Kat/poes/kitten aanschaffen, hoe?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Kat/poes/kitten aanschaffen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 10:42

Ik vind het super fijn om ieders ervaringen te lezen! Het helpt ons enorm in de keuze.

Walkure

Berichten: 1397
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 10:53

Ik zou voor een oudere kat gaan ivm niet heel veel ruimte.

Wij wonen in een soortgelijk appartement, rond de 75m2. Hebben een 10 jarige kat met 3 poten geadopteerd. Voor hem is de ruimte prima, ik zou er geen kitten plaatsen.

Bij het nemen van een kitten zou je ook de eerste paar weken veel thuis zijn bij voorkeur. Dier heeft veel energie en moet veel leren. Zie dat helaas veel fout gaan bij mensen die een kat nemen en dit onderschatten want 'hij vermaakt zichzelf wel'. En vervolgens gaat het dier weer weg want hij sloopt alles.

Ik vind 2 katten in die ruimte ook veel. Mensen vergeten dat een kat heel goed solitair kan zijn, en lynch me astjeblieft niet want ja, het gaat ook zeker wel goed bij meerdere katten. Maar niet altijd. Ik zou daarom 1 kat kiezen ook ivm de ruimte. Mocht je er 2 nemen en gaan ze elkaar minder waarderen, dan is je appartement te klein om voor beide een eigen plek te hebben.

Temeraire

Berichten: 3538
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 11:05

Ik heb op een vergelijkbare ruimte 2 katten, komen ook niet buiten. Begonnen met 1, en dit ging goed maar ik had toch het idee dat hij wat miste. Ook vond ik zelf een tweede wel leuk natuurlijk.
Bewust als tweede kat een Maine coon genomen, vanwege het karakter en het binnen blijven. Met de fokker het karakter van mn huidige kat ook besproken en zo een passende kitten uitgezocht.
De 2 zijn de beste vriendjes en vermaken zich uitstekend :)
Ik heb wel een enorme krabpaal staan, een tweede kleine krabpaal en veel ander speelgoed :)

Ook mogen ze altijd in de slaapkamer. Als ze daar 's nachts niet in mogen zou ik het niet snel doen, die ruimte en gezelligheid hebben ze wel nodig als ze niet buiten komen. Of zo is mijn ervaring in ieder geval.

Ik heb trouwens niet het idee dat mijn kittens destijds veel hebben moeten leren, nu ben ik wel met katten opgegroeid en gaat er misschien veel 'vanzelf'.
Er is wel het nodige gesloopt maar dit hou je met kittens :+ dat valt niet allemaal te ondervangen met opvoeding, of je moet nooit meer een stap buiten de deur zetten. Het is hierbij ook slim om je huis aan te passen voordat er katten komen. Potentieel gevaarlijke dingen moet je weghalen, en dingen die snel stuk gaan ook :D
Ik heb wel bij beide kittens speciaal vrij genomen de eerste tijd.

Princesj

Berichten: 4551
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Kat/poes/kitten aanschaffen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 11:31

Wij wonen op 79m2 en hebben 5 katten :') ik zie het probleem niet zo. Onze katten leven ook binnen, 4 zijn als kitten bij ons gekomen (2 raskatten, 2 raskruising). Het huis is nog heel, katten ook, niks aan het handje.

Mocht je kiezen voor kittens raad ik je wel aan niet te jonge kittens te nemen, maar vanaf een week of 12, dit omdat je zelf geen volwassen kat hebt om de sociale opvoeding door te voeren.

Avalanche

Berichten: 16217
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 15:03

Dorien66 schreef:
Avalanche81 schreef:
Als je ze binnen houdt, zijn ze graag bij je.
Me dunkt, je bent fijne afleiding :+

Binnenhouden heeft geen invloed op wel of niet graag bij je zijn hoor, dat is gewoon een karakter-dingetje. De meeste katten hechten goed aan de eigenaar en willen graag bij hem/haar zijn. Ook de katten die buitenkomen. Die van ons meldt zich een paar keer per dag, dan moet er geknuffeld worden.

Nou, ik ben hier toch niet van plan de kat buiten te laten joh :+

Misschien als ik heel afgelegen woonde, maar ik vind het nu gewoon niet verantwoord. Katten moorden de buurt zowat uit, lopen risico op aangereden worden, vergiftigd worden, meegenomen worden, en weet ik wat voor manieren waarop je ze kan kwijtraken. Plus dat je behoorlijk last kunt hebben van de kat van een ander. Die van een paar huizen verderop komt gewoon bij mijn overburen binnen, terroriseert hun eigen katten, en gaat gewoon op de bank liggen....... echt vreselijk brutaal, en ze hebben er serieus last van, met die mensen valt niet te praten.

Plus dat ik niet wil dat een ander last heeft van mijn kat. Ik heb mijn dieren voor mezelf, omdat ik daar lol in heb, niet voor een ander.

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 15:09

Nou laat ik hier even mijn eigen ervaring met jullie delen..

Zelf heb ik dus een paar poezenbeesten uit een opvang gehaald, wie zeiden dat beiden beesten (toendertijd 12 weken oud) helemaal gezond waren, zonder enige problemen.
Vanaf het begin dat we ze hebben zijn ze ernorm schikachtig, verstoppen ze zich achter de wasmachine etc.

Nu zijn we onderhand weer een paar jaar verder, de ene is al best ge-aard en ontspannen, terwijl de andere (haar zusje) nog steeds ernorm schrikachtig reageert op alles. Optillen is op geen enkele manier mogelijk. Beest reageert ook ernorm wanneer je haar met de hand aanraakt.
ik denk dat we hier kunnen spreken over een trauma. Een trauma wat, of niet bekend is voor dat ze bij de opvang kwamen, of ze zijn zo VERDOMD geweest om het niet te vertellen, om gewoon lekker geld te verdienen over de rug van een paar onschuldige pluizenbollen.

Als ik jou was zou ik het iig bij een fokker halen, die goed aangeschreven staat. Als je daar geen gekd voor hebt anders bij een bekend iemand zoals een vriend of kennis.

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 15:31

Carol_Beer schreef:
Nou laat ik hier even mijn eigen ervaring met jullie delen..

Zelf heb ik dus een paar poezenbeesten uit een opvang gehaald, wie zeiden dat beiden beesten (toendertijd 12 weken oud) helemaal gezond waren, zonder enige problemen.
Vanaf het begin dat we ze hebben zijn ze ernorm schikachtig, verstoppen ze zich achter de wasmachine etc.

Nu zijn we onderhand weer een paar jaar verder, de ene is al best ge-aard en ontspannen, terwijl de andere (haar zusje) nog steeds ernorm schrikachtig reageert op alles. Optillen is op geen enkele manier mogelijk. Beest reageert ook ernorm wanneer je haar met de hand aanraakt.
ik denk dat we hier kunnen spreken over een trauma. Een trauma wat, of niet bekend is voor dat ze bij de opvang kwamen, of ze zijn zo VERDOMD geweest om het niet te vertellen, om gewoon lekker geld te verdienen over de rug van een paar onschuldige pluizenbollen.

Als ik jou was zou ik het iig bij een fokker halen, die goed aangeschreven staat. Als je daar geen gekd voor hebt anders bij een bekend iemand zoals een vriend of kennis.


Maar dat is jouw ervaring :o ik heb juist enorm goede ervaring met asiels (of bedoel je iets anders met ‘opvang’?).
Mijn ervaring is dat ze in asiels juist heel goed weten hoe een katje is en daar zijn ze ook eerlijk in.

Mijn asielkatje is juist enorm opgebloeid bij ons thuis <3. Op de website van het asiel stond dat hij nieuwe dingen wel heel spannend vond en dat is ook zo, maar dat is met de jaren een stuk beter geworden.

Afbeelding

Ik ben heeeel erg van het ‘adopt dont shop’ principe, maar als jij jouw perfecte binnenkat niet in het asiel kan vinden, zou ik hem echt bij een goede fokker/vereniging halen.
Niet bij ‘gewone mensen’, ik merk om me heen dat die katjes vaak juist wat meer gebreken hebben omdat de ouderdieren niet getest worden bij pretnestjes of omdat ze bijvoorbeeld niet geënt worden etc.

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 15:42

Fireheart schreef:
Carol_Beer schreef:
Nou laat ik hier even mijn eigen ervaring met jullie delen..

Zelf heb ik dus een paar poezenbeesten uit een opvang gehaald, wie zeiden dat beiden beesten (toendertijd 12 weken oud) helemaal gezond waren, zonder enige problemen.
Vanaf het begin dat we ze hebben zijn ze ernorm schikachtig, verstoppen ze zich achter de wasmachine etc.

Nu zijn we onderhand weer een paar jaar verder, de ene is al best ge-aard en ontspannen, terwijl de andere (haar zusje) nog steeds ernorm schrikachtig reageert op alles. Optillen is op geen enkele manier mogelijk. Beest reageert ook ernorm wanneer je haar met de hand aanraakt.
ik denk dat we hier kunnen spreken over een trauma. Een trauma wat, of niet bekend is voor dat ze bij de opvang kwamen, of ze zijn zo VERDOMD geweest om het niet te vertellen, om gewoon lekker geld te verdienen over de rug van een paar onschuldige pluizenbollen.

Als ik jou was zou ik het iig bij een fokker halen, die goed aangeschreven staat. Als je daar geen gekd voor hebt anders bij een bekend iemand zoals een vriend of kennis.


Maar dat is jouw ervaring :o ik heb juist enorm goede ervaring met asiels (of bedoel je iets anders met ‘opvang’?).
Mijn ervaring is dat ze in asiels juist heel goed weten hoe een katje is en daar zijn ze ook eerlijk in.

Mijn asielkatje is juist enorm opgebloeid bij ons thuis <3. Op de website van het asiel stond dat hij nieuwe dingen wel heel spannend vond en dat is ook zo, maar dat is met de jaren een stuk beter geworden.

[ [url=m/wl4zBm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben heeeel erg van het ‘adopt dont shop’ principe, maar als jij jouw perfecte binnenkat niet in het asiel kan vinden, zou ik hem echt bij een goede fokker/vereniging halen.
Niet bij ‘gewone mensen’, ik merk om me heen dat die katjes vaak juist wat meer gebreken hebben omdat de ouderdieren niet getest worden bij pretnestjes of omdat ze bijvoorbeeld niet geënt worden etc.



Wat een mooie beesten! Mag je best trots op zijn!
Maar verder had ik het niet over een asiel; maar over een particuliere opvang, wie katten plaatst bij zogeheten ''pleeggezinnen''. Wat daar gebeurd weet je nooit natuurlijk.

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Kat/poes/kitten aanschaffen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 15:58

Aha oke :)) ik twijfelde al of je een asiel bedoelde of niet. Wel vervelend dat je die ervaring hebt :(:).

Eefke85

Berichten: 1324
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Silvolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 16:05

Een van de gezinnen waar ik werk als gastouder was de poes ineens zwanger. Oeps. 5 kittens geboren en daarvan heb ik er nu 2. Eind deze maand worden de zusjes 1 en ze zijn zo leuk samen! Slapen, eten, spelen en wassen elkaar en regelmatig even de hele 55m2 van mijn huis doorracen.
Ze hebben een speciaal kattenkamertje waar hun voer en drinken staat en 1 kattenbak waar ze met z`n 2en op gaan.
Omdat ik aan een vrij drukke straat woon en niet wil dat anderen last hebben van mijn katten blijven ze gewoon lekker binnen. Ze weten niet anders. Ik heb wel tuigjes voor ze gekocht, zodat ze binnenkort een keer mee kunnen de tuin in.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Kat/poes/kitten aanschaffen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 16:25

Fireheart, ik zou zelf ook dolgraag een kat uit het asiel 'redden'. Helaas moet inderdaad bijna elke kat daar naar buiten kunnen, wat ook wel logisch is natuurlijk.
Hoe kan ik in contact komen met zulke mensen van die verenigingen en wat kost een kitten daar over het algemeen? Gezien het feit dat ik niks om een bepaald ras geef heb ik wel een bepaald budget in mijn hoofd zitten :o

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Re: Kat/poes/kitten aanschaffen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 16:29

Ik heb mijn eerste kat bij het asiel gehaald (2 jarige dame). We woonden samen op 35m2, en dat zou ik nu niet meer doen. Ik merkte dat ze haar energie niet goed kwijt kon, en ze verveelde zich als ik er niet was. Ze reageerde in ieder geval extreem als ik er wel was. Inmiddels woon ik in een huisje van 80 m2 en heb er een kitten bij.Ze zijn zo gelukkig samen! En ze hebben veel afleiding aan elkaar.
Ik zou er dus 2 nemen. Ik heb 2 kattenbakken voor ze.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 16:30

Ik heb daarnaast gehoord dat katten zich kunnen ophangen in een kantel kiep raam. Mijn idee is dat de onze genoeg afgeschermd zijn door de wanden, klopt dat? Tussen het raam en de wand zit een vinger dikte ruimte.

Afbeelding

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 20:28

Volgens mij kun je bij IKZOEKBAAS iets aanvinken dat je specifiek een binnen kat zoekt.

Wel grote kans dat je iets verder moet reizen.

Tilmar

Berichten: 3325
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 20:39

Ik heb 2 raskatten (broer en zus) en die mogen niet naar buiten. Ze lopen wel wat in de tuin (onder toezicht), proberen gelukkig niet om eruit te klimmen.
Ze zijn wel erg leuk samen!
Voor de kater is mijn huis soms te klein.. Die racet dan de trappen op en af.
Mijn buren hadden een htk kitten gekregen, die was echt niet binnen te houden!

Een tuigje werkt trouwens niet voor elke kat.. Mijn kater is heel tenger en schrikachtig, die wurmt zich overal uit (gaat achteruit lopen) en de poes weigert een stap te zetten met een tuigje om. Jammer.. Ik had het wel leuk gevonden.

Avalanche

Berichten: 16217
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Kat/poes/kitten aanschaffen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 02:58

Mijn kat wil ook geen tuig om. Wel jammer, hij is op zich best avontuurlijk, maar als je geen tuig om wil houdt het op.

Niqui

Berichten: 2188
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 03:33

Via rasverenigingen als Felikat (https://www.felikat.net/resque.htm) en Mundikat kun je een raskat (of twee) adopteren. Daar wordt netjes aangegeven of het om binnen- of buitenkatten gaat, zodat je daar rekening mee kunt houden. Van sommige rassen kun je er inderdaad beter 2 nemen omdat ze anders eenzaam worden. Bijvoorbeeld bij Siamezen.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 12:07

Dank voor jullie reacties! Ik ga die site eens opzoeken.

Verder ben ik benieuwd naar de volgende punten:
- welke kattenbakvulling is het geschikst?
- wat voor voer is het beste? Ik hoorde dat je hiermee ook de stank van je kat zijn uitwerpselen kan verminderen, als je het juiste voert. Klopt dat?
- als we 2 kittens nemen, kan dit dan ook een kat en een poes zijn?

Selina

Berichten: 14344
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Kat/poes/kitten aanschaffen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:16

Alle kattenbakvulling is in principe prima. Wij hebben gewoon de goedkoopste van de AH. Pas als je kat dat niet fijn vindt of je vindt het enorm stinken kun je verder kijken.
Voor het voer is het belangrijk dat het graanvrij is. Dus niet die zakjes troep van de supermarkt zoals whiskas. Ikzelf voer brok van taste of the wild met natvoer van Applaws. Maar zijn genoeg merken.
Kat en poes kan prima, wel moet je dan zo snel mogelijk de poes (en kat) steriliseren zodat je niet ineens met een nestje zit.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:23

Ik heb klonterende kattenbakvulling 3 in 1 van Bio Kat, die lopen ze er ook niet zo uit, omdat het wat grover is. Eerst had ik wat fijnere, maar die liepen ze door het hele huis heen, ondanks dat ik een matje voor de bak had liggen. https://petsplace.nl/biokats-fresh-3-in ... #305=11080

Wat kittens betreft heb ik ook een broer en een zus en dat gaat echt goed samen, heel gezellig en vermakelijk!Afbeelding


Afbeelding

Zijn inmiddels al 2 hoor, dus ietsjes groter! Komen wel buiten, alleen in mijn tuin en vinden dat prima.

Succes met het zoeken naar een leuke kat of kitten(s)!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Kat/poes/kitten aanschaffen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:35

Ik heb peewee kattenbak korrels. Werkt erg goed.

Wat een schatjes BlackBerry

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Kat/poes/kitten aanschaffen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:54

Onthou ook dat veel katten die in het asiel zijn daar niet meteen knuffelig zijn omdat ze geen contact hebben met 1 persoon zonder de andere katten erbij. Asiel katten zijn vaak heel erg dankbaar en worden echt wel knuffelkatten <3

Dorien66

Berichten: 1659
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:58

TS je kunt ook eens kijken op https://verhuisdieren.nl/
Twee poezendames van een kennis van mij staan daar op, maar die zijn gewend naar buiten te kunnen.

Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 13:53

liekec schreef:
Dank voor jullie reacties! Ik ga die site eens opzoeken.

Verder ben ik benieuwd naar de volgende punten:
- welke kattenbakvulling is het geschikst?



Ik heb Cat’s Best houtkorrel (klonterend). Vooral omdat al t andere ontzettend uitloopt met mn langharige katten. Peewee is ook een fijn systeem.

liekec schreef:
- wat voor voer is het beste? Ik hoorde dat je hiermee ook de stank van je kat zijn uitwerpselen kan verminderen, als je het juiste voert. Klopt dat?


Klopt. Ga voor iets met veel vlees en weinig koolhydraat. Dan nog even mijn “preek” die ik graag afsteek; ga voor minimaal 50% vh dieet voor natvoer. Vocht is zo belangrijk. Katten zijn slechte drinkers. Zorg dan wel dat het natvoer compleetvoer is (voorbeelden; Wild Freedom, MAC, Granatapet, Feringa; allemaal via Zooplus).

Wil je echt geen stank en sta je er voor open; rauw voeren (kvv bv). Maar dat is iets wat niet iedereen wil :)

liekec schreef:
- als we 2 kittens nemen, kan dit dan ook een kat en een poes zijn?


Ja hoor, kan prima. Alleen op tijd castreren als je geen nestjes wil haha! Heb zelf ook kater en poes en gaat heel goed.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Kat/poes/kitten aanschaffen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 15:49

Ik wil het liefst wel zoveel mogelijk geurneutraliserend. Hoorde dat de houtkorrels daar goed voor zijn, en het asiel gebruikt die ook.
Voer ga ik mij even in verdiepen. Op het moment staan ze in het asiel op Whiskas, dus kan daar voorlopig nog niet vanaf. Neem dan even rustig de tijd om te kijken hoe en wat, en als ze dan een beetje gewend zijn kunnen we dat veranderen.

Optijd castreren, wat is optijd? :+

Dorien, verhuisdieren heb ik inderdaad een account op! Alleen je moet betalen om te kunnen reageren, dat staat mij een beetje tegen.

Gisteravond zijn we bij dit snoepje wezen kijken, een asielkitten.
Afbeelding

We gaan nu ons best doen om verder te kijken zodat we wat kunnen afwegen en kunnen vergelijken, en eventueel dus een maatje voor deze uit kunnen kiezen. Morgen en overmorgen hebben we weer een paar bezoekjes op de planning staan.