Omgevingsverrijking kat in woonkamer? Planken langs de wand?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Omgevingsverrijking kat in woonkamer? Planken langs de wand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 14:23

Hoewel mijn vorige katten altijd buiten kwamen heb ik er voor gekozen mijn huidige kat alleen in huis en op het balkon te houden. Aangezien het een erg actieve en ondernemde kat is probeer ik in huis zoveel mogelijk speelplekken en uitdaging te creëeren . Doe ik het niet gaat hij zelf wat bedenken, en dat zijn zelden goede ideeën.. vind ik :=

Nu heb ik het idee dat hij het ook graag wat hoger op zoekt. De route: "eettafel, keuken tussenstand en boven op het keukenkastje " en het liefst volgas is erg geliefd. Ook boven op mijn kledingkast liggen valt in de smaak. Iets meer uitbreiding in dit genre is voor hem misschien wel leuk.

Op internet zie ik regelmatig voorbeelden langskomen van planken langs de wand, en aan het plafond, voor katten. Wie heeft er hier ervaring mee? Wat zijn tips en trucs?

Het liefst ook nog iets wat een beetje in een normaal interieur is in te passen. Zonder nepbontbekleding etc zoals op grote krabpalen :Y) .

Hij is enigst kat maar aangezien hij nogal erg fel is tegen andere katten is een vriend erbij m.i. geen optie. Bij zijn opvangadres terroriseerde hij ook binnen 3 dagen de andere katten, die verder naar zolder gejaagd.

Goof

Re: Omgevingsverrijking kat in woonkamer? Planken langs de wand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 14:32

Afbeelding

Ik heb dit aan de wand. Ze vinden het heerlijk hoog te zitten en slapen er ook veel. Echt een succes hier.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 14:39

Ja, dat soort dingen bedoel ik! Leuk met die kratjes zo!

Dit is trouwens de terrorist in kwestie. Zo vond ik hem toen ik terug kwam uit de sportschool..
Hij had de verkleedkist ontdekt.. Het leek of er een flamingo gevild was in mijn huis :')
Afbeelding

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 14:43

Ik lees even mee! Zou dit ook graag doen voor mijn twee terrorkinderen deze zomer. :j

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 15:20

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ers/537547

Ik heb van het voorjaar deze opgehangen. 2 stuk voor 2 katten.
In eerste instantie om te proberen of ze er wel gebruik van zouden maken. Nou dat doen ze hoor.
Nu vertoeven ze veel buiten maar als het weer winter word ga ik uitbreiden.

Ik vind die kratjes ook heel leuk <3

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 15:31

Goof schreef:
[ [url=m/NCnwYD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb dit aan de wand. Ze vinden het heerlijk hoog te zitten en slapen er ook veel. Echt een succes hier.

Dat zijn plankjes van de ikea denk ik? Die had ik ook graag op willen hangen maar ik lees in de recensies dat ze de ophanging van die plankjes veranderd hebben waardoor ze nu veel minder kunnen hebben. Dus ik ben op zoek naar een goed (en liefst net zo betaalbaar als die dingen van ikea) alternatief.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 15:54

GDG schreef:
Goof schreef:
[ [url=m/NCnwYD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat zijn plankjes van de ikea denk ik? Die had ik ook graag op willen hangen maar ik lees in de recensies dat ze de ophanging van die plankjes veranderd hebben waardoor ze nu veel minder kunnen hebben. Dus ik ben op zoek naar een goed (en liefst net zo betaalbaar als die dingen van ikea) alternatief.

Ja klopt. Staat er niet bij hoeveel kilo ze kunnen hebben dan?
Deze houden zelfs mijn overgewicht kater :+

KeetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 16:01

Petfun heeft ook leuke muur hangers :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 16:05

Goof schreef:
GDG schreef:

Ja klopt. Staat er niet bij hoeveel kilo ze kunnen hebben dan?
Deze houden zelfs mijn overgewicht kater :+

Ze zouden drie kilo kunnen hebben. Voorheen hadden ze buizen als ophanging, nu simpele schroefjes en haakjes (plaatje: https://www.ikea.com/PIAimages/0670325_PE715453_S5.JPG). In de reviews staat dat dat veel sneller loslaat dus dat durf ik niet aan. Jammer dat ik die plankjes niet eerder nodig had.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 16:06

Wij hebben ook Ikea plankjes, maar die hangen al een tijdje dus zijn misschien nog van voor de verandering? Het loopt nog helemaal door tot om de hoek.

Afbeelding

Bijna elke avond ligt er wel één van de twee katten op. Hele middagen lang soms. We hebben een Ikea badmat aan stukken geknipt en die er als ligmatjes op gelegd.

Wat we nu nog willen is dit :D
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 21:15

Oh maar mijn Ikea plankjes hebben ook gewoon schroefjes en haakjes en houden mijn 4,5 kilo zware kater ook als hij erop springt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 22:19

Zo een hangbrug is gaaf!

Petfun ga ik opzoeken!

Mijn kat weegt bijna 6 kilo dus een max van 3 kg lijkt mij in ons geval niet geschikt.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 22:24

Zijn er ook die 8.5 kg kat houden := :D

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 22:31

Wat een leuke dingen! Onze kat heeft 3 poten dus ik ben bang dat hij dat niet zou kunnen gebruiken, maar als je op pinterest zoekt naar 'cat wall' vind je ook hele leuke dingen!

_LotteZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 22:42

Ik heb een complete boom in huis voor mijn 4 terroristen.. :o
hij droogt nu alleen uit waardoor de stam de hard wordt om hun nagels in te zetten. Dus ik denk dat ik hem nog verder ga bekleden met touw, en ik wil nog een mandje oid tussen de 2 “takken”
Afbeelding

Lize92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 23:08

Vind dit zo leuk hè <3 Moet alleen vriendlief nog even overhalen whaha

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 23:15

Wij hebben planken aan de muur. Ik zal morgen een foto maken.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 06:53

Goof schreef:
Oh maar mijn Ikea plankjes hebben ook gewoon schroefjes en haakjes en houden mijn 4,5 kilo zware kater ook als hij erop springt.

Echt? Dus niet de ophanging met buizen waar je de plankjes overheen schuift? Hm, misschien dat ik het er dan toch eens op ga wagen!

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 07:02

Dit is onze boom van krabpalen en klimbomen.nl

Afbeelding

_LotteZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 07:02

GDG schreef:
Goof schreef:

Echt? Dus niet de ophanging met buizen waar je de plankjes overheen schuift? Hm, misschien dat ik het er dan toch eens op ga wagen!

deze kleinste maat plankjes heeft inderdaad de ophanging moet schroeven en alle langere planken met van die buizen waar je ze in moet schuiven :j

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 07:07

M_arvellous schreef:
GDG schreef:

deze kleinste maat plankjes heeft inderdaad de ophanging moet schroeven en alle langere planken met van die buizen waar je ze in moet schuiven :j

Ja dat is hoe het nu is maar daar zie ik dus juist klachten over op de site van ikea. Tot een paar jaar geleden hadden de kleine planken ook de ophanging met buizen en daar was men tevredener over. Die zijn niet meer te verkrijgen dus vandaar dat ik blij word van goede ervaringen met de haakjesophanging voor dit doel (katten). Heb jij ze ook hangen?

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 07:12

Hier heb ik Ikea kastjes en een ‘trappetje’ aan de muur (is normaal een soort boekenplank). Boven de deur hangt een plank van de Gamma. Aan de andere kant heb ik nog 2 mandjes van Zooplus aan de muur hangen, die zijn ook heel geliefd. :D

De Ikea kastjes en het trappetje heb ik gewoon tweedehands van Marktplaats gehaald, dus het eindresultaat was nog best goedkoop ook.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_LotteZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 07:14

GDG schreef:
M_arvellous schreef:

Ja dat is hoe het nu is maar daar zie ik dus juist klachten over op de site van ikea. Tot een paar jaar geleden hadden de kleine planken ook de ophanging met buizen en daar was men tevredener over. Die zijn niet meer te verkrijgen dus vandaar dat ik blij word van goede ervaringen met de haakjesophanging voor dit doel (katten). Heb jij ze ook hangen?

Ik heb ze wel hangen inderdaad maar gewoon in de keuken. nog niet (bedoeld) voor de katten.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 07:24

Gaaf zeg NorwayFjord!

M_arvellous schreef:
Ik heb ze wel hangen inderdaad maar gewoon in de keuken. nog niet (bedoeld) voor de katten.

Ik denk dat ik de gok toch maar eens ga wagen, begin gewoon met twee plankjes ofzo.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 08:44

Esirene schreef:
Wat een leuke dingen! Onze kat heeft 3 poten dus ik ben bang dat hij dat niet zou kunnen gebruiken, maar als je op pinterest zoekt naar 'cat wall' vind je ook hele leuke dingen!

Onze kat op 3 poten klom ook gewoon een ladder op als ze daar zin in had, omlaag was een ander verhaal (dan zat ze boven te zeuren dat ze naar beneden wilde). Gewone trap ging wel omhoog en naar beneden.

Oja ze mistte trouwens een voorpoot.