Ervaring met blinde pup?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lotteenjoy

Ervaring met blinde pup?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 09:14

Bedankt dat je mijn topic hebt aangeklikt !

Op een husky groep op Facebook kwam er iemand met een nestje pups voorbij waarvan er eentje blind is geboren, ik heb gereageerd dat hij hartelijk welkom bij mij zou zijn dat het mij niks uit zou maken :). Maar nu het er over met mijn partner te hebben gehad zitten we inderdaad met een aantal punten. We werken beide fulltime dus zou de pup veel alleen zijn met onze andere husky maar dat is te regelen door iemand de honden om een aantal uur uit te laten :).

Dat punt zou allemaal prima te regelen zijn, maar ik vroeg me af wat voor maatregelen heb je allemaal moeten nemen?

- Ik weet dat je bijvoorbeeld alles een vaste plek moet geven.

- veel op geluid moet doen, altijd geluid maken en praten als je om de hond rond loopt zodat hij weet waar je bent.

Maar ik vroeg me af wat jullie allemaal anders merken door de handicap? Zijn er dingen die anders zijn waar je van te voren niet op had gerekend?

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:27

Als je een hond in huis hebt terwijl je beiden fulltime werkt zou ik absoluut niet aanraden om er ook nog een tweede bij te nemen! En zéker geen pup. Die heeft een stuk meer aandacht en opvoeding nodig dan een paar keer per dag te worden uitgelaten. Wat dacht je van zindelijkheidstraining etc.? Heb je wanneer je de pup in huis zou nemen wel een aantal weken vrij of dat ook niet. Want als dat niet het geval is is het al helemaal niet mogelijk. Maar ik neem eigenlijk aan dat je dit zelf ook wel weet als je al een hond hebt? :o Ik zou eerder aanraden om voor je huidige hond een oplossing te zoeken dat die wat minder alleen is, al is dit niet helemaal de vraag uit de OP.

Pluttersput

Re: Ervaring met blinde pup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:00

Een blinde pup is zeker niet makkelijk, en als je niet alle tijd van de wereld hebt moet je je erg afvragen of je dat wel wilt.
Mijn moeder heeft een blinde labradoodle gehad. Blind geboren, en bij de verkeerde mensen terecht gekomen. Omdat hij hele andere signalen af gaf dan de hond die ze hadden, snapten ze elkaar niet. En toen de blind ging puberen liep het spaak. De mensen hadden niet genoeg ervaring om het op te pakken, en de honden liepen klem.
Blinde hond ging met 8 maanden terug naar de fokster. Deze durfde hem niet zomaar in haar roedel terug te plaatsen, omdat hij dus die andere hond gepakt had. Dus moest hij in de paardenstal. Wij kwamen 2 dagen daarna aan en vonden hem heel sneu. Fokster zei: je mag hem zo meenemen, en dat hebben we dus gedaan. Mijn moeder was fulltime thuis, en heeft dat ook echt met hem nodig gehad. Je moest er bovenop zitten om hem te leren begrijpen.
Zo kon hij bijvoorbeeld ook ineens verstijven en gaan grommen, terwijl er niks aan de hand was. Als je dat aan zag komen kon je hem er uit halen, maar als je te laat was moest je hem echt voorzichtig benaderen.
Na een paar jaar snapten wij hem, en hij de wereld enigszinds. Helaas niet oud geworden, maar dat heeft flink wat voeten in aarde gehad om hem functionerend te krijgen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:23

Wat raar dat die fokker het diertje aanbied en niet meteen laat inslapen.
Nee, ik zou er niet aan beginnen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:26

Bij die van mijn moeder was het omdat het hondje als pup gewoon goed functioneerde. Hij kom ook achter balletjes aan, alleen hij liep heel typisch. Op basis daarvan is hij toen nagekeken en bleek dat hij blind was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:45

rien10 schreef:

Wow serieus??? Hondje word blind geboren dus hup spuit er in? Lekker kortzichtig... Waarom zou een blind hondje minder recht hebben op leven dan een hondje die alles kan zien? :(

---

On topic, ik zou er niet aan beginnen omdat jullie beide fulltime werken, ik denk dat dat niet gaat werken maar alleen kan werken als je veel tijd hebt om in zo'n hondje te steken..
Overigens vind ik het wel super lief van jullie dat je gezegd hebt hij is hier welkom, maar ik denk dat er meer tijd in gaat zitten dan je misschien denkt en dat jullie die tijd niet hebben door fulltime jobs.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:48

Ik vind het ook niet helemaal eerlijk om een hond waarvan nu al bekend is dat hij veel extra zorg nodig heeft te nemen als je beide fulltime werkt. Je intentie is heel goed maar deze pup heeft gewoon nog meer begeleiding nodig dan een een gewone pup al heeft...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:51

Er is al een overschot aan gezonde honden, waarom zou je een blinde pup groot moeten laten worden? Dat geeft toch een aantal flinke problemen waardoor ik denk dat het helemaal niet zo gek is om het gewoon niet te plaatsen. Vaak valt het mensen toch tegen en moet hij weer weg omdat ze de problemen onderschatten.

Love2sk8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:11

Billy schreef:
Er is al een overschot aan gezonde honden, waarom zou je een blinde pup groot moeten laten worden? Dat geeft toch een aantal flinke problemen waardoor ik denk dat het helemaal niet zo gek is om het gewoon niet te plaatsen. Vaak valt het mensen toch tegen en moet hij weer weg omdat ze de problemen onderschatten.

Overschot aan gezonde honden? Wat denk je van een overschot aan mensen?? Moeten we alle mensen die ook maar iets van een handicap hebben ook maar een spuitje geven dan? Uiteindelijk worden veel honden bijna blind en/of doof op oudere leeftijd terwijl ze zich echt prima redden, zouden we deze ook allemaal maar moeten laten inslapen? Sorry, maar dit slaat echt nergens op. Een hond kan helemaal gelukkig zijn zonder iets te kunnen zien en ze kunnen zo veel meer op gehoor dan wij mensen.
Deze pup is niet anders gewend en zal er zelf niet per se last van hebben. Een kennis heeft een blinde, dove en epileptische hond, die iedere dag duidelijk plezier heeft en zijn baasje is dolgelukkig met hem, ondanks dat het meer werk is dan een hond die wel kan zien/horen.

On-topic:
Ik was zelf niet aan een hond begonnen met een fulltime baan, een tweede is niet gelijk meer werk wanneer hij eenmaal gewend en opgeleid is, en de oppas/uitlaatservice zal toch al wel komen. Zeker in het begin heeft een pup veel begeleiding nodig, en in dit geval speciale begeleiding naast de gewone puppy training. Mochten jullie deze pup echt willen adopteren, wat een heel mooi iets is, zou ik toch overwegen om deels thuis te gaan werken als dat mogelijk is.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:26

Een hond is geen mens he..

Love2sk8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:28

Billy schreef:
Een hond is geen mens he..

Een hond is net zo goed een organisme dat voelt, denkt, beleeft en wil leven.

lotteenjoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 11:32

Billy schreef:

Ik begrijp je punt, maar dit gaat tegen mijn prencipes in. Ze zijn er nu met een aantal weken pas achter dat hij niks ziet voor de rest doet hij alles wat de andere ook doen. Ik ga nog kijken of ik kan afspreken dat ze pup langer houden tot het hoogseizoen een eind klaar is en dan hem in huis te nemen. Dan ben ik en mijn partner veel meer thuis :).

lotteenjoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 11:35

rien10 schreef:

De fokker bied hem niet aan, ik had gereageerd dat hij welkom zou zijn. Als ik wil mag ik hem een mooi leven bieden, maar eerst word bekeken met de dierenarts of hij echt voor de rest wel gezond is ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:48

Annet_Dottie schreef:
Wow serieus??? Hondje word blind geboren dus hup spuit er in? Lekker kortzichtig... Waarom zou een blind hondje minder recht hebben op leven dan een hondje die alles kan zien? :(

omdat het voor een dier niet leuk is om blind door het leven te gaan? Heeft helemaal geen donder te maken met 'minder recht hebben op'.
Vind dat een groot probleem tegenwoordig, alles willen redden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 12:06

lotteenjoy schreef:
rien10 schreef:

De fokker bied hem niet aan, ik had gereageerd dat hij welkom zou zijn. Als ik wil mag ik hem een mooi leven bieden, maar eerst word bekeken met de dierenarts of hij echt voor de rest wel gezond is ;)

Hoe denk je dat je een blinde husky "een mooi leven" kan bieden. Uitgerekend een husky, een werkhondenras met veel energie, en veel behoefte aan beweging.
Ik ga mee met anderen in dit topic; meteen inslapen is voor zo'n pup de meest ethische oplossing.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 12:21

Annet_Dottie schreef:
rien10 schreef:

---

On topic, ik zou er niet aan beginnen omdat jullie beide fulltime werken, ik denk dat dat niet gaat werken maar alleen kan werken als je veel tijd hebt om in zo'n hondje te steken..
Overigens vind ik het wel super lief van jullie dat je gezegd hebt hij is hier welkom, maar ik denk dat er meer tijd in gaat zitten dan je misschien denkt en dat jullie die tijd niet hebben door fulltime jobs.

Nee, is niet kortzichtig. Is gezond verstand. We hebben het over een pup. Over een Husky. Verdiep je in het ras, verdiep je in de ontwikkeling van pups en je spreekt anders.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 12:38

Jullie werken beide fulltime en willen een blinde pup nemen.

Lees dit zinnetje nog een paar keer en hopelijk besef je dat dit echt niet kan... Gewoon logisch nadenken.....

(Op de rest. Ieder dier heeft recht op leven, handicap of niet)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 12:45

Ook ik denk dat het humaner is deze pup te laten inslapen en TS stel hond woont bij jullie en om reden X gaat het totaal niet met jullie andere hond en jullie lopen tegen problemen op die je niet voorzien had, enz, wat dan?
Herplaatsen: Zou ik echt not done vinden voor deze hond
In laten slapen: Had je dan eerder moeten doen

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 12:52

Kuggur schreef:
lotteenjoy schreef:

Hoe denk je dat je een blinde husky "een mooi leven" kan bieden. Uitgerekend een husky, een werkhondenras met veel energie, en veel behoefte aan beweging.
Ik ga mee met anderen in dit topic; meteen inslapen is voor zo'n pup de meest ethische oplossing.

Nou, inderdaad. Wat is er mooi aan in een huis c.q. tuin opgesloten te zitten met een andere hond terwijl je niks kan zien en je baasjes er de hele dag niet zijn?
Ik snap hem niet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 12:56

SweetVanille schreef:

Kijk eens om je heen in de échte wereld. Hoe kom je erbij dat ieder dier "recht op leven" zou hebben?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 13:01

Kuggur schreef:
SweetVanille schreef:

Kijk eens om je heen in de échte wereld. Hoe kom je erbij dat ieder dier "recht op leven" zou hebben?

Oepsie. Slachthuizen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 13:04

Hier wel een bijna dove pup gehad. Was ook niet makkelijk. En is nog steeds niet makkelijk.
Blind lijkt me eigenlijk nog een stukje erger. Ik weet ook niet of ik dat zo diervriendelijk vind eigenlijk.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 13:12

Mijn moeder heeft een slechtziende hond die ook niet de volledige hersencapaciteit lijkt te hebben.. Loopt vaak tegen dingen aan (au) en is daardoor ook erg angstig/onzeker geworden. Ze schrikt bijv met uitlaten van een andere hond en gaat dan rennen, met als resultaat dat de andere hond er achteraan gaat. Ondertussen worden andere honden dus maar vermeden. Een normaal hondenleven heeft ze dus niet echt. Ze is heel erg gehecht aan haar baas. Een uitlaatservice bijv zou voor haar echt geen optie zijn daardoor.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 13:15

Ik ken een blind geboren hondje wat zelfs mee agilety liep. Op het commando hoog springt hij. Dit hondje heeft totaal geen ogen . Op de plek zitten kuiltjes met huid. Als je de hond niet kent en niet goed bekijkt zie je het in eerste instantie niet. Hij loopt ook gewoon los en speelt met andere honden. Juist als ze blind geboren worden kunnen ze goed met hun blindheid om. Denk wel dat je de begin periode heel goed moet begeleiden. Zeker in combinatie met je andere hond. De pup kan waarschuwingen negeren omdat hij ze niet mee krijgt.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 14:38

Mijn hond is zo goed als blind (we schatten dat hij 10-20% zicht heeft), eigenlijk omschreef de dierenarts het meer als “hij heeft een bril nodig met jampot glazen”. Dus ziet voornamelijk onderscheid tussen licht en donker. En hij red zich prima, ik doe ook behendigheid met hem. Wel is hij in veel situaties afwachtend omdat hij iets niet goed ziet, vooral dus met andere honden en soms springt hij bv over een schaduw heen. Of hij loopt wel eens de verkeerde kant op omdat hij niet ziet waar ik heen ga (hij loopt gewoon los) dus ik moet hem goed in de gaten houden. Hij is ook wel eens uit angst de sloot in gerend in paniek. Het zijn dingen waar je rekening mee moet houden, maar het is zeker niet onmogelijk. Weet je zeker dat hij 100% niks ziet of ziet hij minimaal?
Mensen verklaarden mij ook voor gek dat ik een blind hondje had gekocht maar hij heeft het fijnste karakter wat je je kan voorstellen, laat het je dus zeker niet afschrikken. Wel is fulltime werken icm een blinde pup mijn inziens not done omdat er echt wel meer energie en training in gaat zitten. Ik heb ook de gewone puppy/jonge hond/volwassen cursus gevolgd zodat we elkaar nog beter leerden begrijpen en dat kan ik jullie ook zeker aanraden.