Hulp nodig bij het koppelen van 2 volwassenen katten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk_H

Hulp nodig bij het koppelen van 2 volwassenen katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-19 09:56

Lieve allemaal ik heb advies nodig wat betreft het koppelen van 2 (volwassenen) katten. Het gaat om Feline, zij is 2 jaar oud en Poes, zij is 5 jaar oud. (Poes is de moeder van Feline.)

Feline heb ik als kitten mee naar huis genomen en zij is verder 2 jaar lang alleen geweest. Poes heeft al die tijd op stal bij de paarden gewoond. Tot 28 april van dit jaar, toen heb ik Poes en haar 4 kittens van op dat moment 3,5 weken oud mee naar huis genomen. Poes heeft bij de paarden erg veel nestjes gehad, super sneu maar het was niet mijn kat dus ik kon geen beslissingen maken voor de eigenaren. Ik denk dat ze in 5 jaar tijd 6 of 7 nestjes heeft gehad. Uit een van die nestjes komt dus Feline, en uit een ander nest hadden we Kiwi. Kiwi is de enige kitten die op stal is gebleven, de rest hebben wij (stalruiters) allemaal goede huisjes voor gezocht. De reden dat ik Poes mee naar huis heb genomen met haar kittens is omdat de eigenaren gingen verhuizen en de katten weg moesten. Hij zei ook al een paar keer "als ik de kittens tegenkom maak ik er een einde aan" := Dat kon ik dus echt niet laten gebeuren.

De kittens zijn inmiddels allemaal verhuisd en Poes zit sinds die tijd in mijn woonkamer. Op het moment dat de kittens in huis waren, zijn Feline en Poes niet los samen geweest. Ik was te bang dat Poes haar kinders ging beschermen en dat er daardoor echt ruzie zou ontstaan. Dus of Poes lag met kittens opgesloten in de bench en dan was Feline in de woonkamer, of Feline was buiten en dan Poes en kittens los. Vorige week vrijdag is Poes gecastreerd en gechipt dus als alles genezen is mag ze ook weer lekker naar buiten! Ik wilde er zeker van zijn dat dit echt haar aller laatste nestje was!

Maar nu het probleem. Sinds dat Poes in huis is wil Feline niet meer binnenkomen. Ze is al die tijd dus al buiten (of verplicht binnen, maar dat wilde ze eigenlijk echt niet) en eet haar brokjes op mijn slaapkamer en het raam staat 24/7 open dus ze kan lekker op mijn bed liggen als ze daar behoefte aan heeft. (Mijn huis is 1 verdieping).

Wanneer ik het wel probeer om Feline binnen te hebben kruipt ze weg waar ze kan en gromt en blaast naar Poes, een paar keer zijn ze elkaar ook aangevlogen.

Maar het is dus wel de bedoeling dat ze samen kunnen leven in 1 ruimte, ik verwacht écht niet dat ze gezellig gaan spelen en in 1 mand kruipen samen. Maar dat beide katten in 1 ruimte relaxt kunnen rondlopen zou wel leuk zijn .

Hoe ga ik dit in godsnaam aanpakken?

Als het écht niet gaat werken moet ik voor Poes helaas toch een ander huisje zoeken maar het liefst houd ik ze gewoon samen. Poes is dus wel gewend aan andere katten, met haar dochter had ze ook echt wel eens ruzie maar een half uur later was Poes dan weer dr dochter Kiwi aan het schoonlikken.

Het gaat om onderstaande dames

Poes
Afbeelding

Feline (en hond Nena)
Afbeelding

En dit is hoe Feline erbij ligt wanneer ik haar dus wel in de woonkamer laat
Afbeelding

Dus, help? :o

Anouk_H

Re: Hulp nodig bij het koppelen van 2 volwassenen katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 12:36

Niemand? :o

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 12:48

Zoek even op de filmpjes van Jackson Galaxy op Youtube. Globaal gezien haal je beide katten in huis maar houd je ze in huis apart en dan ga je langzaam aan koppelen. Door bv kleedjes te wisselen, onder de deur door laten ruiken in combi met eten en dit bouw je uit. Maar Jackson Galaxy is echt een expert op katten gebied.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 12:55

Ja! Inderdaad, zoek even op Jackson Galaxy op Youtube en bestel ook zeker even zijn boek.
Hij legt het echt perfect uit.

Verder vrees ik dat het heeeeeeel veeeeel tijd nodig heeft.
Wij hebben eind februari 2 volwassen katten gekoppeld, een (gecastreerde) kater van 7 jaar en een gesteriliseerde poes van 5 jaar.

Om je even een voorbeeld te geven van hoe het eerst ging

Afbeelding

Hoe het nu gaat <3

Afbeelding

Moet nu werken maar kom er nog wel even op terug :))

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 12:58

hier de ervaring dat zoiets voor sommige poezen gewoon enorm veel tijd vraagt.

wij hebben hier een poes die ondertussen 10j is,maar altijd enorm stress-gevoelig is.
vaak komen hier kittens en katten toe.
in het begin ging ze niet buiten,maar dat redde ze niet,ze begon overal te plassen uit stress.
sinds een 8-tal jaar een kattenluik en dat werkt prima voor haar.
is er een nieuwe kat of kitten,of is het te stressvol,dan gaat ze buiten
dit kan tot een klein jaar duren voor ze weer frequenter binnen komt (pas op,ze komt altijd binnen,maar in periodes die voor haar te stressvol zijn,enkel om te eten en daarna is ze terug naar buiten),maar ze neemt haar tijd en uiteindelijk is het altijd goed gekomen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 17:40

En hier de ervaring dat het ook gewoon soms helemaal niet goedkomt en dat je dat pas echt in de gaten hebt als je al eentje herplaatst hebt.

TS: blijf heel kritisch naar je katten kijken. Ik zie veel binnenkatten opleven als ze weer alleen zijn, zo ging het met de mijne ook.