier ook last van. Heb gehoord van een kennis dat het ook een genetisch dingetje kan zijn. Heel erg sneu natuurlijk als het je overkomt..
Die kat is op een begeven moment ook weggelopen, waarna ik haar na een paar jaar terug met een glanzende vacht en goedgevuld door de buurt zag lopen..
Ik vraag me nog steeds af wat er precies aan de hand was,maar de symptonen klinken iig wel t zelfde als die van jou.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 20:21

Onze Me-Ow begon ook met krabben en kale plekken dus behandeld met prednison.
Eerst prikje 1x per jaar maar de tijd ertussen werd steeds korter.

Voer helemaal aangepast en uitgezocht.
Holistisch laten uitmeten
De hele medische molen maar er kon niets gevonden worden.

Op een gegeven moment was het om de 6 weken raak.
De dierenarts waarschuwde dat de prednison de overige organen kon aantasten en dat is ook gebeurt.
Organen vielen uit en we hebben hem in moeten laten slapen op 10 jarige leeftijd.
Hij heeft er 7 jaar last van gehad.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 20:32

Ik heb geen katten maar zelf een flinke allergie. En ken een aantal honden met allergien. Paar van onszelf paar van anderen. Dus ok naast de standaard dingen hebben jullie gecheckt:je schoonmaakmiddel, shampoo, wasmiddel, huisstofmijt, welke voeren hebben jullie geprobeert? Is poes altijd buiten of binnen? En is daar verschil in veel binnen of buiten in klachten?

Een hond van iemand was allergisch voor de parfums in middelen die in huis gebruikt werden.

Een hond van iemand was allergisch voor mensen, een ramp voor een menslievend sociale knuffel.

Een van ons kon alleen tegen lamsvlees en rijst.

SEtequila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 20:54

Carol_Beer schreef:
Vorige kat had hier ook last van. Heb gehoord van een kennis dat het ook een genetisch dingetje kan zijn. Heel erg sneu natuurlijk als het je overkomt..
Die kat is op een begeven moment ook weggelopen, waarna ik haar na een paar jaar terug met een glanzende vacht en goedgevuld door de buurt zag lopen..
Ik vraag me nog steeds af wat er precies aan de hand was,maar de symptonen klinken iig wel t zelfde als die van jou.

Dat is een mooie happy ending! Ik hoop nog steeds dat ze er misschien overheen groeit, geen idee eigenlijk hoe vaak dat voorkomt

Mando schreef:
Onze Me-Ow begon ook met krabben en kale plekken dus behandeld met prednison.
Eerst prikje 1x per jaar maar de tijd ertussen werd steeds korter.

Voer helemaal aangepast en uitgezocht.
Holistisch laten uitmeten
De hele medische molen maar er kon niets gevonden worden.

Op een gegeven moment was het om de 6 weken raak.
De dierenarts waarschuwde dat de prednison de overige organen kon aantasten en dat is ook gebeurt.
Organen vielen uit en we hebben hem in moeten laten slapen op 10 jarige leeftijd.
Hij heeft er 7 jaar last van gehad.

De DA heeft inderdaad bij ons ook gewaarschuwd voor de lange termijn klachten. Enige verschil is dat ze bij ons dagelijks een oraal tabletje krijgt. Zou zo'n injectie beter werken?

karuna schreef:
Ik heb geen katten maar zelf een flinke allergie. En ken een aantal honden met allergien. Paar van onszelf paar van anderen. Dus ok naast de standaard dingen hebben jullie gecheckt:je schoonmaakmiddel, shampoo, wasmiddel, huisstofmijt, welke voeren hebben jullie geprobeert? Is poes altijd buiten of binnen? En is daar verschil in veel binnen of buiten in klachten?

Een hond van iemand was allergisch voor de parfums in middelen die in huis gebruikt werden.

Een hond van iemand was allergisch voor mensen, een ramp voor een menslievend sociale knuffel.

Een van ons kon alleen tegen lamsvlees en rijst.

Heel stiekem maken wij thuis niet zo vaak schoon met schoonmaakmiddelen. We doen voornamelijk het huis en de bank stofzuigen. Ze heeft geen mandje dat ze gebruikt, dus het is niet dat ze op die manier in contact komt met wasmiddel/wasverzachter. Huisstofmijt had ik eerlijk gezegd nog niet aan gedacht, hoe kun je dat uitsluiten? Mensenallergie zou ook wel heel typisch zijn :')

We hebben de twee hypoallergene varianten van Specific geprobeerd en proberen nu op aanraden van de DA Royal Canin's anallergene. Als die niet aanslaat wil ik misschien vragen of het zin heeft om alleen maar echt vlees (vis/gevogelte) te proberen.

Edit: Ze komt trouwens niet buiten, eerst woonde we op een erf met een katten-killende hond en nu in een appartement 4 hoog :')

hobbyboerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 20:57

Mijn kat heeft het ook vaak wonden en veel jeuk. Heb nu voer gevonden waar hij het goed op doet maar 1 hap of lebber van iets waar hij niet tegen kan en het begint weer van voren. Mijn da gaf aan dat we een eliminatie dieet moesten doen telkens een voersoort met maar 1 diersoort erin en zo min mogelijk andere dingen erin. Het is lastig maar misschien kun je zoiets nog proberen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 20:58

Twee soorten dus maar. Was dat echt een soort vlees? Anders eens over gaan op echt een volledig afwijkende diersoort aangevuld met vitamines en mineralen. En kijken of het scheelt. En is er verschil tussen binnen en buiten.

Ik weet zelf helaas hoe hardnekkig en lastig een allergie is, mijn oude tinker had eem granenallergie. Lang lopen tobben maar per toeval na jaren de oorzaak gevonden. Mijn eigen lijst met allergenen is lang. Deels vastgesteld met bloedtesten, kras testen, deels eliminatie dieet, deels ontdekt en gaan uitsluiten. Van eerste witte herder was het steeds een andere vleesbron geven en kijken wat het doet.

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 21:03

Onze kattin had dit ook ineenkeer heel spontaan ander eten alles proberen gaan uitsluiten.
Bij nadere conclusie had zij gewoon erg veel stress gecreëerd. Waar ze gewoon niet door/uitgeraakte.

Enkele weken in afzondering gezet en de rust heeft haar helemaal deugd gedaan nu zit ze weer normaal.

Soms zijn ze het krabben zo gewend dat dit hun ontspanning word en dus ook niet meer stopt.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 21:11

Verder geen tips, want ik heb de ballen verstand van katten, maar ik hoop dat jullie de oorzaak (en oplossing) weten te vinden! Ik weet hoe het voelt, want wij hebben ook in zo'n soort situatie gezeten, maar dan met onze hond.

Onze hond kreeg 2 jaar geleden ineens verschrikkelijke jeuk, de hele dag door krabben waardoor ze kaal werd, kleine wondjes en korstjes kreeg, en een olifantenhuid. Bij de dierenarts wisten ze niet wat het was, bij de holistische dierenarts ook niet, we hebben allemaal verschillende voeren geprobeerd, medicijnen en nog wat anders dingen, maar niks hielp. Toen hebben we ook echt met onze handen in het haar gezeten en met de gedachten rondgelopen om haar misschien gewoon uit d'r lijden te verlossen. Gelukkig kwam ik in februari, na veel googlen, ineens op de aandoening Malassezia wat wordt veroorzaakt door een overgroei van gisten (ik weet niet of katten dit ook kunnen krijgen?). We hebben toen een speciale shampoo gekocht en gelukkig is een groot deel van d'r vacht weer terug en is de jeuk bijna helemaal weg.

SEtequila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 21:58

De vorige twee voeren bestonden uit gehydrolyseerde eiwitten uit zalm en nog iets. Omdat de eiwitten zo klein geknipt worden zou het geen allergische reactie op mogen wekken. Ze zijn compleet voorzien van alle voedingsstoffen die de kat nodig heeft.
Bij deze derde variant heb ik nog niet gekeken wat er in zit. De heikel van voedselallergie uitsluiten is dat je per voeder 6-8 weken moet geven voordat je al dan niet resultaat ziet ;(
Deze hypoallergene voeding is trouwens vergelijkbaar met een eliminatiedieet, althans dit had de DA aangeraden.
Omdat het zo lang duurt is het ook lastig om mn vriend er streng aan te laten houden, soms hebben die mannen een eigen wil hoe vaak je het ze ook anders zegt 8)7

Hoe het gaat als ze buiten is weet ik niet, ze is bij ons nooit buiten geweest om eerder genoemde redenen.

Op het moment wordt ze af en toe gewassen met een allermyl shampoo, wat ook weer hypoallergeen is. Zou dit ook werken tegen die gist? Welke shampoo hebben jullie toen gebruikt tegen malassezia?

Aan stress had ik ook al zitten denken, zeker omdat ze alleen binnen zit. Alleen alle andere katten heeft ze tot zo ver weggejaagd, dus het lijkt alsof ze ook geen ander gezelschap wil :') verder hebben we voor haar een hele speelmuur gebouwd om verveling tegen te gaan. Zijn er verder nog dingen die we tegen eventuele stress kunnen doen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 22:00

feliway stekker?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 22:02

Niet heel fantastisch voor de kat misschien, maar misschien ook wel als het stress gerelateerd is..

Kat op een aparte kamer zetten met een zeil/laminaat ondergrond.. Deze elke dag schoonmaken en elke dag de ligplaatsen (handdoeken/kussentjes/whatever), schoonmaken.. En kijken wat het doet.. En dit uitbouwen per kamer..

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 22:13

Mijn kat heeft iets vergelijkbaars gehad, jeuk en krabben tot bloedens toe en ze werd helemaal kaal. De dierenarts wist het niet meer en prednison wilde ik niet.
Ik ben via via bij een heel fijne homeopathische dierenarts terecht gekomen die haar heel goed geholpen heeft.
Volledig jeukvrij en haar vacht kwam mooi terug.
Ik wil je haar adres wel geven in pb.t is natuurlijk wel afhankelijk in welk deel van Nederland je woont.
Ik was erg sceptisch, maar ik wist ook niet meer hoe dan verder en het heeft haar fantastisch geholpen.

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 22:15

[quote="SEtequila

Aan stress had ik ook al zitten denken, zeker omdat ze alleen binnen zit. Alleen alle andere katten heeft ze tot zo ver weggejaagd, dus het lijkt alsof ze ook geen ander gezelschap wil :') verder hebben we voor haar een hele speelmuur gebouwd om verveling tegen te gaan. Zijn er verder nog dingen die we tegen eventuele stress kunnen doen?[/quote]

De onze jaagde ook al de andere katten weg dus zij had echt niet de nood aan gezelschap van de andere. Terwijl het vroeger echt wel goed ging.
Komen ook niet buiten genoeg speel klim materiaal.
Eerst hebben we haar op Valium gezet om rustig te worden maar dat hielp niet echt.

We hebben haar op een aparte kamer gezet ongeveer 2maand geen andere katten geen andere mensen gewoon de vaste gezinsleden.

En loopt nu terug 6/8 maand samen met de rest jeuk weg en is vele rustiger geworden niet meer zo alert als voorheen.

Hebben voor we dit deden echt alles waar ze allergieën op kon hebben uitgesloten andere wasverzachter voor onze kleren voedsel aangepast poets zeep,..

Nieren laten testen.

Dus enkel stress en ze zag er echt niet meer uit op het laatst kale nek kale borst hoofd half kaal,..

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 22:47

SEtequila schreef:
Op het moment wordt ze af en toe gewassen met een allermyl shampoo, wat ook weer hypoallergeen is. Zou dit ook werken tegen die gist? Welke shampoo hebben jullie toen gebruikt tegen malassezia

Ik heb eventjes gekeken, Malaseb Shampoo van Dechra (Dit flesje) Nooit op gelet, maar de shampoo is voor honden én katten :) Let er wel op dat je recept van de dierenarts nodig hebt om het te krijgen. Ik weet niet of elke dierenarts zo gemakkelijk is als de onze, maar onze dierenarts gaf de shampoo direct mee na een telefoontje, zonder onze hond eerst te zien.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 22:55

De hond van mijn ouders krabde zichzelf ook tot bloedens toe open. Had overal bultjes en korstjes zitten en schilferige huid. Ze zijn nu volledig overgestapt op verse vlees voeding. Uit een rol in de diepvries. Daaar gaat nog een scheutje zalm olie overheen voor de huid conditie. Binnen 1 week was haar huid enorm verbeterd!

Ik zou echt het proberen te zoeken even in andere voeding; misschien heeft ze ook wel een granen allergie

Kun je daarnaast niet een huid afkrabsel in het lab laten onderzoeken?
En de bloedwaarden? Misschien kun je een ontsteking terugvinden?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 23:19

Via pb wil ik je alle info geven..
Onze kat. 4jaar. Heeft al 3 jaar problemen..
Letterlijk tot bloedens en etterend open.. Overal kaal...

Nu eindelijk na 3 jaar het juiste medicijn gevonden.. En heb hem nog nooit zo mooi en gelukkig gezien!!

Atopica.
Wondermiddel.

Voor meer info graag pb.

Dierenartsen, second opinies, dermatologen wisten zich allemaal geen raad.....

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 23:38

Atopica is toch al jaren op de markt, wat jammer dat het zo lang duurde voordat je kat dat kreeg Jolliegirl!

TS, ik zou je graag willen tippen om 6 weken alleen KVV (gemalen vers vlees) te geven. Er zijn verschillende merken op de markt. Kies er een die bestaat uit één bijzondere diersoort, dus zeker geen kip rund of eend en zeker zonder toevoegingen. Als er een voedselallergie speelt, zie je snel zat verbetering. Pas als álle symptomen over zijn, ga je een tweede diersoort erbij geven. Dit heet een eliminatiedieet. Dierenarts Tannetje Koning kan je hierbij begeleiden of Erwin van Gijtenbeek in Heiloo.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 23:43

Jolliegirl schreef:
Via pb wil ik je alle info geven..
Onze kat. 4jaar. Heeft al 3 jaar problemen..
Letterlijk tot bloedens en etterend open.. Overal kaal...

Nu eindelijk na 3 jaar het juiste medicijn gevonden.. En heb hem nog nooit zo mooi en gelukkig gezien!!

Atopica.
Wondermiddel.

Voor meer info graag pb.

Dierenartsen, second opinies, dermatologen wisten zich allemaal geen raad.....

Ik wilde bovengenoemd middel ook aanbevelen maar was de naam kwijt.
Atopica dus!
Geen prednison dus minder schadelijk voor het lichaam maar schijnt goed te werken!

SEtequila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 07:59

Atopica hebben we inderdaad geprobeerd, bij katten werkt het helaas minder goed dan bij honden. Onze kat viel in de 50% waarbij het niet werkte ;(

Dat gemalen/verse vlees ga ik proberen! Zal het even met de DA overleggen en meteen even vragen of we die malaseb shampoo ook kunnen proberen voor onze kat.

Huidafkrabsel heeft ze gehad, dat was negatief op parasieten en schimmels. Bloedonderzoek hebben we nog niet gedaan, omdat er voor katten nog geen allergietesten bestaan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 10:07

Chubby schreef:
Atopica is toch al jaren op de markt, wat jammer dat het zo lang duurde voordat je kat dat kreeg Jolliegirl!

TS, ik zou je graag willen tippen om 6 weken alleen KVV (gemalen vers vlees) te geven. Er zijn verschillende merken op de markt. Kies er een die bestaat uit één bijzondere diersoort, dus zeker geen kip rund of eend en zeker zonder toevoegingen. Als er een voedselallergie speelt, zie je snel zat verbetering. Pas als álle symptomen over zijn, ga je een tweede diersoort erbij geven. Dit heet een eliminatiedieet. Dierenarts Tannetje Koning kan je hierbij begeleiden of Erwin van Gijtenbeek in Heiloo.

Dit idd. De vacht van min kat is spectaculair verbeterd op rauw vlees en ik hoor van meer mensen dat het echt heel heel fijn is, juist ook met allergische katten. Verder toch je huis goed schoonhouden. Ik las dat je alleen stofzuigt, dat is echt niet genoeg. Er zijn best heel goede middelen op de markt op natuurlijke basis. Bacteriën die je van buiten meeneemt, ammoniak uit de stal van je paard en verzin het maar, kan je kat ook op reageren, en die krijgt het binnen door zich te wassen.
En schoenen uit binnen zodat je die troep niet door je huis heen loopt.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 10:29

Altijd onwijs lastig dit soort dingen.
Ik vind kvv gaan geven ook wel een goed plan :). Kies dan inderdaad een enkelvoudige maling (bv van Alroda Puur), en dan liefst een diersoort die kat nog niet heeft gehad. Maar zou iig kip, rund en vis vermijden (omdat daarvoor nou eenmaal veel allergie voorkomt).

Als dit werkt kun je uiteindelijk steeds een diersoort toevoegen, tot je een mooi aantal diersoorten hebt om mee af te kunnen wisselen. Anders voer je niet compleet namelijk (tenzij er premix in het merk zit), wat tijdens eliminatiedieet niet erg is, maar op de lange termijn niet goed is. Even de site voerwijzer doorlezen vond ik erg handig toen ik met kvv begon :)

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 11:03

Mijn kat heeft er ook enorm last van (gehad). Ze heeft nu 2 antibioticakuren gehad (begonnen met 1 vanwege ontstoken plekken) en die lijken om een of andere reden aan te slaan.

Ze heeft speciaal voer gehad, hypoallergeen voer van Hills, Specific en Royal Canin. Leek allemaal maar heel even aan te slaan, maar ze was er wel continu door aan de dunne. Prednison prikken en pillen en sterkere pillen meegekregen. Speciale zalf.. ontvlooid, ontwormd.. niks hielp. Toen van een andere dierenarts Trovet Hypoallergenic Rabbit meegekregen en een antibioticakuur en dat gaat goed. Ook behandeld met 3 pipetjes tegen ringworm en weet ik veel wat nog meer. Geen diarree meer gehad.
Vandaag heeft ze d’r tweede antibioticakuur afgerond (want ze kreeg weer een plekje), dus even afwachten of het nu weg blijft, maar het lijkt de goede kant op te gaan.

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 11:11

Wat eet je kat. Ik heb er ook eentje die last had van haar huid. Ze krabde zich helemaal open tot bloedens toe.
Dierenarts wist het ook niet, hypoallergeen voer meegekregen en op steng dieet, alleen nog maar dat voer.
Dat hielp ook niet. We zijn toen gaan googelen en vonden een artikel waarin stond dat ze soms een stofje in de voeding te kort komen en dat ze hierdoor jeuk krijgen. We zijn toen hair en skin van royal canin gaan geven. Eerst de brokjes en natvoer, en het hielp.
Tot op de dag van vandaag nooit meer gehad, ze eet nu gewoon natvoer en de brokjes van royal canin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 11:17

Ik heb niet alle reacties gelezen, want het is voor elke kat persoonlijk natuurlijk.
Mijn eigen kat heeft voedselallergie. Bij het verkeerde voer krabt ie zich ook kaal, en daarnaast krijgt ie last van zn darmen, opgeblazen buik, dunne poep, en gaat zn koppie verstopt zitten..
Ik gebruik zelf voer waar geen bestandsdelen van kip/rund/varken in zitten. Daar kan hij niet tegen. Op brokjes van alleen eend doet hij het wel goed.
Voordat ik bij dit voer ben uitgekomen heb ik ook van alles geprobeerd. Je zou kunnen gaan elimineren, dus eerst bijvoorbeeld brokjes met eend, of hert, of vis. Met een zo hoog mogelijk vleesgehalte. En dan ook niks anders bijgeven, geen snoepjes, geen hapje van eigen bord. Echt even streng zijn. Dit moet je oer voersoort ongeveer zes weken volhouden.
Blijf zoeken! Vaak komt een allergie uit gevoelige darmen. Een pro biotica of bokashi een tijd bijgeven zou ook nog kunnen helpen. Medicatie is een aanslag op de darmen en zou dus juist averechts kunnen werken op de allergie.
Tenminste, dit is bij mijn kat zo.. Hoop dat je er met jouw kat ook uitkomt..
Veel succes!