Afmetingen caviaflat. Genoeg voor 3?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Afmetingen caviaflat. Genoeg voor 3?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-19 18:45

Na het overlijden van een van de dames van mijn koppeltje, zit er eentje alleen te zijn. En zij moet uiteindelijk wel een nieuw vriendinnetje krijgen. Alleen ben ik zo klaar met opvangcavia’s waar steeds van alles mee mis is en die zelden ouder lijken te worden dan 4. Stiekem wil ik twee ukkies voor haar zoeken zodat die samen oud kunnen worden en zij langzaam oma kan worden. De overgebleven cavia is pas 3,5. Met een beetje mazzel gaat zij nog 3 jaar mee.

Maar ik zit met het dilemma dat ik mij afvraag of 3 niet teveel gaat zijn. Voor een koppeltje is het een hele ruime flat. De flat bestaat namelijk uit 2 verdiepingen van 1 meter bij 50 centimeter. Samen dus goed voor een oppervlakte van 1 vierkante meter. Ruim voor 2, maar zou het ruim genoeg zijn voor 3 cavia’s?

beert

Re: Afmetingen caviaflat. Genoeg voor 3?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 19:46

Het kan wel, zeker als het goed klikt. Maar heel ruim vind ik het niet, eerlijk gezegd. Ook voor twee cavia's vind ik het niet ideaal. Het is in totaal wel 1 m2, maar verdeeld over twee ruimtes. Dus ze kunnen net niet lekker even rennen.

Wel ben ik het met je eens dat 3 cavia's een betere combi is dan twee, zeker als er eentje overlijdt. Kun je niet een groter hok voor ze regelen? Zeker voor als ze wat ouder zijn de kleintjes.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 19:53

Ik heb zo'n hok als wat jij bedoeld met 3 cavia's er in en dat werkt prima.
Het enige is dat het ons nooit gelukt is om volwassen cavia's te leren de loopplank te gebruiken. De jonkies konden het wel allemaal.

Overigens is er ook een variant met 3 etages, als je deze toch te klein vindt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 21:30

Het is niet ideaal, maar kan op zich wel. Verdiepingen tel je niet voor het volledige oppervlakte mee, maar slechts voor de helft. Er gaat namelijk best wel wat ruimte verloren door trapgat en plank, zowel op de begane grond als op de verdieping. Je zou het dus kunnen vergelijken met een hok van 1.50*0.50. Daarnaast moet je opletten of de maten de binnenmaten of de buitenmaten zijn (vaak de buitenmaten).

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-19 22:37

Afbeelding

De flat in kwestie, gemaakt door vriendlief <3 (die de cavialiefde heeft overgenomen). De maten zijn de binnenmaten. In praktijk is/was vooral de trap bij deze twee dames enorm populair als ren item, speciaal voor cavia’s niet te stijl gemaakt en word/werd er van hartelust rondgerend door de kooi. Voor twee is het echt ruim, ik twijfel met drie.

Kijk, was de dame in kwestie nu een jaar of 5 dan had het wel gekund. Tegen de tijd dat de jonkies dan een jaar zouden zijn en groot, dan is de oudste wel bejaard. Maar nu gaan het 3 volwassen cavia’s worden.

Ik neig naar toch een dame van een jaar of 3 zoeken. Maar ergens word ik zo moe en bovenal verdrietig van de ellende van een ander oplossen met dieren uit de noodopvang.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-19 22:40

dioni schreef:
Ik heb zo'n hok als wat jij bedoeld met 3 cavia's er in en dat werkt prima.
Het enige is dat het ons nooit gelukt is om volwassen cavia's te leren de loopplank te gebruiken. De jonkies konden het wel allemaal.

Overigens is er ook een variant met 3 etages, als je deze toch te klein vindt.

Eens kijken of ik kerel zo ver kan krijgen er nog een trapgat in te maken aan de bovenkant }> :D

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 22:40

Kun je geen jong dier bij een fokker vandaan halen? Zij zoeken ook regelmatig plekken voor "afgekeurde" fokdieren. Dan natuurlijk bij een kleinschalige fokker zoeken.

Met jong bedoel ik dan bijvoorbeeld een jaarling.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 22:51

Wij hebben een hok met dezelfde afmetingen, ik vind het voor twee (oude, rustige) cavia's al aan de krappe kant :o . Drie zou ik echt te veel vinden.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 22:57

Ik heb een hok van 1,40 bij 75 maar vind het voor mijn twee dames eigenlijk te klein. Zou dit zeker te klein vinden voor 3 cavia's

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 10:24

Kun je er geen ren aan vast maken?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 16:33

noox schreef:
Kun je er geen ren aan vast maken?

De trap in de kooi snappen de meeste na een tijdje wel, maar een trap naar ongeveer 1 meter hoogte gaat wat ambitieus worden.

Ik ga eens zoeken naar een nieuw vriendinnetje voor het vrouwtje. Mochten jullie nog leuke tips hebben. Jong of haar eigen leeftijd, dat kan allebei.

Er zal vast wel een cavia zijn die het fijn vindt om godsgruwelijk verwend te worden iedere dag. Het enige dat ze hoeft te doen is lief over de rand van de flat kijken en piepen wanneer de koelkast opengaat.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 17:59

Maar als je een ren aan de onderkant hebt dan kan je daar toch een deurtje in maken?

Edit: snap het volgens mij al, je kan het hok toch lager zetten?