kattenbak problemen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LukieBradley

kattenbak problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 14:48

Hoi! Misschien weet iemand hier een oplossing.
Sinds enkele weken heb ik 2 kittens erbij, ik had al een volwassen poes.
Die combi gaat goed en ze hebben het hele huis als ik er niet ben om zich te vermaken.

Toen ik ze in huis kreeg gingen ze al netjes op de bak, zijn huiselijk geboren.
Ze gaan er ook regelmatig op, heb er 3 staan door t huis.
Eentje beneden (waar hun in de nacht slapen) en 2 boven waar ze overdag ook bij kunnen.

Laatst stond mijn slaapkamerdeur open en rook ik een vreemde lucht. Kwam er later achter dat een kat op bed had geplast.
Ja heel ranzig, alles de was in en gereinigd/schoongemaakt.
Afijn een ongelukje kan gebeuren.
Ik heb een aparte kattenkamer boven waar ook een bak staat en ze overdag veel zijn allemaal. Vdw ging ik die schoonmaken en 1 van de mandjes was doordrenkt van de zeik en stonk enorm. In de machine gegooid en nog niet terug gelegd. Het was ook duidelijk niet van 1 x.
Niet gezien hoe of wat.
Kom ik gister boven en de katten rennen mee, ging 1 van de kittens in het andere mandje zitten om te plassen.
Heb haar direct weg gestuurd en een tik gegeven.
Nee het is niet altijd verantwoord om een tik uit te delen maar ik deed het nu 1 x wel.

Het is dus het poesje van de 2 die dit doet. Dat is ook een groot krengetje die wel functioneert maar vooral op sleeptouw word genomen door het broertje. Dat is echt een knuffel en daardoor komt zij ook af en toe bij me zitten.
Overigens ik dwing geen aandacht af en ze mag zijn zoals ze is maar ik vind dit een lastig probleem.

Heeft iemand hier wellicht tips voor?
Nog meer kattenbakken? Alhoewel ze er wel opgaat en weet hoe het werkt.

Voor de rest vind ik niks, maar het volgt zich nu kort op.

genja

Re: kattenbak problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 14:52

Zou eerst omdat het in het begin wel goed ging even met haar Naar de dierenarts gaan. Wie weet heeft ze gewoon blaasontsteking dan gaan ze ook op andere plekken plassen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 14:54

Zou eerst medisch uitsluiten, t is nogal zielig om een tik te krijgen voor iets waar ze niets aan kunnen doen. Mijn kattin deed dat bv wanneer ze een blaasontsteking had.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 14:58

Blaasontsteking zou kunnen, ook zou het kunnen dat ze niet op een gebruikte kattenbak wil en ze daarom het mandje gebruikt. Vuistregel is het aantal katten plus 1 bak . Sowieso heb je er 1 extra nodig en s nachts meerdere beneden. Te weinig kattenbakken geeft stress en daardoor kunnen ze onzindelijk worden... Hoe oud is dit katje? En hoe gaat het onderling met de drie. Probeer niet boos te worden, want zo werk je nog meer stress in de hand.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 15:06

Vriend van ons had hetzelfde probleem. kat plaste altijd ergens anders. Uiteindelijk hebben wij de twee poesjes overgenomen, omdat hij ze kwijt wou vanwege het plassen. Probleem was de kattenbak. Op de grond was die al wit van de ingedroogde plasjes en niet uitspoelen na het schoonmaken. Hier wouden ze dus niet op!
Wij hebben op dag 1 die kattenbak weggegooit, zelf een bijgekocht en nooit problemen gehad.

Misschien de bak na het schoonmaken grondig wassen en schoonhouden. Maar zou inderdaad eerst kijken of het iets medisch zou kunnen zijn.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 15:14

Ik sloeg haar ook niet de kamer door ofzo maar een tikje op haar kont :) ze is van zichzelf al schuw dus dat wil ik niet verpesten.

Medisch is uitgesloten, afgelopen week door de controle gegaan inclusief enten, chippen en algehele controles.
Ze doet het ook niet altijd want als ze beneden zijn doet ze het daar altijd wel, ook als er al iets in ligt.
Reinigen houd ik dagelijks bij en goed ook want ik vind kattenbakken vooral ranzig :')

Ze zijn van 28 maart

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 15:16

Wat voor een soort kattenbak heb je? En wat voor een kattenbakvulling?
En is dat hetzelfde spul als bij de fokker?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 15:18

Is er ook een urineonderzoek gedaan?

Als je zegt dat ze vrij schuw is, kan ze stress hebben en door die stress blaasobtsteking ontwikkelen en plassen. En kan dit ook een gewoonte worden.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 15:29

LukieBradley schreef:
Medisch is uitgesloten, afgelopen week door de controle gegaan inclusief enten, chippen en algehele controles.

Want er is meteen urineonderzoek gedaan?

Kattenbakken tweemaal per dag uitscheppen, zorgen dat er altijd een kattenbak meer staat dan er katten zijn. Dus beneden moeten er minimaal drie omdat je ze daar opsluit met twee. Als je ze op de kattenkamer ook weleens opsluit en dan met drie moet je er daar vier plaatsen.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 15:32

LukieBradley schreef:
Ik sloeg haar ook niet de kamer door ofzo maar een tikje op haar kont :) ze is van zichzelf al schuw dus dat wil ik niet verpesten.

Ze doet het ook niet altijd want als ze beneden zijn doet ze het daar altijd wel, ook als er al iets in ligt.
Reinigen houd ik dagelijks bij en goed ook want ik vind kattenbakken vooral ranzig :')

Ze zijn van 28 maart

Ik krijg het plaatje niet helemaal duidelijk hoeveel kattenbakken je hebt staan? Met 3 katten heb je echt wel 3 bakken nodig. Ik heb 2 Maine Coons en sinds maart dit jaar ook een kitten erbij. Kitten ging overal plassen en te poepen waar dat niet moest. Ik heb advies gevraagd aan de DA en deze heeft ook aangegeven om een extra bak erbij te zetten. Ook heb ik de kitten vrij snel laten castreren, iets vroeger dan dat ik normaal zou doen maar meneer had al een behoorlijke balpartij hangen. Ik had voor mijn MC altijd een PeeWee kattenbak maar heb nu in 1vd bakken een ander soort grit en daar poepen ze op. Op de PeeWee doen ze hun plasjes.
Sinds deze aanpassingen zijn er geen ongelukjes meer gebeurt.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 16:16

Ik heb 3 bakken staan in totaal.

Ja zoals gezegd is medisch uitgesloten, ik heb dit probleempje al aangekaart gehad en is dus naar gekeken.

Heb allemaal dezelfde kattenbakken, gewoon... kattenbakken? :')
Beneden doet ze het er niet naast en gaan ze er zelfs met 2 tegelijk op zitten _O-
Vanwege de hond word dit meermaals schoongemaakt.

Ze is altijd al de schuwste van het nest geweest en op gegroeid met heeeel veel andere katten. Zowel volwassen als meerdere nesten.
Ze zit nu dus eigenlijk in een veel rustigere omgeving als je vergelijkt met toen .
En ook veel schoner, iedereen is zoals ie is natuurlijk in huis maar dat verschil is wel aanwezig.

De vulling was daar veel groffer dus zal niet hetzelfde zijn als bij mij.
Ik heb van die prijzige fijne korrels die goed opnemen met babygeur.
Het merk weet ik echt niet uit mijn hoofd, moet morgen de maandelijkse dieren boodschappen weer doen.
Maar zou in 1 van de bakken andere vulling kunnen helpen?
Ik zou dat vreemd vinden maar goed ik ben geen kat :wow:

Verder komt ze wel bij me liggen als haar broertje dat ook doet en vanmorgen lag ze ineens op het kussen naast me in bed (blijkbaar vanacht de deur van de kamer open gelaten). Maar ze is gewoon wat schuwer en echt een krengetje soms :) zeker geen knuffelpoesje, maar hey... nogmaals dat maakt niet uit
Hele dagen door vliegt ze door het huis en spelen en walgen dus ze is verder wel vrolijk en dergelijke

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 16:31

Ik zou boven dan misschien wat meer bakken plaatsen?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 16:43

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem. Eén van mijn poezen plast wel es naast de kattenbak en dan vooral op mijn bed. Ze kan ook prima poepen en plassen op de bak, ik zie het haar doen dus waarom ze het ernaast doet mag joost weten. Ik heb 4 katten en 5 bakken, verspreid door het huis. Zijn allemaal dezelfde bakken met hetzelfde grit. Ik maak ze 2x per dag schoon. Ik heb aluminium folie strippen op bed liggen voor de zekerheid. (slaapkamer sluit ik niet af)

En ik leg een oude theedoek ofzo op de grond in de badkamer, dan plast ze daarop soms en kan ik die zo in de wasmachine gooien. Is het een oplossing, nee maar een theedoek gooi je zo in de was, je bed is heel wat meer werk. :Y) Op deze manier hou ik mijn bed piesvrij. Mijn poes mankeert lichamelijk echt niets dus wat het is...geen idee. Maar op deze manier vind ik het okee.

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 17:15

Het kan ook aan het grind liggen die je gebruikt. Hebben wij vroeger ook gehad. Onze kat vond die totaal niet fijn en ging ook verschillende plekken plassen. En sinds we andere grind gebruiken nooit meer last van gehad.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 17:41

Een bak er bij ga ik in ieder geval wel doen om de drempel te verlagen, misschien wel 2 en dan goed verspreiden. :)
1 naar zolder, nog 1 boven etc

Ja het grind lijkt me sterk omdat overal hetzelfde ligt maar net als bij bellatrix zie ik het haar wel doen op de bak ook verder.
Precies mijn verhaal ook.
Hoop niet dat t veel vaker gaat gebeuren, ongelukje is niet erg hoor.

Een feliway op de kattenkamer? Ik heb daar geen ervaring mee maar misschien word ze kalm ofzo en betoverd het haar _O-

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 17:47

Heb je het deurtje in de kattenbak zitten? Dat was voor één van mijn katten ook iets waar ze duidelijk niet van hield.
Nu heeft één van de twee ook een voorkeur voor een open bak. :-)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 17:52

Bij 2 van de 3 is ie er wel uit inderdaad omdat ze dat niet snappen en ze gaan ook echt niet in de dichte :')
Het katertje heb ik weleens uitgetest door hem erin te zetten maar ze begrijpen het echt niet hoe die eruit moest *D
Mijn vorige kitten die zag ik op den duur alleen in de dichte gaan dus toen heb ik deurtjes terug gehangen maar deze doen dat niet dus hou ik ze open :)
Afbeelding

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 18:17

Ik zou in een bak gewoon een keer ander grit doen. Zelfs misschien 2 soorten uitproberen.Dan kan je dat ook uitsluiten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 18:22

sommige jonge katten “vergeten” soms waar de bak is.
meerdere malen per dag even optillen en er in zetten...vooral na eten en slapen gaan ze vaak even plassen.
zie je je dat ze wakker zijn dan even er in zetten
doen ze wat dan flink belonen.

heb er vroeger ook een gehad die wel eens in andere mandjes en dergelijke ging zitten.
daar hielp het dus om de kattebaktraining opnieuw te doen :j

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 18:27

Mijn schoonzus had ook het probleem dat 1 er continu niet op ging maar ervoor of onder de kapstok of op de bank ect, ook vanalles geprobeerd .. uiteindelijk was de oplossing de kappen van de bakken halen. De voelde zich niet op haat gemak met een dichte kattenbak.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 18:41

Is het niet de vuistregel dat je minimaal één bak meer moet hebben dan katten?

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 18:47

Zou er sowieso een bak bijzetten. Idd aantal katten + 1.
Daarnaast ander grit proberen. Je zegt dat er babypoedergeur aan zit, als ze dat nier gewend zijn kan het echt dat ze dat niet fijn vindt. Die geurtjes zijn fijn voor ons maar vreselijk voor katten.

Daarnaast, probeer eens een volledig open bak, dus zonder deksel. Soms vinden ze dat veel fijner.

Allerlaatste tip, bak schoonmaken met bleek, plassen ze graag overheen :j

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 18:54

Volgens mij heb ik allesreiniger gebruikt een aantal keer.
Bleek ga ik ook proberen dan maar.

Misschien vind ze de poedergeur niet fijn hoor maar ze gaat er beneden wel op ? 8)7

Bak is altijd open geweest tot voor kort, had de kap erop gezet ivm loslopende cavia die erin klom.
Maar boven kan ik er weleens eentje neerzetten zonder kap.
Ik zie mezelf nu helemaal 2 bakken bijhalen.
Eentje met ander grit, eentje zonder kap :')
De andere dicht, open etc etc :') }:0

Maar wie weet helpt het wel, boven spelen ze heel erg druk en dan misschien te moe om het te vinden of erin te stappen -:)
Goed idee om te trainen, ware het niet dat ze oppakken erg haat ~~}>

Morgen de winkelkar dus vullen _O-

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 19:08

LukieBradley schreef:
Volgens mij heb ik allesreiniger gebruikt een aantal keer.
Bleek ga ik ook proberen dan maar.

Misschien vind ze de poedergeur niet fijn hoor maar ze gaat er beneden wel op ? 8)7

Bak is altijd open geweest tot voor kort, had de kap erop gezet ivm loslopende cavia die erin klom.
Maar boven kan ik er weleens eentje neerzetten zonder kap.
Ik zie mezelf nu helemaal 2 bakken bijhalen.
Eentje met ander grit, eentje zonder kap :')
De andere dicht, open etc etc :') }:0

Maar wie weet helpt het wel, boven spelen ze heel erg druk en dan misschien te moe om het te vinden of erin te stappen -:)
Goed idee om te trainen, ware het niet dat ze oppakken erg haat ~~}>

Morgen de winkelkar dus vullen _O-

Tis lastig hoor!
Maar misschien vindt ze beneden geen ander lekker plekje en gaat ze dan toch maar op de bak?

Ja of het is idd gewoon spelen, moe zijn, ineens moeten plassen en dan even vergeten waar de bak is. Kan best hoor :) voordeel daarvan; gaat meestel weer over als ze groter zijn!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 19:21

Ik hoop van wel, weet dat ze altijd terug zou mogen naar die boerderij maar ik wil zon karaktertje daar echt niet.
Vind ik sneu, daarom had ik haar broertje ook meegenomen :) (ging voor haar en nam de broer ook omdat ik zoveel katten zielig vond :') )

Maar mijn vorige kitten was echt een modelkat (helaas ingeslapen met 6 maanden wegens verborgen ziektes) dus dit is echt nieuw voor me. Ben alleen volwassenen gewend en de oudste komt ook al volwassen uit het asiel.
Ik denk die kittens leren het zichzelf -:)