Bokjes castreren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Bokjes castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 11:31

Vanmorgen zijn mijn 2 jonge bokjes gecastreerd, dit gebeurde met een tang was beter volgens de dierenarts (deze dierenarts nog nooit eerder gehad) nu twijfel ik was dit beter of toch operatief.

Afbeelding
De heren in kwestie

belle_boef

Re: Bokjes castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 11:36

Het is nu al gebeurd toch? Wat maakt het dan nu nog uit?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 11:52

Opzich niks meer natuurlijk maar was nu meer benieuwd naar de ervaringen van anderen op welke manier zij het hebben laten doen

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 12:29

Zijn ze er ziek van geworden?

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 12:31

Bij ons rammetje toen de tijd is alles verwijderd. Alles was goed gegaan.

Op gegeven moment na controle rondje lag hij er erg slecht bij, bloeding gehad en da met spoed laten komen.

Hij was meer dood dan levend op dat moment, lag slap op de grond, echt vreselijk en we dachten dat hij zo weg zou glippen. Da heeft hem uiteindelijk gelukkig kunnen helpen en hij stond weer op vier pootjes dat hij weg ging!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 13:19

Eas_Mon schreef:
Bij ons rammetje toen de tijd is alles verwijderd. Alles was goed gegaan.

Op gegeven moment na controle rondje lag hij er erg slecht bij, bloeding gehad en da met spoed laten komen.

Hij was meer dood dan levend op dat moment, lag slap op de grond, echt vreselijk en we dachten dat hij zo weg zou glippen. Da heeft hem uiteindelijk gelukkig kunnen helpen en hij stond weer op vier pootjes dat hij weg ging!

Gelukkig zeg! zitten dus inderdaad nadelen aan operatief, was nu zo gebeurd dierenarts is gebleven tot ze wat bij kwamen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 13:20

anjali schreef:
Zijn ze er ziek van geworden?

Tot nu toe nog niet zijn om half 11 vanmorgen gecastreerd

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 13:26

Mijn bokken, zijn thuis liggend gecastreerd onder narcose, vijftien jaar terug alweer.
Dat ging goed.
Het is zo dat geiten hele taaie dieren zijn, maar juist opereren zijn ze niet zo goed mee, dat schijnt lastig te zijn en snel complicaties te geven wat ik begrepen heb van de dierenarts, dus ze doen het niet graag.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 13:40

Wij deden het met een strak elastiekje. :+

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 13:47

KimD schreef:
Wij deden het met een strak elastiekje. :+

Ik ook, zo jong mogelijk, manenelastiekje er om, zomaar klaar en kost niks.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 13:50

Dat mensen nog v.d. elastiekjes zijn, bizar.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 13:55

Wij hebben ook meerdere keren een stier laten castreren met een tang. Fluitje van een cent en gaat prima. Even licht roesje en klaar. Wat zou er niet goed aan zijn dan denk je?

Laatst een jong stiertje met elastiekje gecastreerd. De eerste dag merkte je wel wat ongemak maar daarna niet meer. Welke vorm van castratie ook zal voor pijn en ongemak zorgen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 14:34

Ik geloof niet dat het pijn doet, het knelt gewoon af, en sterft af. Net zoals stukjes staart, op een tepel of iets dergelijks.

Ongemak, waarschijnlijk wel, maar niet meer ongemak dan de stress van het vangen, narcose, castreren, hechten etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 14:37

Heb helaas al maar al te vaak geweten dat zo een elastiekje knapt. Direct zwelling, necrose, ontsteking etc.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 15:07

DeMolenhoek schreef:
Heb helaas al maar al te vaak geweten dat zo een elastiekje knapt. Direct zwelling, necrose, ontsteking etc.

Ik dus nog nooit. Echt ongelogen nog niet één keer.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 15:30

Vorige week onze 2 bokken laten castreren. Onder narcose en het hele zaakje eruit. Alles perfect gegaan, goed wakker geworden en alles netjes schoon.
Bij de ene bok nog een beetje spannend omdat hij een 'transgender bok' is. Hij had een probleem met plassen toen hij 4 maanden was en toen is zijn urinebuis omgelegd zodat hij nu een opening aan de achterkant heeft. Als hij plast loopt er dus soms wat langs zijn achterpoten. Maar gelukkig is alles netjes schoon gebleven!

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 16:04

KimD schreef:
Ik geloof niet dat het pijn doet, het knelt gewoon af, en sterft af. Net zoals stukjes staart, op een tepel of iets dergelijks.

Ongemak, waarschijnlijk wel, maar niet meer ongemak dan de stress van het vangen, narcose, castreren, hechten etc.

Je gelooft niet dat het pijn doet?
Zou zeggen, doe eens een elastiekje een poosje strak om je tepel. Ben benieuwd hoe het voelt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 16:09

Ailill schreef:

Mee eens. Sorry maar gewoon even de DA erbij.

Zo duur is dat niet.

TS, dat is niet naar jou uiteraard.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 16:18

KimD schreef:

Dezelfde stress als een inenting en de hoeven bekappen ..van de rest merken ze niks want dan slapen ze. Als je ze voor de hobby houdt zijn ze normaal gesproken gewoon hanteerbaar, vind ik ook wel gewoon iets wat erbij hoort, het mak maken.

Ts, wel iets anders belangrijks, ik geef de bok speciaal bokken brok, want van het gangbare geitenvoer kunnen ze stenen in de blaas ontwikkelen en ons andere bokje is daardoor overleden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 16:33

Ailill schreef:

Nou inderdaad... -O- Ook altijd bijzonder vreemd dat zoiets bij landbouwdieren wel zou kunnen, maar niet bij je hond, kat, paard...

KimD schreef:

Je zou het voor de grap eens bij jezelf uit moeten proberen om te ervaren hoeveel "ongemak" het geeft. Bindt maar een elastiekje om je eigen tepel, of vooruit om je pink. Denk echt dat je wel meer ervaart dan wat ongemak.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 16:34

TS beterschap voor je bokjes. Ik hoop dat ze goed herstellen van de ingreep.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 16:36

Jessix schreef:
Ailill schreef:

Nou inderdaad... -O- Ook altijd bijzonder vreemd dat zoiets bij landbouwdieren wel zou kunnen, maar niet bij je hond, kat, paard...

KimD schreef:

Je zou het voor de grap eens bij jezelf uit moeten proberen om te ervaren hoeveel "ongemak" het geeft. Bindt maar een elastiekje om je eigen tepel, of vooruit om je pink. Denk echt dat je wel meer ervaart dan wat ongemak.

De boer waar dit was heeft het bij zijn eigen pink ook gedaan en er gewoon mee doorgewerkt. Hij vond het de eerste paar dagen wat vervelend aanvoelen (ging tintelen natuurlijk), maar niet pijnlijk. Op aandringen van zijn vrouw is hij na 1,5 week naar de huisarts gegaan. Zijn topje is geamputeerd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 16:41

Ik vind het behoorlijk gestoord. Maar als die man al zo is dan snap ik wel dat hij niet anders is voor zijn dieren. :roll: Gelukkig weten de meeste mensen wel beter.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 17:17

KimD schreef:
De boer waar dit was heeft het bij zijn eigen pink ook gedaan en er gewoon mee doorgewerkt. Hij vond het de eerste paar dagen wat vervelend aanvoelen (ging tintelen natuurlijk), maar niet pijnlijk. Op aandringen van zijn vrouw is hij na 1,5 week naar de huisarts gegaan. Zijn topje is geamputeerd.
Ga je dit nu werkelijk met een vinger vergelijken?

Ik zou bijna een andere vergelijking willen maken, maar iets met 18+ en het Jeugdjournaal ;)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 17:18

Jessix schreef:
Ik vind het behoorlijk gestoord. Maar als die man al zo is dan snap ik wel dat hij niet anders is voor zijn dieren. :roll: Gelukkig weten de meeste mensen wel beter.
Blijkbaar niet dus en dat op zo'n forum.