Huisdier

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dobbelicious

Huisdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 16:34

Lieve mede-bokkers,

Misschien eerst even een situatieschets:

Toen ik 15 was kreeg ik mijn eerste kat en die is altijd mijn kameraad geweest. Hij was een beetje een apart geval, omdat hij nogal 'waaks' is en geen vreemde mensen accepteert. In de eerste vakantie, waarbij hij thuisbleef en mijn vriendin op hem paste, is hij haar aangevlogen en sindsdien konden we geen oppas meer vinden. :+
Met als gevolg dat hij het jaar daarop mee ging naar Zuid-Frankrijk. :Y) We hadden daar een looplijn van 25 meter gespannen tussen twee spitten in de grond en hem daar met zijn eigen lijn van 5 meter lang aan vast geklikt, zodat hij een heel stuk kon verkennen zonder dat hij kwijt kon raken. Meneer vond het helemaal prachtig en ving de hele dag salamanders en libelles, één groot feest was het voor hem.

Toen ik daarna naar België ging om te studeren, ging de kat mee. En omdat mijn paard nog bij mijn ouders in Nederland stond, ging ik vaak op en neer en werd het al snel gewoon dat de kat mee ging. Hij vond dit geen enkel probleem. Ik deed hem in zijn reismandje, zette hem in de auto en meneer ging lekker liggen slapen tot we er waren. :z Poes en ik vonden dit prima zo. :j Mijn moeder echter, keek elke zondagavond heel beteuterd en zwaaide dan naar de poes in zijn mandje en zei heel zachtjes: 'Dag poes, dag poes...' :(:)

Mijn vader is door de week in de randstad voor zijn werk en komt enkel in het weekend thuis. Mijn moeder zat dus door de weeks helemaal alleen in hun 'grote' huis en was best eenzaam in haar eentje. Toen mijn moeder bijna jarig was, zei ze heel graag een huisdier voor haar verjaardag te willen, omdat ze mijn kat zo miste als wij niet thuis waren.
Mijn vader houdt niet van beesten, dus het was al een wonder dat deze kat er überhaupt ooit gekomen is. Ik wist dus wel dat ik een nieuwe kat er bij hem niet door ging krijgen. Daarom heb ik anderhalf jaar terug het paspoort van mijn vriendje in een mooi papiertje gedaan, met een grote strik, en aan mijn moeder gegeven op haar verjaardag. O:)
Om een beeld te schetsen: ze kreeg eerst een iPad van ons als gezin en daarvan zei ze: 'Oh, wat mooi, dankjewel allemaal!'. Toen ze het paspoort openmaakte en het kwartje viel wat dat betekende, stond ze daar als een klein kind, met grote uithalen te snikken en te snotteren. :')

Voordat ik de beslissing nam om mijn moeder de kat te gunnen, had ik met mijn toenmalige vriend overlegd en afgesproken dat wij dan te zijner tijd samen wel iets nieuws zouden adopteren. De tijd verstreek en we gingen verhuizen, en door alle onrust en drukte bleef dat erbij. Inmiddels is de relatie niet meer en ben ik naar een nieuw plekje voor mezelf verhuisd. Ik merkte de afgelopen anderhalf jaar dat ik het om me heen hebben van een dier, heel erg mis. Zeker nu ik geen relatie meer heb, merk ik dat mijn geestelijke gezondheid enorm achteruit gaat, omdat ik gewoon echt alleen-alleen ben. Ik ben bij mijn ouders uit huis gegaan en toen was de kat altijd bij me, toen de kat er niet meer was, had ik mijn vriend nog, maar nu zit ik écht gewoon altijd alleen. Ik heb in mijn nieuwe huurcontract dan ook specifiek laten opnemen dat ik daar twee katten mag hebben. Dit was tot nu toe ook het plan. Maar na er afgelopen weekend eens met mijn ouders over gesproken te hebben, komen er een aantal problemen naar boven borrelen:

1. Ik ga 2 van de 3 weekenden naar mijn ouders en dat is 350 km rijden (Gent-Friesland). Omdat er geen vriend meer is die dan thuis is, zou(den) de nieuwe kat(ten) net als mijn eerste kat, mee op en neer reizen tussen België en Nederland. Ik zie hier zelf geen problemen mee als dit van jongs af aan aangeleerd wordt. De meeste katten die stress hebben van het reismandje, zijn katten die enkel in dat reismandje gepropt worden om naar de dierenarts te gaan. De eerste kat heeft hier ook nooit moeilijk over gedaan (sliep zelfs thuis gewoon in zijn reismandje) en van mijn studie ken ik meer mensen die hun kat ook mee heen en weer nemen. Mocht dit eventueel wel problemen geven, dan zal ik daar uiteraard een oplossing voor zoeken, maar in eerste instantie wil ik daarover nu geen discussies aangaan. Het eerste probleem is echter wel: De 'oude' poes die bij mijn ouders natuurlijk nog altijd rondloopt. Hoe kan je dit goed laten verlopen? Uiteraard langzaam laten wennen, maar hoe kan ik ze aan elkaar laten wennen als ze altijd maar 2 dagen daar zijn en daarna weer een week thuis?

2. De 'oude' kat mag inmiddels vrij buiten rondlopen en heeft dit ook echt nodig om gelukkig te zijn. De nieuwe kat(ten) zouden in mijn appartement binnen blijven en enkel op het balkon kunnen. Hoe is dit in goede banen te leiden als de oude kat bij mijn ouders wel naar buiten mag en de nieuwe niet? Eventueel een ren maken oid?

3. Mijn ouders zagen dus nogal wat haken en ogen (en gelijk hebben ze, hierover maak ik mij geen illusies). Toen opperde mijn moeder: dan kun je misschien beter een hondje nemen. Maar een hondje moet uitgelaten worden. Misschien is dit wel een kwestie van gewoon te worden, maar persoonlijk zie ik mezelf niet 3 of 4 keer per dag grote wandelingen maken. Dan zou ik misschien wel kunnen kijken naar iets kleins, wat niet zoveel beweging nodig heeft, maar toch heb ik hier ook mijn twijfels bij.

Omdat dit alles nu al een paar dagen door mijn hoofd spookt, en ik er maar niet uitkom, wil ik jullie om jullie mening/advies/ervaringen vragen. Uiteraard wil ik het beste voor mijn beesten, anders had ik mijn verhaal hier niet gedaan. Ik wil heel graag een huisdier, ik merk dat ik gewoon 'down' word van nu altijd alleen te zitten. Maar wat is wijsheid? Of zijn er misschien nog opties waar ik zelf nog niet aan gedacht heb?

Sorry voor het lange verhaal, maar ik wilde de situatie even duidelijk maken. :o

Mizora

Re: Huisdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 16:44

Is het geen idee om cavia's of konijnen te doen? Bij je ouders een kooi, bij jou thuis een (waarschijnlijk grotere) kooi. Konijnen hebben wel echt veel ruimte nodig, reken bij 2 dwergkonijnen wel op minimaal 2m2 en liever meer bij jou thuis (bij je ouders kan je waarschijnlijk met een 140x70 kooi af), maar ze zijn wel een stuk gemakkelijker om in iemands anders huis in te voegen. In principe is voor konijnen de richtlijn 1m2/kg konijn, en altijd minimaal 2 konijnen en minimaal 1m2 per konijn.

Cavia's zijn kleiner te huisvesten, 2 cavia's in een 120x60 kooi is voldoende (maar groter is leuker) en minder sloperig dan konijnen, maar niet zindelijk te krijgen. Ook oinken ze, wat de meeste mensen geweldig vinden, maar sommige mensen hebben toch liever stille dieren, zoals konijnen.

Beide diersoorten zijn goed tam te krijgen en ook kunstjes te leren, te komen als je roept, etc, maar konijnen zijn knuffeliger en cavia's zijn juist weer gemakkelijker op schoot.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 17:26

En de katten niet mee nemen naar je ouders, maar een kattenoppas zoeken die elke dag, in het weekend, even langs komt? Er zijn daar een hoop websites voor :j

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 18:30

Een hamster kan in je borstzakje mee :D

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 18:37

Ik denk dat je topic het beste in 'Beestenboel' past, daarom verhuis ik het daarnaartoe :)

Als je kat gewend raakt aan reizen, lijkt me dat het geen probleem hoeft te zijn. Houd er echter wel rekening mee dat sommige katten het ondanks training niet leuk vinden om te reizen/reisziek worden, en er daarom nooit fan van zullen zijn

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 18:55

Zou geen huisdier nemen zolang je wekelijks op en neer moet pendelen en je thuis geen tuin hebt.
Ben je van plan na je studie terug te verhuizen naar de omgeving van je ouders? Dan is dat wellicht een beter moment om een nieuw huisdier te nemen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 19:01

Als je twee katten neemt en ze hooguit twee nachtjes alleen zijn redden ze het wel met genoeg voer, water, elkaars gezelschap en misschien een buurvrouw / man die een beetje op ze past? Zo deed ik het toen ik de weekenden naar mijn vriend (nu man) ging die een eind weg woonde.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 19:22

Eigenlijk geef je in je OP al aan dat je niet zoveel affiniteit hebt met honden, wel met katten. Ik zou dan ook niet kiezen voor een hond in jouw plaats.
Voor het 'probleem' van naar buiten gaan van de kat van je ouders is denk ik toch echt wel een oplossing te vinden. Mijn kat is ook niet binnen te houden, maar soms, als ze ziek is moet het wel even. Als mijn honden dan even de tuin in gaan, mag ze niet mee naar buiten glippen. Ik zet haar dan altijd eventjes in haar reismandje als ik de deur naar buiten moet open doen. Zoiets kan misschien bij jou ook.
En om ze aan elkaar te laten wennen...kan je werken met geurtjes (dus ze kunnen elkaar ruiken maar niet zien), elkaar horen, en zo geleidelijk opbouwen tot ze bij elkaar zijn. Gezien je ene kat al wat ouder is, bestaat wel de kans dat matching niet (goed) lukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 19:30

Ik zou niet voor een hond gaan. Ik heb op dit moment alleen nog maar kleine hondjes, 2 chihuahua's en een kruising vlinderhond maar zij genieten net zo goed van een lange boswandeling dan dat mijn herder dat deed. Als je nu al weet dat je niet zoveel zin hebt om te wandelen zou ik dat dus niet doen.

Een kat zou kunnen maar het moet dan ook goed gaan met de kat van je ouders en dat weet je van te voren natuurlijk niet..
Ik zou dus ook voor iets anders kiezen als je daar iets mee hebt, konijnen idd bijvoorbeeld.

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 19:38

Ik zou voor jou misschien idd kijken naar konijnen, kunnen heel leuk opgevoed worden en echte knuffelbeesten zijn!
Als je toch voor twee katten gaat, gewoon doen wat je normaal ook zou doen, mee nemen. En bij je ouders evt een kattenluikje met chip (dat hij niet open gaat voor jouw katten maar alleen die van je moeder)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 19:40

Je zou een fret kunnen overwegen. Die worden het liefste alleen gehouden en kunnen makkelijk wennen aan reizen.

Qua intelligentie zijn ze vergelijkbaar met hond en kat, al zijn ze iets meer op zichzelf en komen bijvoorbeeld niet op schoot liggen. Daarentegen zijn het wel echte clowntjes en komen graag met je spelen. Je kan er ook echt een band mee opbouwen. En ze zijn weer een stuk minder intensief dan een hond.

Maar voor een fret geldt wel dat je er echt op moet vallen. Ik heb ze ruim 20 jaar gehad en vind het geweldige dieren. Maar in die 20 jaar heb ik ook veel mensen voorbij zien komen die het niks vinden :-).

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 19:43

Cilli96 schreef:
Ik zou voor jou misschien idd kijken naar konijnen, kunnen heel leuk opgevoed worden en echte knuffelbeesten zijn!
Als je toch voor twee katten gaat, gewoon doen wat je normaal ook zou doen, mee nemen. En bij je ouders evt een kattenluikje met chip (dat hij niet open gaat voor jouw katten maar alleen die van je moeder)

Konijnen wekelijks 3 uur in de auto zetten (en weer terug ook) is niet zo'n goed plan. Die zijn veel gevoeliger op temperatuursverschillen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 20:15

3 tot 4 keer per dag een lange wandeling hoeft echt niet.

Misschien heel slecht, maar ik heb een Duitse Staande (idee ADHD Stuiterbal) en die gaat één keer per dag een wandeling van +- 1 1/2 uur en ongeveer 2 kleine 10 minuten rondjes.

Het gaat ook niet helemaal over het wandelen maar over fysieke en mentale uitdaging. Een half uur met een andere hond ravotten is veel vermoeider dan 1 1/2 los lopen en verder geen mentale uitdaging.

Als je voor een ras kiest die niet extreem veel beweging nodig heeft, gaat het prima met s' morgens een kwartier/ half uur, in de middag een kwartier/ half uur en 1x per dag een wandeling met mentale uitdaging van ongeveer 1 uur.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 20:35

mvdende schreef:
3 tot 4 keer per dag een lange wandeling hoeft echt niet.

Misschien heel slecht, maar ik heb een Duitse Staande (idee ADHD Stuiterbal) en die gaat één keer per dag een wandeling van +- 1 1/2 uur en ongeveer 2 kleine 10 minuten rondjes.

Het gaat ook niet helemaal over het wandelen maar over fysieke en mentale uitdaging. Een half uur met een andere hond ravotten is veel vermoeider dan 1 1/2 los lopen en verder geen mentale uitdaging.

Als je voor een ras kiest die niet extreem veel beweging nodig heeft, gaat het prima met s' morgens een kwartier/ half uur, in de middag een kwartier/ half uur en 1x per dag een wandeling met mentale uitdaging van ongeveer 1 uur.

Een hoop mensen noemen 20 minuten ook al lang wandelen. En een uur per dag uit met de hond is voor ieder ras het minimum.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 20:51

Kunnen ze die weekenden niet 2 daagjes alleen thuis blijven? Evt een buur of vriendin die op het midden even een kijkje neemt..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 21:00

Twee katten, eventueel een stel herplaatsers kunnen prima alleen zijn voor drie dagen /twee nachten. Genoeg water ( extra fonteintje erbij) twee kattenbakken en voldoende voer.
Bij kittens zou ik ze nog niet zolang alleen laten en zeker in een kamer opsluiten.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 21:15

Konijnen zou ik ook erg afraden. Reizen is erg stressvol voor ze net als een verandering van omgeving.

Katten kunnen goed mee maar als ze samen zijn is een weekend alleen ook niet mis

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 11:06

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Ik ben inmiddels al niet meer aan het studeren en ben van plan in ieder geval voorlopig in België te blijven. Dus wachten tot deze periode voorbij is, wordt een lastige :+

Wat en hond betreft vind ik het vooral moeilijk om door de weeks in die behoefte te voorzien. Op mijn werk ben ik heel veel aan de wandel (gemiddeld 10.000 stappen per dag). Dus om daarnaast nog een uur te gaan wandelen, zie ik eigenlijk niet zitten en dit vind ik ook niet eerlijk naar de hond toe. In de weekenden zou hij wel overal mee naartoe kunnen, maar door de weeks dus niet...

Konijnen heb ik zelf helemaal niets mee. We hebben vroeger wel een cavia en twee hamsters gehad, maar de hamsters waren het voor mij echt niet. Hoe kleiner het beest, hoe minder ik ermee heb zegmaar :o

Een fret vind ik nog wel een leuk idee, ga ik eens iets meer info over opzoeken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 11:14

Ik nam mijn kat ook eerst altijd elk weekend mee naar huis vanaf Belgie. Ben daar na een tijd mee gestopt. En toen bleef hij de weekenden gewoon op kot. Met wat extra waterbakjes, schone kattenbak en voldoende brokjes. Ik vertrok altijd op vrijdagavond en was zondagavond dan weer terug. Ging altijd prima. Voor zo'n korte periode is oppas echt niet noodzakelijk.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 11:32

Al eens aan vogels gedacht?

Ik heb een soortgelijke situatie als jij en ben trots eigenaar van 2 grasparkieten en 2 valkparkieten.

Voordelen:
- Altijd gezelligheid om je heen (leuk om te zien), zijn overdag bezig en slapen 's nachts.
- Hoeven niet uitgelaten te worden of ingeënt bij de da.
- Goedkoop in onderhoud.
- Intelligent en interactief als je ze vanaf jong af aan tam maakt.
- Kunnen (afhankelijk wat je ze aanwent) 24/7 los in je kamer of in een ruime kooi als je niet thuis bent.
- kunnen makkelijk een weekend alleen blijven, zo lang je genoeg voer en water voor ze klaar zet.
- Mocht je ze 'later' niet meer in huis willen houden, dan kunnen ze ook prima in een volière in de tuin

Nadelen:
- In de ochtend en begin van de avond zijn ze het actiefst en kunnen ze lekker kwetteren.
- Ik raad je aan ze per 2 te houden (2 mannen of mannetje en vrouwtje) dan zijn ze rustiger als jij weg bent en hebben ze elkaar.
- Maken rommel (niet persé meer dan een hond) maar 3x per week stofzuigen is wel nodig

Van huis uit altijd honden gewend geweest en heb zelf niets met katten en knaagdieren. Vogels combineren voor mij perfect de interactiviteit die ik in een huisdier zoek, zonder te veel verplichtingen.

Afbeelding

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 11:49

Katten kunnen prima het weekend alleen overleven. :j Gewoon zorgen dat je genoeg bakjes met brok hebt staan, genoeg bakjes met water. (Je kan eventueel kijken voor zon automatische voermachine als je die nog niet hebt, is natuurlijk ideaal in zon situatie)

Het enige wat dan een puntje is is dat ze niet naar buiten kunnen, of je zou moet improviseren met een kattenluikje voor naar het balkon.

Maar onze kat is vaker alleen thuis, als wij met vakantie zijn bijvoorbeeld of een weekendje weg. Wij zetten dan meestal gewoon een hele volle bak brokjes neer, verschillende bakjes met water en ze heeft een kattenluik dus ze kan binnen en buiten lopen wanneer ze wilt. Buurman houd dan als we lang weg zijn een oogje in het zeil en vult eventueel de brokjes bij als die op zijn. Maar meestal zetten we gewoon zoveel brok neer dat het niet op komt. :)

Ik ben zelf echt een katten liefhebber en ze zijn gewoon zo lekker makkelijk in vergelijking met honden. :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 14:53

stitchlover, geweldige foto :D

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 17:51

antje_vip schreef:
stitchlover, geweldige foto :D

Haha dankjewel!