Wat werkt nou echt goed tegen teken? (kat)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Wat werkt nou echt goed tegen teken? (kat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-19 19:47

Hoi Bokkers, misschien willen jullie even meedenken. Sinds kort heb ik een buitenkat. De kat in kwestie heb ik nu 6 jaar maar kort geleden zijn wij verhuisd van appartementje naar buitengebied. Waar Maj, mijn kat dus, zich nu tot buitenkat aan het ontpoppen is. Ze heeft al geleerd om muizen te vangen. Aangezien ze nog niet geleerd heeft hoe je muizen doodmaakt -ik heb dus een kat die de muizenpopulatie in huis gróter maakt- heeft ze inmiddels een halsbandje met belletje. En op 1 toch al terminale veldmuis na heeft ze sindsdien niets meer te pakken gekregen. Dus het bandje met belletje blijft om.

Echter, sinds mijn kat d'r eigen rinkeltone heeft blijven onder dat bandje veel teken plakken. Natuurlijk omdat de vacht daar wat overeind staat. 's Avonds check ik d'r nek en kop op teken en haal ze eraf, en sinds gisteren smeer ik het bandje in met kokosolie. Gisteravond kwam ze teekloos thuis dus de olie lijkt in elk geval wel te werken. Maar hoe kan ik er nog meer voor zorgen dat de teken haar goed met rust laten?

Schuur_

Re: Wat werkt nou echt goed tegen teken? (kat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 19:48

Kan je haar geen pipetje of een pil geven zoals honden? Hier bij alletwee de honden een bravecto gegeven en geen teek meer gespot

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-19 19:50

Geen idee, heb me er nooit in hoeven verdiepen. En natuurlijk denk je: vraag dan je dierenarts. Maar ik vermoed zomaar dat die een bepaald product zal willen verkopen vanwege contract met de leverancier dus ik dacht: laat ik eens polsen op bokt wat de diverse ervaringen zijn.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 19:51

Wij zweren bij de seresto banden. Onze kat heeft sindsdien eigenlijk nooit meer teken terwijl ze zich toch echt meerdere keren per dag in teek-rijk gebied begeeft.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-19 19:52

Okee, en dat is een soort vlooienband maar dan tegen teken? Kan het kwaad als bij voorbeeld mijn andere kat daaraan snuffelt/likt? En is dat een bandje wat vanzelf afgaat wanneer mijn kat in een struik ermee blijft hangen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 19:55

Ik woon met mijn katten in het bos en gebruik voor hun al jaren de Seresto band. Geen teken meer. :)

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 19:57

Ik heb bravecto druppels gebruikt, is tegen vlooien en teken en werkt 3 maanden. Al blijft mister poes hier liever binnen ronken :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-19 19:58

Kaatje_S schreef:
Ik heb bravecto druppels gebruikt, is tegen vlooien en teken en werkt 3 maanden. Al blijft mister poes hier liever binnen ronken :')

Mijn kater ook :))

En die bandjes en druppels, werken die voor het hele lijf?

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 19:59

Saresto bandjes werken tegen vlooien en teken en gaan een maand of 8 mee. Hier reageerde de ene kat er helaas wel heel erg op (geïrriteerde huid die hij kapot beet en krabde dus die hebben we weer afgedaan). Bij de andere kat en de hond werken ze wel heel goed. Geen idee wat er gebeurd als een andere kat eraan likt, ik heb daar niets van gemerkt. Ze breken niet snel en je moet ze behoorlijk strak doen waardoor blijven hangen bijna niet mogelijk is.

Hij heeft nu Bravecto druppels gekregen die zouden ook voor de rest van de zomer tegen vlooien en teken moeten werken, maar die heeft hij nu 2 weken geleden gehad dus over de werkzaamheid kan ik niets zeggen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 20:01

Koper schreef:
Okee, en dat is een soort vlooienband maar dan tegen teken? Kan het kwaad als bij voorbeeld mijn andere kat daaraan snuffelt/likt? En is dat een bandje wat vanzelf afgaat wanneer mijn kat in een struik ermee blijft hangen?

Geeft geen gevaar voor je andere kat inderdaad. Het is een band tegen o.a. vlooien en teken.

En ja er zit een beveiliging op waardoor hij afgaat als ze ergens achter blijven hangen.

Onze andere kat krijgt bravecto druppels want die doet zelf haar bandjes af _-:( maar die heeft toch af en toe nog een teek.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 20:01

Wij gebruiken bravecto
Echter niet 100% werkend bij 1, deze heeft nu tickless en sindsdien niks meer
Andere kat heeft met bravecto helemaal niets

Vadiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 20:33

Wij zweren bij seresto!

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 20:53

Ik gebruik voor mijn eigen katten en die van mijn werk bravecto. Hier werkt het perfect. Nooit een teek te vinden hier... Werkt 3 maanden over het hele lijf. Ik zweer erbij!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 21:00

Seresto banden! Nooit meer wat anders hier!
Mijn kat kwam wel eens met 9 teken terug van een paar dagen buiten ravotten.
Nadat de band er om zat nooit meer last van een enkele teek of vlo!
Top spul, werkt 8 maanden dus hoef er maar 1 keer per jaar 1 te kopen. Daarna is het seizoen voorbij.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 21:43

Seresto!!
Kost wat maar dan heb je ook wat! Gaat de hele zomer mee.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 22:11

Bravecto, voor de katten in pipet en de honden als tablet. We wonen op 10 m van het bos en zweren er echt bij. Is een beetje prijzig maar bied wel 3 maanden effectieve bescherming zonder dat de dieren een halsband om moeten. De teken bijten, gaan direct dood door het middel en vallen er dan vanzelf af.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 11:43

Dank jullie wel allemaal voor de tips, het is de seresto band geworden!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 11:59

Koper schreef:

Goede keus! :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 12:07

Koper schreef:

Goede keuze! Fantastische band tegen vlooien en teken. Toen wij ooit vlooien hadden bij dr kat heb ik uitgebreid onderzoek gedaan naar de werkzaamheid van middeltjes etc. En toen uitgekomen bij seresto. Naast teekdodend ook teekwerend. Meeste middeltjes zijn alleen teek dodend dus deze is daarmee nog beter! Meeste teken blijven er af, de enkeling die zich vast bijt gaat dood.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 12:44

Ah... dus alle teken die binnen een bepaalde straal van mijn kat komen overlijden? Door gif oid? Zijn ze dan niet giftig voor bij voorbeeld vogels?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 13:48

Het is uiteraard allemaal gift. Of je nu een bandje hebt of druppels. Je dood een parasiet, net als met een wormenkuur.

Of het echt een bepaalde straal rondom je kat afgeeft, dat denk ik niet. De teken komen wel op je kat, maar bijten niet meer. Of dat nu is omdat ze dood gaan voordat ze de kans hebben of omdat ze de kat niet meer aantrekkelijk vinden weet ik ook niet. Ik zie ze wel eens over de wacht kruipen, dus het is niet zo dat ze al dood neervallen als ze alleen al in buurt komen. Een heel enkele keer vind ik er toch een die vast zit. Nog maar één keer per jaar of zo. Soms is die dood, soms leeft die nog.

Wat betreft de vogels. Het eten van vergiftigde insecten is vast niet goed voor ze. Geen idee of ze doden teken eten? Ik merk er hier in elk geval niets van en gebruik de band al zolang het bestaat in alle tevredenheid.

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 14:09

Mijn dierenarts verkoopt sinds een tijdje Credelio, een tablet tegen teek,vlo en mijt.
En aangezien pipetten niet handig zijn hier omdat ze elkaar wassen, en ik nog steeds nachtmerries krijg van halsbanden, is dit de meest makkelijke oplossing.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 14:21

Koper schreef:
Ah... dus alle teken die binnen een bepaalde straal van mijn kat komen overlijden? Door gif oid? Zijn ze dan niet giftig voor bij voorbeeld vogels?

Nee... hot feet effect zodra de teek op je kat komt wilt die er weer vanaf.... maar de enkele bikkel bijt zich toch vat.