Kat nog niet gepoept na gebitsbehandeling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daarisdekaas

Kat nog niet gepoept na gebitsbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 09:58

Hoi!

Mijn kat Ginny heeft afgelopen woensdag een gebitsbehandeling ondergaan, hierbij is haar gebit schoongemaakt en zijn rotte tanden getrokken. Al snel at ze weer en ze drinkt ook goed en is weer haarzelf, alleen ze heeft nog niet gepoept! Ze krijgt ontstekingsremmers en pijnstillers.

Vrijdag had ik de dierenarts al gebeld, deze zei dat het 5 dagen mag duren. Als ze morgen einde van de middag nog steeds niet gepoept heeft bel ik uiteraard weer de dierenarts, maar de assistente begon vrijdag al over een klysma en ik denk dat als er andere methodes zijn om de stoelgang te stimuleren denk ik dat dit fijner is voor Ginny (naast dat het gewoon niet fijn is om zo lang geobstipeerd te zijn :+ ).

Ze krijgt nu vooral gekookte zalm (en dat gaat er goed in) en af en toe een beetje blikvoer, brokjes eten lukt nog niet.

Is er bijvoorbeeld iets qua eten wat ik haar kan geven waarmee ik Ginny weer aan het poepen krijg? Of is het na zoveel dagen beter om niets te proberen en afwachten tot morgen?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 10:03

Lekker veel natvoer geven.
En eventueel even navragen bij de dierenarts of je lax a past of lax a tract mag krijgen. Lax a past is vooral voor haarballen maar werkt ook licht laxerend, lax a tract is meer laxerend

girlyggirl

Re: Kat nog niet gepoept na gebitsbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 10:14

Klein beetje koffieroom

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 10:26

Psylliumvezels willen ook helpen :)

daarisdekaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 10:39

Bedankt voor de tips!

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 10:45

Een rondje met de auto rijden terwijl ze in het mandje zit (als ze er stress van krijgt). Hier ook een kat die aantal dagen vast zit. Naar de dierenarts ermee, en tegen dat we daar waren lag er een hele dikke droge drol in het mandje. Na een 2e keer hetzelfde hebben nadien (en dan kwam het er ook weer uit onderweg naar de dierenarts :P ) ook 1 ml paraffine moeten in haar mondje spuiten want het kwam slecht op gang (zoals bij de paarden met obstructiekoliek :P). Uiteindelijk is ze ingeslapen voor andere redenen hoor, ze had een tumor in haar mond.

daarisdekaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 11:04

Oh dat klinkt ook nog niet zo gek, stress kan natuurlijk ook aardig wat darmbeweging op gang brengen. Ik zal het in mijn hoofd houden als het vandaag ook nog niet is gelukt.

Wat rot dat je kat een tumor had. Ik was daar ook even bang voor, omdat ze zo uit haar mond stonk. Maar het was 'gelukkig' een slecht gebit en ondanks haar leeftijd was ze verder gezond genoeg om een behandeling te ondergaan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 11:07

Ik zit ook te denk aan vet voeren. Zalm olie of vette zalm? Even met de auto weg is misschien ook wel een goed idee. Hoop dat het lukt!

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 12:21

Ja hier was het 'plots' een traanoog, en een wonde in haar mond. Dachten aan abces, tanden verwijderd (die waren ook effectief rot). Na het verwijderen ging de wonde niet dicht en begon het heel snel te groeien (misschien door erin te snijden zelfs iets sneller doen verlopen). Foto's genomen en de helft van haar bovenkaak was bot bijna helemaal weg, hoofdje misvormd en begon te duwen op haar oog :( Ze was 15 en verder in goede gezondheid qua nieren, wel artrose. Ook niet eens echt tandplak enzo.
Mss in het vervolg eerst foto's laten nemen en dan tanden eruit of mss dat een tumor dan wel duidelijk had geweest maar dan nog kan je het missen en is het verschil met een abces ook niet echt 100% hoor.. Weet niet of het anders had verlopen dan.

Maar heel goed dat die tanden eruit zijn, het lijkt eng maar ze zijn echt beter af zonder als er een probleem is. Niemand die hun gaat pesten als ze een tand kwijt zijn! Pijn is echt veel erger :)

daarisdekaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 20:13

@GaelleS dat klinkt heel naar :(

Zojuist hoorde ik wild gekrats vanuit de badkamer en het is eruit, net als de helft van het kattengrind :') Bedankt voor de tips!

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 20:25

Dat had onze hond ook, scheutje olijfolie door het voer. Vinden ze vaak nog lekker ook :D

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 18:50

Proficiat XD

olijfolie verteren ze over het algemeen :p dus zou maar weinig/niet helpen :p