Heilige Birmaan stopt niet met verharen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Heilige Birmaan stopt niet met verharen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-19 09:49

Hallo allemaal!

Wij zitten thuis met een klein probleempje. Onze Heilige Birmaan Lily is al geruime tijd aan het verharen en er komt geen einde aan. Als ik een keer gewoon aai, heb ik mijn hand al vol met haar. Om nog maar te zwijgen over de haren en plukken die ze achterlaat bij het rennen en nadat ze ergens heeft gelegen.

Nu hoor ik jullie allemaal al zeggen "langharige kat, niet zo gek". Alleen is het wel extreem. Natuurlijk vinden wij het helemaal niet zo erg, we stofzuigen wel een keer extra.

Ik twijfel alleen of het niet beter is om haar even een keer naar een trimsalon te brengen? Zodat ze even een keer goed onder handen genomen wordt. Wordt het daar niet erger van?
Zelf borstelen we ook regelmatig maar omdat ze dit absoluut niet leuk vind, minder vaak dan we zouden willen.

Heeft iemand tips?

Afbeelding

Moon_light94

Re: Heilige Birmaan stopt niet met verharen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 10:32

Hoe vaak borstel je nu?
Te veel borstelen kan het soms veel erger maken namelijk. 1x per week (tenzij gevoelig voor klitten) is genoeg :).

Trimmer is geen slecht idee overigens; die hebben ook vaak goede tips voor verdere vachtverzorging.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-19 10:33

SimoneeM schreef:
Hoe vaak borstel je nu?
Te veel borstelen kan het soms veel erger maken namelijk. 1x per week (tenzij gevoelig voor klitten) is genoeg :).

Trimmer is geen slecht idee overigens; die hebben ook vaak goede tips voor verdere vachtverzorging.

1 of 2 keer per week denk ik? Anders krijgt ze idd echt klitten.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 10:34

Dat is inderdaad wel bijzonder. Onze Birmanen verharen nu eigenlijk zo goed als niet meer. Ik heb geen ervaring met de trimsalon, maar ik lees op de Birmanenpagina op Facebook wel dat meerdere eigenaren daar gebruik van maken. Misschien kun je je vraag daar stellen? https://www.facebook.com/groups/de.heilige.birmaan/

Edit: ik heb ook begrepen dat (te) vaak kammen averechts werkt...

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 10:35

Dit probleem heeft onze (vermoedelijk) Britse korthaar kruising ook. Trimmer heeft goed gehoplen, maar gaf ons de tip deze borstel te gebruiken. Nu weet ik niet of dit met langharen net zo goed helpt, maar bij onze kat is het op deze manier redelijk onder controle te houden.
Wij kammen net zo vaak als dat de vacht het nodig lijkt te hebben (word plukkeriger met veel losse haren er bovenop) en net zo lang tot de kat aangeeft dat het genoeg is.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-19 10:37

Niqui schreef:
Dat is inderdaad wel bijzonder. Onze Birmanen verharen nu eigenlijk zo goed als niet meer. Ik heb geen ervaring met de trimsalon, maar ik lees op de Birmanenpagina op Facebook wel dat meerdere eigenaren daar gebruik van maken. Misschien kun je je vraag daar stellen? https://www.facebook.com/groups/de.heilige.birmaan/

Edit: ik heb ook begrepen dat (te) vaak kammen averechts werkt...

Ja daar had ik mijn vraag al gedropt idd.

Borstelen ontkomen we helaas niet aan, ze krijgt echt klitten. Zeker tussen de oksels en achterpoten.

Stybba schreef:
Dit probleem heeft onze (vermoedelijk) Britse korthaar kruising ook. Trimmer heeft goed gehoplen, maar gaf ons de tip deze borstel te gebruiken. Nu weet ik niet of dit met langharen net zo goed helpt, maar bij onze kat is het op deze manier redelijk onder controle te houden.
Wij kammen net zo vaak als dat de vacht het nodig lijkt te hebben (word plukkeriger met veel losse haren er bovenop) en net zo lang tot de kat aangeeft dat het genoeg is.

Oh zoiets heb ik in mijn poetskist bij de paarden liggen! Moeite waard om te proberen.

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 10:41

Ik heb een witte Sibeer die ook continu overal haren achterlaat, ik borstel hem 1x per week, maar zelfs na uitgebreid stofzuigen liggen er na een paar uur alweer plukjes haar. Heb hem wel eens bij de trimmer gebracht, maar dat vond ik ook niet geweldig helpen. Plus zodra ze een keer geweest zijn, moeten ze eigenlijk elke 3-4 maanden, omdat ze dan volgens mij sneller/vaker in de rui gaan? Weet niet exact hoe het zit. Heb me er inmiddels een beetje aan over gegeven dat we gewoon vaak met de stofzuiger en kledingrollers in de weer zijn := Maar lees hier ook wel even mee voor tips :)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 10:43

Ik geef het gekke weer de schuld. Ik kom hier om in het haar van onze Pers. Zo erg als dit jaar is het nog niet geweest..
Maar gister deed ik even een tekenonderzoek bij de stalkat en die verhaarde ook vreselijk. Dus mijn idee van het gekke weer waardoor de dieren ook niet weten of het nou koud of warm is, blijft staan.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 10:43

Een trimmer biedt echt uitkomst. Scheelde hier zoveel, qua klitten maar ook haren in huis en zeker ook comfort voor de kat zelf. Hij vond het ‘trekken’ van de losse haren (dat de trimmer doet) en het ‘stofzuigen’ van de vacht (dat zij ook deed) echt heeeeerlijk. Knapte echt op van zo’n trimbeurt.

Mijn kat deed ik overigens alleen naar de trimmer als hij zo dik in de haren zat, de trimmer zelf zei dat elke 3/4 maanden echt niet per se nodig is en afhankelijk is per kat.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 10:44

ik heb een Turkse Van (van 20!) die dit jaar ook niet stopt met verharen, hele plukken haar liggen er her en der door het huis. Ik moet ook borstelen omdat er anders klitten komen, gezien zijn leeftijd houdt hij het zelf niet meer zo goed bij..
Gelukkig is ie dol op borstelen, hij gaat er zelfs voor klaar zitten op zijn IKEA krukje.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 10:48

ik denk ook dat het aan het weer ligt.
Hier 2 birmanen, een brit en een wolfhond, die zijn allemaal een week of 4 beginnen met verharen, en het is gewoonweg niet te doen (zo erg dat mijn gewassen kledij uit de wasmachine komen en al vol haar hangen...). Ze zijn dit jaar heel erg laat begonnen (en het feit dat het binnenkatten zijn helpt natuurlijk ook niet).
Ik borstel trouwens zo goed als nooit (dames met een mening :+ ). ik heb wel zo een tornmesje (voor bv stiksels los te halen) waar ik eventuele klitjes mee "uitsnij", maar voor de rest kom ik er niet aan.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 10:58

Onze simpele vuilnisbakkatten verharen ook al non stop sinds eind januari. Ik word er inmiddels een beetje simpel van, er is gewoon niet tegenop de stofzuigen en wassen. Ik geef ook het rare weer de schuld, al heel vroeg die warmte en nu weer wat koeler. Maar het zijn binnenkatten dus zo groot zijn de schommelingen nu ook weer niet.