kuikens voeren tussen volwassen kippen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

truselientje

kuikens voeren tussen volwassen kippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 09:34

Hoi,

ik vroeg me af hoe andere mensen dat doen. Dit jaar hebben we een een kip eieren uit laten broeden en apart gehouden met haar kuikens.
Op deze manier krijgen de kuikens het juiste kuikenvoer binnen, en de kip kon weer wat extra groeien door het kuikenvoer mee te eten. Maar er zijn ook mensen die de hen met kuikens gewoon tussen de andere kippen laten lopen en dat heeft ook wel mijn voorkeur (denk ik, althans tot nu toe). Maar hoe doen jullie dat dan met voeren? Of eten de kuikens bij jullie mee met de grote kippen? Of eten de grote kippen kuikenvoer mee?
Bedankt alvast voor de reacties.

rina

Re: kuikens voeren tussen volwassen kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 09:52

De kuikens hier gaan na het uitbroeden eerst een aantal weken in een aparte ren. Dat is meer omdat ze door het gaas kunnen van de normale omheining en moederkip dan erover springt. Daar krijgen ze dan ook kuikenvoer. Als ze een aantal weken oud zijn, en groot genoeg dat ze niet meer door het gaas passen, gaan ze over naar de groep met moeders erbij en dan eten ze ook het gewone kippenvoer. De volwassen kippen krijgen alleen maar gemengd graan en alles wat ze vinden in hun kippenwei (1200 m2).

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 09:54

Hier idem. Eerst een tijdje apart met de moeder zodat ze niet opgegeten worden door de andere kippen. In die tijd eten ze kuikenvoer. Daarna bij de rest en eten ze gewoon met de volwassen dieren mee. :)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 10:08

Ik heb ze meestal apart maar sommige hennen vliegen zelf weer terug naar de rest van de groep. Kuikenvoer kan je dan het beste voeren in een apart hokje met een opening waar alleen de kuikens in kunnen. Let wel op dat je het diep genoeg maakt, een volwassen kip kan aardig ver rijken met zijn nek.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 10:09

daar zat ik inderdaad ook nog over na te denken, eerst apart en dan bij de groep in. De tussenweg zeg maar :)
Ik heb ze nu nog apart zitten, wel zonder moederkip, want die was er al lang klaar mee. Maar nu moet ik ze dus introduceren in de groep, dus bedacht dat ik ze de volgende keer wellicht er beter gelijk bij kon doen. Eerst een paar week apart klinkt wel nog beter, en dan samen met moeder erbij.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 10:20

Als de hen er niet meer bij zit dan zou ik ze voorlopig apart houden nog. Als ze bij de moeder lopen worden ze wel makkelijk geaccepteerd maar zonder moeder minder.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 10:33

Ja, dat was ook de bedoeling hoor. Durf ze er nu nog niet bij in te doen. Vorige week kwam 1 hennetje per ongeluk bij de rest in en de haan ging er gelijk op los, gelukkig zonder schade snel er tussenuit kunnen grissen. Maar moet er nog niet aan denken om ze al bij elkaar te zetten. Ze moeten eerst maar even groter worden.