Kipjes; kun je dan nog even weg?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

Kipjes; kun je dan nog even weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-19 10:57

Sorry voor de rare titel :') . Sinds 3 jaar woon ik op een heel fijn plekje. Midden in een woonwijk maar met een hele grote tuin van ongeveer 300/400 vierkante meter. Het is aan drie kanten omheind en een kant sloot. Nou heb ik altijd al kipjes gewild, zo gezellig en Leuk! De ruimte heb ik nu, voor een hok ren en uitloop in de tuin, maar ik vraag mij af of ik ze wel een fijn leventje kan geven. Voor mijn werk en relatie ben ik soms 1-3 dagen weg. Kan ik ze dan een berg voer aanbieden waar ze een paar dagen mee kunnen doen of eten ze zich dan dood of een recept voor ongedierte? Ook tijdens vakantie(dus 2-3weken) kan ik familie, vrienden en buren vragen maar ook dan zal er niet iedere dag iemand zijn. Oftewel hebben kippen dagelijks 'intensieve' verzorging nodig of, mits goed voorbereid, kunnen ze ook een of paar dagen zonder aandacht? :Y)

Oh en ook niet onbelangrijk; wat mij betreft kunnen ze dan ook scharrelen in de rest van de tuin maar is dat haalbaar als dat niet volgens een vaste structuur is? Ik moet er namelijk wel bij zijn ivm killerkatten in de buurt...

luuntje

Re: Kipjes; kun je dan nog even weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 11:07

Heb je veel buren?
Zou even navragen wat die van kippen vinden?

Komt toch vaak ongedierte op af en ze maken herrie.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 11:07

Je hebt van die voederstations die een afgemeten portie afgeven op gezette tijden.
Enige is is als ze buiten lopen ze in de nacht gepakt kunnen worden door vossen en marterachtige en je ze dus niet in de nacht in het hok kan doen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 11:20

Het eten vind ik nog tot daar aan toe. Hoe zorg je dat ze veilig zitten? Dat betekend een volledig afgesloten hok en ren. Ook een kip heeft ruimte nodig. Daarnaast is het goed als iemand ze wel dagelijks ziet of het nog goed met ze gaat

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 11:22

Inderdaad overleg even met de buren.En neem geen haan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 11:28

Kippen stinken echt behoorlijk, ik zou inderdaad even vragen of je buren bezwaar hebben.
En ze zijn een hele fijne prooi voor vossen, marters etc. Je moet ze dus s nachts echt in een hok doen met ingegraven gaas. Maar je kan echt wel even weg, als je dagen wegblijft dan moet je iemand vragen om schoon water en wat voer neer te zetten. En het liefst ze s nachts in het hokje te doen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 11:31

Ik vind kippen niet echt stinken. Is een kwestie van schoonmaken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 11:33

Let ook op dat kippen snel last hebben van bloedluis of mijt.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 11:34

Afbeelding

Maar ze zijn ook Superleuk en maken je aan het lachen. En met wat aandacht ook tam te krijgen.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-19 11:42

Marters zitten hier niet. Vossen wel in de polder maar hier in het dorp komen ze niet, enkel onze buurt egel <3 Grootste probleem zijn de katten uit de buurt (en de mijne maar die ziet ze na een tijdje als onderdeel van haar territorium dat beschermd moet worden). Mijn ene directe buurvrouw wilde zelf kippen maar na 1,5 jaar zijn ze er nog steeds niet. De andere is ook dierenliefhebber en die zou ik vragen voor de verzorging. Overbuurman is nog een dingetje maar die voert de halsbandparkieten uit de buurt om 7.30 die gigantisch veel herrie maken :')

Bedoeling is een hok met uitloop ren waaruit ze af en toe een uurtje/ halve dag door de tuin kunnen struinen. Het gaat mij dus echt om of ik ze enige tijd alleen kan laten en of ze genoegen nemen met ongestructureerd scharrelen.
Laatst bijgewerkt door Rytir op 27-07-19 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-19 11:43

belle_boef schreef:
[ [url=m/VNUx3O.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar ze zijn ook Superleuk en maken je aan het lachen. En met wat aandacht ook tam te krijgen.

<3 zo Leuk! Dat zou ik idd willen!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 11:45

Er zijn hokafsluiters die automatisch dichtgaan en ‘s morgens weer open. Voer kan in een trapbak en water in een grote emmer die op z’n kant ligt. Deze is speciaal voor kippen. Dan kan je prima een dag of 2 á 3 weg. Langer zou ik zelf niet doen en ook niet te vaak.

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 11:47

Wij hebben kippen. Wij hebben zo’n grote rood-transparante plastic voerbak van volgens mij de Welkoop, ook voor het drinken overigens. Met het voer doen ze gerust een halve week, ze eten gewoon wanneer ze honger hebben en eten zich niet dood oid. Wat betreft drinken is het wel lekker dat wat vaker te verversen, maar in theorie als ze genoeg hebben kan dat ook wel een paar dagen. Verder geven wij ze elke dag een handje graan om te scharrelen, maar dat kunnen ze ook wel missen als je er niet bent. Het belangrijkste is inderdaad roofdieren. Wij hadden ze eerst in een open ren en een hok dat ‘s nachts open stond. Dit ging jaren goed tot we ineens in korte tijd een vos en een roofvogel hadden. Nu hebben we een net over de ren tegen de roofvogels. Voor de vos hebben we ten eerste een vossenverjager (zo’n naar hoog piepding :+) en we hebben een systeem op het deurtje zodat deze dichtgaat wanneer het donker is. Je kunt deze gewoon instellen op een tijd of het aantal lumen (lichtsterkte) dat de sensor meet en dan gaat het deurtje automatisch dicht. Hetzelfde voor het opengaan. En kipjes gaan zelf naar binnen als het donker wordt, dus daarvoor hoef je er ook niet bij te zijn :D Je kunt natuurlijk ook altijd zo’n dichte ren combinatie hok nemen, maar dat is minder leuk als je er zelf niet in kunt staan. Onze kipjes zijn bijvoorbeeld zo tam dat ze naar me toe komen lopen als ik de ren in kom en op mn arm enzo gaan zitten. Wij hebben wel een buurman die altijd elke dag langskomt en onze kipjes graan geeft en even kijkt hoe het gaat als we op vakantie gaan en dat is eigenlijk wel een vereiste. Verder kunnen ze inderdaad enorm veel herrie maken, zeker nadat ze een ei hebben gelegd en dat doen ze iedere 26 uur :+ Dus ik zou inderdaad even informeren of buren daar problemen mee hebben; niet alleen hanen maken herrie haha. Stank vind ik zelf overigens echt meevallen. Als je het goed schoonhoudt, ruik je ze eigenlijk niet. Kipjes zijn overigens echt heel leuk, zeker aan te raden haha :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 11:52

Als je zorgt voor een drinksysteem waarvan ze het reservoir niet kunnen vervuilen (want daar zijn ze anders echt goed in), en ze een nachthok + ren geeft waar niks in kan, dan kan dat. Het kan wel zijn dat je dan ivm bebroed, hitte of bevroren de eieren weg moet gooien. Een voersilo die groot genoeg is, is bij vrijwel elke dierenwinkel te krijgen. Zet zo'n hok en ren echter wel in de schaduw, dit soort weer is ook op zo'n plek met flink ventilatie behoorlijk heet.

Stank komt o.a. door vocht, waterdicht dak voorkomt heel veel op dit punt en maakt ook meer kippenrassen mogelijk. Bv zijdehoenders en rassen met veren aan de poten, die een droge ren nodig hebben. De gewone rassen met kale poten drogen sneller en hebben dus veel minder problemen met wat modder.

Let er op dat je lieve buurtegel zeker een hap kip zal nemen als die er bij kan. Egel is 's nachts actief en dan zijn je kippen half in coma ivm nachtblind. En dat je geen vos in de stad/bebouwing ziet, zegt niet dat ze er niet zijn, vos is een van de flexibele diersoorten als het om aanpassingen aan leefomgeving gaat en bij mensen is er meer, rijker en makkelijker voedsel te vinden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 12:00

Kipjes doen niets liever dan ongestructureerd scharrelen :D

Een grote voerbak zodat ze onbeperkt graantjes hebben, een grote drinkemmer (en her en der wat kleine emmertjes zodat er altijd water is ) en een hok met een nachttimer zodat het zichzelf sluit vanaf een bepaald uur en je kan gerust een paar dagen weg.

Voor vakanties uiteraard een langskomer regelen :+
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 27-07-19 12:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 12:02

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 12:19

Vergis je niet in vossen, die komen rustig in de bebouwde kom.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 12:28

Volgens mij kunnen egels ook kippen aanvallen. Daar zijn dacht ik wel filmpjes van.

Wezeltjes jagen ook op kippen. Die zitten overal wel. En vergis je niet in marters die leven ook in woonwijken.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 12:41

Het kán... zoals al aangegeven. De vraag is hoe je ze wil houden. Ik maak elke dag mijn ren en nachthok schoon. Dit voorkomt veel ellende. Kippen kunnen van alles mankeren. Wat zo heel snel kan gaan, binnen een dag kunnen ze in sommige gevallen dood zijn, denk bijv. Aan legnood of een kropverstopping. Als je ze niet dagelijks ziet kan je zoiets over het hoofd zien... tenminste als je je kippen overal voor wil behandelen, ga ik er gewoon mee naar de dierenarts als het nodig is maar dat doet niet iedereen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 12:41

Rytir schreef:
Marters zitten hier niet. Vossen wel in de polder maar hier in het dorp komen ze niet, enkel onze buurt egel <3 Grootste probleem zijn de katten uit de buurt (en de mijne maar die ziet ze na een tijdje als onderdeel van haar territorium dat beschermd moet worden). Mijn ene directe buurvrouw wilde zelf kippen maar na 1,5 jaar zijn ze er nog steeds niet. De andere is ook dierenliefhebber en die zou ik vragen voor de verzorging. Overbuurman is nog een dingetje maar die voert de halsbandparkieten uit de buurt om 7.30 die gigantisch veel herrie maken :')

Bedoeling is een hok met uitloop ren waaruit ze af en toe een uurtje/ halve dag door de tuin kunnen struinen. Het gaat mij dus echt om of ik ze enige tijd alleen kan laten en of ze genoegen nemen met ongestructureerd scharrelen.

Ik zou ze niet los laten scharrelen als je er langere tijd niet bij bent. Kippen zijn een gewilde prooi voor roofvogels. Soms laten de roofvogels de kip toch weer los doordat ze bijvoorbeeld ergens van schrikken. Je kip is dan (zwaar) gewond.

Elke dag controle vind ik zelf eigenlijk wel wenselijk, bij alle dieren.

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 20:02

Ik zou mijn kippen nooit alleen durven laten. Bij ons is eens ooit 1 keer een kip buiten gebleven die was mijn broertje vergeten binnen te zetten. 'S morgens was het kipje doodgebeten... Terwijl wij een stuk voor ze afgezet hebben met 3 rijen stroom en gaas. Verder stinken ze snel en maken ze enorm veel kabaal.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 20:05

Als je hok en ren goed schoon houdt, ruik je ze nauwelijks, is mijn ervaring. Maar dat betekent wel dagelijks met een hark erdoor heen. Vind ik eigenlijk een must in een woonwijk.

Af en toe herrie vinden mijn buren niet erg, zeker niet als ik ze af en toe in ruil eitjestoe stop. Maar stank en vliegen op afstand houden vergt wel dagelijks wat werk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 20:09

KB01 schreef:
Ik zou mijn kippen nooit alleen durven laten. Bij ons is eens ooit 1 keer een kip buiten gebleven die was mijn broertje vergeten binnen te zetten. 'S morgens was het kipje doodgebeten... Terwijl wij een stuk voor ze afgezet hebben met 3 rijen stroom en gaas. Verder stinken ze snel en maken ze enorm veel kabaal.

En trekken door het voer dat ze laten vallen ook veel muizen, ratten en andere beesten aan.

Ik vind ze leuk om naar te kijken, maar daar blijft het bij.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 20:17

Vergis je niet in de hoogte die ze kunnen maken. Enkel een meter gaas als hek werkte hier niet, die vlogen er dood leuk overheen :')
Het kan wel, maar dan zijn het echt dat soort dingetjes waar je aan moet denken. Wat als er 1 ontsnapt?

Pandora2 schreef:
Kipjes doen niets liever dan ongestructureerd scharrelen :D

Een grote voerbak zodat ze onbeperkt graantjes hebben, een grote drinkemmer (en her en der wat kleine emmertjes zodat er altijd water is ) en een hok met een nachttimer zodat het zichzelf sluit vanaf een bepaald uur en je kan gerust een paar dagen weg.

Voor vakanties uiteraard een langskomer regelen :+

Hoe zit het met die timer als er 1 nog buiten is? Dan gaat het hok dicht en is je kip nog buiten? :=

Kabaal en stank is afhankelijk van hoeveel je neemt. Wij hadden er maar 3, dan viel het reuze mee met lawaai en als je idd zorgt dat het schoon blijft en je genoeg ruimte voor ze hebt valt de stank ook goed mee.

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 20:21

Je kunt ze prima alleen laten een paar dagen. Als ze maar in een afgesloten hok zitten! Grote voertonnen heb je die vul je en zo’n zelfde model maar dan voor water. Zorg dat ze genoeg te eten en te drinken hebben et Viola! Volgens mij moet het niet zo moeilijk zijn voor 2 dagen bijvoorbeeld:)