. Sinds 3 jaar woon ik op een heel fijn plekje. Midden in een woonwijk maar met een hele grote tuin van ongeveer 300/400 vierkante meter. Het is aan drie kanten omheind en een kant sloot. Nou heb ik altijd al kipjes gewild, zo gezellig en Leuk! De ruimte heb ik nu, voor een hok ren en uitloop in de tuin, maar ik vraag mij af of ik ze wel een fijn leventje kan geven. Voor mijn werk en relatie ben ik soms 1-3 dagen weg. Kan ik ze dan een berg voer aanbieden waar ze een paar dagen mee kunnen doen of eten ze zich dan dood of een recept voor ongedierte? Ook tijdens vakantie(dus 2-3weken) kan ik familie, vrienden en buren vragen maar ook dan zal er niet iedere dag iemand zijn. Oftewel hebben kippen dagelijks 'intensieve' verzorging nodig of, mits goed voorbereid, kunnen ze ook een of paar dagen zonder aandacht? 
Oh en ook niet onbelangrijk; wat mij betreft kunnen ze dan ook scharrelen in de rest van de tuin maar is dat haalbaar als dat niet volgens een vaste structuur is? Ik moet er namelijk wel bij zijn ivm killerkatten in de buurt...

Grootste probleem zijn de katten uit de buurt (en de mijne maar die ziet ze na een tijdje als onderdeel van haar territorium dat beschermd moet worden). Mijn ene directe buurvrouw wilde zelf kippen maar na 1,5 jaar zijn ze er nog steeds niet. De andere is ook dierenliefhebber en die zou ik vragen voor de verzorging. Overbuurman is nog een dingetje maar die voert de halsbandparkieten uit de buurt om 7.30 die gigantisch veel herrie maken
) en we hebben een systeem op het deurtje zodat deze dichtgaat wanneer het donker is. Je kunt deze gewoon instellen op een tijd of het aantal lumen (lichtsterkte) dat de sensor meet en dan gaat het deurtje automatisch dicht. Hetzelfde voor het opengaan. En kipjes gaan zelf naar binnen als het donker wordt, dus daarvoor hoef je er ook niet bij te zijn
Je kunt natuurlijk ook altijd zo’n dichte ren combinatie hok nemen, maar dat is minder leuk als je er zelf niet in kunt staan. Onze kipjes zijn bijvoorbeeld zo tam dat ze naar me toe komen lopen als ik de ren in kom en op mn arm enzo gaan zitten. Wij hebben wel een buurman die altijd elke dag langskomt en onze kipjes graan geeft en even kijkt hoe het gaat als we op vakantie gaan en dat is eigenlijk wel een vereiste. Verder kunnen ze inderdaad enorm veel herrie maken, zeker nadat ze een ei hebben gelegd en dat doen ze iedere 26 uur