Konijnenparadijsje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

noox

Konijnenparadijsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 12:08

Hoi allemaal!
Wij gaan verhuizen, wat betekent dat de konijntjes een nieuwe plek krijgen! Ik ben helemaal vrij om die in te richten zoals ik wil en daar door heb ik geen idee waar te beginnen :D
De ruimte die ze krijgen is lengte 4.30 m bij breedte 1.40 m. Maar van de lengte is 2.40 m die 1.40 m breed en 1.90 m is 0.70 m breed. Dus twee rechthoeken aan elkaar geplakt van 2.40x1.40 en 1.90x0.70. Dus ongeveer 4.7 m2. Dit is incl het hok, welke ongeveer 0.70x1.30 is. Deze heeft twee verdiepingen. Op den duur willen we een nieuw hok, dus hier over wil ik ook brainstormen. Deze willen we zelf maken maar we weten niet precies hoe we er voor kunnen zorgen dat die dan ook makkelijk schoon te maken is. Het idee is wel om een groter deel van de ren te overkappen zodat ze meer dan alleen het hok hebben wanneer het regent.

Hoe kan ik dit inrichten? :D
Ik dacht aan een heuveltje met een tunnel er doorheen, een boompje er in etc.

de ondergrond is nog niet bepaald maar zelf wil ik het liefst tegels. Ze zijn (hier, misschien kan dat veranderen maar ik ga er niet vanuit) niet zindelijk dus het moet makkelijk schoon te houden zijn, ook als het regent. Een stukje aarde om in te graven lijkt me ook super leuk voor ze, maar dan moeten we wel goed gaas ingraven zodat ze niet weg kunnen. Ik zat ook nog te denken aan rubberen matten/tegels maar denk dat ze daar aan gaan knagen?

Het gaat om deze twee eigenwijze nijntjes :j

Afbeelding

Ben benieuwd wat voor ideeen jullie hebben!

Sting

Re: Konijnenparadijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 13:22

Wij hadden altijd een ondiepe bak staan, maar idealiter zou ik een grote flexitube oid ingraven met aarde/zand erin. Mooi op dezelfde hoogte als de tegels, kan je het ook makkelijk bij elkaar vegen. Kan je niet alles overdekken zodat ze permanent deze ruimte hebben? Dat zou helemaal top zijn!
Boompje erin in zeker leuk, maar dan even goed onderzoek doen naar wat voor boom, en bedenken dat ze die ook kapot kunnen knagen ;). Wilgentakken en fruitbomen vinden ze heerlijk, dus als je daar wat van kan regelen zijn ze je vast dankbaar.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 16:08

Ze hebben sowieso de hele tijd toegang tot alles, maar met regen kiezen ze er natuurlijk voor om niet in de regen te zitten. Helemaal overdekken is wel een optie en misschien ook handig omdat dan de keutels enz niet vies worden.

Wat bedoel je precies met de flexitube? De tube ingraven als tunneltje of zand doen in de tunnel (?) hahah. Ik ben een beetje verward qua wat je bedoelt :)

Ik heb er uberhaupt ook aan gedacht om een soort hoge ren/kooi te maken waar ik in kan staan en welke dan volledig is overdrkt. Evt met een deel waar een extra verdieping in zit. Moet ik even overleggen met mn ouders.

Boompje dacht ik idd of gaas omheen of eentje die ze lekker vinden. Maar dan zal die wel snel op zijn.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 16:41

Voor het maken van een graafbak heb ik goede ervaringen met het volgende: kuil graven, gaas op de bodem en van grindtegels (40 x 60) de zijkanten, muurtjes maken en deze iets laten uitsteken boven de grond zodat er niet direct allemaal aarde uit de graafbak gegraven wordt. Grindtegels wel verticaal neerzetten zodat er enigszins fatsoenlijk holen gegraven kunnen worden. Belangrijk is dat de bodem water doorlaat zodat je geen modderboel krijgt. Een speciekuip oid ingraven raad ik dus af.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 17:03

Thanks! Dat is heel slim denk dat wij dat ook zo gaan aanpakken, die rand is ook echt slim.

Hebben jullie misschien foto’s van jullie konijnenverblijvrn?

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 19:06

Ik ben nog steeds op zoek naar leuke ideeen!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 19:10

Die van mij vonden graven het allerleukst. Em ik maakte bloempotten met gras. Hadden ze wat te knabbelen want in de ren was altijd al het groen meteen weg. En ik had brede boomstammen waar ze op konden zitten

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 19:34

Ik lees graag mee. Hier ook bezig met een konijnen paradijsje te maken. We hebben hier een heel groot oud kippenhok staan wat er tot konijnenhok gaan maken. Verder ligt er vooral grind. Kunnen konijnen op grind? (Grof grind, grote kiezel)

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-19 09:42

Boomstammen zijn een goed idee, leuk! Als de konijnen een stuk aarde krijgen om in tr graven, spoelen die poepjes makkelijk weg? Ze zijn niet heel zindelijk namelijk. En ik vind het wel vies als er dan heel veel vliegen op af komen omdat ze er in poepen.

Grind is voor konijnen denk ik niet zo fijn, ik denk dat ze liever een vlakke of zachte ondergrond hebben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 10:05

De bodem wordt vrij snel aangestampt dus het blijft niet mul als je echt grond/aarde gebruikt. Ik veegde de poepjes iedere week weg met stoffer en blik en ik gooide regelmatig de aarde om. Poep vergaat en op die manier had ik nauwelijks last van vliegen. En dan gingen ze erna weer nieuwe holletjes graven. Ik zette ook regelmatig de inrichting anders neer om het interessant te houden. Zal straks eens kijken of ik een filmpje kan vinden