Ervaringen kat met schildklierproblemen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Ervaringen kat met schildklierproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 14:30

Afgelopen week ben ik met mijn 2 oudere katten naar de dierenarts geweest voor een seniorencheck. Dan doen ze bij katten vanaf 10 jaar klinisch onderzoek en nemen ze bloed af voor een aantal waardes: o.a. nier, lever, diabetes, schildklier. Leek me wel een goed idee, want de oudste (Solo, kater, 12 jaar) werd het laatste jaar wat magerder, hield zijn eten slechter binnen, wat slijm braken. Ik dacht, nierfalen. De ander (Kiora, poes, 10 jaar) was meer een check. Dronk de laatste tijd wel wat meer, was wat gefocust op eten. Maar niet overdreven gek.

Uitslag: Solo helemaal perfect. Kiora te snel werkende schildklier en hoge waardes. Dat moet zsm behandeld worden.
Niet helemaal wat ik had verwacht dus.
Nu gaf de dierenarts een aantal oplossingen die we rustig moeten bespreken.
1. 2x per dag een pilletje, de rest van haar leven.
2. Behandeling met radio actief jodium.
3. Voer aanpassen, jodium moet zo laag mogelijk zijn of er niet in zitten. Hills heeft zo'n lijn.
4. Als oplossing 1 niet lukt, oorzalf.

1. Goede oplossing. Ze eet alles, dus ik hoop het door het voer te doen. Lukt dat niet, dan moet ik het pilletje er in duwen. Lukt dat niet, is er optie 4. Kosten zijn acceptabel. Uiteindelijk bij een lang leven wel hoog, maar dat is gespreid, dus te overzien.
2. Genezingskans is hoog. Ze moet dan wel een week naar de kliniek en mag daarna een week of 3 weinig/geen contact met de andere katten (we hebben er 4) en mag niet op schoot, weinig aaien. Kattenbakken moeten gescheiden, enz. Puls dat het eenmalig 1365,- kost in Nederland. België schijnt goedkoper te zijn.
3. Ik voer nu KVV, dat volgens testen laag jodium heeft. Dus ander voer gaat niet echt verbetering geven waarschijnlijk. Alles moet dan wel apart eten, maar goed, dat is te doen, want ik heb nu ook voerbeurten en niet onbeperkt eten.
4. Zie 1.
Levensverwachting is bij 1, 2 en 4 overigens positief, dus we gaan zeker iets doen.

Starten met pillen/zalf, na 6 weken testen en alsnog radioactief behandelen is ook een optie. Dan hebben we iets meer tijd om daar over na te denken.

Wie heeft er ervaringen met bovenstaande oplossingen?

Leandra

Re: Ervaringen kat met schildklierproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 14:41

Je zou ook nog kunnen overwegen haar te laten opereren. Dan halen ze de te snel werkende schildklier weg. Vrij grote slagingskans, weinig last van na de operatie en ze hoeft dan ook niet apart gehouden te worden. Lang niet elke dierenarts doet dat maar je zou er eens naar kunnen kijken.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 14:50

Ik heb voor mijn kat het pillen gehad. Maar daar trapte hij niet in en mijn vriend kreeg het niet voor elkaar.
Daarna het schildklierdieet. Dat ging prima.
Maar op zijn 21e kon hij te slecht kauwen en zijn we naar de oorzalf gegaan 2xdd.
Lastige is bij 2xdd dat er steeds zo'n 12 uur tussen moet zitten en dat is soms onhandig.
Maar alledrie werkten goed.
Operatie was gezien de leeftijd geen optie meer bij deze kat.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 14:56

Wij hebben de pilletjes 2 keer daags voor de kat.
We vermalen het in overleg met de DA door het eten of vla.
Kat komt dan ook altijd op dezelfde tijd thuis voor zijn tabletjes.
Tussen 6 en 7 's morgens en 's avonds rond 18.00.
Tussendoor komt ie ook thuis als ie op stap is maar hij kan onbeperkt eten.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 15:06

Wij voeren nu al een heel aantal jaar het dieetvoer van Hills. Ons bevalt dat heel goed.

Poes werd ook gediagnosticeerd met schildklierproblemen, en we zijn begonnen met pilletjes. Helaas is het een katje met een Mening, en na korte tijd was het al onmogelijk om die pil door het voedsel heen aan te bieden. Vanwege haar karakter zou het misschien 1 of 2 keer lukken om het geforceerd te voeren, dus daar zijn we niet aan begonnen.

Na een tijdje dit voer waren haar bloedwaarden vergelijkbaar met die toen ze op de pillen stond. Dat is ondertussen wel een tijdje geleden, dus wellicht is opnieuw bloedprikken en kijken wel een goed idee.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 14:52

We gaan het voorlopig proberen met 2x daags Felimazole 2,5 mg. Ze is erg gefocust op eten, dus ik verwacht dat het geen probleem is. Interessant wordt het wanneer die eetlust een symptoom blijkt te zijn van de schildklierproblemen en dat afneemt. We hebben nu voor 50 dagen mee gekregen om te proberen. Daarna weer bloedprikken en verder kijken. Of eerder, als mevrouw vertikt ze te slikken :+

Voer heeft niet zoveel nut, omdat ze vers voer krijgt en dat al laag in jodium is. Dieetvoer geeft naar verwachting dan niet zoveel resultaat. Maar ik houd 'm zeker in mijn achterhoofd.

Kosten van de pillen zijn overigens 30 euro per doosje. We kunnen er 50 dagen mee doen (100 pillen). Kosten 219 per jaar. Dus ze moet 6,2 jaar leven om de kosten van de radio actieve behandeling te overstijgen. Nu hoop ik dat ze veel langer leeft natuurlijk. Maar voor ons is het verschil niet de moeite waard om daarvoor voor de andere behandeling te kiezen.
Tenzij ze natuurlijk echt niks accepteert, dan is dat de laatste oplossing :j

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 15:01

Onze dierenarts wilde bij toediening van pillen ook regelmatig bloedonderzoek (1 of 2x per jaar?), dit loopt ook aardig in de papieren.
Toen meneer aan het eind van de test periode vertikte zijn pillen te nemen hebben we toch de radio actieve behandeling in Gent laten doen.
Dit is prima bevallen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 13:21

Afgelopen woensdag ben ik met mijn 14 jarige Poes naar de dierenarts geweest omdat ze benauwd was en daar voor was ze al een paar dagen niet zichzelf. Bloedonderzoek gedaan maar dat ging niet zonder slag of stoot en daardoor moest ze gelijk aan de zuurstof. Uitslag: schildklier was veel te actief en der hart heeft er moeite mee en daardoor heeft ze vocht in der longen. Nu krijgt ze 2 x per dag pillen voor de schildklier en voor nu even ook plaspillen om het vocht weg te krijgen. Wanneer zagen jullie verbetering? Ik snap dat ik nog even geduld moet hebben maar ik wil niet nog heel lang blijven aanmodderen als er geen verbetering in zit. Ik vind het erg moeilijk om der zo te zien, een dikke week geleden vloog ze nog door de tuin achter de vogels aan.

Er zijn geen ontstekingen, nieren en lever waren goed, bloeddruk was hoog maar dat zat nog aan de normale kant voor een kat die zo over de zeik was van het bezoek aan de dierenarts. Geen koorts wel was ze een klein beetje uitgedroogd en iets te licht in gewicht.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 13:54

Mijn kat Jiro heeft na een jaar zoeken ook last van hyperthyriod. Dit hadden ze niet gedacht want hij is pas 9 jaar oud. Pillen en smeren zie ik niet zitten omdat hij een echte dramaking kan zijn. Daarnaast zou een nachtje weg of vakantie ook een probleem worden want vind maar een oppas die dat aandurft. Tel daarbij de kosten voor medicijnen en bloedonderzoek dan is i-131 ineens niet echt duur meer.
Ik ga naar Gent, hier in Nederland ben ik 1350 euro kwijt, in België maar 700,-. Dan hoef ik niet tweemaal per dag ruzie te maken en kan hij een gewoon leven leiden.
Over het apart houden en radioactief straling gevaar wil ik nog wel mededelen dat dit zwaar overdreven is. De kat hoeft niet apart, mag gewoon geaaid worden.
Het enige wat je wel moet doen is de ontlasting 2 weken lang na de behandeling opslaan. Ik ben lid van een Facebook groep waar mensen zelfs geigertellers hebben gekocht en die meten niks. De straling is ongeveer gelijk aan wat je op een transatlantische vlucht opdoet.

https://www.kliniek-klaver4dieren.nl/hyperthyreo%C3%AFdie-kat-therapie-evaluatie
Hier een mooi overzicht van kosten en pro en con per behandeling

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 14:58

Ik merkte na een week de eerste verbetering. De mijne had er ook wat hartklachten bij. Dat trok weg toen de medicatie was ingesteld.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 08:54

Ik merk wel iets verbetering maar door een stomme fout van de assistent kreeg ik afgelopen vrijdag geen nieuwe plas pillen mee dus het weekend zonder plas pillen gezeten en maandag belde de dierenarts mij op en kon ik gelijk nieuwe krijgen en werd de dosis verdubbeld voor 3 dagen. Ik vind het maar moeilijk ze heeft op het ene moment een dikke voorpoot en een paar uur later is het weg maar dan weer een paar uur later weer een dikke achterpoot. Ze mauwt om eten en wast zichzelf nog en hangt nog regelmatig in de krabpaal. Maar daar is het ook mee gezegd verder slapen slapen en slapen. Gister avond kwam ze weer gezellig op de bank liggen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 21:05

Helaas gaat het zo slecht met Poes dat ik besloten heb dat het genoeg is geweest. Morgenochtend ga ik een afspraak maken om der in te laten slapen. |(

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 21:13

Sterkte boompje!
Hier een dame gehad met een te snel werkende schildklier.kreeg eerst oorzalf maar daar reageerde ze allergisch op.toen de felimazole door de vla tot mv. Hier op uitgekeken was en raad eens? Wat voor draak het ook bij de dierenarts kon zijn,het was geen enkel probleem pilletje gewoon zo in haar bek te doen.was 12.5 toen ermee werd begonnen en 16.5 toen ik haar in moest laten slapen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 16:43

Ik schop mijn eigen topic even omhoog.

We hebben pillen geprobeerd en zalf, maar van beiden kreeg ze bijwerkingen. Met name huidproblemen en krabt zich echt tot bloedens toe open. Daarnaast wilde ze niet eten. Daarom gestopt met deze medicijnen en poeslief doet het weer goed. Optie radioactief jodium is er nog steeds, maar zie ik zelf echt niet zitten. Dan moet ze naar België, tijd van huis, daarna niet aanhalen. Het past gewoon niet bij haar als kat.
Dus laatste optie is voer. Hills Y/D is zeker een goede optie. Ik voer nu KVV, maar als ze over moet, dan is het zo.

Het bijzondere is, dat ze echt super in haar vel zit. Zachte vacht, geen karakterverandering, levendig maar ook wel rust als dat nodig is. Gewoon normaal zoals ze altijd heeft gedaan.
Dat maakt het wel echt lastig, want is KVV van Darf dan misschien ook wel het goede voer? Maar goed, dan waren de waardes niet verhoogd natuurlijk. Ik vind het heel lastig :j
Wie heeft er ervaring met het voer van Hills?

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 16:58

Daihyo schreef:
Optie radioactief jodium is er nog steeds, maar zie ik zelf echt niet zitten. Dan moet ze naar België, tijd van huis, daarna niet aanhalen. Het past gewoon niet bij haar als kat.

Ik vermoed dat je niet alle feiten correct hebt.

Er is ook een kliniek in Nederland, echter deze is bijna 2x zo duur.
Tijd van huis, is maandagochtend brengen en vrijdagochtend halen, dus krap aan 3 dagen dat de kat je niet ziet. Hierna kan de kat gewoon thuis weer gewoon zijn. Het apart houden, minimalistisch contact en dergelijke zijn slechts indekken voor mogelijke juridisch getouwtrek.
Feitelijk is de straling van je kat zo weinig dat je deze 14 dagen lang constant op je lijf bind je minder straling ontvangt dan van 1 transatlantische vlucht. Enige protocol dat gevolgd dient te worden is de kattenbak.
Misschien kun je lid worden van de hyperthyriod group op FB, hier zijn veel experts en lotgenoten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 17:02

Het enige dat ik inderdaad van jouw bericht weet is dat het in België goedkoper is. De rest (een week weg, dan 3 weken niet aaien, geen contact met andere katten) vertelde de dierenarts mij. Maar dat is dus minder heftig dan zij aangaf. Aangezien ik nog 3 katten heb en de dame in kwestie echt enorm sociaal is en ik haar isolatie echt niet aan kan/wil doen, vind ik dat best een ding.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 17:04

Wanneer ze het nu goed doet zou ik het gewoon nog even aankijken, ze eet en drinkt goed, ziet er goed uit. Nog wel een tip, de bloeddruk op laten nemen. Word eigenlijk nooit aan gedacht maar die is vaak ook hoog bij oudere katten.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 17:14

Wij hebben onze kat laten behandelen met radio actief jodium. Ook in België, omdat dit een stuk goedkoper was.
We hebben het eerst geprobeerd met pilletjes, maar aangezien hij ook buiten loopt was dit toch lastig om op hetzelfde tijdstip telkens te geven. Dus de knoop doorgehakt en hem naar België gebracht. Ik ben zelf niet bij de gesprekken en onderzoeken geweest. Maar heb niet gehoord dat ik hem helemaal niet mocht aaien. Natuurlijk misschien niet zo slim om er direct hele dagen mee op schoot te zitten. We hebben hem toen hij terug was ook gewoon direct bij onze andere katten gelaten. Ook daar heb ik verder niks over gehoord.

Onze kat heeft er echt baat bij gehad. Is nadat hij veel was afgevallen ook weer aangekomen na de behandeling. Hij zit ook echt beter in zijn vel

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 17:38

Mijn kat heeft y/d gegeten. Ging prima. Hij vond het heerlijk. Alleen het natvoer niet. Daar was ik wel blij mee want dat stonk!

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 21:16

Mijn kat is na de behandeling direct thuis gewoon bij de andere 2 katten geweest. Ook heeft hij gewoon op bed geslapen want ik heb een huis met eigenlijk geen deuren.
Hij is een een behoorlijke aansteller, maar ik had dagelijks contact met de kliniek in Gent en zij gaven aan dat hij na de eerste dag wel kwam knuffelen en een echte charmeur was. De stress van daar verblijven was dus erg laag, denk dat ik meer gestresst heb. Daarnaast wat is 3 dagen nou als je daarna gewoon beter bent?? Zeker gezien hij maar 9 jaar is vond ik dat ook belangrijk.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 21:24

Ik heb eerst de pillen geprobeerd bi j onze kat, daar werd hij beroerd van. Toen het dieetvoer,dat heeft een poos goed gewerkt tot hij het op een gegeven moment niet meer luste.
Hij is vorig jaar succesvol geopereerd waarbij de vergrote schildklier verwijderd is. Hij wordt komend voorjaar 17, ziet er fantastisch uit en is sindsdien 1,5 kilo aangekomen en nu te dik :=

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 18:51

Ik dacht ik blaas even een laagje stof van het topic. Minoes heeft vrijdag de diagnose gekregen en we zijn meteen begonnen met pillen (thiafeline 2,5 gram, 2x per dag). Ik merk wel verschil al, ze heeft niet meer staan "schreeuwen" en ook die knettergekke zoomies heb ik al sinds vrijdag niet meer gezien. Wel heb ik haar een paar keer zien braken. Niks extreems (denk 1x per dag, de ene keer brokken de andere keer enkel wat gal), maar ik begreep dat het een bijwerking kan zijn. Dus even in de gaten houden, want ik zou het ook niet fijn vinden voor d'r als ze naar wordt van de medicafie :(:) . Ze is erg makkelijk met pillen nemen, dus de hoop is dat we haar daar op kunnen houden.