Wij hebben een schat van een kater, die al een tijdje veel aan het knagen is op pootjes en zijn buik wast hij kaal.
Dierenarts raadde ons aan hypo allergeen voer te gaan en goed te onvlooien (dat laatste doen we al)
Ook hebben we de feliway stekker geprobeerd, dat hielp niks.
Nu weet ik dat Hills hypo allergeen voeding heeft. Maar zijn er nog alternatieven?
Natuurlijker? Zou ik vers kunnen voeren en wat moet ik dan hebben? Hetgeen ik zie is ook schreeuwend duur. Als het moet hebben we dat natuurlijk voor hem over.
Maar wellicht is er iets wat beter/goedkoper is. Iemand tips?
Eef_Bam
Geplaatst: 22-06-19 15:23
Hier goede ervaringen met prins sensitive. Mijn kat ging van elk voer braken, ook duurder hypoallergeen voer. Dit voer zit alleen vis in, en mijn kat doet het er goed op.
Ik zou zeker vers gaan voeren. Op internet is er veel over te vinden. Veel zin, maar ook veel onzin. Wat je kan doen, is Tinlo geven. Dat is compleet vers diepvries voer. Veel dieren winkels verkopen het, maar je kan het ook online kopen. Ik raad je aan om dan over langere tijd hetzelfde te voeren, zodat je weet of je kat er tegen kan. Dus 6 weken kip. Daarna wat anders, zeg vis, ook 6 weken enz.
Eens met hierboven, al heb ik een kleine toevoeging;
Zoek een kvv met enkelvoudige maling; oftewel 1 diersoort. Bv alroda puur, of kiezenbrink. Bij tinlo moet je goed opletten dat de diersoort die het is ook echt enkel dat dier is. Soms wordt er in bv konijn of lam ook kippenbot gebruikt etc.
Daarnaast zou ik niet beginnen met kip, maar juist lam oid. Kip en rund zijn veel voorkomende allergieën.
Oftewel, vers is zeker het proberen waard. Voer dan idd 6 weken 1 diersoort en kijk of het beter gaat. Daarna kun je langzaam diersoorten toevoegen. Is er geen reactie kun je dat blijven voeren. Lees je wel even in over het voeren van vers (bv op voerwijzer.nl). In principe is het namelijk echt belangrijk diersoorten af te wisselen óf een complete kvv te kiezen. En dan moet je dus weer opletten dat het echt 1 diersoort is.
Toch ook kwestie van gaan proberen.. mijn kat kon ook niet tegen hypo allergeen voer, bleef jeuk houden dat ik dr zelfs in wilde laten slapen. Alle dure voeren gehad ook zonder graan ed. Ik kreeg een zak van Fokker van iemand en weg jeuk.. en dan ook niet de sensitive, ze kan maar tegen 2 smaken en te koop bij hornbach. Echt niet t beste voer, maar t moet passen bij je dier..
Probeer toch gewoon de rc versie even. Meeste katten die buik en pootjes kaal wassen, zijn geen allergie patiënten maar stress likkers. Dan zou de overstap van voer dus ook geen verschil maken en kan je over 6/8 weken gewoon weer over op je oude voer.
Lastigste is echter de oorzaak van het kaal wassen te achterhalen...
Is er iets veranderd in huis? Kat in de buurt bij gekomen? Andere kat in huis waarmee ze het niet goed kunnen vinden? Dat zijn bijvoorbeeld factoren waarom katten dit soort gedrag kunnen gaan vertonen.
Vers voeren kan een oplossing zijn maar volgens mijn dierenarts en mijn eigen onderzoek ernaar is het zeker niet heilig en is het niet voor alle katten een goed idee. Daarnaast is het super afhankelijk van waar je het haalt.
Wij voeren hier nu ook hypoallergeen, mijn kat heeft al sinds hij bij ons woont diarree en we proberen nu hypo om te kijken of het misschien daar vandaan komt. Hij krijgt Royal Canin Anallergenic, dat is echt het meest hypoallergene voer dat ze hebben. Dat is wel erg duur en is ook echt medisch voedsel zeg maar. Van RC heb je ook reguliere hypoallergene voeding, zou denk ik eerst kijken of dat zoden aan de dijk zet
fleurtjeuh
Sanimed heeft ook hypoallergeen voer, maar ook Atopy voer. Dan is het voer zo 'verknipt' dat het lichaam bepaalde eiwitten(die reacties kunnen geven) niet herkend