16 jarige kat slechte vacht, tips???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anna79

16 jarige kat slechte vacht, tips???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 19:45

Hallo,

Ik heb een 16-jarige ex- kater die zichzelf tot voor kort altijd uitstekend wastte maar dat nu nauwelijks meer doet.

Hij heeft vorig jaar 2 operaties ondergaan en heeft toen een zware tijd gehad, bijna zijn hele gebit is verwijderd en hij had een te snel werkende schildklier welke ook verwijderd is.
Na een lange tijd knapte hij weer op en zijn gewicht is weer prachtig en hij eet ook prima.
Hij heeft vorig jaar een uitgebreid bloedonderzoek gehad en zijn bloedwaarden waren uitzonderlijk goed voor zo'n oude kat.

Als ik iets niet vertrouw ga ik zeker naar de dierenarts maar dit is een kat die je daarmee zoveel stress bezorgd dat ik het alleen doe als ik het echt nodig acht. En dat is nou precies het punt,behalve die vacht zie ik geen bijzonderheden aan hem.

Eet goed
Beweegt normaal
Drinkt normaal, ik heb het idee dat hij wat minder drinkt dan eerst.
Ontlasting normaal.
Goed op gewicht.
Gezellig en tevreden.
Lijkt zich lekker te voelen.

Vacht is wat mottig.
Verhaart veel.
Schilfers in de vacht.
Geen kale plekken.

Is het gewoon een oude kat die wat makkelijk wordt? Of zie ik iets over het hoofd. Wie heeft hier ervaring mee?

fleurtjeuh

Re: 16 jarige kat slechte vacht, tips???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 19:47

Met de ouderdom komt vaak strammigheid. Of misschien wat artrose in de rug.
Dan wordt het draaien en keren om grondig te wassen al snel lastig.
Wat je kan proberen is hem regelmatig wat te borstelen met een kam of borstel die hij fijn vind en geschikt is voor zijn vacht.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 19:48

Je kunt hem helpen door te borstelen of kammen en dagelijks even met een vochtig washandje zijn vachtje wassen. Deed ik bij mijn pas geleden kat die geopereerd is en een kapje op had. En ook bij een oudje heb ik dat zo gedaan. Blijft de vacht schoner van en is prettig voor de kat. Vooral met washandje kunnen echt van genieten..

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 19:49

Ik laat onze oude poes (bijna 20, ook 3 hoektanden etc getrokken) elk jaar eenmaal onder narcose helemaal grondig kammen. Ze heeft een heel dikke vacht (schildpadpoes) en is inmiddels te stijf om zich nog goed te wassen. Verder kammen we haar geregeld, maar ze heeft er wel een hekel aan. Zij heeft ook schilfers en bultjes en verhaart erg.
(Ze is ooit geopereerd aan een blaassteen en zit nu op dieetvoer)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 19:51

Voor het vervilten of iets kun je poes ook in de maizena 'wassen'. Gewoon droog in de vacht smeren.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 19:55

Ja borstelen doe ik al, dat vindt hij gelukkig wel ok. Vroeger eentje gehad die heel voddig was maar woest werd van borstelen.

Wat doet maïzena als ik vragen mag?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:12

Ik zou toch een bezoekje aan de DA overwegen. Een verandering in gedrag, zoals deze, is altijd een aanleiding om even verder te kijken. De kans is groot dat het stramheid-artrose of iets is. Katten verbergen pijn, dus als ze iets belangrijks als wassen al laten zitten, doet het mogelijk al meer zeer dan je denkt. Je zou bvb tijdelijk dagelijks een lage dosis pijnstilling kunnen proberen, wrs gaat hij zich dan weer gewoon wassen. Alleen heeft dat weer effect op de nieren etc. Ik vind het ook erg lastig afwegen wat dan wijsheid is...

Drinken kun je meten. Van mijn DA moet de kat tussen de 8 en 10cl drinken op gemiddelde dagen.
Laatst bijgewerkt door poes op 31-07-19 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:38

Mijn 16 jarige heeft behoorlijk last van artrose. Hij krijgt daarvoor pijnstilling.
Ik borstel 1 keer per week.

Hij zit verder goed in z’n vacht maar verliest veel haar.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:44

Anna79 schreef:
Ja borstelen doe ik al, dat vindt hij gelukkig wel ok. Vroeger eentje gehad die heel voddig was maar woest werd van borstelen.

Wat doet maïzena als ik vragen mag?

Maakt het fluffy, klit bij langhaar minder snel.
Symptoom bestrijding maar bij mijn vorige ougie, die medisch ondersteund werd maar zijn vacht niet meer bij kon houden wel een oplossing.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 18:58

Bedankt allemaal, hij drinkt volgens wel genoeg, te zien aan de klonten kattenbakvulling alleen hij heeft altijd extra veel gedronken en dat is voor mijn gevoel nu iets minder veel.
Pijnstillers geven zat ik ook aan te denken, ik heb nog wel metacam van mijn in januari overleden oudje, die had hele zware artrose, kromme pootjes en ook een bolle rug, die kon zich ook niet meer goed wassen. Die deed ik altijd met de stofzuiger, vond ie heerlijk, borstelen was geen optie bij hem, werd ie boooooooos :=
Gelukkig heeft deze kat een vrij korte vacht. Ik ga hem eens een weekje metacam geven en zien wat dat doet.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:09

Lastig hoor. Mijn oudje kreeg ook een slechte vacht. Mottig, dof. De dierenarts dacht aan artrose.

Later bleek dat het door schildklierproblemen kwam. Daar krijgt hij nu pilletjes voor en zijn vacht ziet er sindsdien stukken beter uit. Zijn slechte vacht was een symptoom van zijn schildklierproblemen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 19:33

leeslampje schreef:
Lastig hoor. Mijn oudje kreeg ook een slechte vacht. Mottig, dof. De dierenarts dacht aan artrose.

Later bleek dat het door schildklierproblemen kwam. Daar krijgt hij nu pilletjes voor en zijn vacht ziet er sindsdien stukken beter uit. Zijn slechte vacht was een symptoom van zijn schildklierproblemen.

Zijn schildklier is deels verwijderd, omdat deze enorm vergroot was en veel te snel werken te. Werkt de schildklier van jouw kat ook te snel?