Hondenschool/trainer Twente gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MightyMike

Hondenschool/trainer Twente gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 09:29

Wie weet er een goede hondenschool of trainer in de omgeving van Tubbergen/Twente? Wij hebben een vrolijk, leuk, speels hondje van ongeveer een kilo of 5. Powerdogs hebben we altijd gehad, daar kan ik prima mee overweg, de kinderen wilden een klein hondje en die is er dus gekomen, maar ik krijg er wat grijze haren van :o In huis lief en speels, maar naar anderen agressief (al vanaf pup), op straat enorm druk en blaft tegen alles, tot in het extreme. Ik heb veel geprobeerd met name wat betreft het blaffen op straat, maar krijg het er helaas niet uit. Denk dat je op een gegeven moment in een cirkeltje blijft rondbewegen, dus vandaar zou het fijn zijn als iemand anders een mee zou kunnen kijken. Wellicht weet iemand een echt goede trainer? Hebben wel puppycursussen met al onze honden gedaan, maar vond de meesten helaas huilen met de pet op. Of gedragstherapeut, maar echt iemand met verstand van zijn zaken. Of heeft iemand zelf tips uit ervaring?

Snelle uitleg situatie: onze hond is een wervelwind op straat. Op moment dat hij denkt dat we gaan wandelen, begint hij in huis het al uit te huilen/piepen van stress. Hij gaat zo graag weg, dat hij niet kan wachten. Hij stormt naar buiten en gaat dan al wurmend om zo snel mogelijk naar voren te komen in de riem op pad. Hij loopt niet, maar hij springt en hangt dus in zijn tuig om er zo snel mogelijk te kunnen zijn. Als hij even moet wachten met bijvoorbeeld oversteken dan begint het gejoel weer om verder te mogen. Of je nu 4 keer per dag een uur wandelt, of 4 keer per dag 10 minuten. Ik krijg het enthousiasme er niet uit of in goede banen geleid. Wachten in huis tot hij rustig wordt en dan gaan, negeren, af proberen te straffen, naast onze andere stabiele hond, hij kent geen rust, ik krijg het er niet uit.. Wanneer hij iemand ziet op straat, begint hij te blaffen, tot het punt dat hij bijna overgaat in weer huilen en piepen, ik kan hem dan niet meer bereiken. Wandelaars, fietsers en natuurlijk honden triggeren dat. Ben zelf niet snel van slag, rustig en dacht altijd wel doortastend en leidinggevend genoeg, maar nu zakt het zelfvertrouwen toch iets :o Hij is door anderen niet aan te raken op straat, hij ziet er vrolijk uit, kwispelt, bromt of gromt niet, maar wanneer hij bij een ander zou kunnen, bijt hij zonder vragen te stellen.. Natuurlijk zorgen wij er voor dat we voorkomen dat hij bij een ander kan. Hij bijt gelukkig niet door (heeft wel eens een hondenneus of oor gehad, door loslopende honden die zich toch gelijk voorstellen aan die van ons) maar snapt wel gelijk van zich af. Hij woont gewoon in huis, super lief, leuke speelse hond, kinderen kunnen er ook alles mee, verder geen last van. Zeker niet opgevoed als verwend schoothondje, luistert in huis prima. Maar visite vind hij dus ook niets, blijft blaffen en gaat dus uit voorzorg nu in de bench omdat hij wel evt kan bijten, al minder snel dan op straat, maar zou het wel kunnen doen. Wil in huis door anderen zeker niet aangeraakt worden. Komen natuurlijk kinderen spelen, dat risico wil ik niet lopen. Wel geprobeerd natuurlijk, van pup af is hij er gewoon altijd bij geweest, maar de ervaring leert dat hij daar helaas niet mee te vertrouwen is. Eigen familie kan overigens wel, mijn moeder en broer is hij gek en speels mee, van mijn vader wil hij helaas ook niets weten, maar zal hij verder nooit bijten. Van pup af doet hij dit al, met de 10 weken enting hadden wij hem net en moesten zijn puppyprik nog halen. De dierenarts vond hem zo leuk en schattig, totdat ze hem wilden aanraken.. Hij heeft ons vast uitgezocht, want uit het nest hebben wij dit gedrag met kijken helemaal niet zo gezien, was direct vrolijk en open naar ons toe. Komt uit een oepsnest en achteraf denken wij dat hij daar hele dagen in de bench met zijn moeder heeft doorgebracht omdat baasje moest werken, maar dat is gissen. Sociaal is hij niet en na 10 weken is het ons nooit meer gelukt helaas, hondje is nu bijna 7. Woont samen met onze boxer, daar kan hij prima mee overweg, ook met de vorige hond ging hij prima samen. Ook dan een leuke en vrolijke hond, totdat er vreemden bij in het verhaal komen. We hebben een megatuin en daar wordt overdag ook veel in gespeeld. Ik hoor graag tips, zodat ik niet meer met hoed en zonnebril over straat hoef :+ Uitleg is toch iets minder snel geworden dan ik dacht :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 09:44

Hij vertoont dit gedrag dus al 7 jaar?
Laat je hem ook al 7 jaar uit aan een tuigje? Als dochter van een voormalig hondentrainer heb ik geleerd dat een slip-ketting zo erg nog niet is, en dat je daar wel goed mee kan corrigeren. Voor het corrigeren is een tuig het minst geschikt (een tuigje doe je dan weer wel om in de auto/ naast de fiets (want als ze lopen te trekken naast de fiets wil je niet dat ze dat met de halsband doen) maar om te corrigeren is een gemiddeld tuig echt een no-go.

Qua namen van pro’s kan ik je helaas niet opweg helpen, wellicht is daar op een hondenforum of bij de dierenarts meer kans op echt goede aanraders?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 10:18

Hij doet dit idd al bijna 7 jaar, de ene keer erger dan de andere keer. Er zijn perioden dat hij het blafgedrag wat mindert, maar die komen helaas niet vaak voor. Ik laat hem de laatste 3 maand nu aan een tuigje uit, hij kreeg op een gegeven moment last van zijn strot. Hij gaat door met trekken totdat hij kotsend aan het lijntje loopt aan een gewone halsband, hij liep een tijd terug na het wandelen in huis nog rare geluiden te maken dat hij het er zelf benauwd van heeft gekregen. In het tuigje moet ik eerlijk zeggen, trekt hij zelf minder, maar heeft hij dus nog niet zo lang. Slipketting heb ik wel gehad bij de grote honden, maar nu al jaren niet meer eigenlijk. Heb wel gedacht over zo'n riem die Cesar gebruikt, zelfde idee denk ik, maar dan van stof, maar dit is echt een wurm, ben altijd bang dat hij zijn hoofd er dan uit weet te krijgen en los op straat wil ik hem natuurlijk zeker niet hebben :o
We hebben inmiddels de 4e boxer en een old english mastiff gehad. De boxers zijn ook enorm enthousiastelingen en trekkers, maar bij geen van allen moeite gehad. Onze jonge boxer nu wordt nog blij van andere mensen en honden, gaat steeds beter, maar loopt verder met een los lijntje nu netjes naast mij met wandelen. Alleen het kleine hondje is extreem opgewonden en met corrigeren voor mij niet te bereiken. Ik breek er niet door heen. Positief trainen met iets lekkers is voor hem nu dan ook niet weggelegd, dat bestaat voor hem allemaal niet meer wanneer hij buiten komt. Heb veel met hem in de tuin gewerkt, dat gaat allemaal prima zonder prikkels, maar zodra hij de buitenwereld in gaat, is het een monstertje.

kiwiwitje

Re: Hondenschool/trainer Twente gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 10:33

Ik zou hem eventueel ook eens laten checken door een fysio. Als hij zich al die jaren al zo gedraagt aan de lijn kan het ook zomaar zijn dat hij last heeft van zijn lijf wat door de spanning alleen maar erger word.

Ik heb hier een teefje zitten die toen ze hier kwam echt vreselijk was qua gedrag door stress en last van haar lijfje daardoor. Sinds dat haar lijf gewoon los is en regelmatig gecheckt word is haar gedrag heel anders.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 10:35

Was jouw teefje in huis wel gewoon prettig en ontspannen? Dat is ons reutje nl wel, vandaar dat ik nooit aan iets lichamelijks gedacht heb eigenlijk, hij doet het ook echt al vanaf 10 weken, is nooit anders geweest. Neem het mee!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 10:39

Happy tails in Beerze zijn toppers!

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 10:39

Kreeg ik net ook een tip per pb van! Heb de site bekeken en klinkt goed!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 10:41

Hond is inmiddels al 12 en heel makkelijk geweest altijd. Want ze hoeft nooit aan de riem haha. Dus ben er al 12 jaar niet geweest. Maar kom zelf uit Ommen en in de omgeving staan ze gewoon super goed bekend!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 10:43

MightyMike schreef:
Was jouw teefje in huis wel gewoon prettig en ontspannen? Dat is ons reutje nl wel, vandaar dat ik nooit aan iets lichamelijks gedacht heb eigenlijk, hij doet het ook echt al vanaf 10 weken, is nooit anders geweest. Neem het mee!

Ja en nee. Ze kon zeker heel relax zijn maar sinds dat we haar lijf aangepakt hebben zagen we wel veel verschil. Waardoor we er achter kwamen dat ze lang niet zo relax was dan wij dachten.

Maar stress, positief of negatief heeft altijd een uitwerking op het lijfje. Als je dan ook zegt dat hij het benauwd kreeg en dergelijke van de halsband en het trekken en zo benauwd kreeg dat hij er thuis nog last van had dan kun je wel bedenken wat het met zijn lijfje kan doen.

https://www.freedogz.be/equipment/index ... tion_id=20

Wat wel lastig is dat hij het nu al zo'n 7 jaar mag doen. Dat maakt het in trainen wel lastiger. Want de meeste ''trucjes'' zullen waarschijnlijk niet werken.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 10:50

Daarom ben ik idd overgegaan nu op het tuigje. Ook zeker niet met de indruk het trekken daar mee op te kunnen lossen, maar om hem te ontlasten fysiek nu. Ik ga er zeker naar kijken, maar ben bang dat dit karakter is, hij is echt superfel en zoek eerst denk ik handvaten om te kijken of er toch nog vooruitgang te boeken valt. Mocht dat niet lukken, ga ik hier zeker naar kijken. Kom nu gewoon op een punt dat ik alles geprobeerd heb en eigenlijk gewoon zo jammer vind dat een wandeling niet 'normaal' en ontspannen kan verlopen. Hij vind het zelf allemaal ontzettend leuk en is altijd vrolijk, hij wil altijd in beweging blijven en maar gaan. Ik krijg de stopknop er niet op. Komt hij dan iemand tegen, dan vervalt hij in het panisch blaffen. Je zou denken als je hem dan hoort dat hij aangereden is en in pijn is, hij maakt er een heel werk van..

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 10:53

Ik vraag me af of het wel echt blij is. En of dat hij niet gewoon waanzinnig onzeker is als hij buiten is.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 10:57

Het blaffen komt denk ik zeker uit onzekerheid. Bedoel meer dat hij heel graag gaat wandelen. Tot in het extreme, van andere mensen en honden wordt hij idd onzeker.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 11:03

MightyMike schreef:
Het blaffen komt denk ik zeker uit onzekerheid. Bedoel meer dat hij heel graag gaat wandelen. Tot in het extreme, van andere mensen en honden wordt hij idd onzeker.

Als hij onzeker word van de mensen en andere honden is het heel logisch dat de opwinding van het wandelen meer negatieve spanning geeft dan positief.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 11:07

Bij mij wel in ieder geval, haha. Keek er zelf niet zo tegenaan, maar vandaar het topic, je blijft in je eigen cirkel hangen. Hij wil heel graag op pad, kan niet wachten om te gaan, wil nergens stil staan, hij wil vooruit, sprint bosjes in en uit, lijkt dan een enorm blij ei. Kwispelt en komt iedere keer bij je voor wat kusjes, dan weer een hoop gekwispel en dan weer gaan met die banaan. Zijn gedrag verandert op het moment dat hij dan iemand ziet, maar wellicht stapelt het een wel op door het ander. Ga ik ook over nadenken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 11:08

Ik woon niet in jouw regio, kan je geen tips over trainers geven.
Wel een tip over her gebruik van een slipketting en de angst dat hij zich daar uit wurmt: een tuig aan, daar een riem aan en die riem om jouw middel. Dan heb je je handen vrij. En een slipketting met een riem in jouw handen. Voila, het ontsnap probleem is opgelost.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 11:09

Ik ga eens kijken of ik zo'n stoffen riem met slip effect kan bestellen, dan idd met tuigje er bij voor de zekerheid. Bedankt voor het meedenken allemaal!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 11:16

MightyMike schreef:
Bij mij wel in ieder geval, haha. Keek er zelf niet zo tegenaan, maar vandaar het topic, je blijft in je eigen cirkel hangen. Hij wil heel graag op pad, kan niet wachten om te gaan, wil nergens stil staan, hij wil vooruit, sprint bosjes in en uit, lijkt dan een enorm blij ei. Kwispelt en komt iedere keer bij je voor wat kusjes, dan weer een hoop gekwispel en dan weer gaan met die banaan. Zijn gedrag verandert op het moment dat hij dan iemand ziet, maar wellicht stapelt het een wel op door het ander. Ga ik ook over nadenken.

Herken zo veel van mijn teefje in wat je verteld. Hou in gedachten dat ondanks training het lichaam genoeg te verduren gehad heeft dus dat een check geen kwaad kan.

Bij mijn teefje durfde ik dat eerst niet goed ivm spanning naar mensen. En een fysio kan haar natuurlijk zeer doen. Dus heb voor haar eerst een massage deken besteld. En soms heeft ze van die vlagen , bijv rondom flinke weersveranderingen zoals nu (van 30 graden naar amper 20 graden wind en regen), dat haar lijf even wat hulp kan gebruiken en dan krijgt ze de massagedeken weer op.
https://www.agradi.nl/sportz-vibe-deken ... gJnJ_D_BwE

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 11:18

Breborgh uit Bentelo heb ik goede ervaringen mee.

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 11:19

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 11:21

Misschien kan je Ipo proberen.
Is heel tof.
Zit veel van knpv in en heel veel van speurwerk ed.
Ze doen het zelfs met Franse bulldogs.
https://youtu.be/e5B0R6A2EpQ

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 11:26

Bedankt allemaal! Ga het allemaal bekijken. Ipo zal hij toch eerst wat meer rust en basis moeten beheersen. Met de boxers wel eens op mee getraind, maar dan vanuit een heel andere beginsituatie dan.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 11:30

MightyMike schreef:
Bedankt allemaal! Ga het allemaal bekijken. Ipo zal hij toch eerst wat meer rust en basis moeten beheersen. Met de boxers wel eens op mee getraind, maar dan vanuit een heel andere beginsituatie dan.

Je zou altijd een keer contact op kunnen nemen met een club. Ze hebben wel vaker te maken met de "moeilijke" honden.
Humpfrey heb je geloof ik ook nog. Hij traint geloof ik zelf ook ipo og knpv.

roucha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 11:35

Heb zelf hele goede ervaringen met doggyvents.
https://doggyvents.nl/
Hele vriendelijke en rustige vrouw. Geeft goede uitleg.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 17:35

Even iets heel anders... Krijgt de hond buiten de wandelingen om iets van mentale uitdaging?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 18:24

Ik zal eens kijken Roucha1.

@ Florenc, hij speelt veel met de tweede hond, er wordt wel eens een balletje gegooid in de tuin, de kinderen spelen veel met hem. Fysiek genoeg uitdaging, mentaal minder denk ik buiten het wandelen om. Ik probeer wel om de basis goed met hem te beheersen in de tuin, in de hoop dat het buiten beter gaat.