Oude hond met slecht gebit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Oude hond met slecht gebit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 00:45

Hoi,

Ik vraag dit niet voor mijn eigen hond, dus geen aanval op mij aub..

Iemand die ik ken heeft dus een hond van bijna 15 jaar oud. Ik pas soms op deze hond. Hij loopt al langere tijd rond met erge tandplak, nu zijn zelfs zijn tanden aan de bovenkant zwart geworden..

Ik ben al eens in overleg geweest met de eigenaren maar de da wil de hond niet onder narcose brengen zeggen ze, omdat hij een hartruis heeft & vanwege de leeftijd.. Ze vinden onderzoek naar de hartproblemen te duur, dus hebben besloten niets te doen aan de gebitsproblemen. Tevens eet de hond ook gewoon zijn brokken nog..

Toch vind ik het altijd heel erg zielig om te zien.. wat als hij wel pijn heeft bij het eten? Of als de ontsteking doorslaat naar andere plekken?

Ik heb het er al heel vaak over gehad met de eigenaren maar ze vinden het niet nodig om iets te doen, de hond 'is toch al oud'..

Ik zit hier toch best wel mee.. omdat ik de hond ook best vaak zie en ik ook om hem geef.. :(

Wat zouden jullie doen? Toch maar accepteren dat het zo is? Eventueel nog de eigenaren andere opties aanreiken?

Saskia9

Re: Oude hond met slecht gebit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 01:14

Heel eerlijk? Ik zou een hond van die leeftijd ook geen operatie meer aan doen. Wellicht pijnstillers proberen om te kijken of je verschil merkt in gedrag en eten, dan weet je vast wel of ze pijn hebben of niet lijkt me?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 01:19

Saskia9 schreef:
Heel eerlijk? Ik zou een hond van die leeftijd ook geen operatie meer aan doen. Wellicht pijnstillers proberen om te kijken of je verschil merkt in gedrag en eten, dan weet je vast wel of ze pijn hebben of niet lijkt me?

Dank voor je mening Saskia.

De hond eet gewoon prima en is ook nog zeer actief qua wandelen en spelen (voor die leeftijd dan). Alleen begint wel doof en blind te worden.

Ook pijnstillers waren volgens hen te duur/overbodig.. Ik wou dat ik het voor ze kon betalen maar daar heb ik helaas het budget niet voor.

Ik ben het er zelf trouwens niet mee eens dat als een hond oud is, dat ie dan niet meer het geld waard is.. Als het mijn eigen hond was zou ik er alles voor over hebben..

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 07:30

Oude honden en narcose gaan vaak niet goed samen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 07:33

Ik heb vorig jaar mijn hond van 16 in laten slapen, die had dezelfde problemen. Hem hebben we geen operatie meer aangedaan. Wel had hij er last van, dus hij kreeg pijnstillers.

Onze andere hond van 14 is een maand of 2 terug geopereerd, ze is daarbij onder narcose geweest. Toen hebben ze gelijk wat tanden getrokken en de rest schoongemaakt. Wel stopte ze tijdens de operatie met ademen en is ze handmatig beademd. Een oude hond opereren is geen sinecure, dus ik snap de eigenaren heel goed.

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 08:06

Mocht je budget het toelaten, kun je Plaque off geven. Je hoeft maar een mini schepje in het voer te doen. Tandplak wordt daar wat weker van en vaak lukt het na een tijdje de ergste aanslag met je nagel of een krabbertje weg te halen.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 08:13

Wij doen die dieren gewoon met aangepaste narcose. Je gaat ze niet met pijn laten lopen. Reken maar dat er onder die plak ook rotte kiezen zitten.

We horen bijna altijd dat zo'n dier echt weer vrolijker is!

Laatst nog een hondje van 16 gedaan. Meneer helemaal blij dat hondje daarna zo vrolijk was en voelde zich super schuldig dat hij dit niet eerder durfde omdat andere da idd zei doen we niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 08:26

Zo te lezen heeft de hond geen pijn, dus ik zou het op deze leeftijd lekker zo laten.
Vaak komen ze niet noodzakelijk beter uit de narcose.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 08:34

Dank jullie voor de reacties.

Ik begrijp dat narcose inderdaad echt te riskant is..

Zo lang ze maar niet te veel pijn heeft aan de mond, dat vind ik het belangrijkste.

Misschien kan ik nog kijken naar wat jij noemde Femia :)

daarisdekaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 09:55

Ik heb dit dan niet gehad met een hond, maar met een kat. Zij is 16 jaar en had een erg slecht gebit. Mijn moeder was niet met haar naar de dierenarts gegaan, ook met de aanname: "ze is te oud voor narcose, daar komt ze nooit meer uit". De dierenarts gaf aan dat in het geval dat haar hart en nieren slecht zouden zijn, dat ze een aangepaste narcose hebben waarbij de narcose heel geleidelijk wordt ingebracht en dus minder risicovol is. Als dit ook geen optie had geweest zou het toch een heel ander gesprek worden omdat het pijnlijk was en op zichzelf echt niet beter wordt. Gelukkig waren al haar bloedwaarden en haar hart goed en is ze nu een aantal tanden lichter. Maar met oude dieren die niet volledig gezond zijn is het absoluut een risico.

Nu is dit natuurlijk een hond, die laten over het algemeen beter hun pijn zien dus dan katten en het is extra lastig omdat het jouw hond niet is maar ik zou toch tenminste met de dierenarts overleggen. Die kan toch beter inschatten wat de staat is van het gebit en of behandeling op die leeftijd noodzakelijk en zinvol is en wat mogelijke alternatieven zijn.

edit: Die Plaque off gebruik ik trouwens ook. Omdat het bij mijn kat al zo erg was had het natuurlijk geen zin :+ maar die kun je goed proberen voor de tandplak!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 09:59

Ik vind het eerlijk gezegd nogal brutaal dat jij je hier mee bemoeit terwijl er al overleg is geweest met de DA.

Je stelt wat als hij last heeft van zijn tanden waarvan je dus niet weet of dit zo is. Een hartruisje is an sich nog geen groot drama en hebben veel oudere honden dus dat hier geen onderzoek naar gedaan wordt snap ik wel.

Jij maakt je zorgen maar ik lees in jouw tekst niks concreets om nou verschrikkelijke zorgen te hebben. Beestje is oud en zal steeds verder aftakelen. Hoort bij het leven.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 11:17

Dr zijn genoeg veilige narcose middelen voor oude hartpatiënten dus dat is echt een slecht argument. Als t echt alleen tandsteen is kan ie na een behandeling prima weer even vooruit.
Maargoed als de eigenaar niets wil..

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 11:33

Ik snap echt niet dat er hier zo gezegd wordt, dier heeft geen pijn...
Reken maar dat als die tanden vol plak zitten dat er op deze leeftijd ook rotte kiezen bij zitten. Zeker als er nog nooit een gebitsbehandeling is gedaan. Dat doet echt wel zeer hoor!!

Maar, honden en katten geven dat niet aan! Ze zeggen niet auw, ze gaan gewoon door met eten want ze moeten wel!
Je merkt eigenlijk pas verschil op het moment dat zo'n behandeling gedaan is..

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 11:38

Ik denk dat narcose toch een te groot risico is, dus dat is wat mij betreft uitgesloten. Ondanks wat sommigen zeggen.. het zou erg sneu zijn als hij er niet goed uit komt.

Ik bemoei mij ook niet graag met andermans zaken, ik ken het hondje alleen al jaren lang, heb ook een band met het beestje en ik wil dat hij het goed heeft.

Misschien kan ik in de winkel nog even kijken voor dat anti plak middel en dat voor de hond meenemen. :)

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 11:40

wendy1987 schreef:
Ik snap echt niet dat er hier zo gezegd wordt, dier heeft geen pijn...
Reken maar dat als die tanden vol plak zitten dat er op deze leeftijd ook rotte kiezen bij zitten. Zeker als er nog nooit een gebitsbehandeling is gedaan. Dat doet echt wel zeer hoor!!

Maar, honden en katten geven dat niet aan! Ze zeggen niet auw, ze gaan gewoon door met eten want ze moeten wel!
Je merkt eigenlijk pas verschil op het moment dat zo'n behandeling gedaan is..

Ja dat dacht ik ook inderdaad.. er zijn in het verleden al veel kiezen getrokken en gereinigd, maar de tandplak komt steeds terug. Nu zit het eigenlijk vooral op de 2 voorste hoektanden.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 09:55

Dentisept is ook nog een optie. Gel welke tandsteen verweekt.