Cavia's op fleece?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RubyRed

Cavia's op fleece?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-19 18:46

Mijn plan is om voor de cavia's over te stappen op fleece als bodembedekking ipv hennepvezel wat ik nu heb. Maar het is mij niet helemaal duidelijk of je daar dan nog iets onder moet leggen en zo ja wat dan. Wat ik nu in mijn hoofd heb is fleece-verhuisdeken-fleece van slaap lekker zacht, maar wat er dan wel/niet nog onder moet is me niet duidelijk.
Eventuele tips zijn ook welkom!
Bedankt!

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 18:52

Ik deed er hydrofiele doeken onder. Bij de Hema te koop op de babyafdeling. Ik kan je alleen met klem afraden om fleece te gaan gebruiken. Uiteindelijk kwam er bij mij toch een geurtje in, en ik werd het spuugzat om steeds de haren van het fleece te moeten wrijven, alvorens ik ze kon wassen. Ik gebruik nu weer hennepvezel en daar ben ik toch zo blij mee!

Mizora

Re: Cavia's op fleece?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 19:08

Zeker iets van puppypads, wasbare luiers/incontinentiemateriaal of korrels (hout-, papier- of strokorrels) onder doen. Maar ik vond het niets. Elke 3 dagen wassen, als het weer niet 100% meewerkt daarna de droger in, kostenplaatje was dus 2-3€/week aan electriciteit en water alleen al, en dan heb ik het nog niet over de hardere slijtage van de wasmachine. En die van mij kregen er donkerroze voetjes op. Geen echte bumblefeet, maar toch duidelijk irritatie. Ook waren ze minder aan het rennen.

Ik vind zelf voor binnen de meest ideale combinatie ruim 5cm papierkorrels (back2nature) met 2.5cm hemperade erop. Eens per week de natte en/of vieze plekken verwijderen, de hemperade ruim en de back2nature krap. Dan de b2n terug aanvullen. De schone hemp verplaatsen naar waar het normaal het vuilst wordt en dan op de schone gebieden nieuw aanbrengen. Eens in de maand alle hemperade verwijderen en de natte plekken in de b2n ruim verwijderen. Daarna de bodem losmaken en gladderig maken, met op de vuile plekken bergjes in plaats van kuilen. Dan op de schone plekken b2n toevoegen totdat je weer aan ruim 5cm zit. Daarna er uiteraard ook weer 2.5cm hemperade overheen. Eens in de 3-6 maanden (afhankelijk van hoe je cavia's zijn en hoe strak je het bijhoudt) alle b2n ook verversen.

Idealiter doe je ergens halverwege de week ook nog even de vuilste plekken enkel het hemperade verschonen en de keutels, die vaak grotendeels bovenop blijven liggen doordat het goed stabiliseerd zo veel mogelijk wegvegen met stoffer en blik. Ter indicatie, met een hok van 120x60 kostte me dat zo'n 5 minuten (mits het tralies niet instortte, maar dat lag niet aan de bodembedekking). De wekelijkse verschoning was met 10-15 minuten per hok klaar (ik had er 5 en was ongeveer een uur bezig).

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 19:45

Ja puppypads.
Voor mijn konijnen heb ik het ook. Nu zijn hun zindelijk dus is het regelmatig poep/plasbakje verversen die ik wel met gewone bodembedekking heb en 1 keer in de week een gehele schoonmaakbeurt.
Ik vind het dus wel heel erg fijn werken. Zeker omdat ik de kooi echt een “lap” vond om schoon te maken ivm de grootte
Een vriendinnetje van mij doet het bij haar caavs, daarvan heb ik het ook afgekeken en ook zij zweert er bij.

Kortom de 1 vind het helemaal niets en de ander vind het een heel fijn systeem. Dit schijnt ze ook te merken op de FBgroep voor cavia’s

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 20:16

Ik heb in het verleden gehad, ik had er houtkorrels onder. Maar om elke keer die deken te wassen werd ik toch flink zat van. Nu heb ik geen rechthoekig hok meer, dus is het sowieso niet praktisch.
Ze zitten bij mij nu op houtkorrels met zacht/fijn gerstestro erop, dat vind ik tot nu toe het fijnste.

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 21:40

Ik heb ondertussen geen cavia’s meer, maar ik ben ook eens overgestapt op fleece met puppypads. Het werkte fijn met de kooi schoon houden en zag er leuk uit. Mijn cavia met bumblefeet deed het beter op fleece dan op zaagsel oid. Echter bleef de ammoniakgeur er sterk in hangen, het werd nooit echt schoon na het wassen.
Toen heb ik alleen de puppypads gebruikt en dat werkte top! ‘s Ochtends schone pads in de kooi en dan ‘s middags even met een schepje erdoorheen. Kamer rook veel schoner.

Wel even opbouwen (steeds dunner laagje zaagsel op de pads), de mijne knaagden aan de puppypads toen ze nog niet snapten wat de bedoeling was :)

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 09:20

Jeetje zo leer ik weer wat haha fleece onder de cavia's, nog nooit over nagedacht.
Ik heb mijn cavia's altijd lekker op zaagsel.
Doe ik eigenlijk al veertig jaar zo en nooit problemen mee gehad.
Ik doe bij degene die binnen staan iedere dag even de natte plekken eruit en wat schoon op die plekken erbij en het buitenhok doe ik twee x per week helemaal even leeghalen en nieuw zaagsel erin.
Ik ruik ze eigenlijk nooit en cavia,s zijn allemaal rond en gezond

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-19 21:00

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties! Ik heb goed nagedacht en besloten om nu toch niet over te stappen op fleece.
Ik ga nu wel wat experimenteren met andere bodembedekking.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 21:50

Doe je de hennepvezel wel dik genoeg? Ik doe er echt een dikke laag in en waar ze eten staat een plasbak die ik elke dag even leeg gooi. Maak ongeveer om de dag de kooi schoon door de natte plekken eruit te halen en als dat niet gaat dan schep ik hem na een week helemaal leeg

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-19 22:15

Ja op zich vind ik de hennepvezel wel fijn, nadeel is dat bezoek er last heeft, krijg last van haar ademhaling, en het is elke keer een zooitje binnen twee minuten omdat ze rondjes rennen, dat leek me bij fleece wel fijn, dat dat gewoon in de kooi blijft liggen.
Ik ga eens uitproberen.