Aangezien bokt altijd overal wat vanaf weet zal dat in dit geval vast ook zo zijn

Mijn vriend en ik wonen in een appartement van net geen 70m2. We hebben 2 slaapkamers, woonkamer, hal, badkamer en aparte wc. Er is geen mogelijkheid tot buiten komen.
Voordat we overhaaste beslissingen gaan maken wil ik eerst bekijken wat de opties zijn (kat/kitten, leeftijd, 1 of 2). We hebben verschillende asielen gemaild, waaruit naar voren kwam dat zij kittens alleen met zijn 2en plaatsen. Ik heb zelf ook het idee dat dat gezelliger voor ze is mocht ik ook aan het werk zijn of weg zijn. Dus vraag 1, is dat ook daadwerkelijk zo of is het niet zielig om een kat zonder buitenmogelijkheid alleen in een appartement te plaatsen?
Dan vraag 2, het asiel gaf aan dat ze ons appartement te klein vinden voor 2 kittens. Hiermee valt de optie kittens dus eigenlijk al af, gezien dat ze met zijn 2en geplaatst moeten worden. Vraag 2 is dus of ons appartement daadwerkelijk te klein is? Andere asielen gaven aan deze eis niet te hanteren.
Verder blijft een volwassen kat/poes dan over. Ons viel echter op dat deze in het asiel vaak wat mankeren. Gezien het onze eerste kat wordt, willen we liever niet direct aan de slag met medicijnen of speciaal voer. En eerlijk toegegeven tellen de hogere vaste kosten hier ook in mee, maar vooral de zorgen gezien onze ervaring. Dan heb je nog best veel katten met aids zitten, waar je niks aan hoeft te doen (?). Echter is het zo dat wij nu in een appartement wonen, maar hier niet nog 5 jaar zitten. Op den duur willen wij dus wel een kat die ook naar buiten kan, voor ons volgende huisje. Daarmee valt een kat met aids ook af, als ik het goed begrijp.
Ik zie ook heel veel katjes op marktplaats voorbij komen. Is dat altijd slecht/broodfok/ziek? Zijn er manieren waarop je een katje op marktplaats kopen zonder zorgen? Kan er dan een checkup zijn bij de dierenarts zodat je zeker weet dat het beestje niks mankeert?
Heel lang verhaal, ik hoop vooral dat jullie ons niet zullen lynchen omdat we een kat in een appartement willen houden en de optie marktplaats in ons achterhoofd houden (voornamelijk voor het geval dat we 2 kittens kunnen nemen, dit kan dus niet bij de Dierenbescherming). Ik zal gaandeweg wellicht nog wat vragen bedenken die ik hier graag wil stellen.
Hoop op jullie (vriendelijke) reacties zodat ik wat wijzer word in dit wereldje.
Groet,
Lieke