Oor haematoom bij kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Oor haematoom bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 14:04

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Sinds een paar dagen loopt onze kat met een oorhaematoom oftewel een bloedoor. De oorschelp is gevuld met bloed. Er is ergens een adertje gaan bloeden en dan krijg je dat. We zijn er al wel mee naar de dierenarts gegaan. Er zit geen oorontsteking achter, dat is al nagekeken.

Maar goed, we hebben 3 opties. Nummer 1 is niks doen, dan verschrompelt de oorschelp en dan ruimt het lichaam zelf het bloed op. Dat kan even duren. Optie 2 is leegzuigen en dan spuiten ze iets van cortisonen erin. Deze methode mislukt eigenlijk 9 van de 10 keer.
Optie 3 is opereren. Dan maken ze een S -vormige snee, halen het bloed eruit en hechten ze het hele oor dicht. Deze operatie heeft het meeste kans van slagen, alleen we kregen een prijsindicatie mee en de kosten zitten tussen de 300 en 350 euro. Voor een kat van 5,6 kilogram, een operatie van max een keer een half uur! De sterilisatie van onze witte herder van bijna 30 kilogram was ook rond de 320 euro.
Wie heeft ook zijn kat hier aan laten opereren en loont het de moeite om bij verschillende dierenarts na te vragen wat het gaat kosten? Of is dit zo'n beetje de vaste prijs. Mocht de operatie wat minder lang duren, dan zakt de prijs ook nog wel iets.

Of is er iemand van jullie die optie 1 heeft toegepast? Niks doen en het lichaam het laten opruimen.
Ik kwam ook nog tegen dat je homeopathische druppels kan geven, maar die moet je 3 weken lang geven. We hebben ook metacam meegekregen om even nu een paar dagen te geven voor pijnstilling.

Marita

Re: Oor haematoom bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 14:22

Wij hebben dit ook een keer gehad met onze kat (aantal jaren geleden). Dat oor is leeggezogen en helemaal dicht gehecht (kris kras over hele oor). Dierenarts was toen heel duidelijk dat dat de beste oplossing was. Oor is wel krom gaan staan na genezing.
Kostte niet zoveel als jij noemt, maar is ook wel een tijd geleden.

Wij waren bang dat bij laten zitten de bloeding weer zou starten als hij weer zou krabben. Daarom raad DA opgevolgd.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 16:41

De hond van mijn man heeft het ook gehad, daar hebben ze vanaf de onderkant leeggehaald en de lagen van het oor aan elkaar gehecht. Was incl. narcose en nacontrole ongeveer 150 euro.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 16:53

Verschrompelen vind ik niet zo’n succes. Je kan daardoor meer risico hebben op bijv oorontstekingen omdat het vuil zich meer kan gaan ophopen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 17:00

Ik zou gewoon even wat praktijken afbellen. 320 euro...mijn hemel.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 18:02

Niks doen en laten verschrompelen vonden wij ook niet helemaal eerlijk voor de poes.

Ik heb idd maar even bij verschillende klinieken informatie opgevraagd over de kosten.
Ik dacht echt dat die man een grapje maakte met zijn 350 euro. Daar zit ook een bloedonderzoek bij, wat ik al weet dat ik dat niet laat doen. Maar goed, dan zitten we nog tegen de 300 euro. Het wordt zowieso wel opereren en als het 300 euro kost, moet dat dan maar. Maar als ik ergens anders goedkoper terecht kan, doen we dat.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 18:11

320 is wel veel. Maar 350 voor de sterilisatie van je hond is daarin tegen wel weer weinig :+
Welke regio zit je?

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 18:25

Aambeienzalf wil nog wel eens helpen. Bij de bloedoor van mijn hond heb ik het in eerste instantie met aambeienzalf grotendeels weggekregen, maar toen besloot meneer z'n kop te schudden tegen de rand van de tafel en kwam het 3 keer zo groot weer terug. Ik moest voor de operatie rond de 175 euro betalen voor een hond van 35 kilo.

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 18:25

Overijssel/Twente, Enschede/Hengelo

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 18:27

Hetzelfde gehad hier. Het oor was alleen zo vol dat wachten een groot risico was.
Ze hebben het oor leeggezogen en vast gehecht. Hierna is het helaas ook verschrompeld en er zijn nu wel problemen met ophopend oorsmeer. De prijs was ongeveer hetzelfde. Bij een hond is het schijnbaar goedkoper, omdat dat een groter oppervlakte is en daarom iets minder gepriechel (?) als bij een kat.
Het kan dus ook met operatie nog verschrompelen.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 18:38

Toevallig heeft de kat van mijn vriend dit sinds vorige week. Hij heeft het leeg laten prikken, alleen is het oor nu weer dik :+ Ik volg even mee, ben wel benieuwd

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 10:38

Ik zou voor operatie gaan, moet eerlijk zeggen dat ik het niet eens een gek bedrag vind, oren zijn lastige plekken met heel veel bloed aders, secuur werkje.
Ik zou dus nooit shoppen bij andere DA,s , ik vertrouw de mijne en hij kent mijn dieren door en door en staat altijd voor me klaar, dag en nacht, maar dat is mijn mening, ieders goed recht om het wel te doen.
Het laten verschrompelen en steeds leeg maken heb ik bijna alleen maar slechte resultaten van gezien.
Sterkte met poes

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 10:47

Geen ervaring mee. Maar gezien de omgeving waar je over spreekt, misschien een optie om een dierenkliniek in Duitsland benaderen? Scheelt vaak behoorlijk in de kosten.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 11:05

Hier goede ervaringen met leegzuigen en cortison erin. 10 dagen na ontstaan. Zou die optie zeker overwegen, als terugkomt kun je altijd nog opereren.

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 11:29

Niets doen is zeer pijnlijk en vergelijkbaar met een bloemkooloor. Ik heb laten opereren en was volgens mij rond de €250.

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-19 15:06

Vandaag de poes laten opereren. De rekening viel nog duurder uit dan begroot en we hadden het bloedonderzoek al geschrapt. De operatie was vrij laat en om 2 uur kon ik haar ophalen. Arme ding loopt nog behoorlijk dronken en is nog aardig duf. Kassa: 360,- eurietjes. Wat niet op de kostenindicatie stond was een portie medicijnen (metacam, antibiotica tabletjes en antibiotica oordruppels) en een kap. Ik had verschillende dierenartsen aangeschreven en van 1 kreeg een uitgebreid antwoord terug met een prijsindicatie. En eentje zei: niet opereren gewoon leeg laten zuigen en dat 2 of 3 x doen en dan is het goed. Volgende keer bedenk ik me nog wel een keer voor we gaan opereren.