Kalf mager laten worden om dan betere koeien te krijgen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kalf mager laten worden om dan betere koeien te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 08:50

Al geruime tijd adverteert er iemand op een zoeketjessite met kalfjes die echt vel over been zijn. De uitleg hierbij is dat dit normaal is. Als je ze dan op een bepaalde leeftijd op het land zet groeien ze uit tot grotere en gezondere koeien die tegen veel meer bestand zijn.

Ik kan dit oprecht niet geloven. Mijn buurmand kweekt ook koeien maar die kalfjes lopen tot meer dan een half jaar bij de moeder op de weide en zijn eerder te dik dan te mager.

Zijn er nog mensen die hiervan hebben gehoord? Is dit typische oude boeren wijsheid? Ik heb hem al meerdere malen aangegeven maar het account blijft actief en de dierenbescherming doet ook niets... Ben ondertussen in staat om de trailer aan te hangen en een kalf te gaan halen.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 08:54

Lijkt mij een broodje aap verhaal.
Ik weet niet om wat voor kalveren het gaat? (Vlees of melk) Maar bij melkkoeien groeien de ‘melkproducerende cellen’ tijdens de kalverperiode. Heel makkelijk uitgelegd: als je kalveren dan niet goed voert, groeien deze cellen onvoldoende en zullen zij later minder melk geven. Kalveropfok met goede voeding is dan ook erg belangrijk.
Nu ben ik wel benieuwd naar de verkoper. Zou je de link van de advertentie naar mij willen sturen? (Mag in pb)
Misschien dat de verkoper met zijn manier denkt de genen te kunnen ‘programmeren’ dat er tekorten zijn. Dit kan later wel de koe beïnvloeden. Maar nogmaals, ik geloof niet dat je daar grotere, beter presterende koeien van krijgt.
Laatst bijgewerkt door WillBokkers op 27-06-19 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 08:54

Nee, dit is niet oude boeren wijsheid. Mijn ouders waren ook boer. En kan je zeggen dat die kalveren er altijd goed uit hebben gezien. En later ook goede koeien werden.

Billy

Re: Kalf mager laten worden om dan betere koeien te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:36

Lijkt me dat je dan vooral zwakke kalveren krijgt...
Domme man. Is het erg genoeg om de db erop af te sturen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:41

Ik ken geen boer die de kalveren vel over been laten lopen. Wel boeren die de kalveren goed voeren :D

Dus het is gelukkig geen oude boerenwijsheid. Ik kan me ook niet voorstellen dat verhongeren ergens een positief effect heeft. De groei stagneert deels gewoon. En zwakke kalveren zijn vatbaarder voor ziektes.

Edit: en dan komt deze reclame bij mij onder het topic :=

Afbeelding

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:49

Inderdaad Bubblewrap.
Magere kalveren en ook magere koeien zijn eerder vatbaar voor allerlei aandoeningen.

Hahaha, die reclame.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:54

Ok bedankt voor de antwoorden. Heb zonet de lokale dierenberscherming nog eens gecontacteerd en werd direct doorgestuurd naar de vlaamse dierenbescherming die uiteraard nog niets heeft ondernomen, ondanks diverse meldingen. Dierenwelzijn stelt in België echt niets voor :n

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 10:02

Zijn het vleeskalveren of melkveekalveren. En hoe oud zijn de kalveren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 10:06

Hij heeft zowel vlees als melkkalveren. Er staat geen leeftijd bij maar ik gok onder het half jaar.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 10:26

Is het geen dikke smoes voor verwaarlozing? Hoe dan ook laat je een dier niet vermageren, met welke reden dan ook. Ze zijn ziek of hij voert onvoldoende.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 10:34

Lijkt me onlogisch dat je wilt uithongeren voor extra stevige koeien. Vlees = spier, dat kan je niet door eerst uithongeren kweken. Vet kan wel extra hard aangroeien na uithongeren, vanwege een metabolisme dat semi-permanent in de spaarstand schiet. Maar dat is dus niet het vlees dat je wilt.