Katten en aankomende hitte, tips gezocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flowery

Katten en aankomende hitte, tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 13:42

Zoals de titel al zegt, zoek ik tips voor de aankomende (veel te) warme dagen deze week omtrent mijn katten. Ik woon in een appartement met plat dak, dus het wordt hier al snel warm. Ik ben bang dat ik deze week wel de 40-45 graden aan ga tikken binnen en aangezien ik overdag werk, kan ik niet de hele dag alles koelen.

Uiteraard zet ik extra water neer, maar wie weet hebben jullie nog extra tips om het zo aangenaam mogelijk voor ze te maken.

Ik hoor ze graag! :j

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 13:45

Een koelmat lijkt mij in verband met de nagels misschien niet mogelijk, maar die liggen hier voor de honden. Destijds gekocht voor een paar euro bij de Action en leveren prima werk.

Je zou ook nog kunnen kijken naar icepods (volgens mij heet het zo), deze zijn geschikt voor konijnen en knaagdieren en daardoor mogelijk ook geschikt voor katten. Ook leg ik wel eens petflessen met water in de vriezer welke ik dan overdag met een handdoek erom (belangrijk!) in het verblijf van mijn konijnen en ratten leg, maar ik heb geen katten dus weet niet of dit een optie is. :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 13:46

Gordijnen zo veel mogelijk dicht houden, ventilator/airco aan :)
Ik zelf doe wel eens in ijswater wat rauwe stukje kip, dan drinken ze gelijk wat extra en het verkoeld :)
Heb je een fonteindrinkbakje? Dat stimuleert tot extra drinken en verder houden ze zich toch wel rustig met dit weer :)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 13:48

Zelfde probleem hier. Koelmat is echter van de verkeerde structuur, dat moet madame niet. Natte handdoek helpt voor sommigen wel. Voor die van mij niet, want nat. Tochten gaat hier ook niet. Enige wat ik tot op heden effectief vind (soort van) is veel natvoer vermengen met veel water en dat regelmatig voeren.. Ik lees intussen graag mee, mijn a e is 14 jaar en heeft ehr erg zwaar met dit weer.
Oh en ventilator is eng...

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 13:49

Een handdoek goed nat maken met koud water en dat als rustplaats aanbieden. Sommige katten vinden het niets, anderen vinden het zalig

Letizia

Re: Katten en aankomende hitte, tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 13:56

Zou het schelen als je een natte handoek in een plastic zak doet, zodat de kat het niet nat vind?

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 13:58

Bedankt voor de tips tot nu toe! Kan ik een ventilator overdag aan laten staan met katten? Het is zo'n toren en staat in de woonkamer :)

Ik zal eens kijken hoe ze reageren op een natte handdoek!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 14:01

Bij de action hebben ze van die koelmatten. Die hebben wij voor de oude kat liggen, geeft vooralsnog geen problemen met haar nagels. Die kan ze niet zo makkelijk meer intrekken, maar het matje blijft netjes heel. Het matje gaat koelen zodra ze erop gaan liggen. Als ie te warm wordt gaat ze er vanaf, om later weer terug te gaan.

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 14:06

Ik doe s ochtends een ijsblokje in zijn twee waterbakjes, s avonds krijgt hij natvoer en in de dag door zijn de gordijnen dicht vooraan. Onze gang is ook het koelste dus die deur blijft ook openstaan voor hem, Mijn kat kennende, ligt die nu lekker te slapen, tot straks mijn vader thuis komt en ik daarna en dan slaapt ie nog wat tot de zon ondergaat en het frisser word. Dan krijgt ie zijn 'zoomies' door het huis en begint hij als een zot rond te crossen.

Wat ik ook wel durf geven op dagen als deze zijn soort van waterijsjes van tonijn vocht als ik enkele blikjes heb staan, die vries ik dan in en geef ik hem dan om aan te likken.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 14:09

Evelien_vp schreef:
Wat ik ook wel durf geven op dagen als deze zijn soort van waterijsjes van tonijn vocht als ik enkele blikjes heb staan, die vries ik dan in en geef ik hem dan om aan te likken.

Ooh, das een goeie!

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 14:09

Alle gordijnen overdag dicht scheelt een hoop.
Daarnaast had ik gewoon van die ouderwetse blauwe koel elementen tussen 2 handoeken op de grond en daar werd wel gebruik van gemaakt.
Indien mogelijk badkamer openlaten als daar een tegelvloer is?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 14:11

De zon van de buitenkant van je ramen houden scheelt al een hoop.
Lakens, handdoeken,... alles wat je aan de buitenkant kan bevestigen kan dienen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 14:15

Vaak is een badkamer wel wat koeler, dus misschien daarvan de deur open zetten. 's Morgens even de boel goed door luchten en dan alles dichthouden en ook de gordijnen o.i.d. dicht doen zodat er geen zon binnen kan bomen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 14:50

Geen idee of het werkt, maar je zou wat koelelementen kunnen kopen, invriezen, een flinke kartonnen doos in de kamer zetten, liefst nog met een tweede doos erin voor isolatie, en een deurtje eruit snijden.. koelelementen rondom tegen de zijkant, dikke handdoek erin, over de elementen heen.. Dan blijft zo'n plek een stuk koeler, en de meeste katten liggen toch graag in kleine holletjes :D

Edit, je hebt natuurlijk ook bestaande kattenhuisjes, zoiets: klik
Die isoleren al een beetje, kun je de koelelementen gewoon in leggen onder het kussen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 23-07-19 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 14:52

8nnemiek schreef:
Geen idee of het werkt, maar je zou wat koelelementen kunnen kopen, invriezen, een flinke kartonnen doos in de kamer zetten, liefst nog met een tweede doos erin voor isolatie, en een deurtje eruit snijden.. koelelementen rondom tegen de zijkant, dikke handdoek erin, over de elementen heen.. Dan blijft zo'n plek een stuk koeler, en de meeste katten liggen toch graag in kleine holletjes :D

Top idee dit! Eens kijken of ik iets dergelijks voor mijn pluizenballen kan fabriceren :)
Die bewegen het liefst zo min mogelijk op warme dagen :+

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 14:52

Iedereen bedankt voor de tips weer! Ik zal zo meteen even kijken wat er nog in de winkels ligt en dan moeten we de komende dagen wel doorkomen :)

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 14:57

onze katten gaan 's morgens vroeg er nog even uit tot een uur of 10 en dan komen ze naar binnen.
('s nachts wil ik ze er niet uit hebben)
Onze woonkeuken komt gelukkig geen zon in. Heb de deur naar de gang open en dan 2 ventilators tegen elkaar aan staan. Ze gaan heerlijk in de gang op de plavuizen liggen.......

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 15:10

Ik heb gisteren via marktplaats een luifel gekocht voot 20 euro.
Zo'n ding voor aan je caravan.

Die hangt voor het raam. Ideaal.

Je moet de warmte buiten proberen te houden.. Maar met een plat dak gaat dit niet werken. Tenzij je hier permanent water op kunt laten stromen.

Kan je aan een nobiele airco komen?

Het is hier nu buiten 31 graden en ik zit met katten in 23 dankzij de Kleine airco.

Echter werkt een mobiele airco niet als je huis al 40 graden is.. Dit had je vanochtend dan al voor moeten zijn..
Het is al even bekend dat het zo warm gaat worden.

Katten houden zich wel rustig... Die gaan wel slapen..

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 16:07

Ze liggen nu inderdaad ook rustig te slapen :)

Ik heb helaas de pech dat mijn balkon op het westen zit. Dus tot een uur of 1 is het hier nog te doen maar zodra de zon op de ramen staat, zweet je hier weg.

De tip van de badkamer was ook een goede trouwens! Die zal ik zeker open laten komende dagen :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:13

ik doe hier niks extra. Scheelt dat het in huis zelf wel koel is (23-25 graden). Echter op de slaapkamer tikt het ook rustig 30-35 aan en in de veranda ook.
De brit ligt de ganse dag in de veranda, de birmanen liggen de ganse dag boven, terwijl ze ook beneden kunnen liggen ...

Als ze echt nergens koeler kunnen liggen zou ik op een mandje voorzien met enkele bevroren flessen water erin en een dekentje erop, kunnen ze daarin gaan liggen. Uiteraard vers water en extra natvoer voor vochtinname, maar voor de rest...

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:20

Flowery schreef:
Ze liggen nu inderdaad ook rustig te slapen :)

Ik heb helaas de pech dat mijn balkon op het westen zit. Dus tot een uur of 1 is het hier nog te doen maar zodra de zon op de ramen staat, zweet je hier weg.

Heb je niet een paar witte lakens die je voor die ramen kan hangen? Als zijnde een zonnescherm, neem aan dat je erbij kan in ieder geval aangezien je balkon er zit 8-)

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:21

Flowery schreef:
De tip van de badkamer was ook een goede trouwens! Die zal ik zeker open laten komende dagen :)

dit wilde ik inderdaad ook zeggen
mijn britje ligt het liefst op de koude vloer van badkamer/wc.

verder inderdaad alles dicht houden!

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 16:48

Duhelo schreef:
ik doe hier niks extra. Scheelt dat het in huis zelf wel koel is (23-25 graden). Echter op de slaapkamer tikt het ook rustig 30-35 aan en in de veranda ook.
De brit ligt de ganse dag in de veranda, de birmanen liggen de ganse dag boven, terwijl ze ook beneden kunnen liggen ...

Als ze echt nergens koeler kunnen liggen zou ik op een mandje voorzien met enkele bevroren flessen water erin en een dekentje erop, kunnen ze daarin gaan liggen. Uiteraard vers water en extra natvoer voor vochtinname, maar voor de rest...

Ik had ook niks gedaan. Maar na het lezen van dit alles heb ik toch wat voor hem neergelegd. Zo’n koelelement met handdoek er om. Ligt ie dan 2 minuten op en daarna loopt ie weg om ergens anders neer te ploffen. Na 3 keer dat ding verplaatsen is het me wel duidelijk. Niet nodig. Hij ligt liever in de hal op de tegels. Daar gaat hij altijd heen als het warm is. En rustig aan doet ie sowieso wel. :')

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 17:24

Birmaan 1 ligt tegen mij aan te slapen.
Birmaan 2 ligt in de boekenkast? te slapen :+
Bijzonder volk

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 17:33

Mijn abessijn racet als een idioot door huis heen iedereen te pesten. >;)

Nu hebben ze de ruimte. Koude tegels in de keuken en gang. Koelmatten liggen. En ze mogen dadelijk kliederen met hun zwembadje. Gelukkig is het in huis ook niet heel warm. Vanavond krijgen ze een ijsje van een lickit snack die ingevroren is. Ze komen hier zo prima de tijd door. (Is wel maar 24 graden is huis door rolluiken)