Hond met artrose. Iemand ervaring?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Hond met artrose. Iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-19 09:00

Zoals de titel al zegt, mijn hond heeft artrose vermoed ik. Sinds gisteren loopt hij echt af em toe kreupel en te hinken. Iemand ervaring hiermee? Wil maandag even een afspraak maken bij de dierenarts om te kijken of het echt artrose is of iets anders

Goof

Re: Hond met artrose. Iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 13:39

Ik heb hier helaas erg veel ervaring mee, wat is precies je vraag?
Wacht sowieso even het bezoek aan de dierenarts af voordat je je al zorgen begint te maken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 13:49

Ja. Hier ook ervaring. Wat wil je weten?

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 13:51

Hier ook veel ervaring, wat wil je weten?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-19 15:20

Is er medicatie voor, of laat je hem gaan? Wandelen, of uitlaten voor een plas en poep, kun je dat wel maken als hij pijn heeft? Gaat van alles door mn hoofd...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 15:23

Medicatie als genezen? Nee. Ondersteunen met voedingssupplementen en pijnstillers? Ja. Hoe? Trail and error. Overleggen met de DA. Proberen, bijstellen, hond aankijken.
Ja, zeker bewegen. Rust roest, zeker bij artrose. Maar wel aangepast bewegen. Niet een keer een uur. Maar vier keer een kwartier, dat is ook een uur. En neem dat uur en kwartier niet te letterlijk, kijk naar je hond.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-19 15:30

Hij heeft al een paar jaardat hij af en toe eens door de voorpoten zakt/struikelt. Heeft ook hele scheve voorpoten, dus naja, dat hij een x artrose zou krijgen was niet zo gek.
Nu is hij een week of 2 geleden getrimd door de kapster die tevens al jaren teckelfokster en trimster is en voorheen dierenarts assistente is geweest, die zij de laatste x, ik weet niet of ie goed droog is, want hij ging steeds zitten/liggen want hij kon niet blijven staan. Ook kraakte zn poten bij elke beweging en als ze de poten vast pakte voelde ze het ook echt kraken zei ze.
Nu sinds gisteren loopt hij dus echt kreupel links achter. Mijn grootste vraag is; hoever ga je? Zoals vanmorgen ook, hij wil zo graag rennen, dan doet hij dat een paar passen en dan zakt hij door zn voorpoot en begint dan achter te hinken.

Hoever ga je met medicatie... wat is redelijk? Probeer je überhaupt mediacatie... echt even geen idee. Weet wel dat mn hart breekt als hij me zo aankijkt als hij wil rennen en dat gaat niet

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 15:32

Oef, niet kunnen staan bij de trimmer, dan is t proces al behoorlijk ver.
Ik zou in gesprek blijven met je DA. Filmpjes laten zien. Etc. Sterkte. Het is een rot proces.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-19 15:47

rien10 schreef:
Oef, niet kunnen staan bij de trimmer, dan is t proces al behoorlijk ver.
Ik zou in gesprek blijven met je DA. Filmpjes laten zien. Etc. Sterkte. Het is een rot proces.

Daar ben ik ook bang voor idd. Hij heeft op t struikelen na nooit echt kreupel gelopen, maar weet wel dat ie er 'last' van had... zo werd het steeds lastiger om met zn voorpoten tegen de bank te staan en dan niet door zn achterpoten te zakken enzo, dus wist wel dat het er zat, maar hij is gewoon erg hard voor zichzelf en heeft tot gisteren nooit kreupel gelopen, behalve wat stijfjes na het opstaan. Hij is gewoon echt een harde bikkel en ben bang (ondanks dat hij nog heel speels en jong in zn koppie is) het nog wel eens sneller over kan zijn als wij denken. Het is een kruising teckel x welsh corgi van op zn minst 12 jaar

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 15:52

Er valt nog een hele hoop te doen hoor. Geef je je hem al supplementen sinds je weet dat hij moeilijker met zijn voorpoten / achterpoten bij de bank kwam? Denk aan glucosamine, chondroitine, groenlipmossel, duivelsklauw.

Maar als zijn gewrichten inmiddels kraken denk je ook aan een nsaid, fysio/massage/oefeningen en er zijn medicijnen zoals grapiprant en anarthron met heel heel heel goede resultaten. Honden die nog weer een tijd pijnvrij verder kunnen leven :)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-19 16:00

Dat zou echt heel fijn zijn!
We hebben nog geen medicatie of supplementen gegeven. Ga maandag als eerste met de dierenarts bellen vragen wanneer we langs kunnen komen en wat we kunnen doen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 16:11

Kreupel lopen zie je pas als 1 poot echt slechter is dan de rest. Als het proces in beide of alle poten gelijk opgaat zie je het kreupele niet, enkel het stijve. Maar dan kan het zomaar zijn dat je hond er veel slechter aan toe is dan je denkt. Afgaande op je verhaal zou ik dat laatste bijna denken. Ik ben benieuwd wat de dierenarts erover zegt. Als de artrose nog maar matig is is er best een mouw aan te passen dmw supplementen, pijnstillers en gedoseerde beweging

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-19 16:14

Goof schreef:
Kreupel lopen zie je pas als 1 poot echt slechter is dan de rest. Als het proces in beide of alle poten gelijk opgaat zie je het kreupele niet, enkel het stijve. Maar dan kan het zomaar zijn dat je hond er veel slechter aan toe is dan je denkt. Afgaande op je verhaal zou ik dat laatste bijna denken. Ik ben benieuwd wat de dierenarts erover zegt. Als de artrose nog maar matig is is er best een mouw aan te passen dmw supplementen, pijnstillers en gedoseerde beweging

Ik ben ook eigenlijk wel bang dat het al verder is als we denken.
Ik zei gisteren al tegen mn man, ga ff met m naar de dierenarts als hij nog kreupelt, maar hij vond hem niet kreupel genoeg en dacht dat ie mss wat verrekt had. Hij lag wel vee zei hij. Zelf werkte ik de koopavond, dus kon zelf niks regelen helaas. Heb m wel verteld dat ik maandag toch echt wel naar de veearts ga. Filmpjes gemaakt en hem laten zien, naja dan moest ik dat toch maar doen. Maar denk idd ook dat hij al verder heen is als we denken...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 16:23

idylle schreef:
Dat zou echt heel fijn zijn!
We hebben nog geen medicatie of supplementen gegeven. Ga maandag als eerste met de dierenarts bellen vragen wanneer we langs kunnen komen en wat we kunnen doen

Dat gaat zeker helpen!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 16:36

heb je een goede dierenarts Idylle? Anders kan ik je Kortenoord in Wageningen aanraden.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 16:47

Onze vorige hond bleek op haar vierde artrose in haar heupen te hebben en HD. De da zei al dat we nog even de tijd hadden om te sparen voor nieuwe heupen. We hebben haar glucosamine speciaal van de groene os gegeven en ze heeft nooit meer mank gelopen. Helaas moeten laten inslapen vanwege een kwaadaardige tumor in haar bek. Overbodig om te zeggen dat ze die nieuwe heupen nooit heeft hoeven krijgen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 16:53

Kinke schreef:
heb je een goede dierenarts Idylle? Anders kan ik je Kortenoord in Wageningen aanraden.

Idd! Steven Schukking. Je kunt maar beter een half uurtje rijden voor meteen een goede.

Waarom hebben jullie niet eerder aan ondersteuning in supplementen en voer (met oa hoog omega 3) gedacht?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-19 17:16

Hannanas schreef:
Kinke schreef:

Idd! Steven Schukking. Je kunt maar beter een half uurtje rijden voor meteen een goede.

Waarom hebben jullie niet eerder aan ondersteuning in supplementen en voer (met oa hoog omega 3) gedacht?

Tja... weet jij het, waarom je ergens pas aan denkt als je eraan denkt en niet eerder?

Ik weet niet waarom ik er niet eerder aan gedacht heb iig.

We hebben een dijk van een dierenarts!! Ga ook absoluut niet naar een ander. Wel bedankt voor de tip.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-19 17:17

Ceetje_bokt schreef:
Onze vorige hond bleek op haar vierde artrose in haar heupen te hebben en HD. De da zei al dat we nog even de tijd hadden om te sparen voor nieuwe heupen. We hebben haar glucosamine speciaal van de groene os gegeven en ze heeft nooit meer mank gelopen. Helaas moeten laten inslapen vanwege een kwaadaardige tumor in haar bek. Overbodig om te zeggen dat ze die nieuwe heupen nooit heeft hoeven krijgen.

Hier ga ik naar kijken, bedankt voor je tip!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 17:42

zalmolie en glucosemine helpen aardig wat zeker tegen droge (krakende) gewrichten. Goede bespiering en eventueel steun daarvoor (inj. anabolen) kan ook veel helpen.

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 18:19

Bij ons zijn er nog vele klachten meer, laat haar goed onderzoeken en ga testen met medicatie. Hier gaat ze heel goed op trocoxil (geen idee of t goed geschreven is). Dit krijgt ze maandelijks en als ze een slechte dag heeft krijgt ze een rymadil.

Kijk vooral naar je hond, jij kent die het beste. Hier hebben we gezegd dat als ze niet meer gelukkig is het klaar is.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 18:26

Hier een oude hond met carporal (ontstekingsremmer) en anabolen nog best lang acceptabel gehouden.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 18:50

Laat ook zeker zijn rug eens nakijken door een orthomanueel dierenarts, zij zetten de wervels en de stand van de ruggengraat recht, dit kan je eigen DA niet doen.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 18:58

Amandavd schreef:
Laat ook zeker zijn rug eens nakijken door een orthomanueel dierenarts, zij zetten de wervels en de stand van de ruggengraat recht, dit kan je eigen DA niet doen.

Ik hoor heel goede verhalen over Jacha Heukels. Ik heb zelf geen ervaring met haar maar andere cocker spaniël bazen wel.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 18:59

Ceetje_bokt schreef:
Amandavd schreef:

Ik hoor heel goede verhalen over Jacha Heukels. Ik heb zelf geen ervaring met haar maar andere cocker spaniël bazen wel.

Daar ga ik inderdaad ook altijd heen met Neela, hele leuke vrouw en heel kundig.