Kiepraam bescherming voor katten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Equisync

Kiepraam bescherming voor katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 17:06

Met mijn oude kater heb ik er nooit over nagedacht, die was zó lui.. Maar mijn nieuwe kitten is enorm ondernemend en nieuwsgierig..

Nou wil ik met dit weer savonds graag doorluchten maar ze weet onze hordeur naar woon/slaapkamer open te krijgen.. Dus ik durf het niet maar niet luchten is ook niet echt een optie ivm de hitte.

Ik zag deze rekjes, doet dat echt wat het belooft? Of zijn er katten die toch een weg naer buiten vinden?
En zijn ze makkelijk te installeren?

Afbeelding

Moon_light94

Re: Kiepraam bescherming voor katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 17:23

Hier werken die rekjes prima! Alleen even opletten dat je ze moet schroeven, dat je dat weet.
Ik heb ze nu met van die plakstrips vastgezet, maar de rekjes waren nét niet helemaal recht waardoor ze niet geweldig plakken. Het duurde dus even voordat het echt goed hing. weet ook niet hoe goed het blijft hangen als de katten eraan gaan hangen, maar dat doen ze hier niet gelukkig.

Dus als je gaat schroeven sws een aanrader, anders miss een ander merk zoeken dan trixie. :j

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 17:58

Goede tip, schroeven is hier absoluut niet de bedoeling namelijk!

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 18:02

Er is maar 1 ander merk en die is idioot duur. Geen idee of dat werkt. Volgens mij moet je die ook schroeven.
Ik ben ook op zoek. Ik dacht wellicht zelf iets te gaan maken van een soort gaas en dan met klittenband. Die strips kan je wel plakken namelijk.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 18:04

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 18:12

Maar zo’n kierstandhouder is niet genoeg, kat kan zich daar alsnog tussenwurmen en vast komen te zitten. En dat is helaas erg gevaarlijk.

Edit: ja tenzij je het echt heel smal maakt, maar de vraag is hoeveel je er dan nog aan hebt dat je raam open staat.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 18:35

Schroeven is geen optie omdat mijn schoonouders niet zoveel zin hebben om hun hele kozijnen naar de mallemoer te hebben..

Zou het werken om een stuk (kippen) gaas op maat te maken en deze ertussen te maken op de een of andere manier? Ze zal er niet per se in gaan klimmen verwacht ik, zeker als ze ziet dat ze er toch niet door kan.

Ze doet ook geen moeite op het dakterras waar we delen afgezet hebben met kattengaas namelijk.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 01:20

SimoneeM schreef:
Maar zo’n kierstandhouder is niet genoeg, kat kan zich daar alsnog tussenwurmen en vast komen te zitten. En dat is helaas erg gevaarlijk.

Edit: ja tenzij je het echt heel smal maakt, maar de vraag is hoeveel je er dan nog aan hebt dat je raam open staat.

Jammer dat je deze conclussie trekt. .dit hoeft namelijk niet zo ge zijn.

Afhankelijk van welke hoogte je hem monteert kan je hem vastzetten. Zowel op draai ( geen mogelijkheid tot klemzitten) als kiep (stand 1,2,3 geen mogelijkheid, stand 4 durf ik niet aan)

Tsja.. Ik vind dat je van 1 schroefje echt je kozijn niet mollesteerd. Maargoed, je zoekt een simpele oplossing.. Ik zou gaan voor een goede veilige.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 01:39

Ik heb inderdaad van die rekjes in het hele huis langs alle kiepramen geplaatst. Geschroefd in mijn mooie, strakke hardhouten kozijnen. Ik heb twee enorm ondernemende Bengalen en de rekjes hebben al vele maken hun nut bewezen. Die van mij klimmen er trouwens wel eens in :D
Die paar gaten in mijn kozijnen wegen niet op tegen het welzijn en veiligheid van mijn katten. En als je de rekjes ooit weer weghaalt, smeer je de gaatjes toch zo weer dicht?

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 06:44

Jolliegirl schreef:
SimoneeM schreef:

Jammer dat je deze conclussie trekt. .dit hoeft namelijk niet zo ge zijn.

Afhankelijk van welke hoogte je hem monteert kan je hem vastzetten. Zowel op draai ( geen mogelijkheid tot klemzitten) als kiep (stand 1,2,3 geen mogelijkheid, stand 4 durf ik niet aan)

Tsja.. Ik vind dat je van 1 schroefje echt je kozijn niet mollesteerd. Maargoed, je zoekt een simpele oplossing.. Ik zou gaan voor een goede veilige.

Dat zeg ik, als je het smal genoeg maakt misschien niet. Maar idd misschien op draaistand is dat wel ok, dat zou goed kunnen en had ik niet over nagedacht.
Ik neem mijn katten als voorbeeld en weet dat die de raarste capriolen uithalen en door de kleinste openingen kunnen. Vandaar dat ie hier echt heel smal zou moeten en dan heb ik liever een rekje :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 07:40

Volgende week krijg ik nieuwe kozijnen, draai en kiep. Ik heb deze van Trixie nu in de kast liggen: https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ing/626582. Je kunt de rekjes eruit halen als dat nodig is ipv die vaste opstelling.
Ik wil in eerste instantie ook plakken maar indien nodig ga ik toch schroeven. Dat is afhankelijk hoe mevrouw zich gedraagt.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 07:48

Ik denk als je ze vast gaat plakken met van dat tape, dat als je kat eraan gaat hangen, dat ding zo op de grond ligt. dat is denk ik wel waarom je ze zou moeten schroeven.

De kat van een vriendin van mij is helaas zo om het leven gekomen (die was een loods in geklommen bij de buren), dus als je er 1 hebt die ondernemend is, zou ik die paar gaatjes in het kozijn voor lief nemen.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 08:04

Ik las de tip om een dikke handdoek opgerold tussen de kieren te proppen. Zo kan je kat niet in het smalste gedeelte vast komen te zitten. Moet je wel zeker weten dat hij die handdoek niet dusdanig interessant vindt dat hij daar in gaat hangen en hem lostrekt. :+

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 08:05

Ik heb zo'n rekje en die zet ik vast met schilderstape op drie punten aan elke lange kant. Werkt prima.

Ik heb geen boormachine dus even een gaatje boren wordt hem niet.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 08:30

Jolliegirl schreef:
Zoek eens naar een kierstandhouder.
8 euro ofzo.

https://skk.nl/product/kierstandhouder/

Waarom is schroeven geen optie?

Wij hadden deze in ons vorige huis, ideaal! Ook wij hebben 3 zeer ondernemende katten en konden het raam op deze manier toch open zetten. Waren er nu weer naar op zoek naar konden ze niet vinden.. bedankt voor de link!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 08:37

Je hebt ook montagekit, dat plakt als een tierelier en zou die dingen wel op z'n plaats moeten houden. Ik zit er ook over te denken om ze te kopen. Ik heb kunststofkozijnen en een huurhuis, gaten daar in boren is echt geen optie. Ik heb ook een luie kat, maar vind het toch eng om het open te laten als ik weg ben.

Er zijn ook kantelraamhorren zag ik gisteren. Is ook nog een optie.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 10:18

magda_90 schreef:
Volgende week krijg ik nieuwe kozijnen, draai en kiep.

Ik heb 10 jaar geleden nieuwe kozijnen met draai en kiepramen laten plaatsen. Mijn kiepramen zijn toen al geleverd met een speciale beugel aan de bovenzijde, zodat ik de ramen in de kiepstand op een kleine kier kan vastzetten.
Kwam de leverancier zelf mee toen hij zag dat ik katten in huis had.
Dat is een veel mooiere optie. Ik zou nog even je leverancier bellen of dat mogelijk is.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 10:25

Bedankt. Het is alleen een huurhuis en de type kozijnen zijn al besproken. -O-

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 10:46

Je hebt ook driehoek kussens, die je ertussen kunt doen.
Die gaan niet helemaal tot boven maar dan kunnen ze niet klem komen en het is stevig.
Afbeelding