Kat/poes/kitten aanschaffen, hoe?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 16296
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 22:18

liekec schreef:
Koper schreef:
Zijn er waar dit katje zit geen andere kittens? Of wat is de reden dat je 'm samen met een voor haar onbekend katje in huis wil halen?

Zij zit in een gastgezin van een (kleiner) asiel. Haar maatje van daar is sinds gisterochtend weg. Heb dat asiel al gemaild of zij nog iets hebben zitten, maar dit zal voor haar dus ook een onbekend katje zijn. Vandaar dat ik nu dichter bij huis zoek, want zij zit niet echt om de hoek. :)

Avalanche, ik heb begrepen dat kattenvoer voornamelijk vol kan zitten met granen wat niet goed voor ze is. Verder nog onderdelen die niet goed zijn?

Het zal vast even uitzoeken worden wat de kittens wel en niet lusten ja :D

Granen idd, maar ook zout, en veel groente wordt een katje ook niet blij van. Het zijn carnivoren, die hoe een hoger aandeel vlees je kan voeren, hoe beter :j

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 22:21

Mijkee, dat is een positief verhaal! Mag ik vragen wat je hebt moeten betalen voor die kat? Voor mijn gevoel zijn ragdolls enorm prijzig.

Hwn, ik denk niet dat dat bij deze het geval is omdat ze gewend is om samen te zitten tot 24 uur geleden. We gaan ze op dezelfde dag halen, het liefst in 1 rit zodat ze niet te maken krijgen met territorium drang.

Rakkie, bedankt voor je ervaring! Gelukkig gaan de onze na 2/3 jaar wel naar buiten. Dus dan hoeven ze niet met elkaar een klein oppervlakte te delen. :)

Avalanche, dank voor je aanvullende informatie :)

Ook fijn om de ervaringen qua kattengrit te lezen!

Ben op dit soort momenten blij met bokt!

Mijkee_
Berichten: 1685
Geregistreerd: 19-07-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 22:26

Ik heb je even een PB gestuurd! :)

anjali
Berichten: 15230
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 12:34

Rakkie123 schreef:
Ik zou voor een wat oudere kat gaan, plm1/ 2 jaar.
Na een leven vol katten, soms met 1 vaak met meerdere, trek ik toch de conclusie, uiteindelijk zijn katten solisten, zeker op een kleine oppervlakte.
Ook al denk je jaren, wat hebben ze het leuk samen, maar als ze dan alleen overblijven, heb je een relaxte gelukkige kat.
Als ze jonger zijn, tot plm half jaar is dat anders, dan hebben ze elkaar nodig maar vanaf half jaar, beter alleen, tenzij je een boerderij hebt, dan zou ik kiezen voor zoveel katten, dat ze hun territorium hebben en toch je ruimte muis-rat vrij kunnen houden.

Een vriend van me had op een boerderij 2 jonge katjes, broertje en zusje, gekocht.Deze hebben enkele jaren heel lief samengeleefd maar toen ineens werd zusje zo hevig agressief tegen haar broertje dat die niet meer van achter de koelkast vandaan durfde te komen.Hij kon ze toen niet meer samen in dezelfde ruimte laten.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 13:01

Avalanche81 schreef:
Of geen kip. Pertinent niet. En overal zit kip in :')


Of geen tonijn en geen kip.

Maar wel...*tromgeroffel aan*...kip met tonijn. :?

Dorien66

Berichten: 1660
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 13:35

Koper schreef:
Een kat geen groepsdier? Om de donder wel. Poezen (vrouwelijke katten) leven in groepen. Ga maar eens kijken in Griekenland, je snapt meteen wat ik bedoel.

Katers zijn wat meer op zichzelf ja. Maar ook zij kunnen prima met een groepsdynamiek overweg.

Niet zo stellig :D Alleen leeuwen leven in groepen, verder leven alle katachtigen als ze echt volwassen zijn in principe solitair. Griekse zwerfkatten zijn niet te vergelijken met onze verwende huiskatten :n

Sommige huiskatten hebben graag gezelschap, sommige juist niet. Hier hadden we twee broers die tot 2,5 jaar alles samen deden en vanaf de ene op de andere dag niet meer. Na weer een jaar is eentje herplaatst in een groep van 8 en de ander alleen hier gebleven. Beste beslissing ooit, beide katten zijn 100% in hun element.
30 jaar geleden had ik ook twee broers, waarvan er eentje met 5,5 onverwacht overleed, de achterblijver werd een totaal andere kat, veel gezelliger.
Mijn ouders hadden er twee, toen de ene overleed, bloeide de andere helemaal op.
Alle door mij genoemde katten kwamen ook buiten, dus er was geen sprake van te weinig ruimte of onvoldoende mogelijkheid om te ontlopen.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-19 17:50

We zijn eruit! Na veel bellen met de dierenasielen zijn we uit dit koppel gekomen:


Afbeelding
Fenno


Afbeelding
Phoebe (Fibi)

We hopen dat ze erg gelukkig bij ons worden <3

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Kat/poes/kitten aanschaffen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 17:54

Ohhh wat een schatjes. Gefeliciteerd en veel geluk en plezier met ze.

Emj_23
Berichten: 1223
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Kat/poes/kitten aanschaffen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 18:12

Wat leuk! En goed dat je er twee hebt uitgezocht.

Avalanche

Berichten: 16296
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 19:13

NatasjavE schreef:
Avalanche81 schreef:
Of geen kip. Pertinent niet. En overal zit kip in :')


Of geen tonijn en geen kip.

Maar wel...*tromgeroffel aan*...kip met tonijn. :?

En dan is er dat. Verder zijn katten geen zeikerd met eten of zo :')

TS: wat zijn ze cute!!!! Leuk hoor, vooral die rode. Maar ik heb iets met rode katten (goh).

Niqui

Berichten: 2190
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 19:23

Gefeliciteerd! Heel veel geluk en plezier met ze.

V.w.b. voer: ik geef Power of Nature Meadowland mix of (van hetzelfde merk) Fee's favourite droogvoer. Het is als ik kijk naar de prijs/kwaliteit verhouding het beste voer dat ik kon vinden. Het is gemakkelijk te bestellen via internet.
Een review: https://www.catmoneo.nl/power-of-nature/

Ik voer het nu een half jaar en ik ben erg tevreden. Mijn katten doen het er goed op. Het is misschien zo dat dit voer duurder is dan supermarktvoer, maar ze eten er (bij mij tenminste) veel minder van. Qua voedingswaarde is dit namelijk veel beter voer.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Kat/poes/kitten aanschaffen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 23:42

Wat een leukerds heb je uit gezocht, een kater en een poes? Hoe doen ze het verder?

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 11:20

Nee het zijn 2 poesjes! Ze doen het heel goed. Helaas vandaag voor het eerst een ongelukje in huis gehad maar verder laten ze alle planten etc heel braaf met rust en gebruiken ze de krabpaal goed.
Eerste avond onwijs veel blazen naar elkaar, maar na twee dagen ging het stukken beter en nu slapen ze veel samen en rennen ze de hele dag achter elkaar aan <3
Even een spam:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hevonen

Berichten: 5645
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:28

liekec schreef:
Ik heb daarnaast gehoord dat katten zich kunnen ophangen in een kantel kiep raam. Mijn idee is dat de onze genoeg afgeschermd zijn door de wanden, klopt dat? Tussen het raam en de wand zit een vinger dikte ruimte.

[ [url=m/Ra4L9g.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een schatjes! Zou wel oppassen met dat raam; kittens zijn ontzettend onderzoekend en lenig.

Mijn dochter woont in een studentenkamer van 25 m2 een heeft twee jaar geleden toch besloten om een kitten te nemen. Vrij naar buiten is geen optie. Dus wandelt ze dagelijks minstens anderhalf uur met hem aan een tuigje. Ze heeft hem ook altijd meegenomen naar mijn huis (boerderij, buitenaf) en daar kan hij vrij rondlopen. Hij logeert nu vaak hier, is er momenteel ook. Hij kan het goed vinden met mijn drie katten (en de buurtkatten), maar die kent hij ook al vanaf dat hij klein is.

cursebreaker

Berichten: 11564
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 12:36

Hevonen schreef:
liekec schreef:
Ik heb daarnaast gehoord dat katten zich kunnen ophangen in een kantel kiep raam. Mijn idee is dat de onze genoeg afgeschermd zijn door de wanden, klopt dat? Tussen het raam en de wand zit een vinger dikte ruimte.

[ [url=m/Ra4L9g.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een schatjes! Zou wel oppassen met dat raam; kittens zijn ontzettend onderzoekend en lenig.

Mijn dochter woont in een studentenkamer van 25 m2 een heeft twee jaar geleden toch besloten om een kitten te nemen. Vrij naar buiten is geen optie. Dus wandelt ze dagelijks minstens anderhalf uur met hem aan een tuigje. Ze heeft hem ook altijd meegenomen naar mijn huis (boerderij, buitenaf) en daar kan hij vrij rondlopen. Hij logeert nu vaak hier, is er momenteel ook. Hij kan het goed vinden met mijn drie katten (en de buurtkatten), maar die kent hij ook al vanaf dat hij klein is.


Stille meelezer meldt zich.
Weet je toevallig wat voor soort tuigje ze heeft voor de kat?
Ik wil m'n kitten ook graag laten wennen, maar ben tegelijkertijd ook als de dood dat ze uit zo'n ding ontsnapt haha. Ben er te weinig in thuis om te kunnen kijken op het oog wat nu echt een goed zittend tuigje voor een kat is.

Avalanche

Berichten: 16296
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 14:55

liekec schreef:
Ze doen het heel goed. Helaas vandaag voor het eerst een ongelukje in huis gehad maar verder laten ze alle planten etc heel braaf met rust en gebruiken ze de krabpaal goed.

Dat blijft niet zo :')

Simba was de eerste week ook heel braaf :j Nu is hij de stoutste kat ooit :')

Hevonen

Berichten: 5645
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 17:19

cursebreaker schreef:
Hevonen schreef:
Wat een schatjes! Zou wel oppassen met dat raam; kittens zijn ontzettend onderzoekend en lenig.

Mijn dochter woont in een studentenkamer van 25 m2 een heeft twee jaar geleden toch besloten om een kitten te nemen. Vrij naar buiten is geen optie. Dus wandelt ze dagelijks minstens anderhalf uur met hem aan een tuigje. Ze heeft hem ook altijd meegenomen naar mijn huis (boerderij, buitenaf) en daar kan hij vrij rondlopen. Hij logeert nu vaak hier, is er momenteel ook. Hij kan het goed vinden met mijn drie katten (en de buurtkatten), maar die kent hij ook al vanaf dat hij klein is.


Stille meelezer meldt zich.
Weet je toevallig wat voor soort tuigje ze heeft voor de kat?
Ik wil m'n kitten ook graag laten wennen, maar ben tegelijkertijd ook als de dood dat ze uit zo'n ding ontsnapt haha. Ben er te weinig in thuis om te kunnen kijken op het oog wat nu echt een goed zittend tuigje voor een kat is.


Ja, het ligt momenteel hier. Het is een simpel tuigje van Zooplus. Ze heeft er een aparte lijn bij en aan autoriem, zodat hij ook mee kan in de auto (wat vaak gebeurt).
Dit is het tuigje (geen klittenband, vaste hals).
https://www.zooplus.nl/shop/katten/tran ... ere/169393

Ze is wel met hem begonnen toen hij HEEL klein was. Hier draagt hij een rattentuigje, want zelfs kittentuigjes waren te klein. Nu niet meer hoor :)

Afbeelding

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Kat/poes/kitten aanschaffen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 20:59

Helaas is het de afgelopen 3 dagen 2x raak. Ineens plassen ze (althans, ik denk een van de twee) in het midden (elke keer zelfde plek) van ons bed...
Redenen online die ik lees zijn onvrede door weinig aandacht, blaasontsteking, lekker zacht plekje om te plassen en een te vieze kattenbak. Meer suggesties?
Blaasontsteking denk ik zelf niet, omdat ik lees dat ze het dan op meerdere plekken moeten doen. Dit was 2 x toe precies dezelfde plek...
Aandacht te weinig krijgen ze niet.
Kattenbak wordt 2x per dag schoon geschept en om de 5 dagen compleet geleegd. Nu hoorde ik dat ze daar ook 'verwend' door kunnen worden? Dat ze als er een keer een poepje te lang in ligt ze het dan al te vies vinden?

Help deze onervaren katteneigenaar, ben het echt zat om tot 2x toe 2 wasmachines te moeten draaien eer alles schoon is en in de douchecabine ons dekbed schoon te moeten maken -O-

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 21:02

Ohja, nog even wat we van plan zijn:
Tweede kattenbak ander grind in doen, wellicht spetteren houtkorrels te veel oid?
Voorlopig even niet in de slaapkamer, kijken of ze ergens anders plast (maw blaasontsteking)
Als dat hierboven uitgesloten is, aluminiumfolie op het bed leggen als wij weg zijn. We willen ze de kamer namelijk niet altijd ontzeggen ivm appartement.
Kappen weer van de bak afhalen, wellicht ontmoedigd dat..
En toch poep wat langer laten liggen? Zodat ze niet verwend raken? Of is dat onzin?

Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Re: Kat/poes/kitten aanschaffen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 21:36

Ik denk als je de poep laat liggen, je ze juist extra reden geeft om buiten de bak hun behoefte te doen. Katten zijn erg schoon en kieskeurig, dus idd zeker 2x per dag de bak schoonscheppen.
Verder heb ik gelukkig geen ervaring hiermee. Hebben ze genoeg uitdaging in huis? En hoeveel kattenbakken hebben jullie?

Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Kat/poes/kitten aanschaffen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 23:12

Wat voor grit waren ze gewend voor je ze kreeg?
Houtkorrels vinden sommigen niet fijn aan de pootjes. Ik zou iets anders proberen in 2e bak, bv Cat’s Best of Almo Nature vulling (das echt zand structuur). Wie weet helpt het :)

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 07:42

Ze waren houtkorrels gewend en hebben nu houtkorrels.. ga eerst even een goedkoop pak van dat reguliere grind kopen, waar ik 1 keer de bak mee kan vullen. Kan daarna altijd nog iets anders proberen.

Uitdaging, tja geen idee hoeveel een kat nodig heeft. Maar we hebben heel veel balletjes, muisjes, hengeltjes en spelen veel met ze als we thuis zijn/komen. Verder hebben ze verschillende hoogtes, rennen ze vaak achter elkaar aan door het huis heen en we hebben 2 krabpalen. Via eentje kunnen ze de kast op en via eentje de vensterbank in de slaapkamer.

Ohja, we hebben 2 kattenbakken. Eerst eentje en dat ging prima, ze gaan gewoon allebei op dezelfde. Maar toen was er eentje in de aanbieding bij de Ranzijn dus toch voor de zekerheid maar een tweede gekocht. Die wordt eigenlijk amper gebruikt.

Hevonen

Berichten: 5645
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:57

Natuurlijk moeten ze nog wennen en een ongelukje kan gebeuren. Maar als ze wel zindelijk zijn en jouw bakken schoon genoeg dan zou dit eigenlijk niet moeten voorkomen.

Naar mijn ervaring plassen katten maar om twee redenen buiten de bak, de ene is onzekerheid, angst - maar vaak is het dan eerder sproeien om het territorium te markeren en de andere is eigenlijk altijd medisch. Het kan heel goed blaasontsteking zijn.

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Re: Kat/poes/kitten aanschaffen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 11:10

Hier ook nieuw baasje van een kitten, kleine pluizenbol is nu al 8 maanden maar een schat van een kitten, en ik zit samen met mijn vader ook op een klein appartement daarom dat ik hem ook regelmatig mee buiten neem aan een tuigje, dat kent hij ondertussen al zo goed dat ie vlot meestapt, voordeel is als ik dan wat langer ga wandelen met hem, hij uitgeteld in de zetel ploft en heel de nacht bijna doorslaapt. Zo blijft hij ook fysiek bezig genoeg in plaats van heel de dag te slapen in de zetel.

Kattenbak kuis ik ook 2 keer per dag uit, s ochtends en s avonds omdat hij net als hierboven aangegeven ook graag op een properen bak gaat.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Kat/poes/kitten aanschaffen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 16:14

Bedankt voor jullie reacties! Tuigjes zijn al besteld haha.

Ik ga zo kattengrit halen en de 2e kattenbak vervangen daardoor. De slaapkamer is even verboden terrein om te kijken of ze het nu op andere plekken ook doet/gaan doen en het idd blaasontsteking is.