Ons oudje doet heel gek..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Ons oudje doet heel gek..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 09:57

Afbeelding

Hoi allemaal, eerst even de situatie schetsen.

Mijn mama heeft een Tibetaantje die nu 15 en half is. Ze heeft al onze rottie's overleefd en voedt nu onze 3-jarige op.

Buffy is al vrij lang blind en doof. Ze heeft altijd los gelopen op wandelingen, maar vraagt de laatste tijd om aangelijnd te lopen, dan voelt ze zich zekerder.

Qua eten is ze al een hele tijd vrij kieskeurig, dus ze krijgt wat ze graag lust. Als ze maar heeft gegeten, dat principe. Ze eet nog steeds brokjes, maar heeft al een aantal tandjes moeten laten trekken dus een boterham vind ze ook heel lekker. Bifi-worsten zijn de absolute favoriet.

Sinds een aantal maanden schudt ze soms vrij ongecontroleerd met haar hoofdje. Als ze eet, staat, ligt, ... Een beetje zoals een ouder persoon met parkinson.

Een maand of 3 geleden kreeg ze plots wat wij noemen "een aanval". Ze begon te huilen, dat heb je nog nooit gehoord. Ze is van vooraan in de keuken naar achteraan in de tuin beginnen crossen, al huilend en jankend. Dit heeft een klein half uur geduurd. We kregen haar niet te pakken, ze ging lopen van ons. En dat terwijl ze altijd zo'n knuffel is...

Ze had toen net een boterham gekregen, en per ongeluk een korstje gekregen dat voor de rottie bedoeld was. Wij dachten dus dat ze een stukje korst in haar keel had, en dat dat pijn deed.

We zijn daarna naar de kliniek gereden, en daar heeft ze pilletjes gekregen tegen dementie. Drie maanden proberen; bij verbetering zou ze deze de rest van haar leven moeten krijgen. Zonder verbetering zouden we na drie maanden niet meer verder moeten doen, ze zijn vrij duur en zonder verbetering heeft niemand er wat aan.

Wauw, we hadden meteen een vrolijker hondje! Ze eet sindsdien veel beter, is actiever.

Begin van de maand is ze, zoals altijd, mee met mijn ouders op reis gegaan, een maand naar Kroatië, met ook de rottie er bij natuurlijk. Ik heb een heleboel foto's en filmpjes doorgestuurd gekregen, ze heeft het daar super naar haar zin gehad! Mee gaan wandelen, mee de zee in, ... Ze heeft blijkbaar haar 2de jeugd gevonden!

Gisterenavond zijn mijn ouders aan de rit naar huis begonnen, over een uurtje komen ze aan. Bij de grens ergens (geen idee welk land) was het nogal druk, en daar heeft ze haar 2de aanval gekregen...

Huilen, janken, en volgens mama zie je aan haar ogen dat ze paniekeert en dat het niet goed gaat. Stiefpapa is aan de kant gaan staan om Buffy te helpen, zij reizen mee in de kofferbak. Onze honden kennen dit, doen dit al heel hun leven. Buffy tillen we er in en uit, zij is te klein voor die hele hoge auto. Vanochtend echter is ze zelf uit de koffer gesprongen, en gaan lopen. Blind als ze is, heeft ze gelukkig juist gegokt en is ze niet de baan op gelopen. Ouders hebben haar te voet achtervolgd op een industrieterrein en kregen haar niet te pakken, ze bleef huilen en bleef gaan lopen van hen. Fabrieksmedewerkers zijn komen helpen. Stiefpapa heeft zich uiteindelijk op haar moeten gooien om haar te pakken te kunnen krijgen.

De rest van de reis heeft ze op mijn mama haar schoot gezeten. Ze is nog een half uur blijven huilen, daarna kalmeerde ze.

Is dit van de dementie? Mentale pijn, paniek omdat ze het even allemaal niet meer snapt? Ik durf het niet zo goed zeggen tegen mijn ouders, maar iets in mij denkt dat ze een tumor heeft in haar hoofdje, en dat de druk daarvan voor pijn zorgt. Mijn stiefpapa denkt ook dat er iets aan de hand is in de hersenen, maar wij zijn natuurlijk geen dierenartsen.

Natuurlijk gaan we hier mee verder. Mijn mama heeft toen van de eerste aanval op het laatste een stukje kunnen filmen, de dierenarts heeft deze beelden dus ook gezien, maar toen was het al minder dan in het begin van de aanval.

Zijn hier mensen die dementerende hondjes hebben die dit gedrag ook vertonen?
We zijn er nog lang niet klaar voor om haar af te geven...

Foto van de vakantie waar ze net vandaar komt :)

XxLMMxX

Re: Ons oudje doet heel gek..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 10:46

Ik heb geen idee wat het is.
Maar bij mij reist wel de vraag of je dit de hond nog aan moet doen?
Veel sterkte in ieder geval, lijkt me vreselijk om mee te maken die aanvallen

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 10:47

Oef dit doet me zo veel denken aan onze eigen Tibetaan. 3 weken later zou ze 18 geworden zijn... Van de dierenarts groen licht gekregen om mee te gaan op vakantie. Ze ging altijd mee en deed het op dat moment eigenlijk heel goed.

Mijn ouders waren op vakantie in Zweden. Ineens kreeg ze ook een soort van aanvallen. Ze begon ineens te gillen alsof ze heel veel pijn had. Daarna kon ze doen alsof er niks meer aan de hand was. Dit heeft ze een paar keer gehad en ze werd slechter en slechter. M'n ouders zijn terug gekomen van vakantie en de volgende dag hebben we haar laten gaan. De dierenarts zei dat het waarschijnlijk haar hart was. Op het laatst had ze ook geen normale ademhaling meer.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 10:02

Gisteren om 14u telefoon gehad van mijn broer.

Ouders lagen te slapen na die lange reis, en hij paniekeerde een beetje ivm de hond. Ze had geen aanval zoals eerder vermeld, maar lag wel lichtjes te shaken. Ze was wakker, en het shaken stopte telkens mijn broer haar aaide.

Ze ging zelf in de tuin liggen, maar gisteren was de warmste dag van het jaar dus dat leek ons niet zo oké.
Ik heb hem gezegd de hond binnen te halen en haar fris te houden. Tandvlees was aan de lichte kant. Na een half uurtje te hebben binnen gelegen was het shaken al véél minder gelukkig.

Ik had hem gezegd mama wakker te maken als hij twijfelde of geen beterschap zag. Die beterschap was er gelukkig wel, maar na een uur werd mama uit zichzelf wakker en heeft ze Buffy een pilletje gegeven, en toen was het echt helemaal over :)

Ik heb daarna nog met mijn mama gebeld. Maandag bellen we de kliniek. Haar hartje zou oké moeten zijn, de DA zegt altijd dat dat zo mooi klinkt, maar dat is natuurlijk enkel beluisterd met de stethoscoop. We gaan vragen om deze keer veel dieper te onderzoeken.

Want nee, dit willen wij onze hond natuurlijk absoluut niet aandoen. Dit mag haar leven niet worden, en dat zullen wij ook zeker en vast niet toelaten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:19

LWDaisy schreef:
Natuurlijk gaan we hier mee verder.

Natuurlijk is anders...

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-19 08:06

Kuggur schreef:
LWDaisy schreef:
Natuurlijk gaan we hier mee verder.
Natuurlijk is anders...

Sorry, maar wat heb ik hier aan?
Misschien bedoel je het niet slecht, maar ziet mijn ochtendhumeur daar nog niet door, if so, mijn excuses.
Maar ik vind het zelf vrij normaal om om hier mee verder te gaan, om haar verder te laten onderzoeken en te proberen helpen. Ik had ook "uiteraard" kunnen schrijven in plaats "natuurlijk", maar ik denk dat dat zo ook wel duidelijk was. Beetje sneu om zo'n reactie te krijgen, over zo'n zwaar onderwerp.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 08:17

LWDaisy schreef:
Misschien bedoel je het niet slecht, maar ziet mijn ochtendhumeur daar nog niet door, if so, mijn excuses.
Maar ik vind het zelf vrij normaal om om hier mee verder te gaan, om haar verder te laten onderzoeken en te proberen helpen. Ik had ook "uiteraard" kunnen schrijven in plaats "natuurlijk", maar ik denk dat dat zo ook wel duidelijk was. Beetje sneu om zo'n reactie te krijgen, over zo'n zwaar onderwerp.

Ik denk dat degene die de reactie geeft bedoelde dat het niet per se natuurlijk / uiteraard is, omdat er best veel mensen zijn die er NIET meer verder zouden gaan. Niet omdat het hondje op leeftijd is, maar gewoon omdat veel mensen in een oude hond geen tijd en geld meer gaan steken... Was dus vermoedelijk, zoals ik het lees, juist géén aanval op jullie ;)

Overigens zou je bij dergelijke klachten ook aan een vorm van epilepsie kunnen denken.

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 09:35

Wat naar zeg! Het is moeilijk om te beslissen wanneer het klaar is voor zo’n beestje. ik denk dat de DA uiteindelijk de beste begeleiding en adviezen kan geven.
Dit doet mijzelf aan epilepsie denken, niet het hart. Als hij last van zn hart had, zou hij, lijkt mij, juist blijven liggen en dan janken. Rennen is geen juiste keuze/instinct bij hartfalen, dan maak je je hart het alleen maar moeilijk mee. (Maar ik ben nog lang niet afgestudeerd natuurlijk :+)
Wees niet bang om zelf jouw inzicht en vermoedens met de DA te delen, soms “vergeten” zij ook mogelijkheden.

Ik hoop dat hij nog een fijn leventje kan lijden.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-19 15:13

Skippy01 schreef:
LWDaisy schreef:

Ik denk dat degene die de reactie geeft bedoelde dat het niet per se natuurlijk / uiteraard is, omdat er best veel mensen zijn die er NIET meer verder zouden gaan. Niet omdat het hondje op leeftijd is, maar gewoon omdat veel mensen in een oude hond geen tijd en geld meer gaan steken... Was dus vermoedelijk, zoals ik het lees, juist géén aanval op jullie ;)

Overigens zou je bij dergelijke klachten ook aan een vorm van epilepsie kunnen denken.

Oeps, morning moodyness vertroebelde mijn hersenen dus duidelijk, 1000x excuses!
Wij vinden het gewoon heel normaal en logisch om ons diertje verder te helpen. Ze is al meer dan 15 jaar een deel van ons leven, ik ben er nu 30 dus echt de helft van mijn leven, en meer dan de helft van mijn broer zijn leven! Dus voor ons is het gewoon super natuurlijk om hier mee verder te gaan.

Zolang dit zin heeft voor haar dan toch. Als we te horen krijgen dat die aanvallen vanaf nu een deel van haar leven zullen uitmaken, dan denk ik dat het voor ons ophoudt. Ze verdient die pijn en paniek niet. Het zou ons enorm veel pijn doen - ik krijg al een krop in de keel als ik hier nog maar aan denk... Maar we hebben niét het recht om egoïstisch te zijn. Dat is zij ook echt nooit geweest.

Epilepsie, het kwam gisteren ook in mijn hoofd op.
Ik heb er zéér weinig ervaring mee.. Een klasgenootje van me had het, heb 1x zo'n aanval meegemaakt. Eng! Die jongen viel neer, en lag wild te schokken.
Is dat bij dieren ook zo? Ons kleintje lag héél lichtjes te shaken, net zoals wanneer ze slapen en dromer. Alleen was zij dus wakker, en stopte het shaken ook zolang mijn broer haar aaide.
Weet niet of ze zouden moeten schuimbekken dan? Dat wat ook niet het geval...

Fingers crossed, ik hoop dat ze nog heel lang - pijnvrij! - mee mag met ons...

BulletjeBeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 15:19

Epilepsie is er in heel veel vormen met heel veel verschillende symptomen. Wat je zou kunnen doen, is zo'n aanval filmen en laten zien aan een dierenarts, die kan het beter beoordelen.

Sterkte!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 07:06

Epilepsie kent heel veel vormen. Onze vorige hond had sudden onset agression, wat ook een kortsluiting in de hersenen is, en wordt gezien als een soort epilepsie. Maar die vloog je dan dus aan. Het klassieke beeld van epilepsie (stuiptrekkingen en vallen veelal), is niet het enige beeld dat er is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 08:03

Hond van mijn ouders had ook epilepsie (vanaf hele jonge leeftijd al) die had complex partiele aanvallen. Ze ging compleet nutteloze handelingen uitvoeren (de vloer likken bijvoorbeeld) en was daar dan niet uit te halen. Zij heeft nog een aantal jaar geleefd maar moest zware medicatie slikken. Als het epilepsie is, is het de vraag of je dat een oudere hond aan wil doen wbt de medicatie. Voor een jonge gezonde hond (afgezien van de epilepsie dan) is het al een aanslag op bijv de lever.

Als ik heel eerlijk ben, ik zou met een hondje van 15 die een mooi leven heeft gehad niet teveel meer gaan dokteren. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Het is voor iedereen verschillend.

Lepeltje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 08:39

Ik herken dit erg bij mijn 14 oude dalmatiër. Mijn da vertelde me toen dat het hoorde bij de dementie. Vreselijk om aan te moeten zien en niet te kunnen helpen troosten. Helaas kwamen de aanvallen steeds vaker. We hebben haar toen nog een weekend gruwelijk verwend en ze heeft nog alles gedaan wat ze leuk vond; bijvoorbeeld haar naar haar favoriete plekjes gereden en volop knakworsten gevoerd waar ze zo dol op was en toen was het moeilijke moment uiteindelijk daar om haar vleugels te geven. Heel veel sterkte want dit raakt je hart ontzettend :(:)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 07:15

We zijn sowieso niet van plan haar te laten lijden en om de week mee naar de kliniek te slepen.
Als we het met medicatie onder controle kunnen houden (medicatie die geen aanslag op haar kleine lijfje is), willen we dit proberen, maar het is voor ons heel belangrijk haar een kwalitatief leven te kunnen bieden.
Als de aanvallen niet onder controle kunnen worden gehouden, zullen we haar moeten laten gaan.

Ik ben gisteren naar mijn mama geweest, en ons hondje was gewoon gewoon, zoals altijd. Slapen, beetje rollebollen in de tuin, gaat uit zichzelf eten en drinken, loopt tussen de dutjes door wat rond.

Hopelijk komt het goed...

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 07:35

Mijn vorige kat had epileptie. Deed exact hetzelfde als jullie hondje. Alleen dan blazen en in wilde paniek door de kamer racen. Je kreeg hem dan ook niet te pakken. Zou de da eens op epileptie laten testen. Je kan als hij een aanval heeft filmen en dit laten zien. Zo heeft de da een beeld bij de aanval en kan hij beter een conclusie trekken. Veel sterkte