Eigen hond als tiener

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Remembrance

Eigen hond als tiener

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 20:08

Belangrijk om de situatie te schetsen is het feit dat ik 14 jaar ben, en in januari 15 word.

Wij hebben nu al een aantal jaar een hond met het gezin, al is het heel duidelijk dat de hond het meest van mijn moeder is. Wel ben ik nu al een jaar of twee heel betrokken met zijn zorg.
Nu ben ik in overleg met mijn moeder erover na gaan denken om ook een eigen hond te nemen. Dit omdat wij van de mening zijn dat het heel goed voor mij zou zijn ivm de aangaande echtscheiding van mijn ouders die heel zwaar op mij weegt, en een hond zou mij hierbij heel helpen als steun.

Ik ga alle verantwoordelijkheden van de hond op mij dragen, waaronder de financiele. Mocht er een hond komen, zal dit net voor de zomervakantie van volgend jaar zijn.
De aankoopprijs kan ik betalen als ik nu bijna een jaar werk en spaar. Daarnaast word ik door mijn ouders gesteund met een deel van de maandelijkse kosten (voornamelijk het voer) en mochten er opeens onverwachte dierenartskosten komen werken zij als terugvalnet.

Qua tijd wordt het krap maar het is te doen. De hond zal nooit helemaal alleen zijn, wel zal die wanneer ik op school ben sommige dagen een aantal uur met de andere hond samen thuis blijven. Ook is er meestal wel iemand thuis, dit kan bij één van mijn beide huizen zijn.
Op sommige dagen werkt mijn moeder thuis en op andere dagen kan hij tegen meerbetaling mee met de hondenuitlaatservice van mijn andere hond. Verder zal ik de hond zelf ook 3 keer per dag uitlaten.

De hele situatie zal natuurlijk wel anders worden op het moment dat ik ga studeren over een jaar of 4, dus dat is zeker iets om over na te denken.

Ik denk zelf dat dit wel te regelen valt, als ik er genoeg tijd in steek. Mijn vraag aan bokt is of er ook andere mensen zijn die op mijn leeftijd een eigen hond hebben aangeschaft? En hoe is dat toen gelopen?
Laatst bijgewerkt door Remembrance op 17-07-19 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Re: Eigen hond als tiener

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 20:11

Je hebt nu je ouders om op terug te vallen, maar wat heb je straks te bieden als je gaat studeren? Is het realistisch dat je dan een eigen hond hebt?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 20:12

Lijkt me een slecht plan, althans dat je ouders jou ook met de kosten op willen zadelen. Juist nu je puber bent en straks gaat studeren zul je er minder tijd voor hebben en je interesses waar je je geld aan wil besteden veranderen wellicht ook nog. Alleen als je ouders volledig de kosten willen betalen en de zorg op zich willen nemen als jij over een paar jaar gaat studeren en wellicht op kamers gaat, zou het kunnen. Anders zou ik zeggen, geniet lekker van jullie gezinshond en als je na je studie op jezelf gaat kun je altijd een eigen hond nemen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 20:14

Remembrance schreef:
De hele situatie zal natuurlijk wel anders worden op het moment dat ik ga studeren over een jaar of 4, dus dat is zeker iets om over na te denken.

Dus geen eigen hond nemen nu.

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 20:14

Ik ben 13 en heb een eigen hond. Ik doe alles met hem maar betaal niks, dat doen mijn ouders. Wat vraag je je precies af?

grizzlybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 20:19

Het lijkt mij eerlijk gezegd niet realistisch. Je hebt geen idee hoe je leven er over een aantal jaar eruit ziet als je gaat studeren en dat zou er misschien wel voor kunnen zorgen dat je niet genoeg tijd meer hebt voor je hond..

Remembrance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 20:20

Ik verwachtte eigenlijk ook wel dit als reactie, ik denk ook dat ik veel te optimistisch ben geweest met mijn hele plan :o Misschien heb ik dit gewoon als wake up call nodig. Houd wel in gedachten dat ik alleen maar een idee aan het schetsen ben en dus niet zo naief ben om te denken dat het ook echt precies zo gaat werken.

Galaika jouw situatie lijkt mij echt ideaal, ik ben alleen bang dat dit hier niet gaat kunnen. Misschien kan ik hoogstens iets regelen dat het half om half is.

Mijn moeder zegt dat zijn best de zorg van de hond grotendeels wilt overnemen wanneer ik studeer. Ik zal hoogstwaarschijnlijk toch de eerste paar jaar van thuis studeren, en dan kan die gewoon daar blijven.

Voor ik heel bokt over mij heen krijg: Dit is een langetermijnidee. Ik zal niks doen zonder na te denken, en ben 100% bereid om het hele plan af te blazen mocht het simpelweg niet realistisch zijn. In waardeer jullie inbreng dan ook enorm :j
Laatst bijgewerkt door Remembrance op 17-07-19 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 20:24

Ik heb op mijn 16e samen met mijn moeder een hond genomen. Plan was dat ik hem mee zou nemen als ik uit huis ging maar dat wilde ma opeens niet meer :Y) Toen heb ik zelf een hond genomen (en ondertussen nummer twee erbij).

Ik zou hele duidelijke afspraken maken over wat er met de hond gebeurt als je gaat studeren. De kans dat je op kamers kan met een hond is klein. Op zich niet zo'n probleem als de hond gewoon bij een van beide ouders kan wonen. Maar willen zij dit ook?

Daarnaast kost een hond veel geld. Als je gaat studeren, willen je ouders dan nog steeds voor de hond betalen? En als er een operatie van €1500,- nodig is en je ouders willen dit niet betalen, wat dan?

Mijn advies zou zijn om dit alleen te doen als je ouders de hond ook als hun hond beschouwen en hier volledige verantwoordelijkheid voor willen nemen. Dat kan jij namelijk op dit moment niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 20:28

Kaus schreef:
Mijn advies zou zijn om dit alleen te doen als je ouders de hond ook als hun hond beschouwen en hier volledige verantwoordelijkheid voor willen nemen. Dat kan jij namelijk op dit moment niet.

Dit!

Maar ook dan wel weer het 'gevaar' dat de hond meer naar haar moeder toe trekt die er het meest voor zorgt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 20:35

Dat wilde ik ook zeggen, dan heb je dadelijk een hond die je klauwen met geld kost en dan blijkt hij je moeder aardiger te vinden :+

Misschien kun je een oudere hond adopteren om hem nog een paar mooie laatste jaartjes te geven?

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 20:36

Kaus schreef:
Ik heb op mijn 16e samen met mijn moeder een hond genomen. Plan was dat ik hem mee zou nemen als ik uit huis ging maar dat wilde ma opeens niet meer :Y) Toen heb ik zelf een hond genomen (en ondertussen nummer twee erbij).

Ik zou hele duidelijke afspraken maken over wat er met de hond gebeurt als je gaat studeren. De kans dat je op kamers kan met een hond is klein. Op zich niet zo'n probleem als de hond gewoon bij een van beide ouders kan wonen. Maar willen zij dit ook?

Daarnaast kost een hond veel geld. Als je gaat studeren, willen je ouders dan nog steeds voor de hond betalen? En als er een operatie van €1500,- nodig is en je ouders willen dit niet betalen, wat dan?

Dit vind ik een hele goede raad :j Jou de verzorging van de hond op jou laten nemen, daar is natuurlijk niks mis mee, maar je bent nog jong, er kan vanalles gebeuren, dus je hebt echt wel een back up plan nodig voor mocht het toch niet lukken. Dan is het wel zo fijn om te weten dat jouw mama er dan voor wil zorgen. Bovendien (even advocaat van de duivel spelen), kiest een hond zijn baasje, niet andersom ;) Kan dus goed zijn dat jouw moeder dan met twee honden zit en jij er nog altijd geen hebt :')

Remembrance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 20:39

Sizzle dat zou ik heel graag willen doen! Het probleem is alleen dat ik allergisch ben, dus zijn maar een beperkt aantal rassen beschikbaar.

Elnienjo, dat is inderdaad waar ik ook bang voor ben. Wel denk ik dat ik in de eerste jaren wanneer ik nog niet studeer wel nog gewoon alles grotendeels zelf kan doen, en ik denk dat de kans dan kleiner is dat die helemaal aan mijn moeder hecht en minder aan mij. Wanneer ik ga studeren is dit natuurlijk anders. Ik vind het dan ook minder erg als die dan ook evenveel aan mijn moeder hecht.

Remembrance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 20:42

Kaus en tess_84, gelijk hebben jullie. Mocht dit laatste gebeuren zal ik dat natuurlijk ook accepteren. Wel hoop ik dat die dat misschien minder heeft, als ik degene ben die de hond altijd voert en bijna altijd uitlaat. Bij mijn huidige hond was ik te jong toen we hem kregen en heb ik helemaal niet evenveel gedaan als dat ik achteraf gezien had willen doen.

Daarnaast zal de hond altijd bij mij zijn, en niet altijd bij mijn moeder gezien ik tussen twee huizen wissel. Misschien dat dat ook een rol speelt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 20:49

het punt is dat je waarschijnijk na je studeren zal gaan werken, en misschien kan je de hond dan helemaal niet meer hebben, is niet erg als hij dan bij je moeder kan blijven.

Toen ik 13 was kreeg ik mijn eerste hond, althans ,zo werd het gebracht, ik heb heel veel met de hond gedaan en zei ook dat ik haar mee zou nemen als ik een eigen huis zou hebben, alleen de hond werd ziek, erg ziek en daardoor kreeg ze suikerziekte en moest heel regelmatig eten en ook insuline gespoten worden, dus ze bleef gewoon bij mijn ouders ,en daar is ze ook uiteindelijk overleden.

Ik weet niet of je het zo met je moeder kan regelen dat zij uiteindelijk eindverantwoordelijke is,dus jij doet er heel veel mee, en helpt mee met evt onderhoudt in kosten, en kiest bv het ras, maar dat jullie gewoon aankijken hoe het later gaat lopen en waar de hond dan gaat wonen :)

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 20:49

Ik was dan wel een paar jaar ouder dan dat jij zou zijn als je een hond koopt, maar ook ik zat nog op school toen ik mijn eerste hond kocht. Ik heb der zelf betaald en alles wat daarbij komt kijken ook. Ik heb wel een verzekering voor der afgesloten (dit kost voor een Berner toch bijna 50 euro in de maand) maar ik wilde zeker zijn, dat als er iets gebeurd er alles qua medische handelingen aan gedaan zou kunnen worden. In mijn geval heb ik ook goed gebruik gemaakt van de ziektekostenverzekering.
Ik zou het nu zo weer doen. Ik kan mij ook goed voorstellen dat in jouw situatie een maatje ontzettend fijn zou zijn. Ik zou als ik jou was veel info inwinnen en geld sparen. Soms moet je er misschien wat voor laten maar je krijgt er zoveel liefde voor terug!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 20:50

Mijn dochter heeft ook een hond gekocht met ons goed vinden,ondanks dat ze studeerde en werkte ,deed ze alle leuke dingen met haar hond,hondeschool wandelingen,dogsurvivel canicross.Dus ondanks dat de hond de meeste uren bij mij verblijft is het haar hond.Hij is altijd heel blij als hij haar ziet.Als hij op het wedstridj terrein mij ziet begroet hij mij even maar hobbelt achter haar weer aan.
Dus als je moeder bereid is om de meeste tijd met de hond opgescheept te zitten zeg ik lekker doen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 20:56

Of je hond jou of je moeder leuker gaat vinden hangt van de hond af. Ik heb met mijn hond toen enorm veel uren doorgebracht. Tot in den treuren getraind met van alles en nog wat. Ik zie de hond nu nauwelijks meer maar toch plast hij van blijdschap als hij me ziet zoals hij bij niemand anders doet.

Ik heb nu een cattle dog en die kiest zonder blikken of blozen voor mij. Keurt mijn vriend nog geen blik waardig als we beiden een kant op gaan en de cattle dog moet kiezen _O-

Maar de kans bestaat dus zeker dat de hond gewoon voor je moeder kiest. Maakt dat heel erg uit? In hoeverre heeft dat echt invloed op je? De hond zal waarschijnlijk net zo graag met jou mee gaan wandelen en trainen.

Ik zou zeggen dat er weinig bezwaar is als je ouders (of alleen je moeder) verantwoordelijk willen zijn voor een tweede hond. Ongeacht of jij hem meeneemt op kamers of niet.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 20:58

De eerste klap lijkt een daalder waard wat betreft binding tussen hond en eigenaar.

Ik heb nooit een hond gehad, vorig jaar een pup met de trein uit Groningen gehaald. Eigenlijk vanaf het moment dat we op het station afgezet werden, is de band heel sterk. De pup was bang en miste zijn broertjes en zusjes. De eerste nachten mijn matras op de grond neergelegd en de pup zn kussen er direct naast. Binnen 24 uur trok hij al meer naar mij toe dan naar mn ouders toen we daar op visite waren.

Nu is hij dikke maatjes met mam, pap en mn zusje en gaat hij ook "gewoon" mee de andere kant op als ik bijvoorbeeld ff naar de supermarkt loop. Maar het is echt mijn hond en duidelijk niet die van mn ouders.

Ik woon alleen

Remembrance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 21:14

Beatje, zoiets lijkt mij eerlijk gezegd ideaal.

Kaus, dat vind ik niet erg zo lang het met mate is, eigenlijk. Ik vind het met onze huidige hond wel extreem. Als wij met zijn tweeën zijn is het top maar op het moment dat mijn moeder erbij komt negeert die mij helemaal. Hij volgt dan alleen haar, luistert niet naar mijn commandos, en loopt dan ook niet goed met mij mee als ik de andere kant op ga vanaf haar.

Dit vind ik om heel eerlijk te zijn wel heel jammer. Ook kan ik onze huidige hond niet meenemen naar mijn vader en ik vind het oneerlijk naar mijn vader toe als ik omwille van de hond nooit naar hem ga.

Mvdende, ik ben het daarmee ook zeker eens.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 21:17

mvdende schreef:
De eerste klap lijkt een daalder waard wat betreft binding tussen hond en eigenaar.

Ik heb nooit een hond gehad, vorig jaar een pup met de trein uit Groningen gehaald. Eigenlijk vanaf het moment dat we op het station afgezet werden, is de band heel sterk. De pup was bang en miste zijn broertjes en zusjes. De eerste nachten mijn matras op de grond neergelegd en de pup zn kussen er direct naast. Binnen 24 uur trok hij al meer naar mij toe dan naar mn ouders toen we daar op visite waren.

Nu is hij dikke maatjes met mam, pap en mn zusje en gaat hij ook "gewoon" mee de andere kant op als ik bijvoorbeeld ff naar de supermarkt loop. Maar het is echt mijn hond en duidelijk niet die van mn ouders.

Ik woon alleen

Nou, dat kan vies tegenvallen hoor. Ik heb 3 honden samen met ex gehad. Ik was degene die het meeste thuis was, dus vooral met de pups het meest deed. Met de 1e hond die we als herplaatser kregen deed ik ook het meeste, maar zij trok veel meer naar ex toe. Pup die we erbij nemen was ik nog steeds het meeste thuis, maar die trok veel meer naar mij toe. Pup daarna weer hetzelfde verhaal, maar die trok weer veel meer naar ex toe. Zelfs zo erg dat ze mij niet zag staan zodra ex thuis was. En dit is bij alle drie altijd zo gebleven. De ander was leuk, maar ze hadden allemaal eigen voorkeur.

Ik heb dus zelfs gemerkt dat eten geven helemaal niks uitmaakt. De honden kozen toch echt zelf één persoon en dat had niks met eten te maken. Of met trainen, of uitlaten, of noem maar op.
Als jouw redenering waar zou zijn, zou juist de 1e pup naar ex moeten trekken. Die heeft er weken naast geslapen.

Dus TS, houdt er wel rekening mee dat ook de 2e hond naar jouw moeder zou kunnen trekken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 21:31

Remembrance schreef:

Kaus, dat vind ik niet erg zo lang het met mate is, eigenlijk. Ik vind het met onze huidige hond wel extreem. Als wij met zijn tweeën zijn is het top maar op het moment dat mijn moeder erbij komt negeert die mij helemaal. Hij volgt dan alleen haar, luistert niet naar mijn commandos, en loopt dan ook niet goed met mij mee als ik de andere kant op ga vanaf haar.

Dit vind ik om heel eerlijk te zijn wel heel jammer. Ook kan ik onze huidige hond niet meenemen naar mijn vader en ik vind het oneerlijk naar mijn vader toe als ik omwille van de hond nooit naar hem ga.

Waarom mag je de huidige hond niet af en toe meenemen naar je vader? Zou dat gewoon met je moeder afspreken ipv een nieuwe te kopen. Dan gaat ie wellicht ook meer aan jou hangen.

Remembrance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 21:38

elnienjo schreef:
Remembrance schreef:

Waarom mag je de huidige hond niet af en toe meenemen naar je vader? Zou dat gewoon met je moeder afspreken ipv een nieuwe te kopen. Dan gaat ie wellicht ook meer aan jou hangen.

Mijn moeder en de huidige hond zijn echt extreem aan elkaar gehecht. Ook staat hij op haar naam en heeft ze zelf gezegd dat zij de hond gewoon bij haar thuis wil hebben. Af en toe een weekendje zou kunnen, maar week om week is echt geen optie (wat ik misschien toch het liefste zou doen). Ook heeft de hond nogal last van verlatingsangst op het moment dat ze weg is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 21:54

Goed dat je er zo over na denkt voor je er aan begint . Aan wie de hond zich zal hechten is de vraag, jij zit op school dus zal de hond thuis zijn met je moeder. En de week dat je bij je vader bent zit hij alleen . Niet ideaal maar misschien nu eens de routine aan gaan houden met de huidige hond, dus voeren , uitlaten en verdere verzorging . Ook daarin kun je je ei kwijt ivm de scheiding van je ouders, zo te horen gaan ze op een normale manier uit elkaar dus dat is een voordeel dat jij er niet tussen in zit.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 22:08

Ik heb mijn eigen hond op mijn 17e gekocht. Deze gaat ook mee uit huis straks en aangezien ik met haar niet kan fokken, komt er nog een 2e bij.

Nu zijn mijn ouders ook helemaal weg van haar, maar kunnen haar niet bieden wat ze nodig heeft. Tijdens vakantie van mij, kan ze prima bij mijn ouders blijven ( op het amper eten na, maar dat is ook erg ras eigen )

Maak afspraken en bekijk ook nu al wat je gaat doen als je gaat studeren. Ik heb heel veel geluk dat mijn ouders de helft van mijn appartement willen betalen. Dan kan mijn hond gewoon mee op ‘ kamers ‘

Ik heb deze hond destijds bewust gekocht voor fok doeleinde. Was ze niet geschikt voor. Dus je zal je plannen altijd aan moeten passen aan een individuele hond. Misschien blijkt de hond straks alleen met een andere hond te kunnen blijven of heeft hij ernstige verlatings angst... of hij kan het niet aan om iedere keer tussen twee huizen te verhuizen. Bedenk je wat je in zo’n situaties zou doen en bespreek ook die scenario’s.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 22:29

Ik heb op mijn 15e een eigen hond gekocht. Was altijd mijn droom en ik had toen ook een maatje nodig ivm scheiding en niet lekker in mijn vel zitten.

Heb destijds ook een topic geopend hier op bokt, waar door iedereen werd gezegd het absoluut niet te moeten doen. Maar toch gedaan en geen spijt van gehad. Dat is inmiddels 8 jaar geleden.

Het argument studeren werd toen ook aangehaald en dat de situatie kan veranderen. En dat klopt ook, maar in elke levensfase kunnen dingen veranderen... daarvoor hoef je het niet perse te laten.

Het is goed dat je er zo serieus overna denkt. Als je moeder je wil bijstaan als je gaat studeren of er komt een hoge dierenartsrekening, dan lijkt dat me al een heel groot pluspunt hoor!

Mijn tegenvaller was vooral het financiele plaatje. Ik ben gemiddeld (met da kosten) 150 per maand kwijt. Ik had toen gerekend op een 50 euro per maand :+

Verder heb ik gemerkt dat je altijd wel wat kan regelen voor de hond en dat is achteraf dus heel erg meegevallen.

Hij is wel echt mijn maatje en ik had het niet anders gewild.

Als je nog vragen hebt mag je me altijd een pb sturen.