Oudere hond wanneer tijd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moralian

Oudere hond wanneer tijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 12:12

Hallo ik zit een beetje met wanneer is het tijd, ik heb een jack russell van 19 en een halfjaar jong. Nog op goed gewicht maar met een mega slecht gebit. Sinds het laatste half jaar word lopen voor hem moeizaam en begint hij ook vaker in huis te plassen.ook kan hij zo voor 5 minuten zo in het niets staren naar een muur. Hij zit sinds een week op pijnstillers dit om te kijken of hij ook pijn heeft, maar er is geen verandering te merken in zijn gedrag wat erop wijst dat hij zonder pijn heeft.

Even op een rijtje waar mijn vriend last van heeft,
- slechthorend
- blind aan 1 oog
- slecht ter been (wandelen doe ik hem geen plezier meer mee:(
- niet geheel zindelijk meer.

Nou vind ik het dus echt ongelofelijk moeilijk om te zeggen nu is het genoeg want hij lijkt verder gewoon een blije hond. Ik heb hem ook al het grootste deel van mijn leven en hem kwijt raken is iets wat ik eigenlijk niet wil...

Afbeelding

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 12:15

Slechthorend en blind hebben ze niet per se last van.
Wat bij mij de indicatie zou zijn: pijn of niet langer hondwaardig. Jij kent je hond... voor die van mij zou 'niet meer lekker kunnen lopen' echt wel een teken aan de wand zijn van pijn. Die doet niets liever dan rennen en klimmen. Natuurlijk wordt dat met leeftijd trager, maar als hij niet meer wil wandelen, wordt dan een heldere indicatie van pijn. Test één is dan: doet hij het beter met een (lage dosering) pijnstilling. Als de bijwerkingen niet té zijn, kun je daarmee nog wel even door als dat verbetering geeft. Geeft dat ook geen verbetering, of moet je zo gaan doseren dat je bijwerkingen krijgt: dan is het op.
Afhankelijk van hoe 'schoon' je hond normaal is, is onzindelijk worden best een mentale aanslag soms.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 12:27

ik heb dit ook gehad, dat ze dus dement/alzheimer ed ontwikkelen.

die van mij gewoon 4x dgs ff in de tuin, niet meer wandelen, kreeg vers vlees, al jaren, dan bleef ie mooi op gewicht. en hij lag op de bank veel te slapen, vooral overdag, snachts was ie meer wakker, en als ie wakker werd, gelijk ff naar de tuin, reageerde niet op zn naam, stond soms in hoekje tegen de muur, soms had ie nog helder moment dat hij me herkende, guido was 16 jaar en 9 mnd.

de dag dat hij in paniek raakte omdat hij moest poepen, maar niet meer snapte, dat het was, heb ik dierenarts gebeld en em de volgende dag ingeslapen. zn hart was nog topfit zag er goed uit, was altijd happy maar geestelijk was ie op, zn hersenen sterven af en op een gegeven ogenblik was t niet dierwaardig meer. dus zon paniekaanval, dat ie jankte van angst, omdat er poep uit zn kont kwam en hij niet meer snapte dat dat normaal was, was voor mij t moment om afscheid te nemen.

mn vriend en ik hadden em al zn hele leven en wij ergerden er ons niet aan, hoort er bij.

er komt een moment dat t niet meer dierwaardig is, dat weet jij alleen, beetje onzindelijk, had die van mij ook, als ie wakker werd , moest ie gelijk plassen, kon t wel inhouden, maar als ie min in huis liep, dan plaste die onderweg naar de tuin, dus ik tilde em naar de tuin....dat ze de urine/poep laten lopen terwijl ze t niet merken, dat is ook een moment om afscheid te nemen, maar dat doet jou hond nog niet..

sterkte, met je vriend, want als die er last van heeft, is ontzettend jammer, want dat hoort bij honden die oude worden...

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 12:29

Klinkt als ouderdom. Waarschijnlijk nog geen pijn dus. Zolang hij nog zelf kan eten en drinken en wat kan lopen en geen pijn heeft zou ik hem lekker nog verwennen. Als de incontinentie heel erg wordt zijn er misschien nog luierbroekjes te bestellen. Dan maar wat meer knuffelen in plaats van lange wandelingen. Als de tijd daar is overlijdt hij misschien vanzelf. En als hij bv ineens niet meer eet of drinkt of wilt staan of een verhaal zoals hierboven van amen dan weet je ook dat het genoeg is.

Kuggur

Re: Oudere hond wanneer tijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 12:46

"Klinkt als ouderdom" een hond in zijn twintigste levensjaar, zou het?
In mijn opinie met de beschreven pathologie is het hoog tijd. Deze hond wordt alleen slechter, en je kunt niet beweren dat de hond momenteel niet lijdt.
Dit is het hoofdprobleem van de ts en ik quote: Ik heb hem ook al het grootste deel van mijn leven en hem kwijt raken is iets wat ik eigenlijk niet wil..."
Maakt het er natuurlijk niet gemakkelijker op, sterkte met je beslssing.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:11

Wow, 19,5... Respect! Onze oude hond kon ook niet meer goed lopen, die mocht daarom zijn behoefte in de tuin gaan doen en lekker op zijn eigen tempo rondscharrelen als hij daar trek in had (stonden ook paarden in die "tuin" dus ruimte zat). Hij had wel veel meer kwalen. Als ik jou zo hoor kan jouw opaatje op die manier ook nog wel een tijdje mee? Ik sluit me verder aan bij het antwoord van Sabri.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 14:47

Met deze "symptomen" zou het voor mij nog zeker geen tijd zijn om in te slapen. Dit klinkt nog gewoon als een happy hondje die gewoon wat beperkingen gekregen heeft (niet meer wandelen), maar dat zo te horen ook niet echt erg vindt.
Een keer een plasje verliezen zou ik ook geen reden vinden om in te slapen.
Wat voor mij wel een reden is: pijn, in die mate dat de hond er ongelukkig van is. en erge incontinentie (het gewoon niet meer beseft waar het loopt) en de hond daar mentaal niet mee om kan.
Sommige honden hebben daar geen probleem mee en kan je gewoon een luier om doen, die zijn daar even happy mee als dat ze het kunnen laten lopen of dat ze het konden ophouden. Andere vinden dat echt niet ok en worden doodongelukkig ervan, die laatste laat ik inslapen voor het zo erg wordt.

xmarritw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 15:12

Ik denk dat je vooral moet kijken naar het gedrag van je hond. Mijn hond had last van haar nieren en was daardoor niet meer zindelijk. Daar had ze heel veel moeite mee want ze vond het verschrikkelijk om in huis te plassen, dan ging ze het weer oplikken. Dit was voor ons het moment om haar te laten inslapen.