Katten met cushing?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Runa

Katten met cushing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-19 21:07

Hallo Bokkers,

Als paardenliefhebbers zijn jullie waarschijnlijk al bekend met de ziekte van cushing. Nu heeft mijn pony gelukkig geen cushing, maar wel onze kat...

Ik maak dit topic over haar omdat ik heel benieuwd ben of er hier meer eigenaren van katten met cushing zijn en omdat er misschien iemand net zo met zijn/haar handen in het haar zit als wij een half jaar geleden zaten en misschien verder komt met dit verhaal!

Het gaat om deze poes, Daisy. Jaren terug hebben we Daisy en haar broertje Tibbe uit het asiel geadopteerd. Hierdoor weten we helaas niet zoveel van haar achtergrond, maar gelukkig weten we wel dat ze heel lief is.

Afbeelding

Tibbe hebben we helaas in moeten slapen zo'n twee jaar geleden door een tumor, dus toen Daisy eind vorig jaar in korte tijd veel afviel en zich anders begon te gedragen, vreesden wij eerst voor het ergste.
Na een dierenarts bezoek waren we al snel een beetje gerustgesteld: ze had waarschijnlijk diabetes.
Ergens ironish: naast Daisy hebben we nog Nelly, een veel te dikke dove kat die niks anders doet dan slapen, wat we ook proberen. We hadden altijd gedacht dat als een van de katten diabetes zou krijgen, dat het Nelly zou zijn en niet de jongere, gezondere en actievere Daisy.

Maar goed. We kregen van de dierenarts insuline mee waar ze twee keer per dag wat van zou krijgen en over een tijdje zou het weer beter met haar gaan. Ja, haar suikerwaardes waren nu te hoog om te meten, maar met genoeg insuline zou de alvleesklier uiteindelijk zelf de draad weer oppakken...

Maar die verbetering bleef uit. Sterker nog, ze werd alleen maar magerder en ze had áltijd honger. Haar suikerwaardes bleven hoog, meestal rond de 20, ongeacht hoeveel insuline ze kreeg. Het werd zelfs zo er met haar honger dat ze koffiefilters uit de prullenbak sleepte om aan te kauwen en je kon niet iets een als ze in de kamer was. Ook lag ze bijna altijd op de koude vloer en kwam ze nooit meer op schoot zitten of knuffels halen, iets wat ze anders altijd graag deed.

Omdat ze inmiddels al genoeg insuline voor een grote hond kreeg, begonnen mijn moeder en ik te twijfelen aan de diagnose. Uiteindelijk zijn we in overleg met onze dierenarts naar een andere dierenarts gegaan. Hier zijn een hoop testen en onderzoeken gedaan - van echo's naar urinetesten - maar zonder resultaat. Mijn moeder deed ondertussen veel onderzoek naar diabetes en andere aandoeningen die gelijksoortige effecten geeft. Zo is ze ander voer gaan proberen (in overleg met de DA) en uiteindelijk ook andere insuline.

Inmiddels waren we een half jaar verder en bleef een blijvend resultaat uit... En zijn we naar een derde dierenarts gegaan. Ook hier zijn verschillende onderzoeken gedaan, maar hier kwam alleen uit dat ze andere ziektes niet had. Vooral mijn moeder bleef doorzoeken en gelukkig wilde deze derde dierenarts ook graag meedenken. Zo zijn we uiteindelijk bij de laatst mogelijke ziekte uitgekomen, eentje die bij katten niet veel voorkomt... Cushing.

Dit was de laatste test die nog mogelijk was. En zoals je misschien al had geraden uit de titel... Het resultaat uit deze test was positief. Dat wil zeggen, onze Daisy heeft cushing. Er zit een (goedaardige) tumor bij haar hypofyse die haar hele lijfje op hol laat slaan.

Deze diagnose is inmiddels een paar maanden geleden gesteld en inmiddels krijgt onze Dais zowel insuline als trilostane, een medicijn voor de cushing. Dit slaat, goddank, aan en ze is weer aangekomen, haar vacht glanst weer, en... Haar suikerwaardes zijn laatst gemeten op een 7 *\o/*

En daar zijn we nu. En nu, nu we weten wat het de hele tijd geweest is, vraag ik me af... Zijn er meer die een kat met cushing hebben of kennen? Hoe is de diagnose bij jullie verlopen? Of is er iemand die een kat herkent in dit verhaal?

Groetjes!
Afbeelding

itsmi

Re: Katten met cushing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 09:16

Zo Hee heftig! Gelukkig zijn jullie door blijven zoeken!
Een dikke knuffel voor jouw daisy!