Puppy breekt uit, hoe oplossen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

theadora99

Puppy breekt uit, hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 21:22

Hoi allemaal,
Wij hebben een 8 maanden oude dobermann puppy in huis lopen. Overdag dan, in de nacht en als we weg zijn zit ze in een kennel. Ze had altijd een bench maar ze vindt het gerammel niet fijn. Deken eronder oid hielp niet, het blijft rammelen als ze beweegt. Toen hebben we een vaste kennel voor haar gevonden, van hout en een soort aluminium, hier bleef ze netjes in, zonder janken/piepen etc. (Het alleen blijven ging helemaal goed zonder piepen etc als ze los zit in kleine ruimte of in een stoffen reisbench, het is dus niet dat ze niet alleen kan zijn. Daarnaast is mijn andere hond er altijd bij, het ging echt om :3 bench dus). Alleen nu het volgende probleem, ze heeft meer hersens dan goed voor haar is. Afgelopen week zijn we 3x thuis/beneden gekomen waarbij ze los liep, als we zeker wisten dat ze vast zat. Ze heeft dus ontdekt hoe ze het schuifje open kan krijgen (hebben we ook op film :+ ) ...... en nu?

We hebben geprobeerd het handvat van het slot vast te zetten met een touwtje maar mevrouw had na 5 minuten door hoe dat die er af moest en liep weer los. We hebben geprobeerd een houten plankje als extra slotje erop tr zetten maar het houten plankje brak doormidden toen we hem zelf dicht wilden schuiven. Nu zijn we een beetje out of options. Willen jullie meedenken?

(Ze heeft altijd iets te kauwen en te doen in haar bench. Ze is nu wel loops, maar ik denk dat nu ze dit eenmaal weet ze het niet vergeet na haar loopsheid. )

De bench/kennel in kwestie:

Afbeelding

Het monster in kwestie:

Afbeelding

Afbeelding

Haar grote vriend:

Afbeelding

luffwinny

Re: Puppy breekt uit, hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 21:24

Waarom niet gewoon los laten lopen ?

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 21:25

luffwinny schreef:

Als ze te grote ruimte heeft plast en poept ze binnen. Kleinere ruimte afsluiten gaat niet, ze springt over alle hekjes heen en dan gaat ze naar boven.
Daarnaast is ze in een bijterige periode en is mama gehecht aan haar meubels. Ze doet niets als wij er bij zijn maar ik weet niet wat ze doet als we er niet zijn.
Laatst bijgewerkt door theadora99 op 30-07-19 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Niika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 21:25

het haakje er af schroeven, en vervangen voor zo'n zelfde haakje maar dan met slot. zijn meestal te verkrijgen bij raambeslag.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 21:25

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 21:27

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 21:29

Is deze kennel niet een beetje klein voor deze hond?
Voelt ze zich gewoon niet ontzettend oncomfortabel?

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 21:30

Jolliegirl schreef:
Is deze kennel niet een beetje klein voor deze hond?
Voelt ze zich gewoon niet ontzettend oncomfortabel?

Misschien dat hij kleiner lijkt? Ze kan er rechtop in staan, heeft dan nog ruimte over aan de bovenkant. Hij komt qua hoogte tot iets onder mijn navel. Denk dat hij ook ists van een meter diep is? Ze kan in elk geval op haar zij helemaal uitgestrekt liggen

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 22:22

theadora99 schreef:
luffwinny schreef:

Als ze te grote ruimte heeft plast en poept ze binnen. Kleinere ruimte afsluiten gaat niet, ze springt over alle hekjes heen en dan gaat ze naar boven.
Daarnaast is ze in een bijterige periode en is mama gehecht aan haar meubels. Ze doet niets als wij er bij zijn maar ik weet niet wat ze doet als we er niet zijn.

Opsluiten i.p.v opvoeden. Heel bijzonder en het meest bijzondere is dat ze vast word opgesloten terwijl jullie blijkbaar nog niet eens weten of ze wat sloopt of niet.

Mag ik vragen waarom jullie aan een pup begonnen zijn? En dan ook nog het soort met een sterker karakter waar opvoeding gewoon nog net wat harder nodig is.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 22:23

Fijn dat jij onze hele situatie kent, maar dit was niet per se mijn hulpvraag toch?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 22:27

Je zegt zelf dat jullie niet weten wat ze doet als jullie er niet zijn.
Je zegt ook zelf dat je haar in een bench stopt.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 22:29

Ja. Op de momenten dat we thuis zijn (bijna altijd is er wel iemand thuis), probeert ze wel eens iets. De laatste tijd weer wat meer nadat ze een periode niets expres kapot heeft gemaakt. Mijn moeder heeft afgelopen week in het ziekenhuis gelegen, daardoor waren we minder thuis. Als we dan iets moesten doen was er niemand thuis en dan laat ik haar nu ze weer wat probeert lieber opgesloten. Opvoeden gaat nou eenmaal niet vanuit een supermarkt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 22:30

Wat doen jullie overdag met haar (hoeveel beweging en hersenwerk krijgt ze?).
Wanneer ze daar moe van is zal ze waarschijnlijk ook minder behoefte hebben om uit te breken.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 22:33

theadora99 schreef:
Ja. Op de momenten dat we thuis zijn (bijna altijd is er wel iemand thuis), probeert ze wel eens iets. De laatste tijd weer wat meer nadat ze een periode niets expres kapot heeft gemaakt. Mijn moeder heeft afgelopen week in het ziekenhuis gelegen, daardoor waren we minder thuis. Als we dan iets moesten doen was er niemand thuis en dan laat ik haar nu ze weer wat probeert lieber opgesloten. Opvoeden gaat nou eenmaal niet vanuit een supermarkt.

Opvoeden gaat ook niet als je haar in de bench laat.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 22:34

Cayenne schreef:
Wat doen jullie overdag met haar (hoeveel beweging en hersenwerk krijgt ze?).
Wanneer ze daar moe van is zal ze waarschijnlijk ook minder behoefte hebben om uit te breken.

We hebben ene losloop gebied direct achter ons huis dus zeker 3 van de wandelingen gaat ze los. Alleen nu ze hoogloops is dus even niet. Qua hersenwerk krijgt ze regelmatig de kong, een eierdoos, bekertjes, een combinatie van deze dingen. Ook regelmatig een bot oid om op te kauwen.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 22:36

Palmera schreef:
theadora99 schreef:

Opvoeden gaat ook niet als je haar in de bench laat.

Hoe zou jij het doen dan?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 22:39

Zorgen dat er toch iemand meer thuis is die vol met haar aan de gang gaat.
Lange wandelingen afwisselen met leren luisteren. Denkspelletjes.

Alles wat vermoeiend en leerzaam is.
Verplichte rustmomenten op een vaste plek, niet de bench. En het alleen zijn opbouwen.

Een pup opvoeden kost veel tijd.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 22:42

Palmera schreef:
Zorgen dat er toch iemand meer thuis is die vol met haar aan de gang gaat.
Lange wandelingen afwisselen met leren luisteren. Denkspelletjes.

Alles wat vermoeiend en leerzaam is.
Verplichte rustmomenten op een vaste plek, niet de bench. En het alleen zijn opbouwen.

Een pup opvoeden kost veel tijd.

Normaal is er praktisch altijd iemand thuis zoals ik zei. Buiten luistert ze heel goed, geen problemen mee. Op de cursus soms iets minder omdat ze iets te enthousiast is maar over het algemeen ook goed. Verplichte rustmomenten heeft ze al. Alleen zijn opbouwen zijn we mee bezig, als we kort weg zijn blijft ze gewoon los, dat gaat goed. Alleen ik kan er bijzonder weinig aan doen dat het opbouwen even wat langzamer moet als mijn moeder in het ziekenhuis ligt ;)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 22:42

We hebben een kennel hier voor onze "pup" (kregen haar met een ruim half jaar) en goh wat is ze daar blij mee. Gaat er regelmatig zelf in liggen en tussen de middag deden wij haar erin, zodat ze even uit kon rusten. Dat had ze echt nodig! Een eigen prikkelloos plekje. Een bench is geen straf he.

Iets ervoor zetten wat ze niet aan de kant krijgt?

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 22:44

Nirvana_ schreef:
We hebben een kennel hier voor onze "pup" (kregen haar met een ruim half jaar) en goh wat is ze daar blij mee. Gaat er regelmatig zelf in liggen en tussen de middag deden wij haar erin, zodat ze even uit kon rusten. Dat had ze echt nodig! Een eigen prikkelloos plekje. Een bench is geen straf he.

Iets ervoor zetten wat ze niet aan de kant krijgt?

Zelf erin liggen doet ze ook regelmatig, gaat ze daar een dutje doen. En qua iets ervoor zetten, al wel aan zitten denken maar zou niet weten wat zwaar genoeg is dat ze t niet weg krijgt maar licht genoeg voor mij om er neer te zetten :')

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 22:51

De tip van het slote vervangen klinkt als een hele goede. :D

Wij hadden een hond die ook alle sluitingen van benches bijna open kreeg. De nieuwe hond van mijn ouders hetzelfde. Echter was en is dat met een normale bench en was de oplossing simpel met een sok :D

Mijn hond heeft ook 8 jaar lang als ik weg was in een bench gezeten. Dat was ze gewend vanaf pup af aan, en vond ze zelf ook fijner. Als ze niet in haar bench was ging ze heel erg blaffen enz. In haar bench ging ze lekker slapen. Nu ben ik verhuisd en konden we niet meteen een goede plek vinden voor haar bench en hebben we het geprobeerd zonder. Dat gaat nu heel goed hier, zijn wel enkel boodschappen momenten bijna. Als we weer aan het werk gaan o.i.d. moeten we kijken of het zonder bench dan nog altijd goed gaat of dat ze liever dan haar bench weer heeft.
Sommige honden vinden dat nu eenmaal zelf ook fijner. Jammer dat mensen soms dan meteen over gebrek aan opvoeden beginnen :(

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 23:06

Heel simpel gewoon een staaldraad om de kennel met aan beide uiteindelijk een oog waar je een cijferslotje tussen kan doen? Makkelijk voor mensen, voor een hond niet open te krijgen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 23:07

En als het handvat niet lukt. Misschien een optie om eventueel een gaatje in de wand van de bench te maken en er een losse ketting doorheen halen en met een musketon vast zetten.

Je weet ook zeker dat de bench niet te warm is nu?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 23:15

Palmera schreef:
Je zegt zelf dat jullie niet weten wat ze doet als jullie er niet zijn.
Je zegt ook zelf dat je haar in een bench stopt.

We gaan van, hoe lossen we het op dat ze ontsnapt uit de bench naar bench is slecht?

Mijn hond heeft tot vorig jaar in de bench gezeten als we weg waren en in de nachten. Nu is hij 3 en is het oké om hem er uit te laten. Daarvoor was het ook een sloper.

Een slotje zou ik zelf niet durven (ivm brand oid) maar ik app je even Thea.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 23:17

Ik ben sowieso geen voorstander van een bench. Een hond hoort los te lopen en niet opgesloten te worden. Kwestie van trainen en opvoeden.
Daarnaast is bench dowieso veels te klein. Een bench hoort minimaal 2 x zo groot als de hond te zijn..hond moet er in kunnen staan en stukje lopen en languit in kunnen liggen.

Tip: ga naar een goede hondenschool